Koppla hemmabio till ps3?
det här med intresse och hobby är fan tamej farligt för plånboken.
MEN , tyvärr kan ja knocka din fakta där om att jag är vettig, hade jag haft mer pengar vid det tillfället kan jag säga att jag inte hade startat denna tråd
jag brukar försöka hålla mig inne vid "trend" skifterna när de gäller prylar, köpte den jävla ps3an när den kom ut, fattar egentligen inte att ja kunde plöja ut 6500 för den , men men
:prop:
MEN , tyvärr kan ja knocka din fakta där om att jag är vettig, hade jag haft mer pengar vid det tillfället kan jag säga att jag inte hade startat denna tråd
jag brukar försöka hålla mig inne vid "trend" skifterna när de gäller prylar, köpte den jävla ps3an när den kom ut, fattar egentligen inte att ja kunde plöja ut 6500 för den , men men
Senast redigerad av Elvis_EG2 den 12 augusti 2008, 00:52, redigerad totalt 1 gånger.
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Elvis, det hade varit bättre du sparade de 2000 och väntade någon månad till tills du fått råd med ett system utan inbyggd DVD och istället lite mer möjligheter. Största felet med den här är ju inte att det är dåligt ljud utan att du målat in dig i ett hörn om du vill utnyttja din PS3 ordentligt.
Medlem 427
Jontis: Det stämmer att du förmodligen hörde det.
Dolby Pro Logic har fyra "kanaler" inmixade i två kanaler och därmed om man kodar ljudet på det viset och sen har utrustningen som kan avkoda det (en Dolby Pro Logic stärkare) så får du något som liknar surround, däremot är det just bara kodat på det viset och du får inte äkta surround.
Med Dolby Pro Logic II fick du närmre äkta surround men det var fortfarande insatt i en matrix, med Dolby Digital så kunde du sedan styra vilket ljud och vilken volym det skulle vara till vilken högtalare. I och med detta så fick surroundhögtalarna samma effekt på alla kanaler istället för som tidigare då bakhögtalarna hade en fjärdedel/femtedel så lite effekt som fronthögtalarna.
Elvis: Är du nöjd så är du nöjd... men då är det ju klart onödigt att ställa frågan om hur du skall få till det. För att få till surround från ditt PS3 så skall du ha ett system som hanterar Optisk in, det gör inte ditt system.
Att sen köpa ett system med DVD när du redan har en helt suverän DVD/BlueRay spelare är ju inte helt genomtänkt heller.
Rekommenderar fortfarande att lämna tillbaka systemet och sen köpa något som hanterar just dessa saker, helst med separat reciever och högtalare, ett sånt paket kan du hitta för 2000:-.
<a href="http://www.netonnet.se/item.asp?iid=141 ... Row1Center" target="_blank">http://www.netonnet.se/item.asp?iid=141 ... 1Center</a>
Det är ett paket där du sedan kan byta ut reciever när du vill ha mer ljud eller högtalare när du känner att de inte räcker till utan att behöva slänga ut en förmögenhet direkt.
Dolby Pro Logic har fyra "kanaler" inmixade i två kanaler och därmed om man kodar ljudet på det viset och sen har utrustningen som kan avkoda det (en Dolby Pro Logic stärkare) så får du något som liknar surround, däremot är det just bara kodat på det viset och du får inte äkta surround.
Med Dolby Pro Logic II fick du närmre äkta surround men det var fortfarande insatt i en matrix, med Dolby Digital så kunde du sedan styra vilket ljud och vilken volym det skulle vara till vilken högtalare. I och med detta så fick surroundhögtalarna samma effekt på alla kanaler istället för som tidigare då bakhögtalarna hade en fjärdedel/femtedel så lite effekt som fronthögtalarna.
Elvis: Är du nöjd så är du nöjd... men då är det ju klart onödigt att ställa frågan om hur du skall få till det. För att få till surround från ditt PS3 så skall du ha ett system som hanterar Optisk in, det gör inte ditt system.
Att sen köpa ett system med DVD när du redan har en helt suverän DVD/BlueRay spelare är ju inte helt genomtänkt heller.
Rekommenderar fortfarande att lämna tillbaka systemet och sen köpa något som hanterar just dessa saker, helst med separat reciever och högtalare, ett sånt paket kan du hitta för 2000:-.
<a href="http://www.netonnet.se/item.asp?iid=141 ... Row1Center" target="_blank">http://www.netonnet.se/item.asp?iid=141 ... 1Center</a>
Det är ett paket där du sedan kan byta ut reciever när du vill ha mer ljud eller högtalare när du känner att de inte räcker till utan att behöva slänga ut en förmögenhet direkt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Jag är helt och fullt med på att Pro logic inte är lika bra som Pro logic II eller Digital.
Men jag hävdar fortfarande att det är surround. Upplever du det som att du är omringad av ljud så är du ju surrounded.
När Dolby Surround och senare Pro logic, vilket i första versionen var ett förbättrat Dolby Surround, kom fanns det inget bättre.
Det var och är surround även om det är betydligt bättre ljud idag. Kan vi vara överens där?
Nästan som att säga att en C64 inte är en dator då den inte är lika bra som dem idag. Typ...
Men jag hävdar fortfarande att det är surround. Upplever du det som att du är omringad av ljud så är du ju surrounded.
När Dolby Surround och senare Pro logic, vilket i första versionen var ett förbättrat Dolby Surround, kom fanns det inget bättre.
