Olja bankörning

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Vet inte om denna tråd finns men:

Kör K20A2 med steg 3 kammar m.m... Ingen oljekyl men det kommer till nästa säsong.

Ska jag köra Castrol Edge 0W-40 eller Castrol EDGE TWS 10W-60 på bana?

Andreas
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

10W-60
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Pirro
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 juni 2006, 01:16
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Ort: Borås
Kontakt:

Jag har 2x5 liter NY plomberad 10/60 Castrol Edge till salu, 100 kr / liter halva priset mot sverige... kan skickas köparen betalar frakten... skicka pm om du e sugen.
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Användarvisningsbild
luckan
Inlägg: 494
Blev medlem: 8 maj 2007, 18:56
Namn: Daniel Lukjanovic
Ort: Halmstad

Jag köpte min 10-60 olja på mapodo, bra priser nu när euron är föhållandevis låg.

Mvh,
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Mapodo är riktigt smidiga att handla från också... brukar ta 3 arbetsdagar sen är grejorna hemma.
Användarvisningsbild
Semir
Inlägg: 328
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:37
Bil: Civic 1.6d -16
Namn: Semir Daifallah
Ort: Göteborg

Vad går frakten på från Tyskland?
Semir Daifallah Göteborg
Civic 2016
I love my Honda :)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

beror på hur mycket man beställer..

http://mapodo.de/motoroele/viskositaete ... 0w-60.html

gå in där.
Välj vilken olja, luckan o jag beställde TWS 10w60.
klicka i hur många liter, och gå till kassen så ser du frakten med en gång.
Sedan kan du klicka i mer liter, uppdatera, och se hur mycket frakten blir då.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Eller också kollar man prislistan:
http://mapodo.de/shippingcosts/?___store=english
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

fiffigt elin
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Antar 10W-60 olja även skall användas till B-serie?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

10W60 oljan är bra för den tål väldigt höga temperaturer innan den blir för tunn för att du skall kunna behålla oljetryck. Men om din olja blir varmare än 120-130 grader så skulle inte jag vara bekväm med det ändå utan skaffa oljekyl illa kvickt. Du kan köpa 5W50 olja från Biltema som är typ 10 klassningar högre än vad som existerade B-serien byggdes och det finns många rävar här som kört med den stenhårt i flera år utan problem. Självklart byter man motorolja och växellådsolja ofta när man kör bana oavsett vad man kör. Kör man bilen till vardags mycket hade jag nog funderat starkt på en 5W olja som högst, då 10W är ganska tjock vid kallstart. Värt att veta är att t.o.m. 0W är för tjockt vid kallstart för att smörja motorn ordentligt...

Jag har lagt alldeles för många timmar på att läsa om motorolja :roll:
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Ju mindre man vet ju lyckligare är man, motorerna håller för det mesta ändå :P
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Lite så är det faktiskt, det viktigaste är att hålla koll på tempen och att byta regelbundet...

EDIT: Och bafflat oljetråg på Anderstorp för bövelen! :P

Det kvittar hur bra oljan är om den inte når motorn :)
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Mordiiax skrev:Ju mindre man vet ju lyckligare är man, motorerna håller för det mesta ändå :P
"Håller" med dig Johan! :)

Ska köpa oljetempgivare samt mätare idag.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Köp en oljekylare direkt, kör ni mycket bana under varma sommardagar kommer ni lätt upp i 130 grader efter några hårda varv, speciellt om ni varvar mkt
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

M Scotte skrev:Köp en oljekylare direkt, kör ni mycket bana under varma sommardagar kommer ni lätt upp i 130 grader efter några hårda varv, speciellt om ni varvar mkt
Jag håller inte riktigt med dig Scotte.

Jag tillhör den skaran på HPC som kör ganska mycket bana och jag har ingen extra oljekylare.
Har aldrg haft oljetemp över 120 grader samt vattentemp över 90-95 grader.

Och har kört 30-40 miuters pass på Gotland Ring i värsta sommarhettan.

Så nej, jag kommer inte att skaffa mig extra problem med vad en extra oljekyl innebär.
Se till att ha bra 10-60 olja samt en fräsch fullsize vattenkyl.

Om man kör långlopp kan det vara en annan sak men till vår hobby-körning som sagt behövs ingen extra oljekylare.

