Mobiltelefon vilken ska man ha?
- gnagis
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
du kan ju alltid köpa en windows mobile så får du ju live messenger o allt det dära orginal med i mobilen 
har haft msn orginal i mobilen i mängder av år nu
anyway jag fick exact samma svar när jag frågade angående det med på it mässan här i karlstad.
och deras hittade 3sateliter på mässan medans min X500 hittade 13 så nog måste det vara någon budget krets på den gpsen dom har eller nått för intevisa den bra inte den diffade typ nästan en hel gata
har ju inte testat den men detta va va dom visade på mässan och påstog vara "bra"
har haft msn orginal i mobilen i mängder av år nu
anyway jag fick exact samma svar när jag frågade angående det med på it mässan här i karlstad.
och deras hittade 3sateliter på mässan medans min X500 hittade 13 så nog måste det vara någon budget krets på den gpsen dom har eller nått för intevisa den bra inte den diffade typ nästan en hel gata
har ju inte testat den men detta va va dom visade på mässan och påstog vara "bra"
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
tror snarare att det är själva antennen för GPS som suger och inte chippet då det enligt rapporter skall sitta ett SIRF3.
Gnagis: Jo, men gratis MSN får du ju på 3 och då är luren brandad.
Gnagis: Jo, men gratis MSN får du ju på 3 och då är luren brandad.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
- gnagis
- Kontakt:
jo det var det jag mena... varför köpa en 3 lur som är brandad med windows mobile för att få msn o grejer när den har det annars orginal?
sen skulle det inte förvåna om det är antennen som va felet det vet jag inte vet bara att min x500 fick mycket bättre motagning där i mässan än deras n95. dessutom är det bara jag som tycker n95 är "klumpig" ?
sen skulle det inte förvåna om det är antennen som va felet det vet jag inte vet bara att min x500 fick mycket bättre motagning där i mässan än deras n95. dessutom är det bara jag som tycker n95 är "klumpig" ?
när N95'ans GPS väl har låst (vilket ibland kan ta irriterande lång tid ja) håller min iaf signal från 5-8 sat (om jag minns rätt...) och det ger helt ok noggranhet, dock verkar den lite kass på höjdangivelser.
Kameran i N95 är mycket trevlig, en av anledningarna till att jag valde den, vill kunna ta snapshots o inte plötsligt sakna en kamera i fickan.
De inbyggda stereohögtalarna ger jäkligt bra ljud (för att vara en mobiltelefon), både till musik och som högtalartelefon.
å klumpig vet jag inte om jag vill kalla N95, 98x52x19mm (ok, 21mm vid kameran
) är inte farligt stort
Kameran i N95 är mycket trevlig, en av anledningarna till att jag valde den, vill kunna ta snapshots o inte plötsligt sakna en kamera i fickan.
De inbyggda stereohögtalarna ger jäkligt bra ljud (för att vara en mobiltelefon), både till musik och som högtalartelefon.
å klumpig vet jag inte om jag vill kalla N95, 98x52x19mm (ok, 21mm vid kameran
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
gnagis skrev:jo det var det jag mena... varför köpa en 3 lur som är brandad med windows mobile för att få msn o grejer när den har det annars orginal?
Vi diskuterat HTC.. och den har urusel mottagning.. Precis det jag sagt hela tiden, antennen som är skitdålig..
Vi lägger inte in MSN på HTC-lurarna eller något annat program.
Nej, n95 e rätt så klumpig, men betydligt mindre & smidigare än HTC TyTn iaf
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
- gnagis
- Kontakt:
jo men finns ju fler alternativ än tytn med 3G 
dessutom må jag säga att ni lägger ju in eran egen programvara och behåller inte orginal Romen vilket gör att folk får stora problem.. sen att det skulle vaa mycket sämre på den biten med antennen är nog inte dom enorma skilnaderna då jag nyligen köpte en ny och den har mycket bättre än flickvännens KG800 och även poolarens N95 i täckning på samma plats med samma operatör
dessutom må jag säga att ni lägger ju in eran egen programvara och behåller inte orginal Romen vilket gör att folk får stora problem.. sen att det skulle vaa mycket sämre på den biten med antennen är nog inte dom enorma skilnaderna då jag nyligen köpte en ny och den har mycket bättre än flickvännens KG800 och även poolarens N95 i täckning på samma plats med samma operatör
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
Nu har jag inte TyTn utan föregångaren som heter 9100 och jag har iaf inga som helst problem med täckning..ironm skrev:Vi diskuterat HTC.. och den har urusel mottagning.. Precis det jag sagt hela tiden, antennen som är skitdålig..
