LCD eller Plasma ???
-
Andreas79
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
Valde en LCD Sony Bravia Full HD 40" W2000-modellen... sjukt nöjd med den :thumbup:
Kommer använda den till allt möjligt, både film, dvd, tv, koppla in datorn, spela
Kommer använda den till allt möjligt, både film, dvd, tv, koppla in datorn, spela
Senast redigerad av Andreas79 den 26 november 2007, 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Jag handlade en 37" LCD i´helgen. Blev en Samsung LE-37M86BD. Är grymt nöjd, t o m vanlig digital-tv ser bra ut. Om man skall ha tv:n till spel så är ju LCD det absolut bästa. Men till tv- och film-tittande så är plasma fortfarande lite bättre (och billigare).
Personligen så köpte jag LCD eftersom jag skall använda skärmen som ersättare till både min gamla tv och datorskärm. PiP är kanon! :thumbup:
Personligen så köpte jag LCD eftersom jag skall använda skärmen som ersättare till både min gamla tv och datorskärm. PiP är kanon! :thumbup:
Team Kalmar
Steffo: Till datagrafik (som spel och tv-spel) så är det tyvärr så att LCD är bättre lämpat, mycket på grund av att de HD-Ready plasma som finns på marknaden idag har rektangulära pixlar medans LCD har kvadratiska... sen är LCD något snabbare uppdateringshastighet också rent generellt.
Men med detta sagt skulle jag inte säga att det blir dåligt på en plasma och att det är förmodligen väldigt få som skulle denna tekniska skillnad i verkligheten.
Den du länkade till är en riktigt prisvärd skärm, den tidigare modellen (PV60) var väl den mest sålda plasmaskärmen om jag inte missminner mig.
Men med detta sagt skulle jag inte säga att det blir dåligt på en plasma och att det är förmodligen väldigt få som skulle denna tekniska skillnad i verkligheten.
Den du länkade till är en riktigt prisvärd skärm, den tidigare modellen (PV60) var väl den mest sålda plasmaskärmen om jag inte missminner mig.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det är en Panasonic PV60 jag har.
Det är säkert en vanesak, men den brutalt fina kontrasten och svärtan gör att bilden ser knivskarp ut i jämförelse med en LCD även om en LCD har högre upplösning. Detta gäller förstås inte en LCD för 30 000 kr, utan för en rimlig peng. Jag har iofs ingen PS3 eller 360 utan spelar på min gamla X-box så möjligen kan man se någon förbättring i upplösningen om man kör 1080p på en LCD jämfört med min skärm. Dock så tycker jag att kontrasten och svärtan överväger eftersom det ger ett så fint djup i bilden.
Jag sitter ofta och ler när jag tittar på DVD just för att bilden är så levande och har ett sådant djup.
Som vanligt så är det bästa att titta på olika skärmar innan man bestämmer sig. Men för ett pris på ca 10 000 kr så anser jag att man inte kan få något i närheten så bra som den jag länkade till.
Det är säkert en vanesak, men den brutalt fina kontrasten och svärtan gör att bilden ser knivskarp ut i jämförelse med en LCD även om en LCD har högre upplösning. Detta gäller förstås inte en LCD för 30 000 kr, utan för en rimlig peng. Jag har iofs ingen PS3 eller 360 utan spelar på min gamla X-box så möjligen kan man se någon förbättring i upplösningen om man kör 1080p på en LCD jämfört med min skärm. Dock så tycker jag att kontrasten och svärtan överväger eftersom det ger ett så fint djup i bilden.
Jag sitter ofta och ler när jag tittar på DVD just för att bilden är så levande och har ett sådant djup.
Som vanligt så är det bästa att titta på olika skärmar innan man bestämmer sig. Men för ett pris på ca 10 000 kr så anser jag att man inte kan få något i närheten så bra som den jag länkade till.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
I dagsläget skulle jag personligen skippat Full-HD om inte:
1. Jag ska spela mycket spel.
2. Skärmen är 50" eller större.
3. Jag har pengar över, som jag inte vet hur jag ska bli av med
Annars tycker jag knappast det är värt pengarna.
"Halv-HD" är redan tok-skarpt för film, och du lär bara märka skillnad i spel, eller om du har en riktigt stor skärm.
Känns som det har blivit lite Full-HD hype...
