HD-DVD vs Blu-Ray
jupp, ser inte bättre ut än att detta restrikterade format tar hem striden. *FAN*
Hoppades in i det sista på HDDVD just mycket på grund av avsaknaden av regionskodning, sen att det är ett billigare format gjorde det inte sämre heller... men men, blir väl till att köpa en PS3 nu också då då.
Hoppades in i det sista på HDDVD just mycket på grund av avsaknaden av regionskodning, sen att det är ett billigare format gjorde det inte sämre heller... men men, blir väl till att köpa en PS3 nu också då då.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Det verkar som warner valde att gå över till bluray inte för att "avsluta kriget" utan för att det nu säljs fler blurayspelare i usa även om man räknar bort playstation3 och trots 99-rean på hddvd-spelare.
Ang. regionskodning så är det inte alla filmbolag som kodar filmerna idag, dessutom så är väl det inget löfte från hddvd-lägret att de minsann aldrig ska regionskoda filmerna. om de vinner kriget så kan de väl i princip lika gärna besluta sig för att regionskoda alltihop.
Ang. regionskodning så är det inte alla filmbolag som kodar filmerna idag, dessutom så är väl det inget löfte från hddvd-lägret att de minsann aldrig ska regionskoda filmerna. om de vinner kriget så kan de väl i princip lika gärna besluta sig för att regionskoda alltihop.
Medlem 427
Charly: Sant.
well well, blir till att köpa massa billiga HDDVD filmer på blocket nu när folk kommer toksälja sina enheter... sen bara komplettera med PS3 och BD filmer också.
well well, blir till att köpa massa billiga HDDVD filmer på blocket nu när folk kommer toksälja sina enheter... sen bara komplettera med PS3 och BD filmer också.
Kör:
Kör:
- Martin_M

- Bil: del Sol K24
- Namn: Martin Mogren
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Du kommer inte ångra dig krister. Vad du än gör, köp INTE en 40gb variant. satsa på 60 eller 80gb varianten, man förlorar saker som usb portar osv på det.
Sen PS3 är ju till för mer än bara Blu-Ray filmer, streamar mediaserver är riktigt bra funktion som finns.
Sen PS3 är ju till för mer än bara Blu-Ray filmer, streamar mediaserver är riktigt bra funktion som finns.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
MartinP: Jo, jag vet... bara att nu har jag fått en legitim orsak att skaffa en PS3 också (Har ju redan 360 med HDDVD)... så nu har även frugan godkänt denna... 
Kör:
Kör:
- gnagis
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
jag tror faktiskt att HDDVD vinner av just det enkla att vardags svensson har blevit så inkörda på HD och på DVD att folk direct fattar vad HDDVD är dom lixom aha jag har HD tv jag ska ha en HDDVD blueray är mera den som är lite mera "kunnig" och tar reda på lite mera.. men merparten väljer nog just HDDVD för där hör du precis vad det är o det är vad vardags svensson väljer.... tror jag.. själv bryr jag mig knapt då jag inte är så fruktansvärt kräsen med kvaliten... heck kör ju 800x600 projector fortfarande för mina tv och film behov och jag klagar inte för 5 öre 
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Tror det är tvärtom, hddvd låter för likt dvd för att särskilja, svensson känner förmodligen till bluray mer i så fall.
Och så är det som man ser själv, uthyrning kommer ske i bluray, filmer på bensinstationer säljs på bluray, etc...
Kampen är helt klart inte över än men den anledningen eller att porrindustrin skulle välja hddvd är två anledningar jag inte tror på. (porrindustrin är så försvagad av att internet faktiskt finns den här gången).
Och så är det som man ser själv, uthyrning kommer ske i bluray, filmer på bensinstationer säljs på bluray, etc...
Kampen är helt klart inte över än men den anledningen eller att porrindustrin skulle välja hddvd är två anledningar jag inte tror på. (porrindustrin är så försvagad av att internet faktiskt finns den här gången).
Medlem 427
Hur folk tänker med tanke på hur ett format låter tror jag spelar otroligt liten roll då det inte är konsumenten som kommer bestämma vilket format som vinner. Om det inte finns några filmbolag som släpper filmer på HDDVD så är det väldigt svårt för formatet att överleva för annat än datalagring.
Att porrindustrin skulle ha något att säga till om tar jag också med en nypa salt, visst, de omsätter fortfarande mycket pengar men mycket är på internet och sen är de inte heller helt vänligt inställda till HD format överhuvudtaget... för tänk vilka otäcka blämmor man ser när kvalitén blir FÖR bra. Detta har förespråkare för industrin själva nämnt.
Nej, jag tror faktiskt att detta för en gångs skull kommer att avgöras av de som defakto gör filmerna vi vill köpa, HOLLYWOOD!
Har funderat som fan och kommer nog bli neutral istället, behålla 360in och tjacka en PS3 för nästa bonus istället.
Att porrindustrin skulle ha något att säga till om tar jag också med en nypa salt, visst, de omsätter fortfarande mycket pengar men mycket är på internet och sen är de inte heller helt vänligt inställda till HD format överhuvudtaget... för tänk vilka otäcka blämmor man ser när kvalitén blir FÖR bra. Detta har förespråkare för industrin själva nämnt.
Nej, jag tror faktiskt att detta för en gångs skull kommer att avgöras av de som defakto gör filmerna vi vill köpa, HOLLYWOOD!
Har funderat som fan och kommer nog bli neutral istället, behålla 360in och tjacka en PS3 för nästa bonus istället.
Kör:
Kör:
Lite siffror från Blu-Ray lägret.
* Under varje vecka under 2007 har Blu-Ray sålt mer filmer än HDDVD.
* Globalt så har BD en marknadsfördel på 66 mot 34 på mjukvara (filmer alltså)
* Globalt så har BD 85% av hårdvarumarknaden, då räknas i och för sig PS3 in. (vilket jag inte har något emot)
* BD har 68,4% studio exklusivitet medans HDDVD har 22,8%.
Det är siffror från nattens presskonferens från Blu-Ray.
Själv har jag alltid varit väldigt positiv till HDDVD och verkligen hoppats in i det sista men kan erkänna att jag tror verkligen att slaget är över nu, HDDVD lägret måste verkligen komma med något riktigt sensationellt nu för att vända detta, och jag kan inte tänka mig vad det skulle vara.
* Under varje vecka under 2007 har Blu-Ray sålt mer filmer än HDDVD.
* Globalt så har BD en marknadsfördel på 66 mot 34 på mjukvara (filmer alltså)
* Globalt så har BD 85% av hårdvarumarknaden, då räknas i och för sig PS3 in. (vilket jag inte har något emot)
* BD har 68,4% studio exklusivitet medans HDDVD har 22,8%.
Det är siffror från nattens presskonferens från Blu-Ray.
Själv har jag alltid varit väldigt positiv till HDDVD och verkligen hoppats in i det sista men kan erkänna att jag tror verkligen att slaget är över nu, HDDVD lägret måste verkligen komma med något riktigt sensationellt nu för att vända detta, och jag kan inte tänka mig vad det skulle vara.
Kör:
Kör:
-
Tommie Blomqvist
Då frågar jag, vilken BD-spelare skulle ni köpa.
Jag har inget behov av en PS3a eller intresse för den delen.
Spela, nä då leker jag heller med bilen på riktigt
Jag har inget behov av en PS3a eller intresse för den delen.
Spela, nä då leker jag heller med bilen på riktigt
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Skall du köpa en idag så skall det antingen vara en billig rackare eller en som absolut stödjer profil 2.0... men det har precis lanserats BD-bonus och BD-live så om jag köpte en spelare idag skulle det bli en billig rackare jag känner att jag kan ha som andrespelare senare.
Typ denna: <a href="http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209256" target="_blank">http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209256</a>
PS3 däremot är uppgraderingsbar så den kommer bli en profile 2.0.
Typ denna: <a href="http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209256" target="_blank">http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209256</a>
PS3 däremot är uppgraderingsbar så den kommer bli en profile 2.0.
