Frågor om bankörning
Vill inte förstöra Yash tråd i "ordet fritt" så jag startar en ny här istället.
Hur mycket slits på bilen av att köra på bana?
Förutom bromsar och däck alltså..
Läste också att bilen inte fick låta mer än 95dB.. klarar verkligen alla de kraven?
De med BC system måste juh ligga pyrt till eller?
Hur mycket slits på bilen av att köra på bana?
Förutom bromsar och däck alltså..
Läste också att bilen inte fick låta mer än 95dB.. klarar verkligen alla de kraven?
De med BC system måste juh ligga pyrt till eller?
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Svaret på frågan hur bilen slits:
Visst slits den säkert mer, men jag har inte märkt något slitage mer än att jag kört av mina bakre kränghämmarfäste två gånger. Dock lär inte det hända igen.
Bromsar och däck går det åt givetvis.
Man får korta ned serviceintervallerna till hälften ungefär.
95dB klarar även BC-bilarna om de har org-kat/grenrör.
Finns insats till i princip alla avgas, för de som låter mer.
Visst slits den säkert mer, men jag har inte märkt något slitage mer än att jag kört av mina bakre kränghämmarfäste två gånger. Dock lär inte det hända igen.
Bromsar och däck går det åt givetvis.
Man får korta ned serviceintervallerna till hälften ungefär.
95dB klarar även BC-bilarna om de har org-kat/grenrör.
Finns insats till i princip alla avgas, för de som låter mer.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
gummibussningarna slits ju en del ,men det är ju bara att fylla dom med nytt urethan .dom som har för hög ljudnivå får stoppa in ljudpluggen så dom kommer under 95db .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Scotte:
Ok det låter bra.
Vilka anses som de viktigaste uppgraderingarna för bankörning?
Då man oftast inte har råd att göra allt på en gång så vore det bra att veta i vilken ordning man ska bygga.
Ok det låter bra.
Vilka anses som de viktigaste uppgraderingarna för bankörning?
Då man oftast inte har råd att göra allt på en gång så vore det bra att veta i vilken ordning man ska bygga.
Senast redigerad av JonteJuh den 6 oktober 2004, 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
-
M Scotte
- Kontakt:
I min ordning är det så här. Börjar alltid nerifrån och upp, ej tvärt om. Effekt är det sista du behöver utöver org-effekten.
Om vi utgår från en org-bil:
Däck. Börja med att köra med riktigt bra gatdäck. Bridgestone S03 eller Falken Azenis. Gå inte direkt på R-däck.
Mitt bästa tips är att köra bilen som den är en eller två bankörningar för att få en uppfattning om vad som behöver direkt åtgärdas. Först då lär du dig hur bilen uppträder org, samt vad som du vill ändra på i beteende.
Största misstaget är att aldrig ha kört bilen på bana och ändå börja byta en massa saker. Big no-no!!!!
Som jag ser det har du en org-bil med sänkfjädrar? Rätta mig gärna om jag har fel.
I ditt fall hade jag bytt bromsvätska, kollat så beläggen har minst hälften kvar av slitageytan, höjt däcktrycket till 2.6-2.7 och sedan ut och åkt.
Troligtvis kommer du då märka att bromsarna inte är någon höjdare samt att du håller på att flyga ur stolen. Även krängningarna gör sig påmind.
I min värld bygger man lättast en rolig banorienterad bil på följande sätt efter att man kört den helt eller delvis org:
1.Stol: En väldigt hög prioritet för att kunna slappna av under körnignen och koncentrera sig på bilen och banan, istället för att klamra sig fast i inredningen.
Med en bra stol kommer du känna hur bilen beter sig under olika förhållande. Stolen blir som en förlängning av ryggraden ned till vägen.
Glasfiberstolar är i de flesta fall skönare samt har bättre passform, men en bra rörramsstol tjänar sitt syfte lika bra. Alla större märken(Sparco,Recaro,OMP, Momo,Cobra etc) har mängder med modeller att välja mellan.