1. Jag ska spela mycket spel.
2. Skärmen är 50" eller större.
3. Jag har pengar över, som jag inte vet hur jag ska bli av med
Annars tycker jag knappast det är värt pengarna.
"Halv-HD" är redan tok-skarpt för film, och du lär bara märka skillnad i spel, eller om du har en riktigt stor skärm.
Känns som det har blivit lite Full-HD hype...
Senast redigerad av Joakim Olsson den 26 november 2007, 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
Kan inte annat än att hålla med.Steffo skrev:Som vanligt så är det bästa att titta på olika skärmar innan man bestämmer sig. Men för ett pris på ca 10 000 kr så anser jag att man inte kan få något i närheten så bra som den jag länkade till.
Joakim Olsson: Well, det är din syn på det... själv har jag HD-DVD via Xbox360 så både film och spel kan köras upp till 1080p så min nästa skärm blir Full HD... dock passar den förmodligen in på nummer 2 för dig... den kommer vara större än 50".
Men jo, jag ser skillnad på HDDVD och vanlig DVD redan nu på min 32" Samsung.
Kör:
Kör:
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Kontakt:
Jaha killar, nu behöver jag eran hjälp. Min 28" härligt fyrkantiga Daewoo TV som är 7 år gammal har pajat :crybaby:
Häromdagen så sa det poff, skärmen blev svart och tv.n började lukta bränt samt låta som en alien som mördas...nåja såhär är det.
Jag tittar mest på film och fotboll på tv.
Jag spelar lite PS2 men ingen större mängd.
Utöver det så ska jag varken titta på digitalbilder eller ha datorn kopplad till, enbart kika film, sport och ev. lira lite tv-spel som sagt (kanske PS3 framöver)
Nu är grejen den att jag tyckte att min 7 år gamla Daewoo tv hade helt OK bild så jag är inte så kinkig och petig att det måste va värsta flashiga tv.n med ultra turbo full HD hit osv. Samtidigt så känns det som att om jag ändå köper en ny TV så bör den va hyffsat nice med typ "de bra funktionerna" som man ska ha på en plasma/lcd osv.
Sist då...det ska helst va en 42"....ska man ändå lägga typ 10K eller mer på en TV så vill jag ha en 42".
Så...vad säger ni? Är t.ex någon av dessa två Phillips apparaterna för 9.790:- något jag skulle va nöjd med?
<a href="http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... =Uppdatera" target="_blank">http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... pdatera</a>
Sen en sak till...vafan är betraktningsvinkel?
Häromdagen så sa det poff, skärmen blev svart och tv.n började lukta bränt samt låta som en alien som mördas...nåja såhär är det.
Jag tittar mest på film och fotboll på tv.
Jag spelar lite PS2 men ingen större mängd.
Utöver det så ska jag varken titta på digitalbilder eller ha datorn kopplad till, enbart kika film, sport och ev. lira lite tv-spel som sagt (kanske PS3 framöver)
Nu är grejen den att jag tyckte att min 7 år gamla Daewoo tv hade helt OK bild så jag är inte så kinkig och petig att det måste va värsta flashiga tv.n med ultra turbo full HD hit osv. Samtidigt så känns det som att om jag ändå köper en ny TV så bör den va hyffsat nice med typ "de bra funktionerna" som man ska ha på en plasma/lcd osv.
Sist då...det ska helst va en 42"....ska man ändå lägga typ 10K eller mer på en TV så vill jag ha en 42".
Så...vad säger ni? Är t.ex någon av dessa två Phillips apparaterna för 9.790:- något jag skulle va nöjd med?
<a href="http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... =Uppdatera" target="_blank">http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... pdatera</a>
Sen en sak till...vafan är betraktningsvinkel?
Senast redigerad av Dani den 26 november 2007, 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
BTW...hade det gått att köpa en nice Tjock TV för vettiga pengar fortfarande hade jag lätt gjort det, Tjock TV ROCKS! 
Ska leta en sån först faktiskt innan jag går på tunnisarna men det kan ju va bra att ha lite kött på benen innan jag tjötar med försäljare i div. butiker.
Ska leta en sån först faktiskt innan jag går på tunnisarna men det kan ju va bra att ha lite kött på benen innan jag tjötar med försäljare i div. butiker.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
En hög betrakningsvinkel innebär att chansen ökar att du får samma upplevelse av skärmen om du tittar från sidan eller rakt framifrån
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Kan inte annat än att hålla med.Krister skrev:<!--quoteo(post=448298:date=26 Nov 2007, 13:50:19:name=Steffo)--><div class='quotetop'>CITERA(Steffo @ 26 Nov 2007, 13:50:19) [snapback]448298[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Som vanligt så är det bästa att titta på olika skärmar innan man bestämmer sig. Men för ett pris på ca 10 000 kr så anser jag att man inte kan få något i närheten så bra som den jag länkade till.
Joakim Olsson: Well, det är din syn på det... själv har jag HD-DVD via Xbox360 så både film och spel kan köras upp till 1080p så min nästa skärm blir Full HD... dock passar den förmodligen in på nummer 2 för dig... den kommer vara större än 50".
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Full-HD på en skärm på 32" känns onödigt. Frågan är inte om du ser skillnad på HD-DVD och vanlig DVD utan 1080p och 720p ?
Min erfarenhet och vad jag kan läsa mig till är att fullHD 1080p görs sig bäst på skärmar över 50" för under det blir det ingen skillnad. Jag kan köra både på min TV utan se någon större skillnad.
På jobbet kan vi också testa olika sändningar utan större skillnad mellan de två, dock drar vi på en 50" så ser man skillnad.
Dock tycker jag min vanliga DVD ger för jävla bra bild på min TV.
Håller med Joakim om att det blivit väl mycket hype om FULL-HD när folk inte riktigt vet vad det innebär.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
Skrärmstorleken spelar ju ingen större roll. Men inte så troligt att en 32 tummare har full HD upplösning...
Själv har jag full HD 46" LCD, kollar HDTV via satellit och förstår ärligt talat inte argumentet att 50 skulle vara minimum för HDTV.
Dani, eftersom du kollar mycket sport, så se till att responstiden är 4 ms (plasmaskärmar eller Sharp LCD)
Köper du standard som är 8 ms kan du ångra dig sen.
En bra idé är också att se till att koppla kabel/satellit mottagaren till tv:n med HDMI,
alternativt att köpa tv med inbyggd mottagare för marksänd tv.
Bildkvaliteten bli bra mycket bättre, nästan meningslöst med vanliga kablar.
Själv har jag full HD 46" LCD, kollar HDTV via satellit och förstår ärligt talat inte argumentet att 50 skulle vara minimum för HDTV.
Dani, eftersom du kollar mycket sport, så se till att responstiden är 4 ms (plasmaskärmar eller Sharp LCD)
En bra idé är också att se till att koppla kabel/satellit mottagaren till tv:n med HDMI,
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
- Dani
- Kontakt:
OK men vad ska jag ha?
LCD eller Plasma? Funkar någon av de Phillips apparaterna jag länkade till som kostar under 10k?
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Nu snackar vi inte HDTV för det är allt 576, utan full HD vilket är 1080p och det vet jag inte riktigt om det går plocka ner ännu från satellit på grund av den stora kapaciten det krävs.mAbZ skrev:Skrärmstorleken spelar ju ingen större roll. Men inte så troligt att en 32 tummare har full HD upplösning...
Det går såklart bra att se 1080p under 50" men ser du skillnad mellan det och 720p när skärmen är så "liten". Har du 50, 60 eller större tum ser du mycket större skillnad på 720p och 1080p.
Senast redigerad av Angelicus den 26 november 2007, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
- Joakim Olsson
Som sagt, så blir det mest synbart på spel och på större skärmar.Krister skrev:Joakim Olsson: Well, det är din syn på det... själv har jag HD-DVD via Xbox360 så både film och spel kan köras upp till 1080p så min nästa skärm blir Full HD... dock passar den förmodligen in på nummer 2 för dig... den kommer vara större än 50".
Har aldrig sagt att du inte ser skillnad på DVD och HD-DVD, utan jag jämförde "Halv-HD" eller "HD-Ready" med "Full-HD" (Dvs 720 linjer vs 1080. Vanlig DVD har endast 576 linjer (PAL))
Klart det gör, men de flesta kanaler (och de är inte många) kör 1080i eller 720p.Angelicus skrev:Nu snackar vi inte HDTV för det är allt 576, utan full HD vilket är 1080p och det vet jag inte riktigt om det går plocka ner ännu från satellit på grund av den stora kapaciten det krävs.
