Missljud vid inbromsning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
jonas1993olsson
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic VI Fastback
Namn: Jonas Olsson
Has thanked: 1 time

25 november 2019, 19:07

Hejsan

När jag skulle svänga in på parkeringen på jobbet idag så hörde jag ett missljud som lät komma från höger bakhjul vid inbromsning. Detta fortsatte när jag körde hem på eftermiddagen, men hördes endast vid inbromsning vid lägre hastigheter. Bilen är en Civic VI Fastback med trumbromsar bak. Ljudet är skrapande precis som om det hade kommit skit i bromsarna, men gissar att det är orimligt när det gäller bromstrummor. Kan det låta så när bromsbackarna tar slut eller kan det var någonting annat som är problemet?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

26 november 2019, 07:48

Hej.

Om det bara låter när du bromsar så är det högst troligt att dina bromsbackar är slitna och behöver bytas.
För att vara helt säker måste man dock skruva ner trumman och inspektera.

Det skulle kunna vara en rostkant som uppstått oxå, när backarna sliter ner trumman invändigt så blir det ju till slut ett spår
och blir spåret tillräckligt djupt så skulle det kunna bli så att det helt enkelt blir oljud av det. Jag har råkat ut för det när jag jobbat som
mek innan men mest troligt är slitna backar och oavsett så måste du ändå ta ner trumman och inspektera :)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
jonas1993olsson
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic VI Fastback
Namn: Jonas Olsson
Has thanked: 1 time

27 november 2019, 19:46

Tack för tipset!

Jag lossade på trumman och inspekterade backarna samt insidan av trumman. Backarna såg ut att ha ganska mycket material kvar. Trumman såg överlag bra ut, men man kunde se att det blivit en väldig tunn rostkant på insidan. Drog sandpapper ett par varv över rostkanten och rengjorde allt med bromsrengöring. Efter provkörning kunde jag inte höra något missljud längre så kanske lyckades komma undan med en billig lagning! :)
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

28 november 2019, 07:22

Det verkar så, bra jobbat :)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538