100-200 tider med olika bilar

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

4 oktober 2010, 10:50

100-200 avslöjar enligt mig mycket bra hur bra en bil går.
Därför kan det vara kul med en jämförelsetråd så man ser hur bra olika bilar går med olika modds.
Skriv dock inte klockade tider enligt mätare då mätarna stämmer rätt så dåligt, kör med Racechrono med extern puck eller Racelogic. Starta ifrån 50-60 och dra hela även till 200.

Skriv även mods och vikt.

BMW M3 E46, 1580kg, 343hk ej bänkad, supersprint avgas, 13,2sek

Mitsubishi Evo V GSR, 1500kg, Steg 1 360hk/470Nm, ej bänkad 12,3sek

Volvo 850 Turbo 420hk/520Nm bänkad, 1600kg ink passagerare, 9,6sek
Only M Matters
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3931
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 2 times
Kontakt:

4 oktober 2010, 11:30

Honda Civic EG, ~1000kg(?). B18C6, lättat svänghjul, AEBS insug, Hytech grenrör, racekatt, Integra b-pipa, Spoon N1 slutdämp, S9b låda, mappad. Mycket toevinkel, mycket camber, r-däck.
Testad med Racechrono på Nokia N86 och 10hz extern gps.
0-100 km/h: 5,91s
100-150 km/h: 5,69s.
100-200 km/h: 21,74s



(Kände mig tvungen att skriva 0-150 också för att inte tappa all manlighet :P)



BMW M3 -97 (en kompis bil, uppmätt med samma system)
100-200km/h: 14,5s

Förutsättingar
+6 grader, dimma, blött väglag, full inredning och en passagerare i bilen. Bilen i fråga har väldigt galna hjulvinklar men gick på gatdäck för stunden.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5133
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 oktober 2010, 12:54

har bara en dålig tidtagning på min Accord, körde med 17"fälgar som gör att den toppar typ 197kmh på 5:an, och min 6a är ju en överväxel så den är slö på 6an, men men. Måste testa igen med 18"fälgarna.

Racecrono 5GHz.

100-200kmh 10,6sek.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

4 oktober 2010, 12:59

Civic EG B18 kompressor:

Vikt: 1040kg med mig och halv tank.

Racecrono 5hz puck

100-200km/h: 11,8sek i somras på 195-50-15 gatdäck.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

4 oktober 2010, 14:14

Scotte, hur mkt ladd, bänkat bilen än?
Only M Matters
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

4 oktober 2010, 14:19

Laddar enligt mätaren 0,4 bar. Ingen bänkning tyvärr.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Broman
Påläst
Påläst
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

4 oktober 2010, 15:45

Liten fråga bara, hur kör man när man testar 100-200km/h?
Ligger man inte i ca 95 och smäller på då?
Blir det inte lite fuskigt om man börjar acca redan från 50km/h?
Anders Broman
S2000 vortech E85
Outback 3,0R
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3931
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 2 times
Kontakt:

4 oktober 2010, 16:05

Finns lika många definitioner av 150-200km/h som det finns killar.
Jag tycker mest målande är från noll till toppfart och sen kolla vad man får i dom olika intervallen.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7941
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

4 oktober 2010, 16:10

Det kvittar hur det mäts så länge man anger samma referens, så som Yash gjort i början, dvs att man kan gasa från noll om man vill och när bilen passerar 100km/h så startar tiden och stoppar vid 200km/h
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

4 oktober 2010, 16:14

Jag har testat med flera bilar.
Allt vikter är med förare.