Kvalitetsskillnaden är ändå MYCKET slående jämfört med konventionell 576i.
Alltså, vanlig tv signal har ju bara 288 vågrätta linjer samtidigt.
Så även 720p är ju 2,5 ggr bättre...
Dessutom, på en full HD tv med inbyggd tv mottagare skalas bilden upp och blir bättre än på vanlig tv.
Jag tycker att Philips är inom hemelektronik som Volvo i bilvärlden- tråkig.
Så jag låter bli din specifika fråga om Philips, Dani
Men en sak kan jag säga angående LCD vs plasma: kontrasten.
LCD har blivit mycket bättre på dynamisk kontrast och numera är det inte
självklart att plasma har bätre kontrast än LCD. Jag har LCD med kontrast
8000:1 och det var en av de bästa när den kom. Plasmaskärmar kan va både
bättre och sämre. Kolla på prisjakt.nu, de har mycket kraftfull
sökning, du kan klicka på vilka parametrar du vill:
<a href="http://prisjakt.nu/kategori.php?k=56" target="_blank">http://prisjakt.nu/kategori.php?k=56</a>
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
Är underbart nöjd med min Panasonic TH 42PX70E (plasma). Otroligt skön svärta och funkar även bra till att se sportsändningar och annat där det rör sig snabbt. Kontrasten är också suverän. Tänker inte ge mig in i debatten angående LCD vs Plasma då jag insett att olika individer uppfattar begreppet bildkvalitet på olika sätt. Med andra ord så gillar vissa LCD mer än Plasma och vice versa. Håller helt klart med om att LCD har gjort grymma framsteg och kör man mycket PC till tvn så är nog LCD att föredra.
Senast redigerad av ToLo den 26 november 2007, 23:33, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Klart det gör, men de flesta kanaler (och de är inte många) kör 1080i eller 720p.mAbZ skrev:<!--quoteo(post=448403:date=26 Nov 2007, 22:12:42:name=Angelicus)--><div class='quotetop'>CITERA(Angelicus @ 26 Nov 2007, 22:12:42) [snapback]448403[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Nu snackar vi inte HDTV för det är allt 576, utan full HD vilket är 1080p och det vet jag inte riktigt om det går plocka ner ännu från satellit på grund av den stora kapaciten det krävs.
Kvalitetsskillnaden är ändå MYCKET slående jämfört med konventionell 576i.
Alltså, vanlig tv signal har ju bara 288 vågrätta linjer samtidigt.
Så även 720p är ju 2,5 ggr bättre...
Dessutom, på en full HD tv med inbyggd tv mottagare skalas bilden upp och blir bättre än på vanlig tv.
Jo, men i sammanhanget pratade vi om du såg skillnad på en 720p och en 1080p signal på en skärm under 50". Det tror jag inte du gör.
Jag vet att den är mycket mer slående, det har jag aldrig sagt något emot =)
I Sverige vet jag ingen distribtör som sänder 1080p ännu, men det är nog inte långt kvar innan det sker. Där jag jobbar har vi bara kunnat ta ner i 1080i än så länge p.g.a platsbrist i playout. Man vill ju inte komprimera sönder kanalerna heller så.
De flesta har oftast DVB-T mottagare och boxer är de största där, och de sänder då inga HD-sändnigar. Men den kanske skalar upp den vanliga digitala signalen?
Sorry, skulle specat bättre. Jag menade att jag ser skillnad på DVD och HDDVD på min 32" HD-Ready (alltså 720p/1080i).
Men full HD så skulle jag själv välja en skärm på 40" eller mer och där ser man skillnad.
Vad gäller kontrasten så kommer LG med en ny skärm under Q1 som har en kontrast som plasmaskärmar bara kan drömma om. Detta åstadkommer de med LED bakgrundsbelysning med en LED per pixel, så du kan släcka helt på de pixlar som skall vara svarta.
Dani: DU har lite roliga "inte så höga krav"... det du specat så behöver du en superduperjättevärsting skärm... då du skall kolla sport (snabb responstid), spela lite grann (högre upplösning med snabb responstid), koppla datorn till (pixelmappat) och kanske i framtiden köpa PS3 (1080P + BlueRay).
Ungefär som när folk frågar vilken dator de skall ha men de inte vill lägga mycket pengar då de inte behöver en värsting då de "bara" skall spela lite... whattaf*ck, spel är det som kräver mest av en hemmadator.