2.Bromsar: 262mm räcker inte långt vid aktiv körning. Enklaste samt billigaste uppgraderingen är ITR-spec. De räcker till i princip allas behov med bilar runt 1100kg. Kostar ungefär som sats med sportskivor och belägg i org.dim, men är så mycket bättre. Oken köps på skroten, skivor och belägg hos valfri bromslev eller Honda åf. Bromskylning och en bra västska(Motul RBF 600, ATE Super blue) gör att man kan köra väldigt länge utan några större värmeproblem.
3.Bälte: I viss mån kan man rädda en hyffsad org-stol med ett fyrpunktsbälte. Dock kommer det vara bältet som håller dig på plats och inte stolen = tröttande.
Fyrpunktsbälte är ett måste i en racingstol. I bilar utan bur fästes det lättast i de baksätets nedre hållare för bälte.
4.Fjädrar/dämpare: Finns en oändlig djungel med saker till våra bilar. Endast din plånbok samt referens sätter stopp för vad du ska välja. Ska bilen köras på gatan så köp inte racingsaker. Köper man fjädrar och stötdämpare av känt fabrikat blir det aldrig fel. Köp gärna en sats med fjäder och dämpare som är utprovad tillsammans. Är man osäker ska man alltid kontakta någon med stor erfarenhet av stöt/fjäder kombo till våra bilar. De kan alltid lotsa dig rätt i dina önskemål.
Givetvis ska en hjulinställning göras efter att du bytt dämpare och fjäder. Finns väldigt mycket i beteende att hämta i en hjulinställning.
6.Diff: Diffbroms är en av de saker som både sparar däck samt gör enormt mycket för greppet ut ut kurvor och uppträdandet på banan samt gata. Vissa bilar blir som en ny upplevelse att köra om man eftermonterar en diffbroms.
7.Kränghämmare: Beteendestav kan man också kalla det. Med dessa påverkar du greppet fram och bak för att uppnå önskat beteende. För oss som vill få mer rotation på bilen är en större bakre kränghämmare att föredra framför att plocka bort den främre. På så vis minskar man greppet bak och får bilen att rotera lättare.
8. I din bil är ratten svår att byta då den har airbag, annars är det en av de saker man ska sätta upp på listan tillsammans med stol.
Räknar med att alla byter avgas och filter i bilen ändå så jag tar inte upp det. Man får lite extra effekt samt låter lite trevligare. Allt för att bättra på känslan av racebil.
Efter att dessa åtta punkter är gjorda har man en bil som är dunderkul att köra på bana, roligare på gatan och framförallt pålitlig som banredskap.
Efterhand som man själv utvecklas kan man addera R-däck, bur, mer effekt etc etc.
Om vi utgår från en org-bil:
Däck. Börja med att köra med riktigt bra gatdäck. Bridgestone S03 eller Falken Azenis. Gå inte direkt på R-däck.
Mitt bästa tips är att köra bilen som den är en eller två bankörningar för att få en uppfattning om vad som behöver direkt åtgärdas. Först då lär du dig hur bilen uppträder org, samt vad som du vill ändra på i beteende.
Största misstaget är att aldrig ha kört bilen på bana och ändå börja byta en massa saker. Big no-no!!!!
Som jag ser det har du en org-bil med sänkfjädrar? Rätta mig gärna om jag har fel.
I ditt fall hade jag bytt bromsvätska, kollat så beläggen har minst hälften kvar av slitageytan, höjt däcktrycket till 2.6-2.7 och sedan ut och åkt.
Troligtvis kommer du då märka att bromsarna inte är någon höjdare samt att du håller på att flyga ur stolen. Även krängningarna gör sig påmind.
I min värld bygger man lättast en rolig banorienterad bil på följande sätt efter att man kört den helt eller delvis org:
1.Stol: En väldigt hög prioritet för att kunna slappna av under körnignen och koncentrera sig på bilen och banan, istället för att klamra sig fast i inredningen.
