Linser

För Topics som ej är motorrelaterade
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

gjorde syntest förra veckan, o min syn hade gått från 10 till 5 på höger öga på två år...kul!

så antar att ja måste skaffa linder, men vet inte ett skit om vem o varför...tipstråd!

ha de ha de... från den blinda
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Charly

Jag kör med hendens, första testet och linserna gratis (vet inte om det fortfarande är så) utan något krav på bindning.
Sen så är de säkert lite dyrare än linser på nätet men jag tar inga risker med mina ögon om man säger så, utan man får fria syntester och de kollar ytan på dina ögon osv ett par gånger om året.
Ligger vid gibraltargatan uppe i guldheden.
Medlem 427
PatrikGBG

de ligger la på fridkullagatan alldeles i stota korset va??
kanske ska dra dit...va e de för pris typ då?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Charly

Jag betalar ca 1200-1300 för ett halvår, dvs 6 par månadslinser och vätska kostar någon hundring klarar man sig på lika länge tror jag.
Däri ingår synkontroller och de tittar även på dina ögons skick osv.
Då har jag även astigmati dvs brytningsfel så jag betalar lite extra för mina linser eftersom de är speciella.
Medlem 427
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Gå först till ögonläkare och gör syntest å allt sådant. Jag gör kontroller en gång om året. Men köper mina linser på Lensway.se för där tjänar jag 500kr per halvår. Det är exakt samma linser ifrån samma tillverkare. Lensway köper sina linser ifrån samma som alla optiker.
Stefan Karlsson
Charly

<!--QuoteBegin-stiivN+30 Apr 2006, 23:15:11--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 30 Apr 2006, 23:15:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Gå först till ögonläkare och gör syntest å allt sådant. Jag gör kontroller en gång om året. Men köper mina linser på Lensway.se för där tjänar jag 500kr per halvår. Det är exakt samma linser ifrån samma tillverkare. Lensway köper sina linser ifrån samma som alla optiker.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=278040"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ger lensway dig 500 kronor för att handla hos dom? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Jag har också övervägt lensway men känner idag att jag behöver en firma som kan ta ansvar för mina ögon osv. En vän till mig är syster och jobbar på ögon och hon har sett mycket trista situationer i samband med linser.
Medlem 427
stiivN

Jo, men det är ju samma ansvar ? Menar, exakt likadana linser man får. Jag betalar 996kr med frakt genom lensway för mina Toriska linser (astigmatism, har jag). Genom synoptic vill dom ha 1768kr inkl. undersökning (250kr kostar den om man inte väljer linser genom dem).

Jag får också mina linser på exakt samma sätt. Genom post, eftersom dom inte har toriska linser i butiken med mitt brytningsfel. Så ser det hela som samma sak. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Stefan Karlsson
PatrikGBG

tackar för tips, men ja tänkte de e ofta många som snålar in på viktiga saker...
så ja tänkte inte va sämre...
kan man inte typ lägga gladpack över fejjan?
eller tejpa fast plexi?
hade vart lättare!
Patrik Andersson #928

Urgammal
Charly

1800 spänn?? oj... då förstår jag att du beställer på nätet.. jag betalar 1200-1300 ungefär på hendéns... Men jag minns inte om det är med linsvätska eller inte (3 flaskor)
Medlem 427
C.Barrow

<!--QuoteBegin-PatrikGBG+1 May 2006, 06:06:25--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG @ 1 May 2006, 06:06:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tackar för tips, men ja tänkte de e ofta många som snålar in på viktiga saker...
så ja tänkte inte va sämre...
kan man inte typ lägga gladpack över fejjan?
eller tejpa fast plexi?
hade vart lättare!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=278085"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
PatrikGBG

Patrik Andersson #928

Urgammal
Hondagirl

ja har också linser..o har -5 på båda ögonen(halv blind jaa [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img] )
ja gjorde en synundersökning förra året typ o fick veta va för linser som skulle va bra o samma året innan o så(haft linser i ca 3 år nu)...o sen beställer ja helt enkelt på Lens Way på nätet..
både billigare o enklare tycker ja...o man får de typ 2 dar efter..levererat till dörren får ja d!
sen istället för riktig dyyr linsvätska så använder ja vanlig koksalt lösning som man köper på apoteket! funkar lika bra kan ja säga...ja har aldrig haft problem me vrken ögon lr linser o dessutom slipper ja massa dyra undersökningar o tjafs som de kommer me! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Svetlana Oussova
Uddevallabo nuförtiden!
Körkort tagen 25/8-05
Kör för tillfället en volvo 850 från 97
Charly

lycka till.... undersökningarna jag gör är i alla fall gratis, och det är trist om något av ögonen ryker.
Medlem 427
Endoor

Hendens kör jag med.