Men jag skulle nog ändå ge dig rådet att kolla in just den som Steffo tipsade om (och som ToLo har), nämligen Panasonics PX70. Grymt bra skärm för pengarna.
Asse: Det är inga problem att spela på en plasma, men ser man till tekniken så är LCD bättre lämpad för datorer och tv-spel, men man måste vara überguru för att sedan peka på skillnaderna om två likvärdiga skärmar står bredvid varandra. Inbränningsrisken är något de jobbat mycket med också så även där har det gått framåt för plasmor. Men jag skulle nog ändå inte rekommendera att du spelar samma spel i 10 timmar i sträck. (de flesta spel har något sorts statusbar eller liknande som alltid ligger på samma ställe och därmed ökar inbränningsrisken)
Men full HD så skulle jag själv välja en skärm på 40" eller mer och där ser man skillnad.
Vad gäller kontrasten så kommer LG med en ny skärm under Q1 som har en kontrast som plasmaskärmar bara kan drömma om. Detta åstadkommer de med LED bakgrundsbelysning med en LED per pixel, så du kan släcka helt på de pixlar som skall vara svarta.
Dani: DU har lite roliga "inte så höga krav"... det du specat så behöver du en superduperjättevärsting skärm... då du skall kolla sport (snabb responstid), spela lite grann (högre upplösning med snabb responstid), koppla datorn till (pixelmappat) och kanske i framtiden köpa PS3 (1080P + BlueRay).
Ungefär som när folk frågar vilken dator de skall ha men de inte vill lägga mycket pengar då de inte behöver en värsting då de "bara" skall spela lite... whattaf*ck, spel är det som kräver mest av en hemmadator.
Men jag skulle nog ändå ge dig rådet att kolla in just den som Steffo tipsade om (och som ToLo har), nämligen Panasonics PX70. Grymt bra skärm för pengarna.
Asse: Det är inga problem att spela på en plasma, men ser man till tekniken så är LCD bättre lämpad för datorer och tv-spel, men man måste vara überguru för att sedan peka på skillnaderna om två likvärdiga skärmar står bredvid varandra. Inbränningsrisken är något de jobbat mycket med också så även där har det gått framåt för plasmor. Men jag skulle nog ändå inte rekommendera att du spelar samma spel i 10 timmar i sträck. (de flesta spel har något sorts statusbar eller liknande som alltid ligger på samma ställe och därmed ökar inbränningsrisken)
Senast redigerad av Krister den 27 november 2007, 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Kör:
Angelicus skrev:Jo, men i sammanhanget pratade vi om du såg skillnad på en 720p och en 1080p signal på en skärm under 50".
De flesta har oftast DVB-T mottagare och boxer är de största där, och de sänder då inga HD-sändnigar. Men den kanske skalar upp den vanliga digitala signalen?
Jodå. Det är kanske lite svårt att se i första taget, men visst syns skillnaden mellan 720p och 1080i även på en mindre tv- med bra signal.
Jag har samma källa med olika upplösning - kan koppla om satellit mottagaren mellan olika grafiklägen.
Vanliga tv kanaler skalas upp till valt läge, max 1080i.
Och då är det faktiskt ganska omöjligt att se skillnaden mellan 720p och 1080i.
- Dani
- Kontakt:
Jag kanske skrev fel men jag menade att jag INTE ska koppla till dator.Krister skrev:Dani: DU har lite roliga "inte så höga krav"... det du specat så behöver du en superduperjättevärsting skärm... då du skall kolla sport (snabb responstid), spela lite grann (högre upplösning med snabb responstid), koppla datorn till (pixelmappat) och kanske i framtiden köpa PS3 (1080P + BlueRay).
Men vafan...t.ex de Phillips jag listade på sida 8, de hade ju responstid på 2-3ms, behöver man ännu snabbare för sport eller?