Med en bra stol kommer du känna hur bilen beter sig under olika förhållande. Stolen blir som en förlängning av ryggraden ned till vägen.
Glasfiberstolar är i de flesta fall skönare samt har bättre passform, men en bra rörramsstol tjänar sitt syfte lika bra. Alla större märken(Sparco,Recaro,OMP, Momo,Cobra etc) har mängder med modeller att välja mellan.
2.Bromsar: 262mm räcker inte långt vid aktiv körning. Enklaste samt billigaste uppgraderingen är ITR-spec. De räcker till i princip allas behov med bilar runt 1100kg. Kostar ungefär som sats med sportskivor och belägg i org.dim, men är så mycket bättre. Oken köps på skroten, skivor och belägg hos valfri bromslev eller Honda åf. Bromskylning och en bra västska(Motul RBF 600, ATE Super blue) gör att man kan köra väldigt länge utan några större värmeproblem.
3.Bälte: I viss mån kan man rädda en hyffsad org-stol med ett fyrpunktsbälte. Dock kommer det vara bältet som håller dig på plats och inte stolen = tröttande.
Fyrpunktsbälte är ett måste i en racingstol. I bilar utan bur fästes det lättast i de baksätets nedre hållare för bälte.
4.Fjädrar/dämpare: Finns en oändlig djungel med saker till våra bilar. Endast din plånbok samt referens sätter stopp för vad du ska välja. Ska bilen köras på gatan så köp inte racingsaker. Köper man fjädrar och stötdämpare av känt fabrikat blir det aldrig fel. Köp gärna en sats med fjäder och dämpare som är utprovad tillsammans. Är man osäker ska man alltid kontakta någon med stor erfarenhet av stöt/fjäder kombo till våra bilar. De kan alltid lotsa dig rätt i dina önskemål.
Givetvis ska en hjulinställning göras efter att du bytt dämpare och fjäder. Finns väldigt mycket i beteende att hämta i en hjulinställning.
6.Diff: Diffbroms är en av de saker som både sparar däck samt gör enormt mycket för greppet ut ut kurvor och uppträdandet på banan samt gata. Vissa bilar blir som en ny upplevelse att köra om man eftermonterar en diffbroms.
7.Kränghämmare: Beteendestav kan man också kalla det. Med dessa påverkar du greppet fram och bak för att uppnå önskat beteende. För oss som vill få mer rotation på bilen är en större bakre kränghämmare att föredra framför att plocka bort den främre. På så vis minskar man greppet bak och får bilen att rotera lättare.
8. I din bil är ratten svår att byta då den har airbag, annars är det en av de saker man ska sätta upp på listan tillsammans med stol.
Räknar med att alla byter avgas och filter i bilen ändå så jag tar inte upp det. Man får lite extra effekt samt låter lite trevligare. Allt för att bättra på känslan av racebil.
Efter att dessa åtta punkter är gjorda har man en bil som är dunderkul att köra på bana, roligare på gatan och framförallt pålitlig som banredskap.
Efterhand som man själv utvecklas kan man addera R-däck, bur, mer effekt etc etc.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
<!--QuoteBegin-JonteJuh+6 Oct 2004, 12:10:37--><div class='quotetop'>QUOTE(JonteJuh 4 6 Oct 2004, 12:10:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vilka anses som de viktigaste uppgraderingarna för bankörning?
Då man oftast inte har råd att göra allt på en gång så vore det bra att veta i vilken ordning man ska bygga.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Enligt lilla mig:
1. Bromsar: Bromsvätska + klossar (skivor om man har råd)
2. Däck: R-däck
3. Väghållning: Hårdare fjädrar + dämpare + sänkt
4. Bra körställning: Bra stol + 4-punktsbälte så att man inte far hit o dit när det svänger.
|
|
xx. Sist motortrim [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Då man oftast inte har råd att göra allt på en gång så vore det bra att veta i vilken ordning man ska bygga.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Enligt lilla mig:
1. Bromsar: Bromsvätska + klossar (skivor om man har råd)
2. Däck: R-däck
3. Väghållning: Hårdare fjädrar + dämpare + sänkt
4. Bra körställning: Bra stol + 4-punktsbälte så att man inte far hit o dit när det svänger.
|
|
xx. Sist motortrim [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Mvh Benci_Hovanyi
-
M Scotte
- Kontakt:
Fråga, varför sätter du R-däcken så högt upp Benci? Med org-fjädring bottnar du ur dämp/fjädrar med r-däck, samt höjer hastigheten hos en orutinerad förare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Det första jag tycker du ska uppgradera är bromsarna... är verkligen inte kul att köra på bana med orginal bromsar då man behöver be till högre makt vid inbromsningar över 130km/h efter ett par varv...
Lite goa fjädrar och gärna stötdämpare om du ska köra seriöst är också att föredra så fort som möjligt.
Efter det hade jag köpt en ordentlig stol och när dem 3 sakerna väl är införskaffade kan man börja pula mycket mer med bilens beteende för då har man förhoppningsvis hunnit köra in sig lite och märkt lite av vad man är missnöjd med.
Lite goa fjädrar och gärna stötdämpare om du ska köra seriöst är också att föredra så fort som möjligt.
Efter det hade jag köpt en ordentlig stol och när dem 3 sakerna väl är införskaffade kan man börja pula mycket mer med bilens beteende för då har man förhoppningsvis hunnit köra in sig lite och märkt lite av vad man är missnöjd med.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
<!--QuoteBegin-M Scotte+6 Oct 2004, 13:10:05--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 6 Oct 2004, 13:10:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Fråga, varför sätter du R-däcken så högt upp Benci? Med org-fjädring bottnar du ur dämp/fjädrar med r-däck, samt höjer hastigheten hos en orutinerad förare.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Med r-däck:
- Det blir roligare med rätt grepp
- Man kan åka kontinuerligt utan att behöva kyla ner däcken = roligare/mer valuta för pengarna
- R-däck håller bättre än gatdäck för bankörning = ekonomiskt/mer valuta för pengarna
- Man höjer inte nödvändigtvis hastigheten utan snarare ökar säkerhetsmariginalen
Men visst, det är en smaksak.
Man kan lika gärna uppgradera väghållningen före.
Men vill absolut betona punkt 4. Körställningen
Många glömmer bort det eller prioriterar trim/styling istället.
Med r-däck:
- Det blir roligare med rätt grepp
- Man kan åka kontinuerligt utan att behöva kyla ner däcken = roligare/mer valuta för pengarna
- R-däck håller bättre än gatdäck för bankörning = ekonomiskt/mer valuta för pengarna
- Man höjer inte nödvändigtvis hastigheten utan snarare ökar säkerhetsmariginalen
Men visst, det är en smaksak.
Man kan lika gärna uppgradera väghållningen före.
Men vill absolut betona punkt 4. Körställningen
Många glömmer bort det eller prioriterar trim/styling istället.
Mvh Benci_Hovanyi
-
tobbe83
- Namn: Tobias Eriksson
- Has thanked: 6 times
Måste säga att detta var en kanontråd!...
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Tobias Eriksson
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Scotte:
Tack för väldigt givande svar!
Det stämmer, bilen är orginal förutom sänksats.
Det verkar som att man kan fixa en kul banbil relativt billigt ändå.
Hur mycket måste man lägga ner på bromsar? Kan man alltså hitta ITR-ok på skroten?
Tack för väldigt givande svar!
Det stämmer, bilen är orginal förutom sänksats.
Det verkar som att man kan fixa en kul banbil relativt billigt ändå.
Hur mycket måste man lägga ner på bromsar? Kan man alltså hitta ITR-ok på skroten?
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
<!--QuoteBegin-dave84+6 Oct 2004, 13:25:30--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 4 6 Oct 2004, 13:25:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det första jag tycker du ska uppgradera är bromsarna... är verkligen inte kul att köra på bana med orginal bromsar då man behöver be till högre makt vid inbromsningar över 130km/h efter ett par varv...
