Hjulstorlek

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
kalle^
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 4 juli 2015, 15:01
Bil: CRX gen1
Namn: Kalle R
Ort: Göteborg

13 september 2015, 00:15

Tjena, satte på några större hjul fram idag och märkte att bilens köregenskaper ändrades drastiskt.

Bilen kändes mycket mer stabil, mindre stötig (även om de hade samma profil), mindre understyrd och lite sämre acceleration. Trodde inte man skulle märka så stor skillnad.

Dessa var 15" 195/50, och satt alltså fram, vanligtvis har jag 13" 185/50 och dessa satt alltså bak.

Ger större hjul generellt bättre grep eller var de kombinationen av stora fram små bak som gjorde bilen mer överstyrd? Hade bredden någon effekt? Finns det någon "ideell" hjulstorlek fram och bak för FF-bilar (generellt då förstås, förstår att man inte kan ha samma i drag race som på bana)?

Undrar av intresse men också lite funderingar kring breddning, funderar på att sätta på spacers hur påverkar detta köregenskaperna?
NIzmO
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 10 augusti 2004, 04:28
Bil: Honda Civic Type-R FK2
Namn: Daniel Ollikkala
Ort: Söderköping
Been thanked: 1 time

13 september 2015, 18:59

Egentligen är det ju inte samma profil bara för att båda har 50 utan det är värdet i procent utav bredden, alltså 50% utan 195mm så påverkas helt av bredden på däcken.
Så 15" arna har ju lägre profil och ger därför stadigare däcksida.

Edit: eller iof så blev ju totalomkretsen helt annorlunda nu också, tänkte själv på att det skulle vart samma omkrets så blev lite annat då :?
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2

Time Attack
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1277
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

26 oktober 2016, 10:18

185 orna har ändå lägst profil. Men det är många andra faktorer här. Bredd på fälg vs däck bredd. Olika däck sorter, olika ET på fälgarna tex. Ett större hjul väger oftast mer mensammtidigt får du mer gummi i marken med ökad yttre diameter.

Mvh, Per

NIzmO skrev:Egentligen är det ju inte samma profil bara för att båda har 50 utan det är värdet i procent utav bredden, alltså 50% utan 195mm så påverkas helt av bredden på däcken.
Så 15" arna har ju lägre profil och ger därför stadigare däcksida.

Edit: eller iof så blev ju totalomkretsen helt annorlunda nu också, tänkte själv på att det skulle vart samma omkrets så blev lite annat då :?
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar