Tändspole
-
Peter68
- Bil: Honda cr v 07
- Namn: peter sthålberg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
I brist på annat att göra under semestern så skapade jag mig ett bekymmer och började tänka på det som jag skrivit om tidigare här nånstans, att min Honda gör nåt konstigt ryck ibland och att den är så skakig, speciellt med ACn påslagen. När jag kör med gaspådrag är det inget problem, men på tomgång så sjunker tomgången så bilen nästan börjar hoppa. Den korrigerar sig efter ett tag, men det är irriterande. Dessutom med någon veckas mellanrum så blir den lite svårstartad, den står och tuggar en stund innan den startar. Jag har provat en del för att lösa detta, men det blir inte bättre. Så jag började googla och finner en del sidor som säger att det kan bli som jag skriver om någon tändspole inte är 100. Så nu har jag varit och mätt upp mina tändspolar. Utan att ha en aning om vad jag letar efter så tänkte jag att om någon avviker så kanske det är fel på den. Jag mätte från vänster till höger med spolen vänd så kontaktdonen pekar mot mig. Följande blev resultatet:
1a spolen:
1-2= 1,135 Kohm
1-3= 48,1 Kohm
2-3= 47Kohm
2a spolen:
1-2= 1,175 Kohm
1-3= 50,5 Kohm
2-3= 49,2 Kohm
3e spolen:
1-2=1,198 Kohm
1-3= 51,1 Kohm
2-3=49,9 Kohm
4e spolen:
1-2= 1,185 Kohm
1-3= 50,6 Kohm
2-3= 49,4 Kohm
Är det någon här som har koll på dels vad toleransen är på dessa värden? Hur mycket är det ok att det skiljer? Första spolen skiljer sig ju lite mer från de övriga, men är det inom ett ok intervall?
När jag googlar på detta så får jag nästan bara resultat på att värden mellan dessa stift ska var 1,5Mohm och oändligt eller precis tvärtom, alltså väldigt låga värden 0,6 Ohm. Vart kan man hitta info om sånt här? Ska man dyka på nån random med liknande bil och börja skriva i dennes spolar eller finns det info nånstanss på nätet? Eller någon kunnig här kanske?
Sedan så när jag söker på nya tändspolar att köpa så finns det ju en enorm mängd att välja på. Priserna går från 300 upp till ca 2000 kr/st. Jag föredrar ju 300 kronors modellen... om det inte bara är skit. Kan man lita på dessa budget-saker? Vad säger er erfarenhet om budget vs premium?
=)
1a spolen:
1-2= 1,135 Kohm
1-3= 48,1 Kohm
2-3= 47Kohm
2a spolen:
1-2= 1,175 Kohm
1-3= 50,5 Kohm
2-3= 49,2 Kohm
3e spolen:
1-2=1,198 Kohm
1-3= 51,1 Kohm
2-3=49,9 Kohm
4e spolen:
1-2= 1,185 Kohm
1-3= 50,6 Kohm
2-3= 49,4 Kohm
Är det någon här som har koll på dels vad toleransen är på dessa värden? Hur mycket är det ok att det skiljer? Första spolen skiljer sig ju lite mer från de övriga, men är det inom ett ok intervall?
När jag googlar på detta så får jag nästan bara resultat på att värden mellan dessa stift ska var 1,5Mohm och oändligt eller precis tvärtom, alltså väldigt låga värden 0,6 Ohm. Vart kan man hitta info om sånt här? Ska man dyka på nån random med liknande bil och börja skriva i dennes spolar eller finns det info nånstanss på nätet? Eller någon kunnig här kanske?
Sedan så när jag söker på nya tändspolar att köpa så finns det ju en enorm mängd att välja på. Priserna går från 300 upp till ca 2000 kr/st. Jag föredrar ju 300 kronors modellen... om det inte bara är skit. Kan man lita på dessa budget-saker? Vad säger er erfarenhet om budget vs premium?
=)
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det där tycker jag verkar helt normalt, viktigast att ingen sticker ut allt för mycket.
Har mätt lite på mina spolingar förut också och det var nog liknande värden om jag kommer ihåg rätt.
Har mätt lite på mina spolingar förut också och det var nog liknande värden om jag kommer ihåg rätt.