Efter det hade jag köpt en ordentlig stol och när dem 3 sakerna väl är införskaffade kan man börja pula mycket mer med bilens beteende för då har man förhoppningsvis hunnit köra in sig lite och märkt lite av vad man är missnöjd med.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kör du också med ITR-spec eller har du nått annat att rekommendera då det gäller bromsar?
Efter det hade jag köpt en ordentlig stol och när dem 3 sakerna väl är införskaffade kan man börja pula mycket mer med bilens beteende för då har man förhoppningsvis hunnit köra in sig lite och märkt lite av vad man är missnöjd med.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kör du också med ITR-spec eller har du nått annat att rekommendera då det gäller bromsar?
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
-
M Scotte
- Kontakt:
Hitintills kör jag med ITR-spec.kommer ev byta under vintern. För att köra detta behöver man inte använda en enda pryl från ITR, bara en benämning för storleken. Du kan ta ok från en hel massa modeller då alla är likadana. HR-V, CRV, Prelude 2.3,2.2, ITR, 1.8VTI etc etc. Skivan tar man från Prelude 2.2 eller 2.3 och borrar om hålen. Denna mod är beskriven på FAQ:en.
Du behöver inte skaffa något annat än detta, räcker för de flestas behov, samt går in på 15" fälgar.
Du behöver inte skaffa något annat än detta, räcker för de flestas behov, samt går in på 15" fälgar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
När det gäller bankörning så tycker jag att är bromsarna det första man bör uppgradera, visst är det självklart bäst att ha större skivor och andra ok mm. men grejerna på crx och civic är inte så underdimensionerade så det första man gör är att slänga på större grejer (kostar ju ganska mycket också) utan ev bättre skivor och bättre belägg är en bra början. Sen ska man aldrig ge sig ut på banan utan att veta att bromsarna är helt ok och att bromsvätskan är bytt inte för allt förlängesen. (att komma på en raka och inte ha några bromsar kvar är riktigt läskigt).
uppgradera bilen är ju något man gör efter sina behov på bilen och inte efter någon mall, utan kanske testa på bilen någon/några gånger och se vad man känner behövs uppgraderas.
uppgradera bilen är ju något man gör efter sina behov på bilen och inte efter någon mall, utan kanske testa på bilen någon/några gånger och se vad man känner behövs uppgraderas.
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
Ok jag ska läsa den FAQ:n och bygga! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
<!--QuoteBegin-JonteJuh+6 Oct 2004, 16:52:25--><div class='quotetop'>QUOTE(JonteJuh 4 6 Oct 2004, 16:52:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-dave84+6 Oct 2004, 13:25:30--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 4 6 Oct 2004, 13:25:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Det första jag tycker du ska uppgradera är bromsarna... är verkligen inte kul att köra på bana med orginal bromsar då man behöver be till högre makt vid inbromsningar över 130km/h efter ett par varv...
Kör du också med ITR-spec eller har du nått annat att rekommendera då det gäller bromsar? <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jag har bara kört orginal... har bara kört en gång på bana med det iofs men det räckte och eftersom jag inte haft pengar att uppgradera bromsarna förän nu till vintern så har det inte blivit mer körande i sommar tyvärr... men i vinter åker slitzade skivor och bättre klossar på fram
Kör du också med ITR-spec eller har du nått annat att rekommendera då det gäller bromsar? <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jag har bara kört orginal... har bara kört en gång på bana med det iofs men det räckte och eftersom jag inte haft pengar att uppgradera bromsarna förän nu till vintern så har det inte blivit mer körande i sommar tyvärr... men i vinter åker slitzade skivor och bättre klossar på fram
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
-
M Scotte
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-BOB+6 Oct 2004, 16:36:57--><div class='quotetop'>QUOTE(BOB 4 6 Oct 2004, 16:36:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->När det gäller bankörning så tycker jag att är bromsarna det första man bör uppgradera, visst är det självklart bäst att ha större skivor och andra ok mm. men grejerna på crx och civic är inte så underdimensionerade så det första man gör är att slänga på större grejer (kostar ju ganska mycket också) utan ev bättre skivor och bättre belägg är en bra början. Sen ska man aldrig ge sig ut på banan utan att veta att bromsarna är helt ok och att bromsvätskan är bytt inte för allt förlängesen. (att komma på en raka och inte ha några bromsar kvar är riktigt läskigt).
