[J's Tuning Förklarar] Vad är Boost Creep?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Antonjs
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 februari 2022, 21:16
Bil: Honda civic eg6 turbo
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Skövde
Been thanked: 24 times

Hej, Jag har tänkt att göra lite poster här till och från på vanliga frågor jag får och istället göra svaret synligt för alla.
Idag tänkte jag börja med ämnet boost creep eller Skenande laddtryck som det heter på svenska.

Så vad är Boost creep och hur uppkommer det ?
Det är precis som det låter att laddtrycket skenar okontrollerat ifrån det laddtrycket man eftersträvar, detta är bara ett fenomen som kan uppstå vid turbo överladdning.

Turbons turbin drivs av avgaserna ifrån motorn, det får den att snurra och i sin tur till sist bygga positivt övertryck på insugssidan, och det i sin tur blir en rundgång eftersom det blir mer luft och bränsle på insugssidan så kommer det ut mer avgaser som snurrar turbon ändå snabbare så att den pumpar än mer luft. I en bensindriven applikation så kontrollerar vi detta med en så kallad Wastegate genom att leda avgaserna förbi turbon rakt ut i downpipen för att hastigheten på avgasturbinen inte ska fortsätta att öka.


tech_boostcontrol_externalwastegateopen.jpg
tech_boostcontrol_externalwastegateopen.jpg (44.18 KiB) Visad 904 gånger
En enkel förklaring av wastegaten är att man har en fjäder i den som ska bestämma ett ungefärligt laddtryck den ska öppna, det sköts genom att den nedre vakuum porten är kopplad till trycksidan och när det blir tillräckligt med övertryck så lyfter det membranet, fjädern pressas ihop, ventilen lyfter och avgaserna kan åka genom wastegaten för att kontrollera farten på turbon.
Så har man då t.e.x en så kallad 0,5bars fjäder så är meningen att membranet ska lyfta ventilen när det trycket är uppnått, sen hur exakt detta blir beror på lite andra aspekter som t.e.x. avgasmottryck.
Men när den öppnar så är målet att den ska kunna evakuera tillräckligt med avgaser förbi turbon för att laddtrycket ska sluta att öka.

Problemet som uppstår vid Boost creep är att inte tillräckligt med avgaser evakueras, vilket gör att turbinen fortsätter att snurra snabbare, så även om man har en 0,5bar fjäder så kanske man når 1,5bars laddtryck, just för att den står öppen men avgaserna åker hellre genom turbon.
Problemet kan även uppkomma vid högre laddtryck med en stor turbo, att helt plötsligt flödar turbon för mycket avgaser för att wastegaten ska klara av det och det fortsätter att öka okontrollerat.
wategate.jpg
Därför är placering och vinkel av wastegate otroligt viktigt, på denna fina skissen så ser ni till vänster en konstruktion som tillåter avgaserna att åka ut genom wastegaten, till höger sitter wastegaten i 90 graders vinkel, det är så det brukar se ut på alla grenrör med problem.
Det säger sig självt att avgaserna inte vill svänga ut där, så detta har alltså absolut inget att göra med vilken fjäder man har i utan är ett konstruktionsproblem på grenröret.
Det hjälper inte att sätta i en lättare fjäder, man skulle kunna skruva bort hela wastegaten och ha ett öppet hål och det kommer troligtvis fortfarande att skena!. Det upphör att skena när avgaserna får såpass tungt att gå igenom turbon att dom väljer att ta högerkurvan och rakt ut i det fria! Sen blir det såklart bättre av att åtminstone ha ett wastegate hål åt det större hållet 50-60mm, men det har sina nackdelar också i form av att styrningen blir känslig när den öppnar, precis som ett väldigt stort gasspjäll (on/off funktion)
Dålig wg.jpg
Här har vi ett exempel på ett grenrör med placeringen i 90 grader och en kort kollektor som knappt hunnit gå ihop,
Varenda sånt här grenrör jag har kört i bromsbänken så har laddtrycket med den turbo storleken folk väljer idag hamnat på minst 1 bar, det brukar innebära ca 450hk+
så även om man har en 0,3bar fjäder i wastegaten så får man 1bar och 450hk som minst på alla växlar, vilket funkar jättebra på strippen med rejäla slicks, men på gatan har man fått en obrukbar bil som blir ifrånkörd av en kia picantoo på 1-2ans växel.
Ju större turbo man har och ju mer det flödar på avgassidan desto värre blir problemet, men en turbo av större modell kan man se laddtryck upp mot 1,5 bar som minst innan det tappar av.
dubbla wastegates.png
dubbla wastegates.png (249.21 KiB) Visad 904 gånger
Ibland kan det dock vara omöjligt att placera wastegaten i flödesriktning p.g.a plats eller andra anledningar, ett vanligt sätt då att hantera problemet är att man istället sätter dit 2st för att få en större area, även om dom inte gör sitt jobb optimalt så är det såpass stor yta dom täcker upp och problemet blir oftast löst.
Men detta är ju en kostnadsineffektiv lösning eftersom man nu har dubbla wastegates och även en extra som kan krångla.
bra wastegate 2.jpg
bra WG.jpg
Ovan Ser vi 2st Grenrör där placeringen har prioriterats i flödes riktning och i ett sånt här fall så kommer man att kunna nå det lägsta grundtrycket man önskar efter vad man har valt för styrka på sin Fjäder.
Sen så kan man öka laddtrycket med t.e.x en macventil för att kunna åka anpassat laddtryck efter olika växlar för att få ner fästet :twisted: .


Så slutsatsen är:
Har man ett skenande laddtryck så kan man inte mappa bort det vilket många verkar tro, speciellt inte via laddtryckstyrningen och en macventil då den endast kan öka laddtycket utifrån grundladdet man uppnår.
J's Tuning
Facebook
Instagram
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Grymt 👏👏👏
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Väldigt kul att du tar dig tiden att förklara dessa saker här på forumet.

Tack!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2934
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Riktigt bra och informativt inlägg

Snyggt gjort 👍
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Etingelholm
Inlägg: 784
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Detta fick jag själv uppleva då min ek4 fick ett grundladd på 1.4 bar. Rätt odugligt 😆
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
T-Eriksson
HPC Guld Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
Bil: ED6 -91 med K24
Namn: Tony Eriksson
Ort: Borgholm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 32 times

Kanske satsa på en karriär som lärare.. mycket bra och intressant läsning
Skriv svar