"Vobblande" vevaxelremskiva CR-V RD1 2000

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Mackish
HPC Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 juni 2023, 13:22
Bil: Prelude BA4 4WS
Namn: Marcus Baltzer
Ort: Norrtälje
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Hej!

Nu är det kanske bara jag som nojjar, men jag upplever att min vevaxelremskiva vobblar på min CR-V. Det är B20Z1-motorn, bilen har gjort 21000 mil.

Jag försöker bifoga ett videoklipp, så låter jag er experter avgöra ifall detta är normalt :)
IMG_4052.MOV
(22.58 MiB) Nerladdad 32 gånger
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Videon funkar och för mig hade det där inte varit ett problem, men det kommer kanske någon som vet bättre. Hade muttern/skruven suttit löst hade ju skivan slirat. Är möjligt att den fått sin en ding och blivit aningen sne.

Hur ser remmarna ut? Ovanligt slitage?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Mackish
HPC Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 juni 2023, 13:22
Bil: Prelude BA4 4WS
Namn: Marcus Baltzer
Ort: Norrtälje
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Lärfors skrev: 18 augusti 2023, 08:57 Videon funkar och för mig hade det där inte varit ett problem, men det kommer kanske någon som vet bättre. Hade muttern/skruven suttit löst hade ju skivan slirat. Är möjligt att den fått sin en ding och blivit aningen sne.

Hur ser remmarna ut? Ovanligt slitage?
Jag ska titta närmre på remmarna, bra idé! Jag hör ett svagt ljud under huven, låter som ett lågt gnisslande, undrar ifall det kommer ifrån någon av remmarna kanske... :?
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Ett enkelt sätt att testa om det är remmarna är ju att spruta lite 5-56/WD-40 på remhjulet eller kontaktytan på remmen.

Bonus är att gnisslandet försvinner en stund också :D
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Mackish
HPC Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 juni 2023, 13:22
Bil: Prelude BA4 4WS
Namn: Marcus Baltzer
Ort: Norrtälje
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Lärfors skrev: 18 augusti 2023, 11:13 Ett enkelt sätt att testa om det är remmarna är ju att spruta lite 5-56/WD-40 på remhjulet eller kontaktytan på remmen.

Bonus är att gnisslandet försvinner en stund också :D
Jag tänkte använda stearinljuset, också ett fint litet knep 8)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Det är ju en kil som sitter mellan vevaxeltapp och remhjul, så även om skruven är lös så kommer det inte att "slira", kontrollera att det är åtdraget.
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Jag tycker remskivan går lite väl mycket...
Hade nog kollat skruven
Annars tagit av remskivan och satt den i svarven.
har du ingen svarv, hade jag mätt med indikatorklocka på veven om den slår något.

Kan va gummit mellan halvorna på remskivan som gett upp. risken är ju att det ger upp helt snart då...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Fixxe skrev: 18 augusti 2023, 14:44 Kan va gummit mellan halvorna på remskivan som gett upp. risken är ju att det ger upp helt snart då...
Det var min första tanke, är nog betydligt vanligare än att skruven skulle lossna.
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2934
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Håller med fonzeka.

Är det vanligaste som händer
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Typ 2004, med CRXen.
Jag står i ett trafikljus, så tänds batteri/laddlampan

Jaja, bara 500m kvar hem, så jag kör...
Öppnar huven.
Där hänger generatorremmen så fint på generatorn.
Ingen remskiva kvar alls på veven :D
Men kilen, den ligger UPPE på tractionbalken framför motorn!
Cyklar tillbaka till trafikljuset, och jodå, där jag stod när lampan tänder, där ligger remskivan.

Skruven däremot, den hittade jag aldrig :P
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Mackish
HPC Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 juni 2023, 13:22
Bil: Prelude BA4 4WS
Namn: Marcus Baltzer
Ort: Norrtälje
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Ojdå, då var det ju inte som jag hoppats på, men men. Tack för alla svar, jag ska kontrollera remskivan. Vad är det för gummi som sitter emellan? Är det något som syns på sprängskissen nedan? Vet inte riktigt vad det är jag letar efter :?:

vevaxel.gif
vevaxel.gif (22.32 KiB) Visad 606 gånger
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Såhär ser en kass remskiva ut där gummit börjat släppa.