Senast redigerad av Krister den 8 januari 2008, 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Kör:
-
Tommie Blomqvist
Ska man behöva köpa en spelkonsoll!
Attans skrot, gillar inte Sony alls.
Aja blir väl en japanes, av märket Sony då, hade hoppats på att Panasonic skulle släppa något bra.
Attans skrot, gillar inte Sony alls.
Aja blir väl en japanes, av märket Sony då, hade hoppats på att Panasonic skulle släppa något bra.
[b] Cybertuner[/b]
Köp en PS3:a nu och sen tjackar du singstar och bjuder hem fjällan med polare... då blir det party skall du se. 
Kör:
Kör:
- Martin_M

- Bil: del Sol K24
- Namn: Martin Mogren
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
<a href="http://www.ft.com/cms/s/dc409afa-bd75-1 ... ck_check=1" target="_blank">http://www.ft.com/cms/s/dc409afa-bd75-1 ... check=1</a>
Ryktet jag skrev innan om paramount, nu är det blåsväder där igen, vi vet ju vad de kommer välja i slutet, dumt om paramount stannar med HD-DVD nu när man ser vad folk väljer
Ryktet jag skrev innan om paramount, nu är det blåsväder där igen, vi vet ju vad de kommer välja i slutet, dumt om paramount stannar med HD-DVD nu när man ser vad folk väljer
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
-
Tommie Blomqvist
Tycker det verkar lite osäkert med alla rön om BD och sen verkar det som maskinerna idag på våran marknad inte är speciellt stabila.
Hatar förvirrande beslut, när man bara vill köpa
Hatar förvirrande beslut, när man bara vill köpa
[b] Cybertuner[/b]
Nja, stabila är de men snarare är frågan hur man kan lita på ett format vars profil uppdateras så mycket så tidigt.
Kör:
Kör:
-
Tommie Blomqvist
Får köra vidare på fulDVD en stund till.
Vänta ut en bra spelare eller Ps3a.
Vänta ut en bra spelare eller Ps3a.
[b] Cybertuner[/b]
"Efter en halvtimmes lirkande med det fåtalet närvarande i Hd dvd promotion group tröttnar plöstligt en av intresseorganisationens talesmän:
– Vi kommer att gå ut med ett nytt pressmeddelande i nästa vecka, det är allt jag kan meddela, säger Jonathan Brayshaw."
Hoppsan...
– Vi kommer att gå ut med ett nytt pressmeddelande i nästa vecka, det är allt jag kan meddela, säger Jonathan Brayshaw."
Hoppsan...
Kör:
Kör:
-
Jimmy
- Bil: Civic EG
- Namn: Jimmy Eriksson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
haha hade glömt bort den här tråden krister,,,
jaja ser ju inte ljust ut för HDDVD värkar det som =)
precis som ja trodde från början
jaja ser ju inte ljust ut för HDDVD värkar det som =)
precis som ja trodde från början
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com
Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com
Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Nope, ser verkligen inte ljust ut för HD-DVD. Och ärligt så är jag bara glad att det här "kriget" leder mot ett slut så man kan stödja rätt format och tjacka upp sig på ett gäng filmer. Som det är nu vart det ju billigt att stödja HD-DVD men har inga problem med att "behöva" köpa en PS3 eller liknande också... 
Kör:
Kör:
-
swedishmetal
Jag köpte mig ett PS3 i mitten av augusti och slog då också till på en TV som klarar 1080p.
Direkt där efter ville man ju självklart ha lite goa filmer. HD-DVD Filmer och BD-filmer är ju inga problem att få tag på..
Eftersom vissa filmer inte gick att hitta på BD så funderade jag lite lätt på att köpa en HD-DVD spelare också.
Men det är fan inte lätt att hitta en HD-DVD spelare.
De flesta företag säljer ju enbart BD-spelare.
Och kollar man sen på Elgiganten, SIBA osv, så säljer de HD-DVD filmer, men inte några HD-DVD spelare.
Hur tänker man då som företag?
Det verkar ju redan som att Försäljarna hade bestämt sig för vilket format de ville stödja iaf..
