Byta bränslefilter själv?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Har gjort en hel del egen service på bilen (Accord -92), bytt olja, luftfilter, tändstift o dyl. Enligt serviceschemat ska även bränslefiltret bytas i detta intervall.

Har fått för mig att det är lite mer riskabelt att göra själv, åtminstone inne i ett mindre garage, pga brandrisken.

Tänker mig att man bör koppla ur batteri, täcka över så mycket man kan kring filtret osv.

Som jag förstått sitter filterinsatsen strax under vindrutan under motorhuven. Sett att det även kan förekomma en till filterdel i närheten av hjulhuset fram men det kanske varierar per bil?

Ska se om jag hittar bilden där man såg att det kan förekomma ett till filter.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Det är inga konstigheter. Koppla från minuspolen på batteriet är en bra idé.

Låt gärna bilen sitta några dagar utan att starta motorn för att minska trycket i bränslesystemet. Men det är inget måste.

Ha en trasa runt filtret när du lossar på kopplingen så sprutar det inte iväg någon bensin. Det är inga stora mängder som kommer ut, bara det tryck som finns kvar i systemet.

Sen är det ju bra om man inte välter filtret så att bensinen inuti rinner ut…
Andreas Lärfors : IT ansvarig
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Tack för tips :)

Hur noga är det med att skruva åt med rätt moment? Jag har tyvärr ingen momentnyckel för att se exakt vridmoment vid åtskruvandet. Kanske är viktigare om systemet ska trycksättas därefter?
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Ja det är viktigt att det blir rätt moment eftersom systemet måste hålla tätt. Går nog bra utan momentnyckel om man drar åt inte för hårt men inte för löst och sen kollar att det inte läcker efteråt, jag gjorde nog så själv innan jag hade momentnyckel.

Viktigt att man byter brickor runt kopplingen också, ett nytt filter brukar komma med nya brickor. Brickorna kläms ihop av skruven/muttern och håller därmed tätt.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Nej det var helt tokigt av mig att det skulle finnas två filter, det gällde tydligen inte bränsleinsprutade motorer.

Nu har jag lokaliserat filterinsatsen, men det bör nog skruvas bort en del innan för att öht komma åt. Nu var det det där med vad delar heter, så man vet vad det är man plockar bort.
Bilagor
1677071509991.jpg
1677071509980.jpg
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Rekommenderar att du finner WSM (workshop manual) till din bil, där finns bl.a. illustrationer med alla bilens delar dokumenterade, så man vet vad som är vad. Så gjorde jag när allt under motorhuven bara såg ut som små svarta burkar med magiska funktioner.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

ja det är väl någon vacuum box (den med blå/silver dekal, står 36000-pt3) som du behöver lossa
på din första bild, soppafiltret är det som sitter nere till höger under den.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Nu har jag äntligen fått lite tid till att byta filter. Nu är själva filtret bytt. Men dök upp lite problem.

Hållaren som filtret satt i, med en rund metallram som håller fast själva filtret vill inte sitta som det ska igen.

För att öht kunna skruva fast ramen runt filtret var jag tvungen att skruva bort hållaren från chassit.

Men i samband med det verkar något ha lossnat i nederdelen av hållern, och den ska om jag förstått rätt träs ner i ett hål så att hållaren sitter fast även nertill

Det andra problemet är att ena bränsleröret, som inte är så flexibelt, har kommit ur kurs, så är svårt att ansluta denna helt rakt till filtret. Går att forcera in den men risk att metallramen böjs av eller blir otätt.

När jag försökt skruva åt skruven till ena slangen märks att hållaren inte sitter fast nertill och är risk att man knäcker loss hållaren från chassit.

Kan inte avgöra från handboken hur det ser ut nertill. Kan det gå att köpa en ny sådan hållare? Annars lär filtret få sitta halvt åtskruvat :)
Bilagor
1679674002042.jpg
1679674002029.jpg
Untitled.png
Untitled.png (7.21 KiB) Visad 422 gånger
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Kan det vara någon liten gummiplupp som trillat bort? Kolla noggrant i motorrummet och under bilen om något ligger löst.

Forcera inget, det ska inte vara några problem med kopplingarna så länge de nya filtret är likadant som det gamla? Är du säker på att du har rätt filter?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3731
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Screenshot_20230324-223120~2.png

Leta efter den lille gummibiten.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Har kollat så mycket jag kommer åt att se, känt med fingrarna, kollat under bilen, men hittar inte ett smack till gummibit. Det sitter en liknande på vacumboxens ena ände, svart gummigrej. Då lär den inte vara lätt att hitta visuelt.

Har provat gunga och "skaka" på bilen men inget som trillar ner. Vet inte om man kan hoppas på att den kan vibrera loss om jag startar motorn. Annars vette katten, skära en bit ur ett sudd och stoppa dit?

Tycker inte den borde kunna hamnat på så många ställen såvida den inte gjort en gigantisk studs och hamnat på något helt ologiskt ställe :(
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Finns rätt mycket gömmor i ett motorrum tyvärr, och det är ofta svårt att se pga smuts, trångt osv

Vill du göra rätt kan du ta reda på delens nummer (från bilden Emil skickade) och se om den går att köpa.

Annars hade en gummibit eller bara lite eltejp lindat runt funkar helt OK tror jag.

Huvudsaken är väl att metall inte ska sitta mot metall så att det vibrerar så mycket. Kan inte tänka mig att bränslefiltret och dess kopplingar är jättekänsliga mot vibrationer.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Du kan söka fram nummer på delar (och se sprängskisser) på https://www.parts-honda.uk/

Du får välja din bilmodell och sen går ner på rätt sprängskiss.

Tog fram bilden och delen i fråga:
https://www.parts-honda.uk/honda-cars/A ... 403/3/5884

Ser ut som att den fortfarande går att köpa och kostar ca. 50-60kr. Ring närmaste Hondahandlare och hör med dom om du vill gå den vägen.
Bilagor
F10A6A6A-A385-4BDE-977A-C84B10A3800F.jpeg
F10A6A6A-A385-4BDE-977A-C84B10A3800F.jpeg (137.7 KiB) Visad 386 gånger
5CEADAE4-0B12-4885-8265-9D466978D137.jpeg
Andreas Lärfors : IT ansvarig
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Jag knölade ner en skumgummibit efter att ha läst här så det borde väl dämpa det mesta om det nu blir vibrationer. Allt är då hopskruvat nu och bilen startar utan läckage.

Men jag ska ta och höra mig för med närmsta Honda-ställe. Såvida det inte blir för krångligt att pilla dit den om allt måste skruvas bort igen...


Men stort tack för råd och hjälp så här långt :)
Skriv svar