Hjulvinklar...

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

24 april 2005, 16:06

tja, gjorde hjulinställning för några dagar sedan nu, och tänkte kolla vad ni andra kör med för vinklar...

då jag inte har någon camberkit på bilen så fick jag stå ut med det som det blev... ville inte höja bilen heller..

vad kör ni andra banrävar med? och hur upplever ni att bilen känns då?? Kraft, Scotte, Anders mfl.. ??

jag ligger till så här


Fram
Vänster_____vinkel______Höger
-3,20______Camber_____-3,16
0,08________Toe_______0,08

bak
-1,28______Camber_____-1,31
0,06_______Toe________0,07

alltså, lite toe in fram och lite toe in bak... och en hel del camber fram...
har inte kört bana än med denna setupen, men av vad jag har känt på gata så uppträder den stabilt i svängarna.

edit_ vinklarna är självaklart i grader!
Senast redigerad av 1 Fixxe, redigerad totalt 24 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

24 april 2005, 17:48

varför den ojämna toe vinkeln ?

bak ser vettigt ut men fram blir ju 0 grader tot och lite sne ratt... jag gillar å köra 1 grad ut i fram (0.5+0.5) så man får lite styrning in i kurvorna
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

24 april 2005, 18:33

sorry... ska va 0,08 både höger och vänter fram...

anledning till att jag ställde lite toe in är för att däcken ska slita lite jämnare över hela och inte bara insida...
Senast redigerad av 1 Fixxe, redigerad totalt 24 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

24 april 2005, 18:36

hmmm negativ toe, blir väl toe out...
eller mixar jag ihop allt i skallen nu...

edit: jag det gör jag nog..
hittar inte mitt papper från hjulinställningen nu..
men 0,08 grader toe in har jag på varje framhjul...
Senast redigerad av 1 Fixxe, redigerad totalt 24 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

24 april 2005, 18:37

ju mer toe in fram desto "sävligare" blir den i styrningen.. äh däck e ju bara gummi [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] finns nya
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

24 april 2005, 18:40

sävligare hittar jag inte i svenska akademin... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

eller jo hittade visst... typ långsammare...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

24 april 2005, 18:42

oj läste 0,05 inte 0,5... äter den inte en hel del däck då?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

24 april 2005, 18:53

Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

24 april 2005, 19:11

tror jag ska behålla mina neutrala vinklar ett tag och se hur det känndes på mantorp... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

men skriv på ni som sitter inne med det!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

24 april 2005, 23:28

Har följande inställning på min bil:

FRAM
Caster: V H
3 grader 50min 3 grader 50min
Camber 2 grader 50min 2 grader 50min

Toe +1.5mm +1.5mm


BAK
Camber 2 grader 20min 2 grader 30 min
Toe - 1.5mm -1.5mm



Mao: Toe out fram och toe in bak för bästa prestanda, och styr-in. Däck är förslitningsvara. Med toe in fram lir bilen sävligare och styr in sämre.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Fresa
Lärd
Lärd
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

24 april 2005, 23:31

En liten fråga: Hur mäter ni hjulvinklarna?
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

24 april 2005, 23:32

Camber med ett vattenpass och gradskiva.

Toe, med honda org toe-inställningsgrunka.

Caster har jag inte mätt upp själv, gjorde det på sista hjulinställningen.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

25 april 2005, 18:35

vad blir 1.5 mm toe för vinkel då ? de måste ju bero på hjulstorlek ? ju större hjul desto mer mm toe får du ju (eller har du en viss punkt du mäter ifrån ?
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

25 april 2005, 20:20

Toe har jag aldrig mätt i grader, alltid mm. Toe är samma oavsett hjulstorlek. Mäter med r-däcken på, men det kvittar egentligen. Tar måtten på stagen inte hjulen.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3160
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

25 april 2005, 22:19

Ska in med min bil på hjulinställning på fredag, lite fundersam på hur jag ska ha cambern dock.
Har inget camberkit bak så där går det antagligen inte att justera, så hur påverkas bilen om man kommer ha olika vinkel mellan bak och fram?
Antar att det kommer understyra om man har mer camber bak?
Fresa
Lärd
Lärd
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

25 april 2005, 22:34

<!--QuoteBegin-M Scotte+24 Apr 2005, 23:32:56--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 24 Apr 2005, 23:32:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Camber med ett vattenpass och gradskiva.

Toe, med honda org toe-inställningsgrunka.

