Tankeställare till alla som ska köra bana i år.

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Tjena!

Alltid lätt att säga vad man borde ha gjort m.m.

Man vet aldrig vad man gör i en sådan situation, förräns man råkat ut för något liknande.

"Tumregel 1 i bankörning med:

Släpp inte gasen före bilen har stannat... Så länge du har driv på hjulena kan du bestämma åt vilket håll du vill åka. När du bromsar (speciellt på vått före) så att ringarna låser sig, kommer du att åka i samma riktning som du hade när du började bromsa. I detta fall rakt i räcket

Instinkten kanske säger broms men erfarenhten borde säga gasa"

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Du kan inte ha mer fel.....<!--colorc--></span><!--/colorc-->Att man inte kan styra, har med att man inte har någon friktion mellan däck och asfalt. alltså däck och bilens hastighet överrenstämmer inte med varandra.

Vad man redan i körskolan får lära sig är att trycka ner kopplingen så att du får fri hjul, de kommer tillslut att ha samma hastighet och kontakt så att man kan styra.

Principen är densamma för ABS, låsata hjul = RAKTFRAM+Sämre bromsförmåga.
Rullande hjul= styrningen tillbaka.

Man kan mot en mindre avgift öva på detta på Sveriges olika halkbanor
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

måste säga att de som hände var mycket trist men är otroligt
tacksam att man får lov att se denna film då den ger mer insikt i vad som hände...
Senast redigerad av LinusE den 18 februari 2005, 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Tror inte vi behöver analysera händelsen mer. Med tanke på hur snabbt det släpper så kvittar det vad föraren hade gjort, situationen hade troligtvis inte ändrats mycket.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
FinHenke
Kontakt:

Ända jag menade med mina skriverier vad att jag har råkat ut för samma grej som vi såg på videon flera gånger med den skillnaden att jag inte ännu har åkt in i ett räcke, har haft den turen att jag åkt av där det har varit rum för utkörningar. Utkörningar händer åt alla som kör bana och försöker pressa sina gränser.

Regeln som tydligen inte undertecknas syftar på det att när man släpper gasen i en snabb kurva som tex. den här flyttas tyngden framåt på bilen och bakändan som redan har tappat greppet med vägen accelererar. Om man håller gasen i botten så trycks bakvagnen ner + att framdäckena drar bilen rak.

Att trycka in kopplingen och vänta att däckena och vägen hittar varann funkar bra i normal körning men pressar du bilen till max på en bana så har jag kommit fram till att min tumregel funkar bättre. Alla olika sätt att bemästra kurvor och sätt att åka av är prövade [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Jag utgick från att vi kör med framhjulsdrivna bilar utan traction control eller ABS, har bilen elektroniska hjälpmedel så är det bara att bromsa, styra och låta elektroniken sköta sitt.

Inte min mening att kritisera föraren eller vara allvetande läktarhjälte, sånt här händer åt alla, men med rätt träning kan man minska risken för att skada sig själv och sin bil.
Matias Henkola
Helsinki, FINLAND

Civic "Type-R" EK9
BMW 325 E90
Ford Fiesta ST 150 Gr. n
Jontis
Namn: JonasSundgren

Tanken med den här tråden kanske inte är alla jävla tomtar ska förklara hur det gick till enligt sina egna genigaliska analyser.

Tanken är nog snarare att en olycka kan inträffa vem som helst när man minst anar det.
Föraren är ju ingen "duvunge" precis och det är ju det som lite är grejen, det är lätt att tappa omdömmet och inte tänka sig för när man är inne i körningen.

Krister: Har du äntligen köpt bil? eller pratar du om saker du inte vet något om möjligen....
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Kristofer

<!--QuoteBegin-Peter G+17 Feb 2005, 19:53:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Peter G @ 17 Feb 2005, 19:53:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Man verkligen hör ångesten i killens röst. Fyfan va hemskt.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=101391"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja shit.. det är så man får rysningar.. hoppas verkligen att det gick bra.. kan ingen säga hur det gick med föraren?? ush....

ja funderar på om det var samma gång som vi åkte till kinekulle.. då smällde ju danis förra tjej hans gamla civic på vägen hem också? eller är det inte samma gång som ja tänker på??
<span style='color:purple'>[b]//Kristofer Göthe[/b]</span>
<span style='color:blue'>[b]Honda Civic VTI -00[/b]</span>
[b]<span style='color:purple'>Suzuki GSX-R 750 -01</span>[/b]
Jontis

Föraren är alive n' kicking.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Kristofer

okej det var härligt att höra, inga skador sen krocken då? det var en civic vti eller?
<span style='color:purple'>[b]//Kristofer Göthe[/b]</span>
<span style='color:blue'>[b]Honda Civic VTI -00[/b]</span>
[b]<span style='color:purple'>Suzuki GSX-R 750 -01</span>[/b]
esset
Namn: Johan Strömqvist
Kontakt:

Återigen, föraren är okej och det är en civic vti. Nog om det.
<span style='color:white'>[b]Johan Strömqvist[/b]</span>
<span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Civic Type-R 04[/b]</span></span>
<a href="http://www.naboovalley.com" target="_blank">Naboovalley Studios</a>
M Säverot

usch tråkigt att se sånt här... har själv varit med om liknande fast istället för räcke så var det dike och bilen låg på taket när jag vakna till...så ta det lungt grabbar det kan hända vem som helst
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
brippo

Känns lite som när JAS kronvurpa vid landningen första gången.

vad skrek han då? -Helvete helvete helvete. eller var det -Jävlar jävlar jävlar?

sicken ångest..
Philippe Chorin / Prelude Gen4 / STHLM/BE<span style='color:red'>LIE</span>VER

The RWD Project.

No one can be both smart and wreckless.
Olof
Kontakt:

Shit, vad läskigt. Får nästan ångest av att se den filmen.

Skönt att höra att det gick bra för föraren.

När jag körde på bana för första gången på Mantorp 2003 regnade det hela dagen. Jag tyckte dock att det var lärorikt att få lite "halkbanekörning" och känna hur min egen bil beter sig på gränsen, men jag vågade endast pressa i långsamma och "säkra" kurvor som Mjölby, Hårnålen och Depåkurvan samt lite genom chikanen men jag hade inte alltid 100% koll. Det är nog trots allt bra att begränsa bankörningen vid regn...
Senast redigerad av Olof den 20 februari 2005, 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:#555555'>[b]Olof Åsberg[/b]
Honda Jazz -05

HPC Member #776
Södermalm, Stockholm, Sverige</span>

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
Lina

Usch, det där var inget kul att se.
Och som endel säger, tråden är inte till för någon moralpredikan.
Verkar som folk här är väldigt duktiga på att själva leka och köra fort. Men när någon gör det och råkar ut för en olycka så var det jättefel..
Med tanke på killens erfarenhet så hade nog inte många (kanske inte någon) klarat det bättre.

Och ja Kristoffer, var jag som också körde av sen. Var inte alls roligt väglag.

Se nu till att lära er något allihopa. En olycka händer lätt så var rädda om er.
Senast redigerad av Lina den 23 februari 2005, 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
Lina Axblom, Trollhättan
Honda Civic GL -91
Användarvisningsbild
xzbatt

när det väl händer så händer det ju ofta (iaf för mej) att man bara håller i sej och gör det man tycker är bäst under den korta stunden man kan göra något, sen efter så tänker man att man skulle gjort si och så men det gör man inte nästa gång heller, man agerar reflexmässigt och jag tycker att det är bra att personen i fråga klarade sej bra och att han gjorde helt rätt tycker jag

edit: nej förästen han gjorde fel, han skulle stått och käkat korv under ett paraply när det regnade som det gjorde [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

skämtar bara [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av xzbatt den 23 februari 2005, 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Magyar

Jag håller med FinHenke iaf av egen erfarenhet.

En annan fråga: Kan man teckna extra försäkring när man kör på bana? Vanliga helförsäkringen gäller ju inte...
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Nej det tror jag knappast, men ring och hör med ditt förs.bolag, de borde veta och inte vi här på forumet.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Magyar

<!--QuoteBegin-Dani+2 Apr 2005, 12:05:29--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 2 Apr 2005, 12:05:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nej det tror jag knappast, men ring och hör med ditt förs.bolag, de borde veta och inte vi här på forumet.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=121278"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag tänkte att eftersom man tecknar extra försäkring vid Blackrace så funkar det på samma sätt när man kör med Hondaklubben.
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Krister

Hondaklubben har inga sådana försäkringar...
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag ska köra på Mantorp nu om nån månad, har aldrig kört bana förrut, så man fick sig en tankeställare av filmen...

