Hjulinställning Honda CRX -89
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 16 februari 2022, 09:51
- Bil: Honda CRX
- Namn: Lars-Åke Eriksson
- Been thanked: 1 time
Jag kör min CRX bara på bana, men den är hypernervös.
Under gaspådrag så vandrar den hejvilt på banan. Jag började året med ToE-Out (+00,08’) och har sakta skruvat mot ToE-In under säsongen. I princip inga förbättringar.
Jag har en stor vinge bak som teoretiskt Borde göra bakvagnen stabil (ToE-in+ 00.07’).
HJÄLP, hur ska jag ställa in?
Ps
Jag har LSD-diff (quaife).
Under gaspådrag så vandrar den hejvilt på banan. Jag började året med ToE-Out (+00,08’) och har sakta skruvat mot ToE-In under säsongen. I princip inga förbättringar.
Jag har en stor vinge bak som teoretiskt Borde göra bakvagnen stabil (ToE-in+ 00.07’).
HJÄLP, hur ska jag ställa in?
Ps
Jag har LSD-diff (quaife).
- Daugaard
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
Med lite tur kommer Benci och svarar på detta.
Han borde ha stenkoll.
Spontant, jag som jobbat med hjulinställning, hade jag sagt 0,00 fram och lite toe bak, runt 0min14-20grader totalt in bak.
Så enligt den generella praxisen ligger du ju rätt.
Är alla bussningar ok?
Han borde ha stenkoll.
Spontant, jag som jobbat med hjulinställning, hade jag sagt 0,00 fram och lite toe bak, runt 0min14-20grader totalt in bak.
Så enligt den generella praxisen ligger du ju rätt.
Är alla bussningar ok?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- tingelholm
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
- Bil: crx vt 91
- Namn: johan tingelholm
- Ort: karlskrona
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Hur ser din setup ut för övrigt?
Traction bar? Camberstag? Bussningar?
Fram:
-2,5 camber
+3 caster
0 toe
Bak:
-2,6 camber
0 toe
Det är min egna spec, och bilen känns bättre än någonsin.
Traction bar? Camberstag? Bussningar?
Fram:
-2,5 camber
+3 caster
0 toe
Bak:
-2,6 camber
0 toe
Det är min egna spec, och bilen känns bättre än någonsin.
0733-611105
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
- tingelholm
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
- Bil: crx vt 91
- Namn: johan tingelholm
- Ort: karlskrona
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Vilken typ av tractionbar har du?
Ledlager mot balk & länkarm eller endast balken?
Ledlager mot balk & länkarm eller endast balken?
0733-611105
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
Hej
Förutsatt att alla bussningar är hela fram/bak och alla bultar är åtdragna i hjulupphängningen samt tractionbars, så kan följande fel ge liknande symptom:
- glapp i styrleden inre/yttre
- glapp i spindelleden ner mot länkarmen, (se bild)
------ svårt att känna med handen, men hålet i nedre länkarmen kan vara sliten, eller tappen på kulleden, och hur hårt man än drar åt nedre kronbulten så kommer det att röra på sig. Jag hade detta fel en gång och gav samma symptom som du beskriver - olika mycket "aggressiv" camber mellan höger/vänster fram
- fel på LSD, trasig/på väg att gå sönder?
----- lite långsökt men men ...
- toe-ut fram
----------------------------------------------------------------
jag har testat många olika setup för toe och camber, men till slut tyckte jag att "toe 0" både fram o bak var bäst för mig
hade ganska aggressiv camber både fram o bak, men med toe-0, så var det inget problem
------------------------------------------------------------
Detta är mitt första riktiga inlägg på forumet på flera år!
Känns lite konstigt.
Förutsatt att alla bussningar är hela fram/bak och alla bultar är åtdragna i hjulupphängningen samt tractionbars, så kan följande fel ge liknande symptom:
- glapp i styrleden inre/yttre
- glapp i spindelleden ner mot länkarmen, (se bild)
------ svårt att känna med handen, men hålet i nedre länkarmen kan vara sliten, eller tappen på kulleden, och hur hårt man än drar åt nedre kronbulten så kommer det att röra på sig. Jag hade detta fel en gång och gav samma symptom som du beskriver - olika mycket "aggressiv" camber mellan höger/vänster fram
- fel på LSD, trasig/på väg att gå sönder?
----- lite långsökt men men ...
- toe-ut fram
----------------------------------------------------------------
jag har testat många olika setup för toe och camber, men till slut tyckte jag att "toe 0" både fram o bak var bäst för mig
hade ganska aggressiv camber både fram o bak, men med toe-0, så var det inget problem
------------------------------------------------------------
Detta är mitt första riktiga inlägg på forumet på flera år!
Känns lite konstigt.
Mvh Benci_Hovanyi
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Hur mycket pulver?
Vad för däck?
Vad för fälgbredd och ET ?
Vad för däck?
Vad för fälgbredd och ET ?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Vad för däck?
Men annars har du nog redan svarat på varför den är som den är.
Med den effekten, och så mycket mer utstick på hjulen så blir det en hel del torquesteer som vill dra bilen åt alla möjliga håll.
Jag åkte på min crx, med klassiska 7" ET40 och 205/50-15 och med 240 sughästar ville den oxå vandra över halva vägen, trots hur många olika hjulvinklar jag än provade.
På gatdäck va den väl hyffsad, men på R-däck fick man hålla i rätten ordentligt...
Du har dessutom dina hjul 40mm längre ut än vad jag hade, så att den vill åt alla möjliga håll vid gas, det förstår jag.
Toe in fram kan hjälpa lite mot torquesteer, men med så mycket mer offset du har, så tror jag inte du kan bli av med det med mer toe-in.
Toe out fram kan gör att den känna ännu nervösare rakt fram, men lugnare och bättre turn-in så fort du svänger.
Vingen bak, och toe in bak, hjälper dig gör baken lugnare vid broms och sväng.
Men annars har du nog redan svarat på varför den är som den är.
Med den effekten, och så mycket mer utstick på hjulen så blir det en hel del torquesteer som vill dra bilen åt alla möjliga håll.
Jag åkte på min crx, med klassiska 7" ET40 och 205/50-15 och med 240 sughästar ville den oxå vandra över halva vägen, trots hur många olika hjulvinklar jag än provade.
På gatdäck va den väl hyffsad, men på R-däck fick man hålla i rätten ordentligt...
Du har dessutom dina hjul 40mm längre ut än vad jag hade, så att den vill åt alla möjliga håll vid gas, det förstår jag.
Toe in fram kan hjälpa lite mot torquesteer, men med så mycket mer offset du har, så tror jag inte du kan bli av med det med mer toe-in.
Toe out fram kan gör att den känna ännu nervösare rakt fram, men lugnare och bättre turn-in så fort du svänger.
Vingen bak, och toe in bak, hjälper dig gör baken lugnare vid broms och sväng.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming