Frågor till CTR ägare

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har ett par frågor till er som äger en CTR. Själv har jag en -04 som endast gått ca 130 mil än.

Jag köpte bilen ny för några veckor sedan och funderar över några saker som jag lagt märke till:
1, Tempmätaren (för kylvattnet alltså) går aldrig upp till mitten på skalan utan stannar kanske 35-40% upp. På alla tidigare bilar jag ägt så indikerar detta att termostaten öppnar för tidigt. Är detta att betrakta som normalt eller ska jag dra till verkstaden och få termostaten utbytt på garantin?

2, Skrapljud från frambromsarna. Jag har läst att detta tagits upp tidigare i forumet någonstans. Har ni andra CTR-ägare också skrapljud från frambromsarna vid lätt inbromsning i lägre hastigheter? Det låter ungefär som att skivorna skulle ha lite ytrost på sig trots att så inte är fallet.

3, Mindre rassel/skrapljud vid motorbronsning på lägre varv och lägre växlar (2:an, 3:an). Själv är jag ganska säker på att det kommer från växellådan och att det förmodligen beror på grundkonstruktionen (att det helt enkelt ska vara så), men jag vill få bekräftat av er att ni känner igen fenomenet. Som ofta sagts: En CTR är ingen limousine och vissa ljud och egenheter hör till. Ska denna egenhet höra till?

4, När man kör på 6:an och håller ett lätt tryck på växelspaken neråt så känner man vibrationer i spaken (direkt efter växling så håller man ju gärna trycket kvar på spaken i någon sekund). vibrationerna känns inte om man lättar på trycket. Är detta något ni andra känner igen?

Det var allt från en nybliven Hondaägare!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Nibbe
Bil: EG5, EJ9
Namn: Niklas Walkin
Has thanked: 10 times

Det där med tempmätaren verkar vara en hondagrej då både min honda från -92 och -87 stannar på ca 40% också, detta har disskuterats förut, vet dock inte 100% hur det är på CTR'en.
Kunta

tempmätaren är lika dan på min bil tror att det ska va så på ctr. jag kör en ctr -02
Jonas Larsson
Civic Type R
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

OK.
Några andra som har svar på övriga frågor?
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Är det ingen som kan svara på fråga 2-4?
Stockholm
Dennis

Jag är ganska ny jag med [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]

1. Samma med min den går inte riktigt upp till hälften.
2. Inte märkt av.
3. Inte märkt av.
4. Skall testa detta, inget som jag lagt märke till.

Grattis till en skoj bil [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Dennis Eriksson
CTR
Kristofer

Ja är inte ctr-ägare men min mätare går inte heller upp till mitten.. men det funkar ju bra ändå=)
<span style='color:purple'>[b]//Kristofer Göthe[/b]</span>
<span style='color:blue'>[b]Honda Civic VTI -00[/b]</span>
[b]<span style='color:purple'>Suzuki GSX-R 750 -01</span>[/b]
s2000
Bil: FK2 Type-R GT
Namn: Oscar

Svar:

1. Samma här
2. Samma här
3. Nej
4. Nej

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Hej!!!
1.Tempmätaren ska ligga så,det gjorde på(CTR,ATR,ITR,Legend,vanligt civic,troligtvis på alla Hondas bilar?)
2.NIX(Ctr-s bb är väldigt mjuka orginal o med tanke på all salt,sand på våra vägar då är det lätt att fastna skit mellan bb o skivor.Förhoppningsvis deta kommer till att försvinna till våren efter några hårda inbomsningar.
3.Troligtvis ingeting,man hör massa oljud när man köper nybil,man vill inte att det ska hända någonting man så rädd om bilen!!
4.Märkt det med precis när jag köpte bilen,har frågat på verkstad o det är normalt,han förklarade varför(long story)
Lycka till i fortsättnig med bilen o slappna av, det ingeting att stressa upp sig det är en HONDA(kvalitetsbil) den kommer till att hålla i många år framöver :-) :-) :-) MVH
Saud Omerovic

4. när du trycker spaken lite frammåt så sträcker du upp wiren som går ner till lådan, då överförs vibrationerna fråndriv paketet upp i din hand..
samma princip som när man kör med 2 konservburkar och ett snöre som telefon, kolla om du hör/känner något med slakt snöre
Kristian, Hondalös.
GIBBON

har oxå köpt min ctr ny, den har gått 600mil+ å det är samma sak på min när det gäller temp mätaren å 6e växeln. Dock har jag sluppit miss ljud från bromsarna. Kan bero på att jag bromsar kraftigt ganska ofta...
Niklas Gidlund
janpool

Tja

1 samma
2 oooh ja, men det försvinner till våren
3 ?
4 vet ej

H /
Macke
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]Södertälje[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[b]f.d S2000[/b] -00<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Andreas Lundgren
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

har inte CTR en lite kallare termostat? iom att den ska klara bankörning etc.

Mvh:ADDE
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Tackar för svaren!
Jag har även en annan fråga i ett annat forum där jag undrar över innerskärmarna, se
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... topic=9195" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... ic=9195</a>

Är det något någon av er kan svara på?
/Stefan
Stockholm
meleth

Ang. bromsskrapet så beror det även på att bromsskivorna på ctr'n innehåller mkt kol och när det är kallt ute så famkallar det detta skrap. Det är iaf. vad killarna på Rosenholtz sa till mig.
Jocke Larsson HPC #883
Svart CTR '03
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

åfan..hoppas att det försvinner till våren då.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-meleth+25 Feb 2005, 14:29:04--><div class='quotetop'>QUOTE(meleth @ 25 Feb 2005, 14:29:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ang. bromsskrapet så beror det även på att bromsskivorna på ctr'n innehåller mkt kol och när det är kallt ute så famkallar det detta skrap. Det är iaf. vad killarna på Rosenholtz sa till mig.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=104846"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

OK, det kan jag köpa! Däremot hade jag lite svårt att tro på att vägsaltet skulle orsaka skrapljuden. Bilen kan vara nytvättad och låta ändå och ljudet försvinner efter några bromsningar (när bromsarna blir varma) oavsett om det är skitigt på vägen eller inte. Förklaringen med mycket kol i beläggen känns rimlig.
Stockholm
Skriv svar