Caster har jag inte mätt upp själv, gjorde det på sista hjulinställningen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=131885"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


honda org toe-inställningsgrunka, lånar man en sån av nån Honda ÅF? För jag kan tänka mig att den är för jädra dyr att köpa, precis som alla andra Honda orginal-special-verktyg?
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

25 april 2005, 23:29

Man lånar japp, men tror inget åf har de i sitt sortiment. Jag och Anders skrotade fram den i lådorna längst in i hörnet på Honda Nordic.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

25 april 2005, 23:31

<!--QuoteBegin-fonzeka+25 Apr 2005, 21:19:11--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka 4 25 Apr 2005, 21:19:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ska in med min bil på hjulinställning på fredag, lite fundersam på hur jag ska ha cambern dock.
Har inget camberkit bak så där går det antagligen inte att justera, så hur påverkas bilen om man kommer ha olika vinkel mellan bak och fram?
Antar att det kommer understyra om man har mer camber bak?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=132253"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det du först och främst ska göra är att trycka hela subframen framåt så mycket det går för mer caster. Sedan kan du ställa cambern så mycket det går fram.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Fresa
Lärd
Lärd
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

26 april 2005, 08:55

<!--QuoteBegin-M Scotte+24 Apr 2005, 23:28:46--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 24 Apr 2005, 23:28:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har följande inställning på min bil:
                       
FRAM
Caster:    V                        H
              3 grader 50min    3 grader 50min
Camber  2 grader 50min    2 grader 50min

Toe        +1.5mm              +1.5mm


BAK
Camber  2 grader 20min      2 grader 30 min
Toe        - 1.5mm                -1.5mm 



Mao: Toe out fram och toe in bak för bästa prestanda, och styr-in. Däck är förslitningsvara. Med toe in fram lir bilen sävligare och styr in sämre.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=131881"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har jag förstått det rätt, gör toe-in fram att bilen går stabilare rakt fram, men svarar sämre på rattutslag (nått som är vettigt ute i trafiken. Man vill ju inte ha en sladdrig bil gärna då). På bana vill man hellre ha tvärtom, dvs att bilen ger bättre gensvar på rattutslag (toe-out).

Bak läste jag att man gärna vill ha toe-out på framhjulsdrivna bilar, för att motverka bilens vilja att understyra (toe-out bak medför överstyrning, vilket motverkar den naturliga understyrningen som en framhjulsdriven bil har). Du satte toe-in bak, vilket borde göra bilen ännu mer understyrd än vad den vanligtvis är. Av vilken anledning vill man ha det?

Mer caster gör att bilens hjul vill räta upp sig i färdriktningen?

Vill man nånsin ha olika camber-vinklar fram o bak? Läste att negativ camber i kurvor är att eftersträva, då kraften från däcken ner i banan är som högst vid c:a en halv grad negativ camber. Alltså vill man gå från positiv till lite negativ camber för innerhjulen vid kurvtagning, dvs att hjulen går mot negativ camber då fjädringen lättar.

Verkar vara otroligt mkt testning bakom hjulvinkelinställningar, för att få en bil optimal för en viss sträcka. Jäkligt intressant att läsa om dock [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

26 april 2005, 09:31

<!--QuoteBegin-Fresa+26 Apr 2005, 07:55:38--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa 4 26 Apr 2005, 07:55:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har jag förstått det rätt, gör toe-in fram att bilen går stabilare rakt fram, men svarar sämre på rattutslag (nått som är vettigt ute i trafiken. Man vill ju inte ha en sladdrig bil gärna då). På bana vill man hellre ha tvärtom, dvs att bilen ger bättre gensvar på rattutslag (toe-out).

Bak läste jag att man gärna vill ha toe-out på framhjulsdrivna bilar, för att motverka bilens vilja att understyra (toe-out bak medför överstyrning, vilket motverkar den naturliga understyrningen som en framhjulsdriven bil har). Du satte toe-in bak, vilket borde göra bilen ännu mer understyrd än vad den vanligtvis är. Av vilken anledning vill man ha det?

Mer caster gör att bilens hjul vill räta upp sig i färdriktningen?

Vill man nånsin ha olika camber-vinklar fram o bak? Läste att negativ camber i kurvor är att eftersträva, då kraften från däcken ner i banan är som högst vid c:a en halv grad negativ camber. Alltså vill man gå från positiv till lite negativ camber för innerhjulen vid kurvtagning, dvs att hjulen går mot negativ camber då fjädringen lättar.

Verkar vara otroligt mkt testning bakom hjulvinkelinställningar, för att få en bil optimal för en viss sträcka. Jäkligt intressant att läsa om dock [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=132382"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Mina hjulvinklar är inställda för optimalt uppträdande på bana, men för den sakens skull är det inga problem att köra på gata med dem. Även om jag har toe out fram är inte bilen nervös på något sätt i vanlig trafik, visst reagerar den otroligt snabbt på rattutslag, men inte påtagligt mer än innan.

