Varför göra skillnad på bankörning/SS, Challenge

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 8 times
Kontakt:

5 maj 2009, 16:39

Förstår inte denna vilja att klargöra hela tiden att det skulle vara enorma skillnader i att köra bana eller SS, Challenge?

För min del är det ingen som helst skillnad förutom att man delar samma utrymme med andra på banorna och är ensam på SS eller Challenge. Folk verkar tro att det skulle skilja något i förmåga att ratta en bil bland koner eller ute på en bana? Och även framhålla vilket som är mest "hardcore".

Hur kan man älska det ena och baktala det andra när det handlar om att köra i båda fallen?
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

5 maj 2009, 17:07

Bra fråga... som total rookie som hunnit med en Super Stage samt kört på Sturup kan jag ju säga att båda är skitkul iaf :)

Skulle jag vara tvungen att välja så prioriteras nog bana för tillfället, men enda anledningen jag kan se att man (dvs jag!) väljer bort något är pga avstånd (Challenge är lite långt) eller att det är kort i kassan.

Sen kanske vissa bilar gör bättre ifrån sig på bana än konbana eller tvärtom och därför kanske är roligare på en av dem, men det borde ju bara vara incitament till att göra bilen bättre/snabbare/roligare!

Sen kanske någon kan tycka det är jobbigt att det syns hur "dåliga" de är när man får tider svart på vitt som på Challenge eller SS, men det är bara att svälja stoltheten och träna isåfall. Tror ju knappast du och Mooseman körde 1.2x tider första gånger på Super Stage, jag är fan inte nöjd med 1.40 och har massor av ursäkter för den tiden men vafan, det är ju bara att ta sig ner nästa gång och putsa av tiden!

EDIT: Märks det att jag är grymt entusiastisk inför all körning detta år eller? Hoppas bara bilen håller!
Senast redigerad av 1 David Lundin, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Been thanked: 2 times

5 maj 2009, 17:41

Superstage o challenge är skitkul då det är ett tävlings moment.

Men den stora nackdelen till varför jag föredrar bankörning är att man hinner oftast kanske köra 5-8ggr på en träff, samt gör man en fatal miss så kan man inte testa o sjustera på nästa varv då det är slut på din körning.

På bana så får du så mycket mer kör tid, samt att du kan varv efter varv testa o jämnföra ideér och brister, på ett sätt som aldrig kommer att gå i SS.

Efter som att det är sån prestige i detta så vore det på tiden att vi fixar identiska konbaneträffar från norr till söder och startar en serie i HPC.

Med säsongs avslutande final, för att klargöra vem som är snabbast m.m.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

5 maj 2009, 18:11

Vore kul med en serie, problemet är att underlaget måste vara identiskt för att det skall vara jämförbart så det är nog inte genomförbart i praktiken tyvärr.
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Been thanked: 2 times

5 maj 2009, 20:57

Exempel:

De 5 snabbaste i stockholms regionen går till final.
De 5 snabbaste i södra regionen går till final
De 5 snabbaste i norra regionen går till final

Dessa möts sedan i en Grande finale någonstans i sverige. Final platsen vandrar sedan runt till de respektive regionerna för varje år, så att inte en region skall få fördelar.

Självklart så skall det finnas en storvandrings pokal som sticker i ögonen på förlorarna :D
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
maniac
Gillar Honda!
Gillar Honda!

5 maj 2009, 22:15

tycker det är skitkul o köra ss då det är den enda gången man riktigt kan jämföra tider mot andra förare,på bana är det en enorm fördel att kunna hänga på en duktig förare o försöka hålla samma spårval o bromspunkter det lär man sig massor av.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
\/ision
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
Namn: Calle Berletin

5 maj 2009, 23:08

på just ss finns det mindre rum för olyckor vad gäller egendom, där kan man satsa max och sämsta utgången blir lite gräs i fälgen.
men på bana finns massa räcken och andra personer man inte kan lite på.(alla kan göra ett misstag) det spelar ingen roll hur försiktig man är på en bana, rätt var det är så har nån sladdat in i en. ex (fixxe på mantorp förra året)
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02

SuperStage 1.28

Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
jeremia
Användare
Användare

6 maj 2009, 08:00

SS är tävling de är inte våra banträffar! Presterar bilen bra på ss kommer den att prestera bra på en bana. Sen går de lättare att maskera ett taskigt chassie/förare på banan med massa effekt än vad det gör på ss.
Jeremia Gadd
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

6 maj 2009, 11:20

:stupid:
Team Kalmar
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

8 maj 2009, 12:32

jeremia skrev:SS är tävling de är inte våra banträffar! Presterar bilen bra på ss kommer den att prestera bra på en bana. Sen går de lättare att maskera ett taskigt chassie/förare på banan med massa effekt än vad det gör på ss.
Tycker faktiskt det är det som är lite lurigt med SS & bana, bara för den presterar bra på SS behöver den inte stå sig lika bra mot samma bilar på bana. Säg att Scottes gamla setup med B18 utan kompressor körde 1.23 på SS, en original 996 GT2 med R-däck kör på 1.24.

