Kommer jag bli av med körkortet? HJÄLP!!!
F*an, jag börjar bli riktigt j*vla trött på den här klubben. Jag får en massa skitsvar i stil med "återfallsförbrytare" "hoppas de rycker kortet" bla, bla, bla.
Det är sådant här som gör att man överväger att gå ur den här j*vla sandlådeklubben.
Jag bad inte om någon j*vla moralisk utvärdering. Om ni inte kan svara på mina frågor utan att vräka ur er en massa spydigheter och annat kan ni dra åt h*lvete!!!
Det är sådant här som gör att man överväger att gå ur den här j*vla sandlådeklubben.
Jag bad inte om någon j*vla moralisk utvärdering. Om ni inte kan svara på mina frågor utan att vräka ur er en massa spydigheter och annat kan ni dra åt h*lvete!!!
Olle Lindberg
henke skrev:Vad de skulle kunna göra är att anse att en återfallsförbrytare som du har fått dina chanser, så då tar de ditt kort och låter dig ta om det.
Jaha, och detta baserar du på vadå, egna erfarenheter eller? Jag vill ha FAKTA. Inget "tro" eller "gissningar".
Olle Lindberg
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 52 times
Dom enda som kan svara på din fråga är dom som har ditt ärende i länstyrelsen.
Meninglöst att gissa.
Meninglöst att gissa.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Ursäkta Olle men det är ju inte Honda klubbens fel att du inte kan hålla dig inom gränserna för att åka fast eller inte när det gäller fortkörning.
Jag håller med StiivN du själv kanske borde se över dina kör vanor, alla kör för fort men det gäller ju att välja sina ställen och det värsta som finns är fan idioter som ligger ända upp i arslet på en på motorvägen. Om något händer i de hastigheterna så är det ju inte bara dig det drabbar, tänk på hur du kör och skyll inte ifrån dig på andra!
Med tanke på hur du beter dig och efter vad du gjort så hoppas jag också de drar körkortet för dig. Det är såna som dig vi får förhöjd försäkring pga när det väl händer något. Hoppas bara du lär dig innan det händer något allvarligt när du ligger i röven på en bil på motorvägen och det kanske hoppar fram något för bilen framför eller den får punktering.
Jag håller med StiivN du själv kanske borde se över dina kör vanor, alla kör för fort men det gäller ju att välja sina ställen och det värsta som finns är fan idioter som ligger ända upp i arslet på en på motorvägen. Om något händer i de hastigheterna så är det ju inte bara dig det drabbar, tänk på hur du kör och skyll inte ifrån dig på andra!
Med tanke på hur du beter dig och efter vad du gjort så hoppas jag också de drar körkortet för dig. Det är såna som dig vi får förhöjd försäkring pga när det väl händer något. Hoppas bara du lär dig innan det händer något allvarligt när du ligger i röven på en bil på motorvägen och det kanske hoppar fram något för bilen framför eller den får punktering.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)<u></u>
<a href="http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947 ... sion=1.jsp" target="_blank">http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947 ... n=1.jsp</a>
Edit
<a href="http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947 ... sion=1.jsp" target="_blank">http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947 ... n=1.jsp</a>
Edit
Senast redigerad av Krister den 20 april 2007, 10:17, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
På moderators önskemål editerade jag mitt inlägg, men Olle, du välkomnar inte direkt någon hjälp.
Det jag lämnade kvar i mitt editerade inlägg är den information man hittar på polisen.se och du finner även länken till källinformation där.
Själv litar jag på vad som står på polisen.se då de representerar vår lagstiftning men om du väljer att ifrågasätta det så behöver du inte hoppa på mig då jag enbart visar dig information från en statlig sida.
Om du läste mitt tidigare inlägg oediterat så ber jag om ursäkt för det jag skrev men jag blir bara så lack på folk som ifrågasätter information som hänvisas till källan också.
Det jag lämnade kvar i mitt editerade inlägg är den information man hittar på polisen.se och du finner även länken till källinformation där.
Själv litar jag på vad som står på polisen.se då de representerar vår lagstiftning men om du väljer att ifrågasätta det så behöver du inte hoppa på mig då jag enbart visar dig information från en statlig sida.
Om du läste mitt tidigare inlägg oediterat så ber jag om ursäkt för det jag skrev men jag blir bara så lack på folk som ifrågasätter information som hänvisas till källan också.
Kör:
Kör:
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Olle: Har varit med i klubben troligen längre än dig och kommer troligen att vara så också.
Det e din attityd som är tråkig.
Du frågar, vi svarar men du vill inte acceptera svaren.
Vill du ha 100% svar så vet du vart du ska vända dig, men det vill du inte.
Då får man acceptera de näst bästa svaren.
Enkelt.
Det e din attityd som är tråkig.
