Montage av ledramp HRV 1998

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
anilsson75
Wannabe
Wannabe
Namn: Anders Nilsson

5 augusti 2019, 08:09

Hej!
Ska koppla in en ledramp på min hrv men då är frågan hur ska man dra kablaget då det inte funkar att dra som "vanligt"?
Var tar man styrningen från?
Kan man jord relä från batteri?
Mvh
Anders
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

6 augusti 2019, 12:15

Vad menar du med att dra som vanligt? Du tar styrsignal från plus till ett av orginal hellhjusen och använder för att styra extraljusrelät. Plusmatning med säkring till reläet, jord, och plus till ledramp därifrån.

Bild

Säkringen får du anpassa efter din egen ramp.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
anilsson75
Wannabe
Wannabe
Namn: Anders Nilsson

7 augusti 2019, 08:59

Hej!
Det där funkar inte då det sitter en adapter på glödlampan där sitter 2 kablar typ en h7 men helljus lampan är en H1.
fIck en förklaring att man måste ta jorden till relät från lampans jord och inte från batteriet/chassiet men jag vet inte om det stämmer.
Det jag menar som vanlig koppling är det du visar.
// Anders
Mvh
Anders
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 46 times
Been thanked: 22 times

7 augusti 2019, 10:00

Jord är väl jord, ska väl inte finnas någon skillnad?

Det är nog enklast om du lägger upp några bilder på vad du syftar på med glödlampan.
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

7 augusti 2019, 11:43

anilsson75 skrev:
7 augusti 2019, 08:59
Hej!
Det där funkar inte då det sitter en adapter på glödlampan där sitter 2 kablar typ en h7 men helljus lampan är en H1.
fIck en förklaring att man måste ta jorden till relät från lampans jord och inte från batteriet/chassiet men jag vet inte om det stämmer.
Det jag menar som vanlig koppling är det du visar.
// Anders
Det spelar väl ingen roll, du kan använda en strömtjuv på kabeln eller skarva om kabeln. Du behöver bara stryrström från lampan till reläet. Vad det är för kontakt på originallampan spelar ju ingen roll?

Ta en multimeter och mät vilken kabel till en av orginal hellhjusen som matar 12V när du slår på hellhjusen. Skarva den så du får ut en kabel för stryrström, eller använd en "strömtjuv" (skarvhylsa) och dra sedan den kabeln till stryrström 86 på reläet.

Jorda sedan reläet i en bra jordpunkt och dra matningen för rampen. Har du köpt en bra ramp så borde detta funka, är rampen en riktigt billig från Ebay kanske du för störningar i stereon som är svårt att bli av med då de brukar vara dåligt avskärmade eller inte alls.

Edit:
Om lampan är jordstyrd får du göra tvärtom och mata konstant styrström från batteriet (efter säkringen) till 86 på reläet från batteriet och sedan leta rätt på kabeln som styr jord för lampan och koppla reläets jord på den med en skarvhylsa.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Skriv svar