Alltså scotte 1s snabbare, vilket är mkt i racing! Men denna GT2 med samma chaufför kör Kinnekulle på 57s tider. Om Scotte ens skulle komma under 1minut på kinnekulle så skulle det vara ett mirakel rent ut sagt, även med dagens setup med kompressor. Och nu kan man inte skylla på att det är en bana som A-torp eller M-torp där bilar med mkt effekt har fördel.

Eller ta Foddens bil som ett till exempel, hans bil har inte gått under 1.26 på SS men är ändå minst lika snabb som både Scottes kompressor matade samt Moosemans på t.ex. Knutstorp förra året. (Och nu vill jag inte att nån kommer med några bortförklaringar eller ursäkter, men så var det faktiskt)
Och då är Fodden ändå 3-4s efter på SS mot era tider! OCH så vill jag även påpeka att han har inte en chans mot er rakt fram..
Visst de går säkert förklara bort med att han itne alls kört lika mkt SS som ni gjort osv. Men inte direkt så att han bara kört en gång, eller är någon nybörjare heller för den delen.

Det jag vill säga med allt detta, är, bara för att en bil kanske är snabbare än den andra på SS, så behöver det verkligen inte betyda att den är snabbare på en riktig bana. Det blir ju lite vad man ställer in bilen efter, SS kan man inte jämnföra med någon bana i världen. Då du liksom kränger fram och tillbaka, höger - vänster om och om igen. För att sedan gasa på en raka, göra om samma sak i lite högre fart, vända vid en kona, och göra om proceduren omvänt. Man provocerar ju bilen som man aldrig skulle kunna göra på en vanlig bana.

Nu kommer jag väl få alla "SS jägare" mot mig. Men ni måste ju både förstå mig och hålla med mig till viss del iaf!
Senast redigerad av 1 Istvan, redigerad totalt 8 gånger.
http://www.fotoi.se
M Scotte
Kontakt:

8 maj 2009, 13:08

Min bil med B16, S80, r-däck på kinnekulle 2005 1.03.84.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

10 maj 2009, 16:20

Har bara kört bana två gånger hitills och det är ju skitskoj och man vill bara köra mer hela tiden. SS var något som jag verkligen såg fram emot detta året, men som tyvärr inte kommer bli av. Det som gör SS så lockande är tävlingsmomentet som alla säger, man får en tid och då kan man veta om man kört bättre eller sämre/ att förändringarna man gjort på bilen faktiskt gör nytta. Inte bara som det "känns" utan man får som ett litet kvitto på det, ett bevis.

Sen är det alltid kul och jämföra sig mot andra förare och deras bilar, även om man mest tävlar mot sig själv. =)
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
Kraft
Kunnig
Kunnig
Bil: S2000
Namn: John Kraft

10 maj 2009, 21:23

Om man ska göra det enkelt för sig och ta saken för vad den är SS en bana, challange är en bana, Mantorp är en bana, Ringen är en bana osv osv.
Bara för att en bil är snabb i SS betyder inte det att den är snabb på Ringen, lika lite som en bil som är snabb på Ringen är snabb på Sturup.
Optimerar man sin bil för en specifik bana, betyder det inte att den är snabb på alla banor.

Jag tycker personligen att det är kul med både SS och Challenge pga tävlings momentet, men jag tycker att det är mer utmanande och utvecklande att köra bana.
På bana är det hur mycket man vågar pressa sig själv och bilen och hur man hittar snabbaste vägen på en 20m bred sträckning, dessutom ger det mer körtid vilket jag uppskattar.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
M Scotte
Kontakt:

10 maj 2009, 21:37

Körtidsmässigt är bana överlägsen, utan tvekan. Men min egen förarförmåga har jag nog mest utvecklat i SS, men givetvis grundat rätt många år på bana innan SS.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Skriv svar