uppgradera bilen är ju något man gör efter sina behov på bilen och inte efter någon mall, utan kanske testa på bilen någon/några gånger och se vad man känner behövs uppgraderas.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Org-dim på bromsarna går att åka på så länge man inte har r-däck eller kör 45-60min i sträck. Ska man ändå uppgradera org. med "sport"skivor och värre belägg så går det ändå på cirka 2500kr, och lägger man till lite till så har man preludeprylar.
uppgradera bilen är ju något man gör efter sina behov på bilen och inte efter någon mall, utan kanske testa på bilen någon/några gånger och se vad man känner behövs uppgraderas.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Org-dim på bromsarna går att åka på så länge man inte har r-däck eller kör 45-60min i sträck. Ska man ändå uppgradera org. med "sport"skivor och värre belägg så går det ändå på cirka 2500kr, och lägger man till lite till så har man preludeprylar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
darthv
- Namn: Christian T
- Been thanked: 7 times
Min åsikt:
1. BRA hjälm. Ej öppen, man kan få mycket skit i ansiktet vid en krasch.
2. Bromsvätska.
Prova bana nångång. Fundera noga över din avsikter och mål med körningen, allt du gör hädanefter har betydelse för t.ex plånboken eller vilka racing-klasser du kan deltaga i.
3. Stol och 4/6-punkt bälte.
4. Bättre däck, R eller gatdäck efter nogrannt övervägande.
Så här långt har man lagt ner en skaplig slant redan... I mitt tycke räcker dessa uppgraderingar till för att man ska kunna ha jäkligt kul och samtidigt köra säkert.
5. Lätta bilen på allt.....
6. Någon form av bur.
7. Skivor och klossar, viktigt att dessa matchar varandra.
8. Väghållning, med allt vad det innebär.
9. Pulver.
1. BRA hjälm. Ej öppen, man kan få mycket skit i ansiktet vid en krasch.
2. Bromsvätska.
Prova bana nångång. Fundera noga över din avsikter och mål med körningen, allt du gör hädanefter har betydelse för t.ex plånboken eller vilka racing-klasser du kan deltaga i.
3. Stol och 4/6-punkt bälte.
4. Bättre däck, R eller gatdäck efter nogrannt övervägande.
Så här långt har man lagt ner en skaplig slant redan... I mitt tycke räcker dessa uppgraderingar till för att man ska kunna ha jäkligt kul och samtidigt köra säkert.
5. Lätta bilen på allt.....
6. Någon form av bur.
7. Skivor och klossar, viktigt att dessa matchar varandra.
8. Väghållning, med allt vad det innebär.
9. Pulver.
Senast redigerad av darthv den 7 oktober 2004, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
-
M Scotte
- Kontakt:
Det man absolut inte ska glömma är att bankörning inte är en materialsport.
10% hänger på bilen, 90% förare.
Det handlar heller inte om att vara snabbast, det handlar om att ha roligt och lära sig hur bilen beter sig på gränsen.
10% hänger på bilen, 90% förare.
Det handlar heller inte om att vara snabbast, det handlar om att ha roligt och lära sig hur bilen beter sig på gränsen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Ska försöka ha råd med att uppgradera bilen under vintern så att den blir banklar till våren.
Mittsverigebanan som ligger nån mil söder om Härnösand kommer förmodligen att ha bankörning varje onsdag hela nästa sommar så om nån är sugen är det bara att komma upp!
Tack för alla svar förresten
Mittsverigebanan som ligger nån mil söder om Härnösand kommer förmodligen att ha bankörning varje onsdag hela nästa sommar så om nån är sugen är det bara att komma upp!
