Problem med laddning från generator

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
darthv
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

16 oktober 2019, 19:47

Bilen är en USDM accord från 1992 med AC och SRS.

Började med att bilen dog under körning. Laddnings-symbolen tändes inte, men kunde konstatera att batteriet hade laddats ur.

Laddade batteriet, sedan startade och körde bilen utan problem. Bytte även generator, en från en svensksåld accord av samma årsmodell. Men nu lyser laddnings-symbolen. Smartare generator? Hur som helst, jag vet att den funkade i den förra bilen den satt i.

Mätt spänning från generatorn, den är ca 12,5V med motorn igång, så ingen laddning.

Har eventuellt hittat ett kabelbrott mellan ECU och generatorn, men kan nån bekräfta att en färgkod endast används unikt på en kabel? Jag menar kan en vit kabel med grön rand användas både till generatorn och t.ex en absgivare...? Jag tycker att en färgkod borde va unik annars blir det tufft att felsöka.

En annan sak som är skum är att det saknas ACG-säkring... enligt WSM ska en sån finnas. På säkringsdosans lock finns ingen ACG. På min fin-Accord (sv-såld) av samma årsmodell finns en ACG, så jag tycker det är lite konstigt att den saknas på us-modellen.
Har man säkrat generatorn på batterisäkringen? Behövs ACG-säkringen för den smartare generatorn?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"