Du frågar, vi svarar men du vill inte acceptera svaren.
Vill du ha 100% svar så vet du vart du ska vända dig, men det vill du inte.
Då får man acceptera de näst bästa svaren.
Enkelt.
Благодаря мутра!
Krister skrev:3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)<u></u>
Edit
EXAKT!!!! FÖRSEELSER d.v.s. efter tre FÖRSEELSER kan länsstyrelsen göra ett körkortsingripande. Ett körkortsingripande innebär VARNING eller ÅTERKALLELSE. Med återkallelse förstås någon/några månader. Och med förseelser förstås t.ex. ringa fortkörning, korsande av spärrlinje, d.v.s. de sorters förseelser som ensamma ej leder till ett körkortsingripande!!
Kom igen nu Krister, du är hysat vaken och begåvad. Du borde nog kunna läsa paragrafer/lagar/regler.
Olle Lindberg
Jag kan mycket mer än så, jag vet att man skriver hårt för att kunna applicera det på de tillfällen man så önskar, och därför läser jag mellan raderna på den texten och förstår det som att tredje gången de drar in kortet under 2 år så blir det omtagning av kortet.
Men eftersom att du ifrågasätter allt vi skriver, även det jag länkat från www.polisen.se, så finns det väl inget mer vi kan göra för dig...
Men bara för att jag är så snäll så skickar jag med från ytterligare en sida som har koll... <a href="http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse3.htm" target="_blank">http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... se3.htm</a>
trafikjuristen.se drivs av en f.d. polis som såg hur oskyldiga eller skyldiga blev dömda till fel straff om jag förstått det rätt.
Men Olle, läs igenom tråden sen när du är mindre upprörd över möjligheten att du måste ta om ditt kort och tänk på hur du skrivit. Du uppmanar inte direkt till att man skall hjälpa dig utan snarare föder tankar som gärna stjälper istället. En vänlig attityd får ofta klart mer hjälp.
Men eftersom att du ifrågasätter allt vi skriver, även det jag länkat från www.polisen.se, så finns det väl inget mer vi kan göra för dig...
Men bara för att jag är så snäll så skickar jag med från ytterligare en sida som har koll... <a href="http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse3.htm" target="_blank">http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... se3.htm</a>
trafikjuristen.se drivs av en f.d. polis som såg hur oskyldiga eller skyldiga blev dömda till fel straff om jag förstått det rätt.
Men Olle, läs igenom tråden sen när du är mindre upprörd över möjligheten att du måste ta om ditt kort och tänk på hur du skrivit. Du uppmanar inte direkt till att man skall hjälpa dig utan snarare föder tankar som gärna stjälper istället. En vänlig attityd får ofta klart mer hjälp.
Kör:
Kör:
Krister skrev:På moderators önskemål editerade jag mitt inlägg, men Olle, du välkomnar inte direkt någon hjälp.
Krister, återigen: Det du hittat på Polisens websida är alltså orsaker som kan föranleda en återkallelse av körkort.
Beror återkallelse på punkterna 1, 5, 6, 7, och 8 måste man som första steg mot nytt körkort ansöka om körkortstillstånd.
Den punkten du hänvisar till är punkt 3. Punkt 3 avser ÅTERIGEN flera (minst 3 under en 2-årsperiod) FÖRSEELSER. Se mitt förra inlägg.
Jag vill också poängtera att bland det värsta jag vet är folk som ligger någon meter bara bakom min bil. Jag anpassar Alltid avståndet till framförvarande bil. Dock så gjorde jag inte det vid detta tillfälle. Det är något jag också beklagar och jag är villig att ta mitt straff för det.
Några försöker framställa mig som värsta förbrytaren och så är inte fallet. Jag kan paradoxalt nog säga att jag följer trafikregler/lagar bättre än de flesta. Jag kör sällan för fort. Om jag någon gång kört för fort så är det vid enstaka tillfällen då jag ansett att ingen annan och inte heller jag själv kan komma i fara.
30 och 50-sträckor håller jag slaviskt ALLTID hastigheten oavsett om det är mitt i natten och folktomt. Jag släpper ALLTID fram gående/cyklister vid oövervakade övergångsställen, detta oavsett om det är refug mellan filerna och någon påbörjat på andra sidan. En del kan tycka att det nästan är löjligt men jag håller STENHÅRT på detta och alla andra trafikregler. Jag använder ALLTID blinkers, oavsett om det är helt folktomma gator mitt i natten. Detta sitter i ryggraden! Jag använder ALLTID bälte och ser ALLTID till att mina medpassagerare är bältade INNAN bilen rullar en meter.
Det tillfället jag körde för fort var på en sträcka till joibbet där det alltid varit 70. Helt plötsligt hade de skyltat om till 50 en kort sträcka. Jag hade precis kört om en långtradare och var på väg att lägga mig i rätt fil med rätt hastighet när de "sköt mig" med lasern.
Alltså jag sköter mig i trafiken!
Tilläggas skall att jag kört prickfritt i övrigt i de snart 13 år jag haft körkort. Jag har aldrig förorsakat eller varit med om någon krock/incident etc.
Jag försöker inte ursäkta det jag har gjort men måste ändå ge en bakgrund. Allt är inte bara svart eller vitt...
Olle Lindberg
Krister, kom igen nu. Det står ju ung. samma sak på Trafikjuristens sida. Jag har varit inne där redan innan jag skapade tråden.Krister skrev:Jag kan mycket mer än så, jag vet att man skriver hårt för att kunna applicera det på de tillfällen man så önskar, och därför läser jag mellan raderna på den texten och förstår det som att tredje gången de drar in kortet under 2 år så blir det omtagning av kortet.
Där kan du se att upprepade trafikbrott ger max 3 månaders återkallelse.
Återkallelse på mindre än 12 månader = körkortet tillbaka efter denna tid!
Återkallelse på mer än 12 månader= Nytt teoriprov+förarprov efter denna återkallelsetid som också kan benämnas som spärrtid.
Det som kan ge en längre återkallelsetid än 12 månader är: Rattfylleri, grov vårdslöshet, Grövre brott (rån, grov kvinnofridskränkning, etc.).
Jag kan inte hitta någonstans på några sidor att: Vid 3:e återkallelsen inom en 2års-period så återkallas körkortet mer än 12 månader (vilket krävs för att omtagning skulle vara nödvändigt).
Förstår vi varandra eller?
Senast redigerad av Olle den 20 april 2007, 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Lindberg
Olle: Förstår liksom inte vad du är ute efter, du ber om åsikter i frågan och du får det men hoppar på de som ger dig de enda svar som går att få på nätet.
Mitt råd, ring trafikjuristen och fråga rakt ut eller ring länsstyrelsen och fråga, du behöver ju inte säga vem du är.
Men jag känner folk som blivit av med kortet i 12 månader +1 dag och då varit tvugna att ta om kortet och de har inte gjort något av de grövre grejerna utan kört för fort för många ggr.
Mitt råd, ring trafikjuristen och fråga rakt ut eller ring länsstyrelsen och fråga, du behöver ju inte säga vem du är.
Men jag känner folk som blivit av med kortet i 12 månader +1 dag och då varit tvugna att ta om kortet och de har inte gjort något av de grövre grejerna utan kört för fort för många ggr.
Kör:
Kör:
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
humor humor.
måst bara hålla med clabbe.
o olle, vill du ha vettiga svar i framtiden? tagga ner en sådär 32 taggar, o ansträng dej för att förklara frågan på ett vänligt sätt om nån missförstår dej.
måst bara hålla med clabbe.
o olle, vill du ha vettiga svar i framtiden? tagga ner en sådär 32 taggar, o ansträng dej för att förklara frågan på ett vänligt sätt om nån missförstår dej.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Nej Krister, jag ber inte om Åsikter utan Fakta och Erfarenheter. Åsikter klarar jag mig bra utan.
Det jag ville veta från början var: Kommer jag att få återkallelse eller varning för mitt trafikbrott (för kort avstånd)?
Påverkas påföljden av att jag haft mitt körkort återkallat tidigare, isf på vilket sätt (t.ex. återkallelse istf varning)?
Efter det har ytterliggare en frågeställning uppenbarat sig:
Vid en ev. 3:e återkallelse (inom 2 år från 1:a återkallelsen), kommer den att automatiskt att bli längre än 12 månader (oavsett trafikbrott)? Över 12 månaders återkallelse = Spärrtid och nytt körkortstillstånd+teoriprov+förarprov, d.v.s. permanent återkallelse.
De källor du hänvisar till talar ENBART om upprepade trafikbrott som enskilt/ensamma EJ skulle ha föranlett ett körkortsingripande d.v.s. varning/återkallelse. Detta kan man TYDLIGT också läsa både hos Polisens och Trafikjuristens sida.
Jag tror nog att jag svarat mig själv på frågan: Vad som händer om man inom en 2-årsperiod får körkortet återkallat 3 gånger.
Jo, vad jag kunnat utläsa efter efterforskning är följande: ENDAST vid Återkallelse av körkort längre tid än 12 månader så avkrävs att man HELT tar om körkortet. Kortare Återkallelsetid än 12 månader = Körkortet tillbaka efter den tiden.
Då kommer följande efterfråga: Vad måste man göra sig skyldig till för att få körkortet återkallat MER än 12 månader?
Jo följande brott (Enligt Trafikjuristen, Polisen.se, körkortslagen): Rattfylleri, Narkotikapåverkad, Opålitlighet i nykterhetshänseende, Grov vårdslöshet i trafik, Grövre brott (rån, grov kvinnofridskränkning, etc.)