Vi lägger inte in MSN på HTC-lurarna eller något annat program.
Nej, n95 e rätt så klumpig, men betydligt mindre & smidigare än HTC TyTn iaf
sedan kan man kanske kalla den för "klumpig" men som jag ser det är det mer en dator än en telefon och i det fallet är den ruggigt smidig... :thumbup:
Jag kör ju GPS på den oxså å då är en skärm som är lite större ( som HTCns ) guld värd..
Och att kunna synca mot outlook är ett stort krav för mig samt att man skall kunna se vad det står i kalendern oxså..
de "vanliga" mobiler jag har haft samt kollat på är skärmen så liten att det är väldigt svårt att se vad som är vad.. :snurrig:
Jag går på 6 veckors schema där alla veckorna är olika tider och har olika hämta å lämna tider på dagis så jag MÅSTE ha en bra kalender med larmfunktion å jag har inte hittat någon annan lur ännu som är i närheten av HTCn <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->(qtek i mitt fall )<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Senast redigerad av smacke den 17 maj 2007, 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
SMacke #364
Sitter inte SIRF3 i n95an enligt teknikern från Nokia som jag träffade igår.Krister skrev:tror snarare att det är själva antennen för GPS som suger och inte chippet då det enligt rapporter skall sitta ett SIRF3.
Däremot så är det "en SIRF3-liknande-teknologi", han ritade upp någon skum formel iaf
Tyvärr så kunde han inte gå igenom GPS-funktionerna med mig eftersom n95an inte fick någon kontakt med satelliterna då vi skulle testa
Just ja, normala tiden det tar för en n95 att positionera dig och börja navigera ligger på 3-4 minuter vid "kallstart".. Inte direkt snabbt, men som sagt:
GPSen sitter på en mobiltelefon, så man får väl inte riktigt ha samma krav som på en riktig navigator.
- gnagis
- Kontakt:
sedär då jag har sirf3 i min och den hittade 13 sateliter mot 3 på n95an så förvånar det mig inte.
och min testade jag precis tog den 27sekunder från kallstart att hitta min position och allt!
och som jag sa tidigare.. jag tycker alldrig att min telefon har varit sämre täckning med än någon annans snarare tvärtom... kanske är det ERAN programvara i 3 luren som har en sämre RADIO room eller liknande?
och min testade jag precis tog den 27sekunder från kallstart att hitta min position och allt!
och som jag sa tidigare.. jag tycker alldrig att min telefon har varit sämre täckning med än någon annans snarare tvärtom... kanske är det ERAN programvara i 3 luren som har en sämre RADIO room eller liknande?
Köpte min N95:a brandad (vilket jäkla ord) från 3 men blev positivt överraskad. För det första är där inte en enda 3 logga på skalet på telefonen vilket jag ser som ett riktigt stort plus. Stör mig oerhört på det. Det mesta som har med 3 att göra i telefonen går att ta bort. Men det bästa är, till skillnad mot min 6280, så går det att ta bort snabbgenvägarna från "genvägar" i "vänteläge" om man säger. Där kan man instället ställa in kalender eller dylikt. Det trodde jag aldrig faktiskt. Dom brukar vilja ha en knapp dedikerad till någon av deras tjänster.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket
http://www.boltis.se
Vector + Pilotpaket
Har nu kört GPS:en rätt hårt i helgen mest för att prova. Min slutsats är att den fungerar alldeles ypperligt. Den hittar satelliter och position från "kallstart" som man tydligen så fint ska kalla det på under 30 sekunder. Det anser jag vara klart godkänt. Inge konstigheter alls.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket
Vector + Pilotpaket
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
Nu har min mobil(Qtek 8310) lagt av igen.
Orkar inte laga den nåt mer så jag måste ha nåt nytt.
Vill ha: Gps, Wlan, bluetoth, hyffsad kamera, gärna win mobile os
Valet står mellan Nokia N95, Eten glofiish, HTC S200
Gps behöver inte vara inbyggt, bara den klarar av att fungera med en gps puck.
Har fingrat på Gnagis Glofissh och gillar den som fan, men frågan är hur kvaliten är.
Min Qtek har varit grym mjukvarumässigt men rätt kass hårdvara, massa knappar som blivit dåliga mm.
Några fler förslag eller åsikter?
Edit: Vänta in Apple iphone kanske?
Har fingrat på Gnagis Glofissh och gillar den som fan, men frågan är hur kvaliten är.
Min Qtek har varit grym mjukvarumässigt men rätt kass hårdvara, massa knappar som blivit dåliga mm.
Senast redigerad av Asse den 8 augusti 2007, 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
iPhone får du vänta länge på... verkar inte komma förräns nästa år till Sverige.
