Fjäderhårdheter på Äj-Najn!?!?

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

15 januari 2014, 21:27

Har räknat och räknat och räknat...
MR, totalvikt, viktfördelning, fjäderhårheter, rideright....

Fram sitter 22mm kräningshämmare. Bak ingen (än så länge...)

Eftersom det är ett budgetbygge vill jag välja av de fjädrar jag har...
4 st möjliga kombinationer:

Fram 4,1 kg/mm - 1,19 Hz
Bak 1,4 kg/mm - 0,85 Hz

Fram 4,7 kg/mm - 1,28 Hz
Bak 2,2 kg/mm - 1,06 Hz

Fram 4,3 kg/mm - 1,22 Hz
Bak 1,8 kg/mm - 0,96 Hz

Fram 4,3 kg/mm - 1,22 Hz
Bak 4,7kg/mm - 1,55 Hz

Detta är de jag har att välja på.
Tyvärr kan jag inte växla de sista, så det blir 4,7 fram och 4,3 bak, för då kommer bilen va 3cm lägre fram än bak.

Jag är inne på 4,3 fram och 4,7 bak. Jag har ju ändå ingen krängare bak, så jag tror inte den borde bli så värt överstyrd pga det...

Vad tror du?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

15 januari 2014, 21:36

Du skriver att du räknat en massa, vad får du för chassiefrekvens med respektive fjäderkonstant?
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

15 januari 2014, 21:38

sitter med det nu.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

15 januari 2014, 23:12

De sista för att få bra balans.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

16 januari 2014, 07:00

Fram 2 Hz och + 2 Hz bak brukar vara bra att köra med.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

16 januari 2014, 08:43

Alla dessa fjädrar är mjuka oavsett så valet att gå på de hårdaste är inte så svårt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

16 januari 2014, 20:32

Sådär, uppdaterat med egenfrekvensen.

alternativ 1 är faktiskt original fjädrarna helt okapade.
alternativ 2 är så jag åkte runt tidigare (blir lite lågt)
alternativ 3 är med originalfjädrarna, fast lite mindre kapade.
alternativ 4 är med de gamla framfjädrarna bak, de nya framfjädrarna kapade fram.

Får en högre egenfrekvens bak än fram, vilket nog fungerar bra.

Scotte: ditt gamla HR kitt va nog på typ 6 och 4, så jättemesigt är det ju inte :P speciellt inte med tanke på att jag kommer åka på gat/semiR däck...

Anno: nja, förhålldet är viktigt oxå.. Men angående egenfrekvensen så brukar tumreglen va:
1-1,5 på gatbilar
1,5-2 på gat/någon gång på banan bil,
2-2,5 på bananpassade gatbilar
2,5-3 på banbilar
över 3 så är det antagligen pga mycket aerodynamik med i bilden...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

16 januari 2014, 22:01

Alternativ 4 verkar ju lämpligast om nu dämparna räcker till, ska du köra original där?
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

17 januari 2014, 08:08

Får knåpa ihop dämparna med dessa fjädrar och se om även höjden blir som jag tänkt...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

26 januari 2014, 12:04

På min röda Civic jag hade så hade jag på slutet när jag började få till chassi balansen hyfsat, 2hz fram och 2.5hz bak.

PÅ Speedstern kommer jag ha ca 2.3hz fram och bak. Enligt vad jag läst mig till så ska det funka på dessa bilar.
Så det blir ungefär samma som på civicen i snitt. På Normala bilar så är rekomendationen 10% hårdare egensvängning fram än bak för att inte bilen ska hamna i "gungning". Fast tvärtom funkar nog bra med.

Upp till 3hz är på ban bilar utan vingar. och Indy car bilar ligger nog upp emot 5hz
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar