Hjulinställning Honda CRX -89

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Eko-crx
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 februari 2022, 09:51
Bil: Honda CRX
Namn: Lars-Åke Eriksson
Been thanked: 1 time

Jag kör min CRX bara på bana, men den är hypernervös.
Under gaspådrag så vandrar den hejvilt på banan. Jag började året med ToE-Out (+00,08’) och har sakta skruvat mot ToE-In under säsongen. I princip inga förbättringar.
Jag har en stor vinge bak som teoretiskt Borde göra bakvagnen stabil (ToE-in+ 00.07’).
HJÄLP, hur ska jag ställa in?
Ps
Jag har LSD-diff (quaife).
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Med lite tur kommer Benci och svarar på detta.
Han borde ha stenkoll.

Spontant, jag som jobbat med hjulinställning, hade jag sagt 0,00 fram och lite toe bak, runt 0min14-20grader totalt in bak.
Så enligt den generella praxisen ligger du ju rätt.

Är alla bussningar ok?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
tingelholm
HPC Medlem
Inlägg: 836
Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm
Ort: karlskrona
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Hur ser din setup ut för övrigt?
Traction bar? Camberstag? Bussningar?

Fram:
-2,5 camber
+3 caster
0 toe

Bak:
-2,6 camber
0 toe

Det är min egna spec, och bilen känns bättre än någonsin.
0733-611105
Karlskrona

crx EE8 K20
Jazz - 2006
Eko-crx
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 februari 2022, 09:51
Bil: Honda CRX
Namn: Lars-Åke Eriksson
Been thanked: 1 time

Tack för er respons.
Det var ett tag sedan jag kollade mina bussningar. Får gå över dom för att se att inget fel finns där.
Annars är den ”full kittad” med traction bar, camberstag mm.
Användarvisningsbild
tingelholm
HPC Medlem
Inlägg: 836
Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm
Ort: karlskrona
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Vilken typ av tractionbar har du?
Ledlager mot balk & länkarm eller endast balken?
0733-611105
Karlskrona

crx EE8 K20
Jazz - 2006
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

Hej

Förutsatt att alla bussningar är hela fram/bak och alla bultar är åtdragna i hjulupphängningen samt tractionbars, så kan följande fel ge liknande symptom:

- glapp i styrleden inre/yttre

- glapp i spindelleden ner mot länkarmen, (se bild)
------ svårt att känna med handen, men hålet i nedre länkarmen kan vara sliten, eller tappen på kulleden, och hur hårt man än drar åt nedre kronbulten så kommer det att röra på sig. Jag hade detta fel en gång och gav samma symptom som du beskriver
spindel-länkarm.jpg
spindel-länkarm.jpg (41.64 KiB) Visad 578 gånger
- olika mycket "aggressiv" camber mellan höger/vänster fram

- fel på LSD, trasig/på väg att gå sönder?
----- lite långsökt men men ... ;-)

- toe-ut fram
----------------------------------------------------------------

jag har testat många olika setup för toe och camber, men till slut tyckte jag att "toe 0" både fram o bak var bäst för mig
hade ganska aggressiv camber både fram o bak, men med toe-0, så var det inget problem

------------------------------------------------------------

Detta är mitt första riktiga inlägg på forumet på flera år! :o
Känns lite konstigt. :)
Mvh Benci_Hovanyi
Eko-crx
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 februari 2022, 09:51
Bil: Honda CRX
Namn: Lars-Åke Eriksson
Been thanked: 1 time

Tack för utförlig hjälp Benci.
Ska gå igen allt du tipsat om.
Förhoppningsvis är det något av du, och övriga på forumet föreslaget.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Hur mycket pulver?
Vad för däck?
Vad för fälgbredd och ET ?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Eko-crx
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 februari 2022, 09:51
Bil: Honda CRX
Namn: Lars-Åke Eriksson
Been thanked: 1 time

Bilen är turbokonverterad, så den har ca 300hk. 235/40-17 fram och 225/45-17 bak. Fälgarna är 17x9J med ET 30.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Vad för däck?

Men annars har du nog redan svarat på varför den är som den är.
Med den effekten, och så mycket mer utstick på hjulen så blir det en hel del torquesteer som vill dra bilen åt alla möjliga håll.

Jag åkte på min crx, med klassiska 7" ET40 och 205/50-15 och med 240 sughästar ville den oxå vandra över halva vägen, trots hur många olika hjulvinklar jag än provade.
På gatdäck va den väl hyffsad, men på R-däck fick man hålla i rätten ordentligt...
Du har dessutom dina hjul 40mm längre ut än vad jag hade, så att den vill åt alla möjliga håll vid gas, det förstår jag.

Toe in fram kan hjälpa lite mot torquesteer, men med så mycket mer offset du har, så tror jag inte du kan bli av med det med mer toe-in.
Toe out fram kan gör att den känna ännu nervösare rakt fram, men lugnare och bättre turn-in så fort du svänger.
Vingen bak, och toe in bak, hjälper dig gör baken lugnare vid broms och sväng.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om du inte redan gjort det så byt ut bussningarna till ledlager.
Skriv svar