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... shock1.gif[/img]
LinusCivic
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Magyar+5 Apr 2005, 19:29:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar @ 5 Apr 2005, 19:29:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Dani+2 Apr 2005, 12:05:29--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 2 Apr 2005, 12:05:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nej det tror jag knappast, men ring och hör med ditt förs.bolag, de borde veta och inte vi här på forumet.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=121278"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag tänkte att eftersom man tecknar extra försäkring vid Blackrace så funkar det på samma sätt när man kör med Hondaklubben.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=122656"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

den försäkringen du tecknar vid blackrace täcker inte dig eller din bil, det gör din vanliga försäkring...
den du tecknar där är en 3:e persons försäkring
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

som man dessutom redan har genom trafikskadelagen...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

Som dock upphör att gälla då man kör blackrace el. liknande.
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

nope det gör den inte.

även om du kör i 300 på 50 väg eller om du kör 201meter rakt fram så gäller den.

tro mig. Vi kör streetlegal här i halmstad istället för blackrace, och vi undersökte detta noga.
Senast redigerad av Fixxe den 7 april 2005, 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

Såvitt jag vet så finns det väl inga prejudikat på det hela?

Eftersom det då fortfarande finns utrymme kvar att tolka lagen tror jag att blackrace gör rätt i att teckna extra försäkring.
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

största anledningen iaf i Göteborg är att komunen inte ger tillstånd till körningarna om inte "extra"försäkringen finns...

hur det är i dom andra komunerna vågar jag inte svara på...
SMacke #364
Charly

<!--QuoteBegin-benci+17 Feb 2005, 19:14:33--><div class='quotetop'>QUOTE(benci @ 17 Feb 2005, 19:14:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Golvis+17 Feb 2005, 18:09:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Golvis @ 17 Feb 2005, 18:09:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->FIII FANKEN
Är det någon här från klubben som kör där?
Och hur gick det för han?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=101347"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är inte så viktigt vem som kör,
utan tänk på att det kan hända vem som hellst.

Det enda rätta är, att om du tänker köra på bana i år,
skippa stylingen/feta fälgar/rockar fett stereo mm. och <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>skaffa BUR istället!</span>

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=101349"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Med tanke på andra avvåkningar jag sett, även den här så har jag, förutom din goda regel ett par andra korta tankar.

Bromsar, se över dina bromsar,slangar och vätska så du kan få stopp på din bil i tid.

Regn? ÅK IN I DEPÅ, det finns fler tillfällen att köra bana, men inte om din bil sitter virad i ett räcke.

Detta är tänkt att förhindra att olycka sker, men om den sker, så är det _inte_ fel med en bra bur.
Medlem 427
Jontis

Kände att det var läge att uppa denna tråd.

Ha kul men ta det lugnt!
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Bergan

Oerfaren vid banåkning och med enorm respekt för farter vid dåligt väglag så blir min bil stillastående om det är regn på Mantorp iaf!
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Lynxen

Usch, får en klump i magen varje gång jag ser den här videon.

Att tänka på är att även om det inte är så mycket vatten på banan att det är risk för vattenplaning, är att det kan vara svårt att få upp temperaturen i bakdäcken på fuktigt underlag o R-däck med våra bilar som är rätt lätta i baken.

Får man då upp temperatur i däcken fram kan bilen bli plötsligt överstyrd, snurrade i en ganska långsam kurva på knutstorp pga detta (och mig som novis bakom ratten kan ha varit bidragande [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] )
Senast redigerad av Lynxen den 26 april 2006, 11:07, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

Såg denna nu och usch vilken läskig känsla man får i magen när man hör killen skrika... Filmen utgör ju sin poäng helt klart! blir till att ta det extra extra lugnt vid blött på bana.
[b]Medlem #1535[/b]
Skriv svar