IMG_3072.jpeg
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

remskivan är två halvor
en inre, den som skruven sitter i mitten av
en yttre som remmarna sitter på

De är ihopvulkade med gummi i mitten
Man kan inte byta det, utan då måste man byta remskiva...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Mackish
HPC Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 juni 2023, 13:22
Bil: Prelude BA4 4WS
Namn: Marcus Baltzer
Ort: Norrtälje
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Aha, jag förstår. Blir att plocka av däcket eller köra upp bilen på ramper och kika ifall jag ser något då kanske...

Säg att jag behöver byta, finns det något speciellt att tänka på? Kamremmen går, som jag förstått det, på en separat kugg innanför remskivan och påverkas därför inte av detta ingrepp, eller?
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Lossa generatorremmen
Sen "bara" att skruva ur skruven, sen bort med skivan, dit med nya skivan.
Dit med generator remmen.

"bara" ta bort skruven, kan va det svåraste som finns....
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Precis, kamremmen påverkas inte av detta. Remskivan sitter med en kil mot vevaxeln så den sitter bara på ett sätt, så den är lätt att ta av och sätta tillbaka. OBS Tappa inte bort den lilla kilen när du plockar av skivan!

Men som Fixxe säger, skruven som håller remskivan på plats sitter som berget, och den sitter på vevaxeln, så motor går runt när du försöker lossa den - du får inget motstånd.

Den absolut enklaste vägen är att ha en rejält kraftig mutterdragare - någon lite Ryobi kommer nog inte räcka utan här krävs tryckluft eller en batteridriven värstingmodell.

Jag har losat den tidigare genom att mata rep i cylinder 1 på motorn när kolven är nere och ventilerna är stängda (kompressionsläge) - då lägger sig repet mellan kolvens topp och toppen och man får motvrid så man kan lossa skruven. Extremt viktigt att ventilerna är stängda så att man inte skadar dom.

Men börja med att kontrollera skicket på remskivan så hjälps vi åt om du behöver byta den.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Det finns ett verktyg att använda som mothåll, kan vara värt att införskaffa: https://www.fruugo.se/50mm-crankshaft-c ... vaEALw_wcB
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Jag har milwaukee ganska stöddiga med 1491 Nm "nut-busting torque"
En gång gått bet på det, fick då svetade ihop ett 6kant verktyg likt den i länken..

Bra pris på verktyget på fruugo!!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Just ja, dom hade jag helt glömt, väl värt pengarna!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det finns ännu billigare på Amazon https://www.amazon.se/-/en/BOOMSTART-Cr ... 096S5VML5/
Men var beredd på att dessa billiga gjutna saker kan knäckas om det verkligen sitter som satan.
Så tänk till hur du placerar den så du inte gör illa dig eller förstör nåt runtomkring.
Användarvisningsbild
Mackish
HPC Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 juni 2023, 13:22
Bil: Prelude BA4 4WS
Namn: Marcus Baltzer
Ort: Norrtälje
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Stort tack för alla kloka tips! Jag har Hikoki's batteridrivna värsting med 1600Nm lossningsmoment, förhoppningsvis räcker det, annars får jag införskaffa verktyget! Jag har inte funnit mig tiden att ställa bilen på ramperna och inspektera skivan närmre än, men nu i helgen blir det av.

Ser att remskivan finns att beställa från tredjepartstillverkare på Skruvat, är det något att akta sig för? Honda-original verkar ju inte gå att hitta längre, och gör det det så kostar det väl skjortan... Skruvat har ju tyvärr en dålig tendens att skylta med att deras varor är "I lager" när det egentligen inte finns alls.

AutoDoc har några skivor, ser ut att vara samma fabrikat som hos Skruvat. Någon som har erfarenhet av detta?
Skriv svar