Själv har jag Nokia N95 och är riktigt nöjd med den, speciellt nu när de har uppdaterat GPS funktionen i den så att den har snabbats upp rejält.
Själv har jag Nokia N95 och är riktigt nöjd med den, speciellt nu när de har uppdaterat GPS funktionen i den så att den har snabbats upp rejält.
Kör:
Kör:
Köpte nyss ny företagsmobil och kikade på N95 men på telia rekomenderade de den inte för den strulade hela tiden och navigatorn var totalt kass, hon sa att du hunnit åka förbi korsningen innan den kommer på att du ska svänga.
HTC var den hon rekomenderade om man inte var ute efter navigator för då var Ericsson bäst än så länge med en separat dosa som funkar.
HTC var den hon rekomenderade om man inte var ute efter navigator för då var Ericsson bäst än så länge med en separat dosa som funkar.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
adio: Vilket pucko till säljare... varför skulle inte N95 funka bra med en Bluetooth puck då då? Och jag har då aldrig sett att den missat någon kurva heller... speciellt inte nu med den uppdaterade mjukvaran. Fast det är klart, Telia har sin egen mjukvara på den som fuckar upp telefonen så det kanske ligger något i det men då är det Telias fel och inte telefonens.
Är GPS viktigt så finns Nokia 6110 Navigator som är en telefon med Sirf chip enligt nokia.
Är GPS viktigt så finns Nokia 6110 Navigator som är en telefon med Sirf chip enligt nokia.
Kör:
Kör:
Varför inte en HTC 3600? funkar finfint med inbyggt GPSAsse skrev:Nu har min mobil(Qtek 8310) lagt av igen.
- gnagis
- Kontakt:
dummaste jag hört på länge.. vad gör SE bäst via puck? det är ju pucken som gör jobbet då? kvittar telefon märket!adio skrev:Köpte nyss ny företagsmobil och kikade på N95 men på telia rekomenderade de den inte för den strulade hela tiden och navigatorn var totalt kass, hon sa att du hunnit åka förbi korsningen innan den kommer på att du ska svänga.
sen så har HTC P3300 och P3600 samt Eten glofiish alla SIRF3 som är den känsligaste som finns på marknaden ((SAMMA som sitter i puckarmna oftast)) så vaför skulle en puck som ska skicka signalen vidare till en telefon vara snabbare o bättre än en redan inbyggd direct monterad på moderkortet?
sen att N95 är sämre det stämmer men då är det inga korsningar i felmarginal inte.. jag läste dock att felmarginalen var värre OFTAST mot SIRF3 och detta har jag testat och det stämmer ((körde min glofiish mot poolarens N95 i samma bil brevid varandra N95 va inte bara långsammare på att säga till om saker med mera den slagga dessutom efter vid ofta svängar och omberäkningar vilket kunde leda till missar i onödan.
men det betyder inte att N95 är dålig det är en bra allt i allo telefon men enligt mig och många amndra är HTC/Eten ett strå vassare på alla punkterna
- gnagis
- Kontakt:
du vet jag skulle stipsa om Eten ((om du inte behöver 3G)) då anser jag P3600 men är du ute efter bra gps mobil och hållbarhet är eten bättre än P3300 då 3300 är mera plast och tål knapt lite grus ((scroll hjulet fastnar det under (usel konstrukyion) ))Asse skrev:Nu har min mobil(Qtek 8310) lagt av igen.
har ju haft min ett tag nu och kan raportera jag har tappat den efter cyckel i full fart och flera gånger i backen och den har inte ens ett enda jack eller repa på sig eftersom mestadels av glofiishen är gummi legerad eller aluminium
observera även att glofiish har inget styrkors som kan börja glappa och att knapparna är tätade vilket gör att inget kan komma in under som på 8310
Senast redigerad av gnagis den 8 augusti 2007, 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
Varför tror du jag vill ha gps samt möjlighet att ladda in program?
-Hitta till banan, samt laptimer på banan
-Hitta till banan, samt laptimer på banan
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- c0k3
- Bil: Honda Jazz-04
- Namn: Marcus Claesson
Sagem Porsche P9521
Chassi utkarvat ur ett solitt aluminiumblock, 3,2-megapixelkamera, tre högtalare, fingertrycksavläsare å annat skoj.

Vikt: 140 gram. Mått: 91x48x18,4.
Chassi utkarvat ur ett solitt aluminiumblock, 3,2-megapixelkamera, tre högtalare, fingertrycksavläsare å annat skoj.

Vikt: 140 gram. Mått: 91x48x18,4.
Senast redigerad av c0k3 den 23 augusti 2007, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.