Problem med bult, byte AT olja

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Skulle till och byta olja i automatlådan och lyfte upp bilen, tog bort däcket och lokaliserade bulten som då visade sig varaa för stor för min spärrnyckel. Så köpte en konverterare till en större, men har nu försökt ett antal evigheter med att försöka skruva loss den. Slutade med att förlängningsarmen till spärrnyckeln gick av.

Har provat rostolja (ser dock ingen rost), mätstickan är urtagen, motorn varmkörd. Såg något tips om att prova tvinga upp spärrskaftet med en domkraft men den verkar mest bli vikt (och risk för nötning och brott).

Är ju inte helt lätt att komma åt och få tillräckligt med kraft så man blir lite frustrerad. Stå och borra upp och misshandla sönder pluggen har jag ingen lust med för då lär jag skaffa en ny = stående bil...

Man kanske kan fråga verkstaden snällt om de har nått verktyg som hjälper?

Fick ju ta en annan förlängare för att nå fram med spärrnyckeln (den som syns på bilden) men är väl en tidsfråga innan den också går av....
Bilagor
1676309350702.jpg
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Sätt en förlängare mot bulten och slå till den med en slägga, då lossnar den med största sannolikhet.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Du har för klena verktyg, 1/4" kommer bara flexa och gå sönder som du redan märkt.
En vanlig 3/8" spärrnyckel i lite bättre kvalité bör kunna räcka för att lossa den skruven.
Eller så tar du en 1/2" spärrnyckel med en adapter ner till 3/8".
Ser lite trångt ut men det kanske går att få plats med en sån här https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000038320

Innan du går vidare kolla så du får loss påfyllningen först.
Men du kanske fyller via mätstickan på den där lådan så då är det väl lugnt :)
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

fonzeka skrev: 13 februari 2023, 18:55 Du har för klena verktyg, 1/4" kommer bara flexa och gå sönder som du redan märkt.
En vanlig 3/8" spärrnyckel i lite bättre kvalité bör kunna räcka för att lossa den skruven.
Eller så tar du en 1/2" spärrnyckel med en adapter ner till 3/8".
Ser lite trångt ut men det kanske går att få plats med en sån här https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000038320

Innan du går vidare kolla så du får loss påfyllningen först.
Men du kanske fyller via mätstickan på den där lådan så då är det väl lugnt :)
Jag trodde de grejer jag fick förut vara någorlunda stabila. Nu börjar jag iofs bli osäker på om jag skruvar åt rätt håll. Vred den ju moturs, men kan inte påstå att medurs gjort saken bättre (och då lär jag nästan krypa in under bilen för att få kraft, vilket jag tycker är obehagligt även med pallbockar.

Det går precis att få in spärrnyckeln utan adapter, det var därför jag satte på en förlängare, tog i utav bara s*tan och PANG. Då var det den där pipen man stoppar in i adaptern som vreds av. Köpte en adapter då jag inte trodde mig ha behov av en 3/8'' spärrnyckel.

Såg att LIDL hade spärrnycklar av olika storlek, kan ju kika om de finns kvar (tänker mig att de är mer hållbara än Biltemas grejor).
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Daugaard skrev: 13 februari 2023, 18:39 Sätt en förlängare mot bulten och slå till den med en slägga, då lossnar den med största sannolikhet.
En förlängare? Tänker du att man slår i vridriktning på förlängaren eller på bulten (om du förstår hur jag tänker )
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om du är intresserad av att skruva och inte har tillgång till en riktigt komplett hylsnyckelsats så skulle jag rekommendera dig att skaffa en sådan.
Har man fel verktyg så blir minsta och enklaste jobbet ett rent helvete.
Moturs för att lossa är rätt, det där med att slå på skruvskallen är nog lite överkurs i detta fallet.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Jag håller med Fonzeka, såg inte vilket undermåligt spärrskaftet du använde.

Men på bulten va tanken.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Jag var nog lite modig som trodde att det skulle funka med den lilla. Hade inte räknat med att den skulle sitta så hårt. Sen är ju problemet som sagt att det är förbaskat skrymmande. Inte mycket spelrum att röra sig i.
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

fonzeka skrev: 13 februari 2023, 21:00 Om du är intresserad av att skruva och inte har tillgång till en riktigt komplett hylsnyckelsats så skulle jag rekommendera dig att skaffa en sådan.
Har man fel verktyg så blir minsta och enklaste jobbet ett rent helvete.
Moturs för att lossa är rätt, det där med att slå på skruvskallen är nog lite överkurs i detta fallet.
Nu har jag ju en hylssats, men för 1/4'' spärrskaft då. vet inte hur välbehövligt det kommer bli med en hel till sats för 3/8''. Kan ju tycka det känns lite onödigt att rulla ner och köpa ett spärrskaft som man kanske använder nån enstaka gång, såvida man inte köper en adapter ner till 1/4, eller om 1/2'' är bättre i längden, men då lär jag fortfarande in med en förlängare för att komma åt ordentligt och då är risken att jag pangar en till förlängare.

Har ju kikat runt på loppisar och frågat runt men verkar vara en ovanlig storlek märkligt nog.

Såg att de reade ut 1/2'' på LIDL men det vart ju fel storlek som sagt...
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Verktyg ser jag som en investering, bra verktyg kan räcka livet ut och lite till. Har ärvt en hel drösa med verktyg från min morfar som bara köpte Made in Germany (Made in W. Germany på den tiden!) och Japan.

Just hylsor har jag köpt många på Biltema. Där (och på andra butiker så klart) kan man köpa enbart dom hylsorna man behöver. På så sätt blir det inte lika dyrt. För Honda behöver man ju i stort sett bara 10, 12, 14 och 17mm. Även 10 års garanti där, har haft sönder någon hylsa och då fått en helt ny utan kostnad.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Jag fick oväntat låna ett verktyg av grannen, vi kom in på bilar då han hade hört mig i garaget svärandes här i veckan.

Så nu har jag fått bort eländet, bytt olja och skruvat åt igen. Ser inte ut att vara några läckage. Har inte märkt några gigantiska skillnader i körningen men oljan var väldigt svart som kom ut.

Ingen här som behöver lite olja till frityrsmet? ;)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Hahaha du kan få min gamla frityrolja till nästa byte istället 😘

Gött att det löste sig 👍
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Skriv svar