Däremot är det ju fördel att vara halvblind som jag..
nästan alla brudar ser ju jättefräscha ut tills man kommer riktigt nära.

haha
PatrikGBG

hendens va ju helt brända...ringde idag o hon va värsta otrevli när ja saatt ja inte kunde nåt om hur de funkar o så...ja va fan ite alls långt från o bajja henne i munnen lr nåt...sicket stolpskott...
Patrik Andersson #928

Urgammal
Charly

haha, ja de har nån räpa där nere på glasögon som inte är frisk i pallet.. men personalen där uppe är schysta dom jag träffat iaf... Kan iofs vara någon nyanställd också.
Jag har gett mina tips och råd nu iaf, jag ska inte säga att man inte ska köpa på t.ex lensway osv, men för guds skull var rädd om era ögon. Inte lätt att laga. Svårt att köra bil utan.
Medlem 427
stiivN

Jag gör synundersökning en gång om året hos en vanlig optiker och köper mina linser online. Bättre och billigare kan det inte bli. Samma skit som att gå till optikern.
Stefan Karlsson
PatrikGBG

men kan man gå till vilken optiker som helst o få ett papper på sina fel då eller??
Patrik Andersson #928

Urgammal
stiivN

Ja bara kräv att du vill göra synundersökning. Vill dom inte göra det om du inte köper linser genom dom, är dom oseriösa och jävligt egoistiska.
Stefan Karlsson
PatrikGBG

gött, sånt illar ja o säga oxå...

att folk e oseriösa, så ja hoppas nästan att de säger så...
tack för tipsen, som vanligt får man hjälp med va man än frågar...

by the way, vilken maskin bäst o ansa lö med..?*hihi*
Patrik Andersson #928

Urgammal
Användarvisningsbild
insigma
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

Acevue Advanced nånting har jag.. man kan sova me dom dessutom är månadslinser.

har haft Focus och Civision nånting. dom sög pung.. torkade ut ögonen istället <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Hondagirl

Ja använder endagslinser Focus Dailies då ja inte kan ha månadslinser pga dess tjockare storlek typ <!--emo&:annoyed:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/annoyed.gif[/img]<!--endemo--> men ja har de i typ 4-5dar(tar ut de när ja ska sova dårå o lägger de i saltlösning o så som man gör me månadslinser)..funkat bra för mig änsålänge o sålänge man sköter renligheten när man ska stoppa i o ta ut linser så borde d va ok <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
linser för 30dar räcker för mig i typ 4-5 månader lr nåt sånt...men kan man ha månadslinser e ju d o rekommendera!!
Svetlana Oussova
Uddevallabo nuförtiden!
Körkort tagen 25/8-05
stiivN

Ja, endagslinser hade varit något för mig. Dock finns det inte för mitt brytningsfel än.

Hondagirl, är du säker på att det är bra att göra så där? Tänk på att dina ögon är lätta att ta skada på. Vanlig saltlösning är ju inte samma sak som linsvätskorna. I linsvätskorna finns det andra saker som tar bort proteriner och fettytor som inte saltlösning klarar.
Linserna ska du bara använda så som dom är till för, annars finns det risk för att du kan få infektion, svamp i ögat och det kan sätta sig över hornhinnan så du kan bli blind. Bara en tanke.

Själv använder jag endast mina linser en månad (månadslinser). Skulle aldrig få för mig att snåla med ögonen, kan inte tänka mig leva utan dem heller.
Stefan Karlsson
Hondagirl

ja hade ju gärna använt månads linser om ja hade kunnat..men försökte vänja mig vid de..hade de i typ 2 veckor o så men kändes bara som grus i ögat o ögat tog mer stryk under dessa 2 veckor än under 2 år me endagslinser så som ja använder nu... <!--emo&:blink2:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/blink2.gif[/img]<!--endemo-->

ja har ju också -5 på båda ögonen så klarar mig inte utan o hatar o ha glasögon då ja rider o så så d e inte ens o diskutera o använda glasögon ute... <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->

jo vet ju att såna där linsvätskor e speciellt gjorda för linser o sådär...men fråga mor min förut(hon kan typ lite om medicin o tjafs hehe) o hon sa att d gick bra me saltlösning me då d e typ samma pH o tjafs i d..o sålänge man typ håller händerna rena o behållarna där man har linser rena så går d rätt bra...men visst ja skulle ju inte sätta alla mina rekomendationer på o göra som ja gör...som sagt ögon e ju rätt viktiga..
Svetlana Oussova
Uddevallabo nuförtiden!
Körkort tagen 25/8-05
PatrikGBG

han optikerolle hade aldrig vart me om ett sånt synfel ja hade...känns tryggt
Patrik Andersson #928

Urgammal
stiivN

Haha ajdå, ja det känns ju inte tryggt <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->
Stefan Karlsson
PatrikGBG

skulle ta minst en månad o få frsm linsskiten oxå..skulle fan inte skaffat ögon från början!
Patrik Andersson #928

Urgammal
stiivN

Har du fått papper på undersökningen?

I så fall, gå in på http://www.lensway.se och kolla med dina mått på pappret om linserna finns där, bara för skoj skull.
Stefan Karlsson
PatrikGBG

nä ja gillade han snubbn på Hende'ns så ja ska köra en provmåndad där...han va snäll o trevlig o förklarade mkt...de gillar jag...

sen kanske man får ta en tankesäller OM man ska fortsätta me linder..

tack o hej
Patrik Andersson #928

Urgammal
Skriv svar