Tack för alla svar förresten
Jonatan Forsberg
Härnösand
Härnösand
däck,bromsar och väghållning är överskattat, mer mos är det ända rätta [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... drive1.gif[/img]
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
Själv har jag inte börjat köra något på bana än men det är väl tanken [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
Så som jag ser det så kan man ju börja med att göra så uppdateringar på bilen och se så att allting funkar som det ska så man inte helt plötsligt tappar bromsverkan eller att ett styrstag lossnar..
Sen så vill jag gärna ha säkerhet om jag ska köra på bana för man vet aldrig om något händer och man drar en riktig krasch sånt har ju hänt förut,
När man har klarat av punt 1 och 2 så kan man gå vidare till punkt 3 som då är bromsar/väghållning, men det uppdaterar man ju efter egna behov, tex. Du kör väldigt aggresivt och bromsar i sista sekunden vilket resulterar i att du överhättar bromsarna, ja då får du ta och byta bromsarna, sen samma sak gäller med resten av bilen, känn efter och ändra sen
Så som jag ser det så kan man ju börja med att göra så uppdateringar på bilen och se så att allting funkar som det ska så man inte helt plötsligt tappar bromsverkan eller att ett styrstag lossnar..
Sen så vill jag gärna ha säkerhet om jag ska köra på bana för man vet aldrig om något händer och man drar en riktig krasch sånt har ju hänt förut,
När man har klarat av punt 1 och 2 så kan man gå vidare till punkt 3 som då är bromsar/väghållning, men det uppdaterar man ju efter egna behov, tex. Du kör väldigt aggresivt och bromsar i sista sekunden vilket resulterar i att du överhättar bromsarna, ja då får du ta och byta bromsarna, sen samma sak gäller med resten av bilen, känn efter och ändra sen
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Mitt förslag är att för er nybörjare att lyssna på de som kört mycket bana. De som sitter o säger att de kört en gång och har sååå mycket åsikter... vad har de att komma med jämfört med t.ex. Scotte o Kraft som kör ett tiotal bankörningar per år... och har gjort så ett antal år. De vet nog lite om vad som man bör tänka på och inte.
Men som xzbatt säger, se först o främst till att bilen är i bra skick och att allt funkar som det skall... men det hoppas jag att ni gör även då ni "bara" kör i trafik!
Men som xzbatt säger, se först o främst till att bilen är i bra skick och att allt funkar som det skall... men det hoppas jag att ni gör även då ni "bara" kör i trafik!
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
hehe menar inte att man ska köra en livsfarlig bil i trafiken utan menar att när man kör på banan och pressar bilen hela tiden så är det lättare att någonting går snett, kör man likadant i trafiken så bör man inte ha körkort [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Kan en bil någonsin bli perfekt?
<!--QuoteBegin-Kraft+9 Oct 2004, 18:18:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Kraft 4 9 Oct 2004, 18:18:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->däck,bromsar och väghållning är överskattat, mer mos är det ända rätta [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... drive1.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Jippiiii!
Dubbeltubo åt folket! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Montera bort bromsarna = onödig vikt [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Ta bort fjädringen = slipper krängningar [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Cyckeldäck = minskar rullmotståndet
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img]
Go for it!!!
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Jippiiii!
Dubbeltubo åt folket! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Montera bort bromsarna = onödig vikt [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Ta bort fjädringen = slipper krängningar [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Cyckeldäck = minskar rullmotståndet
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img]
Go for it!!!
Senast redigerad av benci den 10 oktober 2004, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
Jag har aldrig testat bana, men jag har planer på att köra nästa sommar. Det jag får ut av den här tråden är att jag ska köpa en bra stol och byta bromsvätska, sen testa några gånger. Eftersom min bil är stor och tung lär jag ju behöva bättre bromsar och mer mos vartefter, men det är nog ett bra tips att testa sig fram.
Kanontråd!
Kanontråd!
Simon Aunér
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994