Vad behövs göras på en EP3 för att öka väghållningen ?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Har nu letat massor lite här och där
Men inser att EP3 är en ganska värdelös bil på bana. Behövs en hel del justeringar i framvagnen för att få den o funka någorlunda.

Men nu e de som de är men vad anser ni är den viktigaste åtgärden efter dämpare och fjädrar ?

Rent spontant känner jag att mer caster och förändrad rollingcenter är steg ett. Även justering av styrleden känns viktig men ev något som inte är de första man behöver göra.

Tips på hur ni andra gjort och hur ni upplevde skillnaden. Posta gärna vad er justering gjorde för känslan och vinklar.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Mera caster
Mera camber. Minst 3grader. Gärna 3.5grad, därav är kortare styrarmar ett måste.

Och se till att styrarmarna är så raka som möjligt, EP3 lider av kraftig Bumpsteer annars.

EP3 mår riktigt dåligt när man går lägre än ET40. Den funkar okey med et45, men trivs bäst runt et48-55.
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Tackar.

Är de någon som i klubben eller någon som läst om att modifierat tornet för o få mer caster ?

Camber borde vara bäst att få via spindelen / dämpare snarare än att flytta infästningen i tornet för o inte ändra på ”scrub” för mycket. Vet ej vad ep3 har oem men den brukar ju vara rätt okej från fabrik. Då borde inte styrarmarna behöva ändras häller.

De du nämner om et hade jag inte koll på faktiskt. Vad beror detta på ? Avsaknaden av caster ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Offset på fälgarna påverkar ju massor med egenskaper, tex instyrning, krabbgång, spårkänslighet osv.
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Ok.

Får laborera lite framöver. 👌🙂
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Här är två vettiga videor, den första är mera lättsam och handlar om den amerikanska EP3, så den har lite skillnader jämfört med våran CTR (som påminner mera om deras RSX type S). Video nr2 är generell och går in på djupet.



Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5581
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 89 times

Jag har ett set camberbultar liggandes. Sådana man byter ena skruven mellan spindeln och dämparen.
Du kan få dom.
släng hit adress
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Skriv svar