Evo 2 vikt 1300 kg 100-150 Km/h 4,4sek 100-200 12.1sek

Impreza sti 1560 kg 300 hk 100-200km/h 18,2sek

Integra type r 1200 kg k20 230 hk k20 100-200km/h 15,8 sek

Integra type r 1200 kg k24 270 hk 100-150 km/h 100-200km/h 13,4 sek

Integra typr r 1200 b18 bpu 100-200 km/h 22,1 sek

Alla dessa tider är samma ställe, ingen lutning på vägen

Scotte din tid låter nästan för bra, va vägen plan? En tanke som slog mig var att Mordiiax körde på 21,7 100-200 km/h och du kappar tiden 10 sek med 50 hk till låter ju galet.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3931
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 2 times
Kontakt:

4 oktober 2010, 16:19

Jag undrar dock om allt står rätt till med min bil. Jag har testat nu även att inte lägga i femman utan att dra den hela vägen på fyran till 200km/h och det gick inte något snabbare.
Jag har dock bredare däck än Scotte och sämre utväxling. Säkert tyngre fälgar också. Men det SKA gå snabbare för min del :P
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4201
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

4 oktober 2010, 17:53

Jag kör 100-200km/h på 10,6 s.

I stort sätt likadan bil som scotte fast med mer ladd och mera Hk.
Och så va de med 205/40/17
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

5 oktober 2010, 00:28

En sådan här tråd fanns ju förut med en massa folk som skrivit in tider... Fast skillnaden i den tråden var att man skulle ligga stumt på prick 100 och stämpla. Ska se om jag kan fiska upp den och länka in den här :)

Edit: Hittade den

viewtopic.php?f=12&t=19643&hilit=st%C3%A4mpla
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Sam1r
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 460
Blev medlem: 22 juni 2010, 10:59
Bil: Ep3
Namn: Samir Durmic
Ort: Hyltebruk

5 oktober 2010, 22:45

honda
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4201
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

6 oktober 2010, 05:43

Vad hjälper den Samir??

Finns inga 100-200 tider på den sidan..

Och sen så är de ju original bilar och det är ju inte de vi snackar om här..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Broman
Påläst
Påläst
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

6 oktober 2010, 19:49

Fick nyss hem en 10Hz puck och var ut och testade 2 gånger..
100-200 10,6
S2000 Vortech e85 orginal ladd
Vikt orginal (1350kg?)+småfet förare
R-däck
Anders Broman
S2000 vortech E85
Outback 3,0R
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

6 oktober 2010, 20:30

Broman är bilen mappad?

Hur mycket laddar du?

BTW grym tid :)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Broman
Påläst
Påläst
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

6 oktober 2010, 20:43

Laddar 0,5 med nuvarande remhjulet.
Mappade den för ett tag sedan, men landsvägen jag körde i pallade bara 270 på hjulen vilket den gav redan vid 7000rpm
Så den lämnar väl runt 300 på hjulen iaf.
Ska testa lite mer i helgen, det var ju kul att få lite siffror :)
Anders Broman
S2000 vortech E85
Outback 3,0R
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

6 oktober 2010, 21:58

Ska man mäta en 100-200 tid borde man väl börja klocka från just 100.
Hur skall man annars kunna jämföra rättvist!?

Själv har jag ingen riktig mätutrustning men ett vanligt stoppur visade ca 8s trots 4 pers i bilen.
0736316013
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5133
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

6 oktober 2010, 22:05

Vad gör att det blir rättvist?
Med dagens fina utrustning är det ju enklare att börja gasa långt under 100kmh och så plockar man ut de intervallen man vill veta ur tex Racecrono. Det tycker jag är mera rättvist och då är det mera vad bilen kan prestera och har mindre inverkan på förarn.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

6 oktober 2010, 22:18

För att man pratar om acc mellan två tal, då borde man stämpla och starta klockan just på 100.