Vad jag menar med att jag inte har så höga krav är att jag personligen inte bryr mig om jag har den absolut finaste bilden osv, har jag en OK bild så är jag nöjd liksom, som sagt så var jag skitnöjd med min Daewoo på 7 år
Så min fråga helt enkelt är, vilken typ av tv/vilken tv rekomenderar ni om man inte kräver den absolut finaste bilden men som ändå funkar iaf OK till att glo sport, lite film och ev. spela (huvudsakligen PS2 som sagt)
Ska iaf kika på Panasonic PX70 och se vad de ligger på för pris.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
Sökte snabbt på Pricerunner och hittade Panasonic TH-42PX70 och TH-42PX70EA där EA verkar vara en uppdaterad variant. Det skiljer absolut inte mkt i pris nu men av ren nyfikenhet, vad skiljer dessa två åt? Jag har jämfört som ni ser på pricerunner men ärligt talat fattar jag inte mkt, platt tv grejer verkar inte va min grej riktigt.
<a href="http://www.pricerunner.se/pc/2/TV-produ ... 13=1014113" target="_blank">http://www.pricerunner.se/pc/2/TV-produ ... 1014113</a>
<a href="http://www.pricerunner.se/pc/2/TV-produ ... 13=1014113" target="_blank">http://www.pricerunner.se/pc/2/TV-produ ... 1014113</a>
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Jag skulle gissa på att det är vissa handlare som skrivit en hel produktkod istället för bara produktnamnet... för kollar man på panasonic så finns det ingen PX70EA, och det var ju inte några stora handlare som hade den direkt.
Kör:
Kör:
-
Tommie Blomqvist
Många produkter som hittar in till oss är grå import, dvs säljs i andra länder under annan flagg.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
- Joakim Olsson
Så länge det är vanlig DVD så är ju upplösningen från källan densamma, dvs 576 linjer.Krister skrev:Sorry, skulle specat bättre. Jag menade att jag ser skillnad på DVD och HDDVD på min 32" HD-Ready (alltså 720p/1080i).
Bara för att din DVD eller TV skalar upp den till 720, så är ju inte signalen från källan bättre.
Jag menar att om t.ex källan är bluray (max 1080), och du spelar upp denna på en 40" Halv-HD (dvs 720 linjer) eller en 40" Full-HD (dvs 1080 linjer) så kommer du ha mycket svårt att se någon skillnad.
Joakim Olsson: Nu fattar jag inte vad du menar... påstår du att DVD och HDDVD är samma sak?
Det jag menade är att jag ser skillnad på min 32" Samsung som är HD-Ready (720p/1080i) om jag kör med DVD (576) mot om jag kollar med HDDVD (1080i) som många säger att man inte ser nån skillnad på om man inte går på skärmar på 40" eller större.
Det jag menade är att jag ser skillnad på min 32" Samsung som är HD-Ready (720p/1080i) om jag kör med DVD (576) mot om jag kollar med HDDVD (1080i) som många säger att man inte ser nån skillnad på om man inte går på skärmar på 40" eller större.
Kör:
Kör:
Jo, och det är det väl ingen som säger något om... men många säger att det är svårt att se skillnad på vanlig DVD och HD-material på mindre skärm...
men att det inte går att se skillnad på 720p vs 1080p på mindre skärmar är inte konstigt då de mindre inte kör 1080p mig veterligen... 37" är väl minsta Full HD på marknaden.
men att det inte går att se skillnad på 720p vs 1080p på mindre skärmar är inte konstigt då de mindre inte kör 1080p mig veterligen... 37" är väl minsta Full HD på marknaden.
Kör:
Kör:
Full-HD på en skärm på 32" känns onödigt. Frågan är inte om du ser skillnad på HD-DVD och vanlig DVD utan 1080p och 720p ?Angelicus skrev:<!--quoteo(post=448301:date=26 Nov 2007, 14:13:00:name=Krister)--><div class='quotetop'>CITERA(Krister @ 26 Nov 2007, 14:13:00) [snapback]448301[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Kan inte annat än att hålla med.
Min erfarenhet och vad jag kan läsa mig till är att fullHD 1080p görs sig bäst på skärmar över 50" för under det blir det ingen skillnad. Jag kan köra både på min TV utan se någon större skillnad.
På jobbet kan vi också testa olika sändningar utan större skillnad mellan de två, dock drar vi på en 50" så ser man skillnad.
Dock tycker jag min vanliga DVD ger för jävla bra bild på min TV.
Håller med Joakim om att det blivit väl mycket hype om FULL-HD när folk inte riktigt vet vad det innebär.
Jag tror ni snackat om varandra lite.
Läs detta igen.
Mindre skärmar i det här fallet är allt under 50"
Senast redigerad av Jontis den 27 november 2007, 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se