Mycke skoj med en B16 TURBO på bromsbänken!
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Hej, råkade inskaffa mig en EG till, denna gången med B16 o Turbo. Gick usellt när jag köpte den, visade sig vara en felkopplad kabel till Map-sensorn. Sen gick den hur fint som helst och då föregående ägare redan återställt i princip allt till orginal så ställde jag den på bänken för att se skicket på motorn och stilla min nyfikenhet på vad en kompsänkt B16a2 kan ge för slags effekt. Nu snackar vi med orginal grenrör, orginal catalysator och nästan allt helt orginal förutom luftilter o avgas, det vart 157hk på bensin och 160hk på E85. Riktigt starkt och bra!
Insug:
i köpet ingick det nya insuget från Skunk2, ULTRA STREET, detta är gjort för gatbilar men är främst för högt trimmade 1.8-2.0L motorer eller till turbomotorer, men vill se hur mycket insuget skulle förstöra denna lilla kompsänkta 1.6L motorn, passade på att i samma veva byta ut katalysatorn mot en tanigt 2" rör, haha! döm av min förvånig att insuget gav 10hk extra! och mera mos nästan överallt! Känns som att Skunk2 har lyckats göra det omöjliga möjligt! Tummen upp! Turbo:
Så nu med 170hk i grundeffekt, Etanol i tanken så blev nästa steg att montera tillbaka det gamla fina LOVEFAB Ramhorn grenröret och tillhörande snigel, snigeln är en kinakopia på en Garrett T3/T04 med 0.50 trim på kompressorhuset och AR .62 på avgas. Wastegaten var en Tial 44mm V-band som jag montera i en fjäder för 0.4bar i grundladd. drog nån repa o justerade in mappen för att ganska snabbt höja till 0.65bar, nu sjöng motorn ut fint! landande på 290hk i motorn och fint register!
Foder:
Djävulen på ena axeln har viskat till mig: -Maxa skiten! Mednas ängeln på den andra sagt: -Var rädd om fodren!
Med foder menar jag cylinderväggarna, dessa är kända för att spricka på dessa svaga B-seriemotorer. Är ju min egen bil, jag har egentligen ingen användning av den utan köpte den mer som ett kul projekt (3e bilprojektet jag äger just nu). Om bilen rasar gör egentligen inget, det kan jag överleva i jakten på mer kunskap & erfarenhet. Så för att uppfylla båda dessa viskningar så började jag öka runt o läsa på om Bserie (Har de senaste 15åren varit nergrävd bland Kserien ). Det som gör att fodrena spicker verkar vara misständningar ihop med högt cylindertryck, det härledde mig till 2 olika grenar, att minska trycket inne i förbränningsrummet samt att se till att den tänder som den ska. Tändning var enkelt, byta ut den där snurrande saken som folk kallar fördelare till K20 standard med 4st seperata tändspolar och tillhörande ombyggnadskit ifrån Hondata, samt ordentliga iridiumtändstift ifrån NGK. Nu till det lite svårare, att sänka trycket, eller ja iaf se till att man inte har något som höjer trycket för mycket. Lovefab har gjort vad de kan för att se till fritt flöde ut ur motorn så att mottrycket hålls så lågt som möjligt ihop med 3" downpipe ut från turbon, så det jag kände var att byta till nya kamaxlar som håller mera öppet både in o ut för att motorn ska kunna andas lite friare.
Kamaxlar:
Gick igenom en uppsjö av val på olika kamaxlar, tog även lite vägledning från några duktiga mappare i usa som varmhjärtat rekommenderade dessa för gatbilar med effekt runt 500-600hk, valet föll på version3 av Skunk2 snällaste kammar, deras Tuner1, dessa behöver inte heller gradas in utan körs helst i 0-läge (om nu inte topplocket är planat för mycke) och därmed ihop med Honda original kamdrev. Detta gillar jag, har sett alldells för mycket problem med ställbara kamdrev på Bserie, är inge kul alls. och ihop med turbo så gillar jag att man behåller så mycket driftsäkerhet som möjligt. Så i princip slår dessa kammar 2flugor, lägre tryck i förbränningsrummet, dvs mindre risk för att fodren spricker, samt orginal kamdrev får sitta kvar i motorn. Grafen:
Med kammarna snyggades den redan fina grafen till ytterliggare, man kan se att motorn går aningen bättre då grafen inte är lika svajig längre, och att toppeffekten ökade med 20hk tar jag som en ren bonus, detta forfarande med samma låga 0.65bars laddtryck. jag är helt säker på att med mera ladd så hade skillnad varit ännu större. Vart ska vi?