D.v.s. det står EJ angivet, varken i körkortslagen, Polisen.se eller Trafikjuristen att vid 3:e återkallelsen (inom en 2_årsperiod) så blir körkortet återkallat MER än 12 månader, vilket innebär Spärrtid och nytt körkortstillstånd+teoriprov+förarprov, d.v.s. permanent återkallelse.
På den frågan tror jag mig nu ha svarat mig själv. Eller vad säger du Krister, nu när jag både läst innantill i körkortslagen, Polisen.se och Trafikjuristen?
Det jag ville veta från början var: Kommer jag att få återkallelse eller varning för mitt trafikbrott (för kort avstånd)?
Påverkas påföljden av att jag haft mitt körkort återkallat tidigare, isf på vilket sätt (t.ex. återkallelse istf varning)?
Efter det har ytterliggare en frågeställning uppenbarat sig:
Vid en ev. 3:e återkallelse (inom 2 år från 1:a återkallelsen), kommer den att automatiskt att bli längre än 12 månader (oavsett trafikbrott)? Över 12 månaders återkallelse = Spärrtid och nytt körkortstillstånd+teoriprov+förarprov, d.v.s. permanent återkallelse.
De källor du hänvisar till talar ENBART om upprepade trafikbrott som enskilt/ensamma EJ skulle ha föranlett ett körkortsingripande d.v.s. varning/återkallelse. Detta kan man TYDLIGT också läsa både hos Polisens och Trafikjuristens sida.
Jag tror nog att jag svarat mig själv på frågan: Vad som händer om man inom en 2-årsperiod får körkortet återkallat 3 gånger.
Jo, vad jag kunnat utläsa efter efterforskning är följande: ENDAST vid Återkallelse av körkort längre tid än 12 månader så avkrävs att man HELT tar om körkortet. Kortare Återkallelsetid än 12 månader = Körkortet tillbaka efter den tiden.
Då kommer följande efterfråga: Vad måste man göra sig skyldig till för att få körkortet återkallat MER än 12 månader?
Jo följande brott (Enligt Trafikjuristen, Polisen.se, körkortslagen): Rattfylleri, Narkotikapåverkad, Opålitlighet i nykterhetshänseende, Grov vårdslöshet i trafik, Grövre brott (rån, grov kvinnofridskränkning, etc.)
D.v.s. det står EJ angivet, varken i körkortslagen, Polisen.se eller Trafikjuristen att vid 3:e återkallelsen (inom en 2_årsperiod) så blir körkortet återkallat MER än 12 månader, vilket innebär Spärrtid och nytt körkortstillstånd+teoriprov+förarprov, d.v.s. permanent återkallelse.
På den frågan tror jag mig nu ha svarat mig själv. Eller vad säger du Krister, nu när jag både läst innantill i körkortslagen, Polisen.se och Trafikjuristen?
Senast redigerad av Olle den 20 april 2007, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Lindberg
Ok, men hur mycket för fort då? En fortkörning kan nämligen räknas som Grov vårdslöshet i trafik vilket skulle kunna leda till längre återkallelsetid än 12 månader.Krister skrev:Olle: Förstår liksom inte vad du är ute efter, du ber om åsikter i frågan och du får det men hoppar på de som ger dig de enda svar som går att få på nätet.
Olle Lindberg
edit: Lite onödigt uttalande
Tip of the day!
Ring en jurist.
Tip of the day!
Ring en jurist.
Senast redigerad av henke den 20 april 2007, 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
alltså jag måste bara säga att det har varit roligt att läsa denna tråd=
så många känslor, så mycket hat, riktigt intresant att läsa det har jag ej sett tidigare här :biglaugh2:
ps: hoppas ej jag får skit för detta hihi :boxing:
så många känslor, så mycket hat, riktigt intresant att läsa det har jag ej sett tidigare här :biglaugh2:
ps: hoppas ej jag får skit för detta hihi :boxing:
geosif kaumi
tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
zozo: Tycker som dig.. har suttit här och läst och funderat på hur många som svurit framför datorn...(Alla ord har nog inte kommit ner till tangentbordet)
meeen men.. alla kan inte kan inte vara vänner.. ! :rolleyes: B) :rolleyes:
meeen men.. alla kan inte kan inte vara vänner.. ! :rolleyes: B) :rolleyes:
[b][u]Oscar Henze[/u][/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]CTR-05.....*..<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Kompressor<!--colorc--></span><!--/colorc-->..*[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]Volvo 940GL - 91 (Vinter kärran)[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]CTR-05.....*..<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Kompressor<!--colorc--></span><!--/colorc-->..*[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[i]Volvo 940GL - 91 (Vinter kärran)[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->