Obs! Ovanstående påståenden gäller endast N/A motorer.
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Du får inte glömma en viktig parameter, du kör en motor som är har gått långt, dvs stort lagerspel, detta ger mindre friktion och värme.
Sedan undrar jag vilken givare du använder dig av för att mäta temperaturen och vart den är placerad.

Jag säger inte att det är fel för dig, men värt att nämna för andra.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

B16 kanske klarar sej utan (hade ingen oljetemp då) men trimmad b18 klarar sej definitivt inte utan extra oljekyl. Jag kör med helkyl och har inga problem med vattentempen men oljetempen bara steg o steg när jag körde utan oljekyl. Borde bero på det längre slaget som ger mer friktion o värme (högre kolvhastighet).
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Då har du tur Benci, Anders Lundgren kör också vässd B16 och hann fem varv på knutan förra året i 35 graders värme gav 140 grader med oljekylare.
Jag körde B16 utan kyla i 5 år, inga problem, vad jag vet, ingen mätare. Monterade B18, mätare och körde en runda på SS med 120 grader direkt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

benci skrev:
M Scotte skrev:Köp en oljekylare direkt, kör ni mycket bana under varma sommardagar kommer ni lätt upp i 130 grader efter några hårda varv, speciellt om ni varvar mkt
Jag håller inte riktigt med dig Scotte.

Jag tillhör den skaran på HPC som kör ganska mycket bana och jag har ingen extra oljekylare.
Har aldrg haft oljetemp över 120 grader samt vattentemp över 90-95 grader.

Och har kört 30-40 miuters pass på Gotland Ring i värsta sommarhettan.

Så nej, jag kommer inte att skaffa mig extra problem med vad en extra oljekyl innebär.
Se till att ha bra 10-60 olja samt en fräsch fullsize vattenkyl.

Om man kör långlopp kan det vara en annan sak men till vår hobby-körning som sagt behövs ingen extra oljekylare.

Obs! Ovanstående påståenden gäller endast N/A motorer.

Du kör för sakta ;)
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

^^ Gilla.


bdw, så tycker jag att ett oljekyl är ett måste på en banbil.
Billigare olje-försäkring går inte att köpa... ~2500 för ett kit.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Me gusta
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
fodden
Inlägg: 128
Blev medlem: 22 augusti 2004, 17:07
Bil: S2000
Namn: Carl-Johan Bergh
Ort: Borås

Jag störde mig på att se 140 grader på mätaren så jag plockade av den ;)
GT4
Polo WRC
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Har du kört med oljan runt 140 grader på din S2000 alltså? Vilken olja använde du?
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

fodden skrev:Jag störde mig på att se 140 grader på mätaren så jag plockade av den ;)
Me like!!! Hahaha!!! :mrgreen:
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Det är en grymt smidig lösning får man ju säga :P

Jag antar att det användes minst xW50 olja iaf, annars är det nog lite väl on the edge.
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Har kört biltemas 5W-40 och 5w-50 i alla mina bilar, plågat rätt mycket bana innan dock utan oljekyl.. inte haft några problem, men det känns ändå som att den sortens helsyntare är alldeles för tunna på något vis, kör en 20w-50 racingmineral i min bmw turbo och den både låter och känns bättre, samt så verkar oljetempen hålla sig väldigt fint. Så jag funderar på ifall man kanske skulle testa den oljan i den nybyggda b16 turbo motorn? Eller vad tror ni?

Ps. slängde in castrols dyraste 10w-60 olja i en orginal bmw m50b25 sugis med hydraliska lyftare orginal, motorn började ticka och kändes allmänt risig trotts att den var fräsch, så jag bytte tillbaka till biltemas halvsyntare och då slutade tickandet och den kändes piggare!
Antar att oljan var alldeles för tunn? d.s
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Tunn? En 60-olja kan knappast beskyllas för det nej :)
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

det du menar med 60 är väl bara att han håller sig i samma tjocklek i en högre temperatur men om man redan är tunn kall så är han aldrig tjock?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Siffran efter W är ju viskositeten på oljan, en "rak" 60 är tjockare än en rak 50 i alla lägen. Sen trollar de lite och får 0W 5W 10W etc, det är med hjälp av tillsatser för att oljan inte skall vara så tjock att motorn inte får smörjning vid kallstart. Det kan skilja lite mellan olika tillverkare, men det är nog inte speciellt vanligt att en 50 är tjockare än en 60...

EDIT: Här kan du läsa tills ögonen blöder om du är sugen: http://www.ferrarichat.com/forum/faq.ph ... s_articles :)
Skriv svar