inte en aning, men när laddet höjdes till 1.0bar så var vi väldigt nära 400hk, och då denna setupen har tidigare körts med 1.2bar så höjde jag upp den dit, nu låg vi återigen väldigt nära 400hk fast med hjuleffekt, just ja, innan detta var spridarna bottnade, så de gamla trotjänarna RC750cc fick stryka på foten och blev utbytta till moderna ID1000cc, så bara för att jag nosade på gränsen så höjde jag ett hekto till så slutade det på 407hjulhäst (442hk i motorn) med 1.3bar.
Varenda höjning ifrån 0.4bar gav ika mycket gains, så ännu hade protesterade varken motor, tändning, turbo eller nånting annat i setupen, hade gått att fortsätta en bit till, dock är det mycke effekt ur en sånn turbo så stoppet var nära och kundbilar kom ivägen.
Nyare teknik
Mycke av det som bytts är till dagens nyare grejer som visar att utvecklingen ständigt gått framåt, och det känns faktiskt som att många av delarna är prisvärda jämfört med va det kunde kosta förr. Det satt en äldre Hondata S300 i bilen som numera är utbytt till v3 med bredbanslambdastyrning, möjlighet att koppla in flexfuelsensor som mäter etanolhalten, Blåtand mm mm mm.
Nu var det dags att se vad en nyare turbo ger för skillnad.
- Bilagor
-
- 58E80822-BD18-4DF1-9476-E1F30AA80F6C.jpeg (187.51 KiB) Visad 590 gånger
-
- B2EBD926-1AB3-4969-AD11-84BE25E163D7.jpeg (168.47 KiB) Visad 590 gånger
-
- B65C802A-1A42-45D7-BB90-05C4B81772A9.jpeg (219.92 KiB) Visad 590 gånger
-
- 459B690E-6FBE-4F07-80F5-66A5EF94EC92.jpeg (212.36 KiB) Visad 590 gånger
-
- 08C0F3ED-4597-4B6B-A6E2-0F1AAF8B0F85.jpeg (384.37 KiB) Visad 590 gånger
-
- 61BB8B2B-C047-4059-967D-BA8D450929B6.jpeg (414.99 KiB) Visad 590 gånger
-
- 6A41ECFE-A1C1-4EE6-A9DC-C1AA858C1918.jpeg (203.64 KiB) Visad 590 gånger
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
B-serien levererar verkligen fortfarande. 1.6 och 400hk är inte illa.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Fick lite tid över så ställde bilen på bromsbänken och började leka lite. Blå graf är med gamla turbon och 1.3bar.
•Grön graf är med konstant laddtryckstyrning, dvs MAC-solenoiden håller lika mycket öppet hela vägen. Peakar på 1.5bar strax före 6000rpm. Sen faller platt.
•Röd graf är justerad för att hålla en jämnare laddtryck. Ligger då runt 1.15-1.2bar.
Med den interna wastegaten på den nya turbon så går ju alla avgaser igenom avgassystemet. Tidigare så gick ju en stor del avgaser ut genom 44mm screamerpipen.
Så nu är det dags att uppgradera 2.5’ avgaset på bilen. (Downpipe är 3’).
•Grön graf är med konstant laddtryckstyrning, dvs MAC-solenoiden håller lika mycket öppet hela vägen. Peakar på 1.5bar strax före 6000rpm. Sen faller platt.
•Röd graf är justerad för att hålla en jämnare laddtryck. Ligger då runt 1.15-1.2bar.
Med den interna wastegaten på den nya turbon så går ju alla avgaser igenom avgassystemet. Tidigare så gick ju en stor del avgaser ut genom 44mm screamerpipen.