Jag tycker det är jävligt skönt att det börjar närma sig slutet på det här formatkriget.
Nästa stora fråga som dyker upp är väl när de ska ändra tv sändningarna till högre 1080p som vissa rykten säger.
då kommer ju alla så kallade HDready TVs inte fungera till tv sändningarna.. ELLER?
Blir det som ryktet säger, att upplösningen ska ändras på tv sändningarna. så blir det säkert massa frågor från alla svenssons som köpt TV som klarar max 720P.
Det ska bli intressant å se iaf..
Direkt där efter ville man ju självklart ha lite goa filmer. HD-DVD Filmer och BD-filmer är ju inga problem att få tag på..
Eftersom vissa filmer inte gick att hitta på BD så funderade jag lite lätt på att köpa en HD-DVD spelare också.
Men det är fan inte lätt att hitta en HD-DVD spelare.
De flesta företag säljer ju enbart BD-spelare.
Och kollar man sen på Elgiganten, SIBA osv, så säljer de HD-DVD filmer, men inte några HD-DVD spelare.
Hur tänker man då som företag?
Det verkar ju redan som att Försäljarna hade bestämt sig för vilket format de ville stödja iaf..
Jag tycker det är jävligt skönt att det börjar närma sig slutet på det här formatkriget.
Nästa stora fråga som dyker upp är väl när de ska ändra tv sändningarna till högre 1080p som vissa rykten säger.
då kommer ju alla så kallade HDready TVs inte fungera till tv sändningarna.. ELLER?
Blir det som ryktet säger, att upplösningen ska ändras på tv sändningarna. så blir det säkert massa frågor från alla svenssons som köpt TV som klarar max 720P.
Det ska bli intressant å se iaf..
Audi A4 Avant 1,8TS -03
Integra Type R -99 (SÅLD)
<a href="http://www.garaget.org/?car=23277" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=23277</a>
Integra Type R -99 (SÅLD)
<a href="http://www.garaget.org/?car=23277" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=23277</a>
swedishmetal :
Nu ska vi inte gå in för mycket på tv-sändningar då tråden handlar om Blue-ray och HD-DVD.
Men tror du inte behöver oroa dig för högre sändningar i 1080p på länge. Sverige har ännu inte etablerat hd-sändningar och det kanske blir en standard om 2 - 3 år och då är alla kanaler i detta format. Det kommer garantera att hålla sig en längre tid för hur mycket mer behöver normal svensson?
Det är ju inte värt att uppgradera utrustning och system för en snar kundkrets när HD-sändningar går igång. Alla som har tv-apparater som stöder 720p kommer klara sig bra längre tid.
Frågan är väl mer om bolag börja gå över till MPEG-4 och deras digitalboxar inte stödjer detta och kunderna måste köpa nya eller byta ut som kanske kommer irritera.
Nu ska vi inte gå in för mycket på tv-sändningar då tråden handlar om Blue-ray och HD-DVD.
Men tror du inte behöver oroa dig för högre sändningar i 1080p på länge. Sverige har ännu inte etablerat hd-sändningar och det kanske blir en standard om 2 - 3 år och då är alla kanaler i detta format. Det kommer garantera att hålla sig en längre tid för hur mycket mer behöver normal svensson?
Det är ju inte värt att uppgradera utrustning och system för en snar kundkrets när HD-sändningar går igång. Alla som har tv-apparater som stöder 720p kommer klara sig bra längre tid.
Frågan är väl mer om bolag börja gå över till MPEG-4 och deras digitalboxar inte stödjer detta och kunderna måste köpa nya eller byta ut som kanske kommer irritera.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
Swedishmetal: För att fortsätta Angelicus post så kan jag säga att det kommer dröja MÅNGA år innan vi har 1080P som tv-standard. 720P har knappt kommit än så en ytterligare uppgradering är att vänta först som tidigast runt 2015. Däremot som Angelicus nämner så står det sämre ställt med de Mpeg2 dekodrar på marknaden, men även där finns det en lösning på gång som gör att det kommer lösa sig.