Med de saker jag har på bilen behöver jag inte få den att rotera mer än den redan gör. Körde superstage med Toe-out bak och det var lite väl vanskligt innan däcken fått rätt temp.
Med Toe in bak håller bilen linjen hela vägen genom kurvan utan att slänga ut med häcken. Understyrningen har jag trollat bort med andra saker.

Caster ger camber när hjulen svänger. Så mycket caster som möjligt är att eftersträva(inom rimliga gränser).

Självklart vill och kan man ha olika camber fram och bak. Mindre camber ger mindre grepp vilket gör att du kan balansera uppträdandet med olika inställningar för camber fram och bak. Mer camber=mer grepp och vice versa.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Fresa
Lärd
Lärd
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

26 april 2005, 10:00

För mkt camber måste ju ge ett negativ resultat dock, eftersom det resulterar i postiv camber för innerhjulen i en kurva, vilket borde innebära väldigt dåligt fäste för hjulen ner i banan. Hela bilen borde kränga och studsa utåt.

Fast samma sak gäller väl för camber som för caster. Man justerar inom rimliga gränser.

Du skrev att du justerar caster genom att flytta hela "subframen" framåt. Utveckla för en som inte hänger med hur du menar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

26 april 2005, 10:04

Runt 3 grader är inga problem, bara på mcpherson som det ger positiv camber vid nedfjädring. På en triangellänksbil ger nedfjädring bara ännu mer negativ camber, positiv camber får du inte på innerhjulet.

Caster kan inte justeras på våra bilar, det enda man kan göra är att byta övre länkarm från höger till vänster sida för att öka vinklen på hjulspindeln. Då får man runt 3 grader caster mot 2 grader org.

Att trycka subframen gäller endast civic -01 och framåt. Vi har ingen subframe.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jontis
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

26 april 2005, 10:28

Vill bara inflika att Scotte's setup kändes j-kligt bra. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

26 april 2005, 10:33

Och då körde du ändå utan den bakre kränghämmaren, den är tajtare när den är i funktion.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jontis
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

26 april 2005, 11:10

#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Fresa
Lärd
Lärd
Inlägg: 1066
Blev medlem: 12 augusti 2004, 18:21
Namn: Fredrik Arvidsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

26 april 2005, 12:12

<!--QuoteBegin-M Scotte+26 Apr 2005, 10:04:41--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 26 Apr 2005, 10:04:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Runt 3 grader är inga problem, bara på mcpherson som det ger positiv camber vid nedfjädring. På en triangellänksbil ger nedfjädring bara ännu mer negativ camber, positiv camber får du inte på innerhjulet.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jo, fast ja tänkte på uppfjädring (inne i en kurva fjädrar ju innerhjulen upp, dvs cambervinkeln minskar för dessa hjul). Ytterhjulen fjädrar ner, och således ökar cambern för dem.

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Caster kan inte justeras på våra bilar, det enda man kan göra är att byta övre länkarm från höger till vänster sida för att öka vinklen på hjulspindeln. Då får man runt 3 grader caster mot 2 grader org.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Är de inte precis likadana på varje sida? Det är de kanske inte nej, nu när jag tänker efter...

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Att trycka subframen gäller endast civic -01 och framåt. Vi har ingen subframe.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=132405"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Därav min förvirring [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
#1270

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3160
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

26 april 2005, 14:52

<!--QuoteBegin-M Scotte+25 Apr 2005, 22:31:08--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 25 Apr 2005, 22:31:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det du först och främst ska göra är att trycka hela subframen framåt så mycket det går för mer caster. Sedan kan du ställa cambern så mycket det går fram.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=132306"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hur pass mycket går det att trycka fram subframen?
Blir det bara marginell skillnad på castern så vet jag inte om jag orkar ge mig på det.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

29 april 2005, 19:34

hmmm

har funderat lite...

jag är inte riktigt med på varför jag fick så mycket camber... kanske mer är ett tekniskt "problem", men tex både Scotte och tex Snowflake ligger typ 0,5-1 grad lägre än vad jag gör...

vad kan detta bero på? min bil är inte mycket lägre än tex Linus... Mer sänkning ger ju mer camber på våra gamla chassien...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

30 april 2005, 21:20

annan kaross ? mer camber från början ? du har väll bytt till VT spindlar.. kan va nått me de åxå
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5153
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

30 april 2005, 21:29

jo jag har suttit och figgurerat lite över detta ett tag nu... måste va något sådant...

då jag inte hunnit med att 4 hjulsväga nu, så blir det denna setupen på mantorp, och efter det så höjer jag nog bilen en cm, sen 4hjulväga sen får vi se hur värdena blev...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Skriv svar