Bilköp 1.0L eller 1.5?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Rippy
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 oktober 2023, 14:34
Namn: Oliver Karlsson
Been thanked: 1 time

Tjena! Efter lite omtanke och research så har jag bestämt mig att införskaffa mig en Honda Civic 2017+ har läst en hel del att 1.0L motor med kamrem har gått sönder och folk har fått motorhaveri, så vill gärna ha lite åsikter från er kunniga här i klubben vilken jag ska välja.

Tar gärna emot tips om där är något extra man borde kolla på när jag kollar efter dessa modeller innan jag köper, budget är 150-180 k och letar mestadels efter en "snål daily driver".

Så vilken motor är bäst och varför den ena istället för den andra? Vad är ett bra miltal för dessa bilar och hur länge brukar dem köra utan större problem? (Detta är ett fordon jag vill köra mer än 3-4 år)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3746
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 111 times
Been thanked: 280 times

Med det du skriver är bara 1.5t ett alternativ.
1.0t är tyvärr katastrof av anledningen du själv skriver.

Edit:
1.5t är å andra sidan fenomenal 👌 har den i min CR-V och jag är toknöjd.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Rippy
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 oktober 2023, 14:34
Namn: Oliver Karlsson
Been thanked: 1 time

Daugaard skrev: 12 oktober 2023, 16:15 Med det du skriver är bara 1.5t ett alternativ.
1.0t är tyvärr katastrof av anledningen du själv skriver.

Edit:
1.5t är å andra sidan fenomenal 👌 har den i min CR-V och jag är toknöjd.
Förstår, lite så jag misstänkte ville bara dubbelkolla med folk som har lite mer koll då reddit och google kan vara väldigt hit or miss, angående miltal så försöker jag hålla mig till att den ska ha gått precis under 10k mil om den är 2017 låter det rimligt? tänker mig att dem går oftast max 1500 om året med lugna ägare och ingen 20 åring som kört sönder den. Är där något annat jag borde vara extra noga att kontrollera förutom ägarna och full service på auktoriserade verkstaders? :D
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3746
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 111 times
Been thanked: 280 times

Rippy skrev: 12 oktober 2023, 16:54
Daugaard skrev: 12 oktober 2023, 16:15 Med det du skriver är bara 1.5t ett alternativ.
1.0t är tyvärr katastrof av anledningen du själv skriver.

Edit:
1.5t är å andra sidan fenomenal 👌 har den i min CR-V och jag är toknöjd.
Förstår, lite så jag misstänkte ville bara dubbelkolla med folk som har lite mer koll då reddit och google kan vara väldigt hit or miss, angående miltal så försöker jag hålla mig till att den ska ha gått precis under 10k mil om den är 2017 låter det rimligt? tänker mig att dem går oftast max 1500 om året med lugna ägare och ingen 20 åring som kört sönder den. Är där något annat jag borde vara extra noga att kontrollera förutom ägarna och full service på auktoriserade verkstaders? :D
Där får andra svara då jag har en CR-V. Det kommer nog bra input snart från tex Berni.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2938
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 130 times
Been thanked: 81 times

Jag hade en civic med 1.5t motor.
Älskade den.

1.0 hade jag aldrig köpt.
Även om kamremmen håller så är bytet av kamremmen svindyrt.

Kör på 1.5t
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 473
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Som verkstadschef på en auktoriserad Honda verkstad skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en Civic med 1.0 motorn.

Förutom att själva kamremsbytet är svindyrt så kommer motorn med stor sannolikhet att haverera innan man ens nått intervallen för kamremsbytet. Många bilfirmor byter inte ens in dem och min uppfattning är att även försäkringsbolagen börjar lösa in dem när de rasar..

En ljuspunkt i det hela är att Honda eller ens försäkringsbolag förmodligen står för själva motorbytet men fortfarande en kostsam och tidskrävande historia..

1,5motorn kan jag däremot rekommendera varmt!

Som bilmodell är dock civicen fantastisk.
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Rippy
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 oktober 2023, 14:34
Namn: Oliver Karlsson
Been thanked: 1 time

berni med stort B skrev: 12 oktober 2023, 21:14 Som verkstadschef på en auktoriserad Honda verkstad skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en Civic med 1.0 motorn.