Så nu är det dags att uppgradera 2.5’ avgaset på bilen. (Downpipe är 3’).
- Bilagor
-
- C9FF182B-CC42-4F0B-85E2-BBB919B875B6.jpeg (187.28 KiB) Visad 483 gånger
-
- 7B555DDB-416D-481D-8CCD-AD2E1424E42F.jpeg (168.03 KiB) Visad 483 gånger
-
- BB739248-1933-4906-95AF-C4054319FF99.jpeg (121.86 KiB) Visad 483 gånger
-
- ED167B00-8CB9-41A1-8AE7-4F604C06CF83.jpeg (148.68 KiB) Visad 483 gånger
-
- FF7114A4-90EA-4883-B2C5-3AC7C4D6B56B.jpeg (187.51 KiB) Visad 483 gånger
- Lärfors
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 262 times
Fint och platt kurva du fick, följer detta med nöje! Är det Hasport fästen du har på hyllan som ska monteras?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Har nu plockat bort avgaset!
Så med drygt 1.5m downpipe 3" så ställdes den på bänken igen. Måste säga att den är betydligt tystare utan avgas än vad jag hade trott, men visst det är ju en väldigt liten o trång turbo som alla avgaser ska hitta ut igenom, fungerar som en effektiv ljuddämpare, så ska testa sen att när jag(läs när Wanchai) bygger mitt nya avgas 76mm så blir det med enbart 1 ljuddämpare, och CRX:en sväljer ju en mycket längre o tjockare oval slutdämpare än vad EGn gör. Så det kan bli vettig ljudnivå. Blir väl Apple´s största 3" dämpare antar jag.Gillar ljudet från dem och har sett många ggr på bänken att de flödar bra.
Nu till effekten, eller snarare till laddtrycket, testade aldrig med RAK kurva på laddtrycksolenoiden, så den jämförelsen går lite bort, men märkte direkt skillnad på kurvan, den kommer aningen senare men håller ju nu i mycket högre upp, Laddtrycket slutade på 1.3bar som den höll mellan 6500-7800rpm, för att sedan mjukt, sakta o vackert sjunka ner till 1.2bar vid varvstopp på 9000rpm. Hade ju gärna kunna behållt samma ladd hela vägen men nu har vi hittat taket på denna turbon och setuppen.
Vart hamnade vi effektmässigt nu dåra?
utan något avgas ökade effekten med 52hk och 58nm! blå graf är utan avgas som ger 414hk@398nm, der röda grafen är med 2.5"avgas som gav 362hk@341nm.
Så med drygt 1.5m downpipe 3" så ställdes den på bänken igen. Måste säga att den är betydligt tystare utan avgas än vad jag hade trott, men visst det är ju en väldigt liten o trång turbo som alla avgaser ska hitta ut igenom, fungerar som en effektiv ljuddämpare, så ska testa sen att när jag(läs när Wanchai) bygger mitt nya avgas 76mm så blir det med enbart 1 ljuddämpare, och CRX:en sväljer ju en mycket längre o tjockare oval slutdämpare än vad EGn gör. Så det kan bli vettig ljudnivå. Blir väl Apple´s största 3" dämpare antar jag.Gillar ljudet från dem och har sett många ggr på bänken att de flödar bra.
Nu till effekten, eller snarare till laddtrycket, testade aldrig med RAK kurva på laddtrycksolenoiden, så den jämförelsen går lite bort, men märkte direkt skillnad på kurvan, den kommer aningen senare men håller ju nu i mycket högre upp, Laddtrycket slutade på 1.3bar som den höll mellan 6500-7800rpm, för att sedan mjukt, sakta o vackert sjunka ner till 1.2bar vid varvstopp på 9000rpm. Hade ju gärna kunna behållt samma ladd hela vägen men nu har vi hittat taket på denna turbon och setuppen.
Vart hamnade vi effektmässigt nu dåra?
utan något avgas ökade effekten med 52hk och 58nm! blå graf är utan avgas som ger 414hk@398nm, der röda grafen är med 2.5"avgas som gav 362hk@341nm.
- Bilagor
-
- PrintScreenB16turbo.jpg (133.54 KiB) Visad 395 gånger