Sen som en sidenote, de flesta BD och HDDVD filmer är 1080P men de går alldeles utmärkt att se på såväl 1080P som 720P som 576P eller t.o.m 576i displayer... bara att man inte tar tillvara all information som finns på skivorna. Så bakåt kommer funka kanon.
Sen som en sidenote, de flesta BD och HDDVD filmer är 1080P men de går alldeles utmärkt att se på såväl 1080P som 720P som 576P eller t.o.m 576i displayer... bara att man inte tar tillvara all information som finns på skivorna. Så bakåt kommer funka kanon.
Kör:
Kör:
en polare på jobbet sa att universal har bestämt sig för att använda BD och att warner hade bara papperna kvar att skriva på, stämmer det?
han var å köpte nya högtalare å fick höra av den säljaren och det inte en finnig 18åring från elgiganten utan från en riktig affär:)(som nyss hade varit på någon hifi/bildmässa) att det v ar helt dött i HD-dvd montern och de som jobbade där så självmordsbenägna ut. men i BD kryllade det av nyfikna människor:)
han var å köpte nya högtalare å fick höra av den säljaren och det inte en finnig 18åring från elgiganten utan från en riktig affär:)(som nyss hade varit på någon hifi/bildmässa) att det v ar helt dött i HD-dvd montern och de som jobbade där så självmordsbenägna ut. men i BD kryllade det av nyfikna människor:)
Emanuel Larsson
Antingen har du fått det tvärtom eller så var denna "riktiga affär" ungefär lika bakom flötet som de flesta andra "finniga säljare".
Warner har gått över till att köra exklusivt BD, står högre upp i tråden om du bemödar dig att kolla först.
Att Universal bara har papper kvar att skriva under på har redan framgått men de har även gått ut nu i dagarna och uttalat fortsatt stöd för HDDVD och att det inte finns några planer på att gå över till BD, men vad man säger och vad man gör för affärer är två vitt skilda saker.
Warner har gått över till att köra exklusivt BD, står högre upp i tråden om du bemödar dig att kolla först.
Att Universal bara har papper kvar att skriva under på har redan framgått men de har även gått ut nu i dagarna och uttalat fortsatt stöd för HDDVD och att det inte finns några planer på att gå över till BD, men vad man säger och vad man gör för affärer är två vitt skilda saker.
Kör:
Kör:
jo jag har bemödat mig men de var ett par dagar sen så palla inte läsa om...hade för mig att det var så med warner.
frågade mest om det stämmde det han sa till mig då jag läst denna tråden. men vad vet jag ni kanske bara sitter å spekulerar
skitsamma jag bryr mej egentligen inte men mest kul å bara veta
frågade mest om det stämmde det han sa till mig då jag läst denna tråden. men vad vet jag ni kanske bara sitter å spekulerar
Emanuel Larsson
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
OT: Tricid, härlig signatur du har... inte alls jobbigt stor 
Senast redigerad av Joakim Olsson den 15 januari 2008, 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
Nu kan kriget vara över!
<a href="http://www.reuters.com/article/technolo ... 0520080215" target="_blank">http://www.reuters.com/article/technolo ... 0080215</a>
<a href="http://www.reuters.com/article/technolo ... 0520080215" target="_blank">http://www.reuters.com/article/technolo ... 0080215</a>
Stefan Karlsson
Ja, det fick man läsa på diverse ställen igår. Kul att man står där med en hd-dvd spelare nu då;) Nä, men det är bara bra om dom kan bestämma sig nån gång.
Gråter inga större tårar, man får väl se till att göra några klipp på filmer nu när alla försöker göra sig av med dom. Man har ju fått själva spelaren praktiskt taget gratis. Får bli en kombospelare sen istället som fixar både hd-dvd o blueray.
Gråter inga större tårar, man får väl se till att göra några klipp på filmer nu när alla försöker göra sig av med dom. Man har ju fått själva spelaren praktiskt taget gratis. Får bli en kombospelare sen istället som fixar både hd-dvd o blueray.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket
http://www.boltis.se
Vector + Pilotpaket
http://www.boltis.se