Förutom att själva kamremsbytet är svindyrt så kommer motorn med stor sannolikhet att haverera innan man ens nått intervallen för kamremsbytet. Många bilfirmor byter inte ens in dem och min uppfattning är att även försäkringsbolagen börjar lösa in dem när de rasar..

En ljuspunkt i det hela är att Honda eller ens försäkringsbolag förmodligen står för själva motorbytet men fortfarande en kostsam och tidskrävande historia..

1,5motorn kan jag däremot rekommendera varmt!

Som bilmodell är dock civicen fantastisk.
Det förklarar varför en del 1.0L ligger ute länge hos bilhandlare på blocket. Då var det som jag misstänkte.

Tackar alla för väldigt bra och informativ information. Det får bli 1.5L då, ska bara hitta den rätta!
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Hur 1.0-motorn kunde lämna Hondas fabriker är för mig en gåta. Om någon har insiderinformation så vore det väldigt intressant :)
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Ingemar_B
HPC Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2020, 11:40
Bil: Honda S2000
Namn: Ingemar Bengtsson
Ort: Ängelholm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

GroundX skrev: 22 oktober 2023, 00:36 Hur 1.0-motorn kunde lämna Hondas fabriker är för mig en gåta. Om någon har insiderinformation så vore det väldigt intressant :)
Jag tror inte att den någonsin lämnat Hondas fabriker :)
Den är inköpt, förmodligen av tredjepartstillverkare. Samma motor som Ford Eco-Boost, med kamreren i oljebad. Vi sålde vår i somras, när vi hade förstått hur det låg till. Hade köpt den ny för att behålla länge, men fick ändra planer. Fick ändå hyggligt pris av viköperdinbil.
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

O fy fan. Lite omvänt som man gjorde med aerodecken alltså. Där tog man ju en Japansk motor och stoppade i en Engelsk bil (Rover). I detta fall så har man alltså tagit en Amerikansk (?) motor och stoppat i en Japansk bil?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Ingemar_B
HPC Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2020, 11:40
Bil: Honda S2000
Namn: Ingemar Bengtsson
Ort: Ängelholm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Här är en länk där brittiska Hondaägare diskuterar 1,0-motorn: https://www.hondacivicforum.co.uk/threa ... ure.85758/

Jag kan inte svära på att det är samma motor som Ford, men båda är trepipiga 1,0:or med oljebadad kamrem. Det är just den oljebadande kamremmen som är problemet, den löses upp och delarna får oljan att klägga igen, sen rasar turbon. När jag ännu hade min kvar läste jag i Vi Bilägares beg-test om att kamremsbyte skulle kosta 26-27 000 kr! Jag kontaktade min Hondaverkstad som bekräftade att det är ett jättejobb att byta kamrem, men att de ha tagit fram ett kampanjpris, på endast 16-17 000 kr(!). De var tvungna för att inte få väldigt missnöjda stamkunder. Killen jag talade med sa, på min fråga om det är en Fordmotor (som en mekaniker jag talat med gissade p.g.a. de ovanliga specifikationerna) att den egentligen tillverkas av en underleverantör som levererar till flera biltillverkare. Exakt hur det ligger till vet jag inte. Hursomhelst bestämde jag mig för att sälja. Jag kunde tagit ett kamremsbyte, men det var själva riskkonstruktionen som jag var orolig över.
Användarvisningsbild
Ingemar_B
HPC Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2020, 11:40
Bil: Honda S2000
Namn: Ingemar Bengtsson
Ort: Ängelholm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Ännu en tråd om 1,0-motorn: https://www.hondacivicforum.co.uk/threa ... tby=oldest

Där nämns likheten med Fords motor i ett av inläggen: “The 3 cyl engine basically has the same layout as a 1.0 eco boost.” Quoted by the service manager by Hendy Honda Portsmouth. Vet inte hur det fungerar men åtminstone verkar utvecklingen av motorn inte gjorts av Honda själva. Olikt dem att släppa ut en ofärdig konstruktion. De drog också tillbaka den tämligen snabbt.
Skriv svar