Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Framlyktor konventering till halogen/led från vanlig glödlampa
-
sathuros87
- Bil: Honda Del Sol
- Namn: Pär Wilhelmsson
- Has thanked: 1 time
Tjena!
Har en Del Sol -94 där vänster framlykta måste bytas innan 2022's besiktning och jag undrar vad som gäller vid en konventering till antingen LED eller halogen. På en del sidor så kan man läsa att sålänge lamphuset stöder LED-ljuskällor så är de godkända för gatbruk och halogen är godkänt sålänge ljuskällorna är under 35W. Nu undrar jag om det är någon/några inom klubben som har konventerat och klarar besiktning eller byter nu ut lamphusen innan och efter besiktning? I mitt fall så vore det skönt att kunna få bra halvljus samtidigt slippa att byta fram och tillbaka.
Har en Del Sol -94 där vänster framlykta måste bytas innan 2022's besiktning och jag undrar vad som gäller vid en konventering till antingen LED eller halogen. På en del sidor så kan man läsa att sålänge lamphuset stöder LED-ljuskällor så är de godkända för gatbruk och halogen är godkänt sålänge ljuskällorna är under 35W. Nu undrar jag om det är någon/några inom klubben som har konventerat och klarar besiktning eller byter nu ut lamphusen innan och efter besiktning? I mitt fall så vore det skönt att kunna få bra halvljus samtidigt slippa att byta fram och tillbaka.
- berni med stort B

- Bil: S2000
- Namn: Bernardo Feinstein
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 50 times
- Kontakt:
Hej.
Du skriver att du vill konvertera till halogen?
Sitter det inte halogenlampor original på del sol? Då kan du byta till andra halogenlampor, typ nightbreaker eller likn med starkare sken.
Om du menar xenon så är det annorlunda..
Har pratat med en besiktningsman om detta tidigare.
Xenon går typ inte att konvertera till på lagligt sätt på en bil som inte tillverkades med xenon.
Måste sitta sånna reflektorer samt lyktglas.
Dessutom måste det även sitta automatiskt ljushöjdsreglering på bilen.
När du har monterat allt detta och fått det att lira måste du göra en regbesiktning för att få det godkänt.
Vad gäller ledbelysning som halvljus vet jag inte ens om det finns att köpa anpassade lyktor. Vet att det går att köpa såna lampor men de gör sig nog bäst som dimljus eller likn då ljusbilden brukar vara ”överallt” med sånna.
Mitt tips om du är ute efter starkare belysning är är lampor av typen osram nightbreaker eller likn.
Med vänlig hälsning, Berni
Du skriver att du vill konvertera till halogen?
Sitter det inte halogenlampor original på del sol? Då kan du byta till andra halogenlampor, typ nightbreaker eller likn med starkare sken.
Om du menar xenon så är det annorlunda..
Har pratat med en besiktningsman om detta tidigare.
Xenon går typ inte att konvertera till på lagligt sätt på en bil som inte tillverkades med xenon.
Måste sitta sånna reflektorer samt lyktglas.
Dessutom måste det även sitta automatiskt ljushöjdsreglering på bilen.
När du har monterat allt detta och fått det att lira måste du göra en regbesiktning för att få det godkänt.
Vad gäller ledbelysning som halvljus vet jag inte ens om det finns att köpa anpassade lyktor. Vet att det går att köpa såna lampor men de gör sig nog bäst som dimljus eller likn då ljusbilden brukar vara ”överallt” med sånna.
Mitt tips om du är ute efter starkare belysning är är lampor av typen osram nightbreaker eller likn.
Med vänlig hälsning, Berni
No retreat No surrender!
Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 63 times
Jag led med h7 halogen på min civic över ett år, testade massa olika starkare lampor. Men tröttnade och köpte ett vanligt xenonkitt. 35w h7r 4300k. Det blev så mycket bättre för mig att köra bilen. Nu såg jag faktiskt vägen. Ett år senare hade inte en enda mötande bil klagat på mitt halvljus. Såg helt original ut.
-
roos
- Bil: del sol
- Namn: Patrik Roos
- Been thanked: 1 time
Hmm, vi funderar också på att fixa lite bättre belysning inför nästa säsong till båda våra Del Sol. Dock har jag inte kommit mycket längre än funderingar så det här var lite intressant läsning.
Vi har separata lamphus för hel och halvljus. De runda helljusen är orginal, men båda bilarnas halv/blinkers-husen är utbytta mot klara plastglas. Jag har ett par orginallamphus kvar om det skulle bli problem med besiktning i framtiden, men än så länge har det gått bra.
Se:
https://bit.ly/3p1rS8w
https://bit.ly/3FSSnno
Halvljuset har ok spridning, men ljusstyrkan är verkligen sådär. Jag kan leva med det, men det vore trevligare med lite mer ljus så länge det inte stör medtrafikanterna.
Helljusen är hopplöst meningslösa. Hade inte halvljusen varit klena hade jag inte ens brytt mig om att slå på helljuset.
Mina funderingar går i tre rikningar.
1. Hitta bättre lampor till halvljusen och bara strunta i helljuset.
2. Hitta bättre lampor till båda.
3. Hitta bättre lampor till båda samt göra halvljusen till hel/halv så att jag får fyra helljuslyktor.
Era tankar mottages tacksamt.
Vi har separata lamphus för hel och halvljus. De runda helljusen är orginal, men båda bilarnas halv/blinkers-husen är utbytta mot klara plastglas. Jag har ett par orginallamphus kvar om det skulle bli problem med besiktning i framtiden, men än så länge har det gått bra.
Se:
https://bit.ly/3p1rS8w
https://bit.ly/3FSSnno
Halvljuset har ok spridning, men ljusstyrkan är verkligen sådär. Jag kan leva med det, men det vore trevligare med lite mer ljus så länge det inte stör medtrafikanterna.
Helljusen är hopplöst meningslösa. Hade inte halvljusen varit klena hade jag inte ens brytt mig om att slå på helljuset.
Mina funderingar går i tre rikningar.
1. Hitta bättre lampor till halvljusen och bara strunta i helljuset.
2. Hitta bättre lampor till båda.
3. Hitta bättre lampor till båda samt göra halvljusen till hel/halv så att jag får fyra helljuslyktor.
Era tankar mottages tacksamt.