Flaggvaktsutbildning

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Endoor

Alla förare på banträffarna måste anmäla sig till minst ett flaggvaktspass. För att upprätthålla en god säkerhetsnivå måste alla flaggvakter besitta tillräcklig kunskap om flaggvakters uppgift. Nedan följer en kort utbildning. Denna utbildning kommer uppdateras regelbundet.

Flaggsignaler är det enda sättet övningsledningen kan kommunicera med förare på banan. Flaggvakters arbetsuppgift är att upprätthålla en god säkerhet på banan. Därför är det mycket viktigt att alla flaggvakter studerar denna "utbildning" mycket noga.

På HPC arrangerade banträffar användas endast tre flaggor: gul, röd, svart. Nedan behandlas deras innebörd och användningsområden:


Gul är en varningsflagga. Den används när fara på banan förekommer, t ex. en bil som kört av banan men som kan ta sig ut på banan igen på egen hand, halt underlag, etc. Denna flagga skall viftas för att förstärka dess budskap.


Röd betyder att körpasset är avslutat/brutet. Denna används när körpasset är slut (detta meddelas av depåvakten) eller när svår säkerhetsrisk förekommer, exempelvis när en bil som kört av banan och är fast. Skall viftas.


Svart skall användas när en viss bil utgör en säkerhetsrisk, t ex. läcker olja, kör utan lyse. Denna flagga är personlig och skall pekas på den enskilda bilen.

Den delen av banan som du ska ha noga översikt över är från din postering HELA vägen till nästa postering. Det är bara du som kan flagga så förarna varnas för det banpartiet. När ni viftar med flaggan skall ni föreställa er att ni signalerar till en Boeing 747:a då förare koncentrerar sig på körningen och banan så det kan vara svårt att se en flagga. Ni skall flagga för det som kommer efter er positionering, det innan er positionering har föraren redan åkt förbi när han/hon ser dig.


Före ditt pass

* Försäkra dig om din positionering (vilken kurva)
* Infinn dig vid depåns utsläpp minst 10min innan ditt pass.
* Medta vid behov vatten, varma kläder, paraply/regnkläder.
* Det är depåvaktens ansvar att kontrollera över radion med varje postering att man har kontakt innan man släpper ut ett nytt pass efter flaggvaktsbyte.


Under flaggpasset

* Kontrollera nog att alla flaggorna är utrullade och står till hands så att du kan få ut o vifta med dem väldigt snabbt. Om en bil får sladd och ställer sig mitt i banan bakom ett dolt krön (vanligt efter tex Mohlins knäpp på Kinnekulle) så har man ofta extremt ont om tid för att varna följande bilar!
* Försäkra dig om komradions funktion och ha den nära till hands. Om man är två på en postering är det en bra ide att man i förväg bestämmer vem som är beredd att vifta med flagga samtidigt som den andra är radioberedd.
* Bär alltid flaggvaktsvästen.
* Stå alltid säkert. Håll dig bakom räcket/däckvallen etc.
* Spring aldrig fram till bilar som kört av om säkerhetsrisk finns.
* Vid flagg på eget bevåg, t ex. gulflagg (avåkning etc.) skall detta alltid ropas i komradion.


Efter ditt pass:

* En "flaggvaktstransport" med nästa passets flaggvakter byter av dig när alla bilar har lämnat banan.
* Lämna över väst och komradio till avbytande flaggvakt. Förklara vid behov komradions funktion.
Låst