Inga krussiduller då inte, inga missförstånd. Alla mäter på samma vis oavsett utrustnig.
0736316013
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3931
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 2 times
Kontakt:

6 oktober 2010, 22:23

Blir problem om man använder race chrono då den startar automatiskt om man kommer upp i 100. Så då måste man ligga på ~97 eller så och tappar viktiga km/h.
Nä, 0-200km/h och plocka ut önskade intervall :P
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

6 oktober 2010, 23:25

den tråden som postades längre upp innehöll många tider men tyvärr är dom till ingen nytta då det var typ bara klockade tider från hastighetsmätaren.

hade vart kul om nån orkade göra den här tråden till sticky samt kunde lägga till en lista på alla tider i första inlägget. finns fler tider här viewtopic.php?f=13&t=53644

den här tråden behöver samma behandling: viewtopic.php?f=13&t=42354

så ska det se ut: viewtopic.php?f=11&t=87&hilit=meca fast som sticky och gärna vilka mods var o en har i stora drag + vikt och däck.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

7 oktober 2010, 08:51

Supramannens 997a: 100-200km/h 4,9s
Sick!
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

7 oktober 2010, 09:40

Ja den är brutal!

Ang. att mäta "manuellt" så är det ju näst intill meningslöst om man använder hastighetsmätaren. Beroende på utväxling, fälgar och däck m.m. kan ju felvisningen vara hur mycket som helst, dessutom inte nödvändigtvis samma vid 100 och 200, så du kanske inte ens ökar hastigheten med 100km/h.

Det skall sägas att även GPS är ett grovt instrument, om man inte håller koll på positionsprecision och en massa andra faktorer (som ingen gör). Men det ger ju en fingervisning iaf, med så lite okända faktorer som möjligt utan att gå till överdrift.
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

7 oktober 2010, 11:05

Jag menar såklart att man stämplar då den externa mätutrustning man har visar 100.

Inte bilens hastighetsmätare!
0736316013
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5151
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

7 oktober 2010, 11:14

då tappar man ju, tiden börjar ju räkna från den hudra/tiondelen man kommer upp i 100..
Hur du än vrider på det så kommer den tiden bli missvisande om du gör så Micke.

sjävklart ska man köra ett svep från hastighet under 100 till över 200.
Om man börjar på 0 eller 60 spelar ju ingen roll. Man går in och plockar ut det intervall man vill se.

menar du att man ska släppa gasen när man är uppe i exakt 200 oxå? ;)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

7 oktober 2010, 16:02

Som sagt, det fanns en tråd innan om detta och där satt alla och tummade på att man startar klockan på 100 o trycker fullt.
Då fanns inte dagens utrustning kanske och det är synd att den inte kan räkna från exakt 100.

Självklart pallnitar jag vid 200! Det gör väl alla? ;)
0736316013
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

7 oktober 2010, 16:12

Micke16V: Vad som fanns och inte fanns är skitsamma !

Vill du vara med på listan skaffa racechrono eller performancebox och ut och kör nu :D
Har du inte kom till Borås vi har bägge :D
Only M Matters
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5151
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

7 oktober 2010, 16:17

preics, då mätte folk med klocka. Stor skillnad. Bara glömma allt vi tänkte/gjorde då.

Med PB eller RC, för att kunna få ett konsekvent värde så måste man köra ett pull från under 100 till över 200 annars blir det fel.
det säger ju sig själv om du tänker lite på hur det går till...
skulle du trampa på gasen precis när den visar 100 så tar det tid från det du ser 100, tills din hjärna skickar signal till foten som ska trampa på gasen, och PB/RC börjar räkna tid från tiondelen du kommer upp i 100...
Säg att det tar 0,5-1 sekund tills att du ser 100, sedan 0,25 tills din hjärna skickar signal till foten och 0,25 till innan det verkligen sker..
Vips har du tappat 1,5 sekund...

iom att dagens utrustning funkar så enkelt så finns det ju ingen som helst anledning till att ligga på 100 och sedan gasa.


Detta är dessutom till din fördel då du slipper vänta på laddtryck :P
hur vet du att du pallnitar vid 200? kanske va vid 199 och då har du ju sparat lite tid...
Har du provkört med en PB eller RC?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Skriv svar