Det var och är surround även om det är betydligt bättre ljud idag. Kan vi vara överens där?
Nästan som att säga att en C64 inte är en dator då den inte är lika bra som dem idag. Typ...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Vid lite närmare funderingar är jag villig att släppa på Dolby sorround som "äkta" surrond" då man
egentligen kan fuska till det med dubbla uppsättningar förstärkare och ställa ljud nivån separat för bakkanalen.
Pro Logic däremot är "äkta" i den meningen att du behöver processor som kan justera volymen något i bakkanalen
och därmed förstärka känslan av att man sitter mitt i ljudet...
egentligen kan fuska till det med dubbla uppsättningar förstärkare och ställa ljud nivån separat för bakkanalen.
Pro Logic däremot är "äkta" i den meningen att du behöver processor som kan justera volymen något i bakkanalen
och därmed förstärka känslan av att man sitter mitt i ljudet...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
jag har ett rätt litet o kompakt rum hemma så jag vet faktist inte om jag får plats med det
bor ju fortfarande hemma hos päronen.
Men jag förstår var ni vill komma ,och så fort ja flyttar får jag byta
Men jag förstår var ni vill komma ,och så fort ja flyttar får jag byta
Elvis
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Shit borde du inte vara gjord av pengar då? Eller saknas jobb?
Har aldrig haft så mycket pengar som när jag jobbade och bodde hemma, trots 2000kr per månad till päronen...
Det var då jag byggde ihop mina stereoprylar
Har aldrig haft så mycket pengar som när jag jobbade och bodde hemma, trots 2000kr per månad till päronen...
Det var då jag byggde ihop mina stereoprylar
jo det är klart ,men kan säga att ja sparar typ 10 000 kr varje gång ja får löning inför studierna så ja slipper ta lån, det är mitt mål.
Sen har jag unnat mig rätt rejält med andra saker
Sen har jag unnat mig rätt rejält med andra saker
Elvis
- David Lundin
Ah, du sparar, ett koncept jag fått förklarat för mig men aldrig riktigt lyckats greppa 
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag har skummat igenom tråden så jag kan ha missat något. Men det jag reagerade över var att ni säger att man måste ha antingen optisk ingång eller HDMI för att få surround-ljud (eller iallafall digitalt sådant). På min reciever som är några år saknas HDMI, men däremot finns det ett antal optiska ingångar och ett antal coax-ingångar för digitalt ljud. Jag använder en optisk ingång för min X-box och en digital coax-ingång (via en RCA-kontakt) för digitalt ljud från DVD-spelaren just för att kunna köra DTS och Dolby Digital. Ytterligare en optisk ingång går från digital-TV-boxen och slutligen en analog ingång från DVD-spelaren som jag använder när jag ska lyssna på musik. Detta för att D/A-omvandlarna i DVD-spelaren är mycket fräschare än i min reciever från år 2000.
Hur som helst. Man kan ha digitala ingångar via RCA, men då måste det ju vara sådana ingångar (på min reciever är de orange) och inga vanliga vit-röda stereoingångar för analogt ljud.
Hur som helst. Man kan ha digitala ingångar via RCA, men då måste det ju vara sådana ingångar (på min reciever är de orange) och inga vanliga vit-röda stereoingångar för analogt ljud.
Senast redigerad av Steffo den 13 augusti 2008, 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Steffo: Det stämmer, men däremot så har inte PS3 digitalt ljud via Coax. 
Digitalt ljud kan man få via antingen Optiskt, Coax eller HDMI. Däremot inte via dubbla RCA som är menade för stereo.
Digitalt ljud kan man få via antingen Optiskt, Coax eller HDMI. Däremot inte via dubbla RCA som är menade för stereo.
Senast redigerad av Krister den 13 augusti 2008, 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Kör:
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
en sak jag undrar, jag har comhembox ej hd.
de e scart från den, men då tappar jag ju ljudkvalisort plus bildkvalisort, hur göra?
de e scart från den, men då tappar jag ju ljudkvalisort plus bildkvalisort, hur göra?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Du tappar inte någon större kvalite med Scart i och med att du inte har någon HD-sändning. Den har troligen inte någon bättre utgång att välja ändå.
Ljud kan du ju ta ut via Optisk/SPDIF beroende på vilken box du har från dem?
Ljud kan du ju ta ut via Optisk/SPDIF beroende på vilken box du har från dem?
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
- David Lundin
Mja, det där är en sanning med modifikation... har man en lite större modern TV eller projektor kan det vara som att gå till HD om man t ex kör med komponent (de tre RCA kontakterna, röd, grön, blå typ) istället för scart eller komposit (den ensamma gula rca kontakten).
Det är alltså ganska stor skillnad... skillnaden när vi fixade bättre kabel (komponent) från polarens PS2 till hans gamla projektor (ingen av dem hade HD stöd) var att tydligt kunna läsa text i spel ifrån att tidigare fått mer eller mindre försöka dekryptera vad det stod. Markant skillnad i kvalitet alltså.
EDIT: Men du har förmodligen inte komponent på boxen, så det är som Jontis säger, ballare box
Det är alltså ganska stor skillnad... skillnaden när vi fixade bättre kabel (komponent) från polarens PS2 till hans gamla projektor (ingen av dem hade HD stöd) var att tydligt kunna läsa text i spel ifrån att tidigare fått mer eller mindre försöka dekryptera vad det stod. Markant skillnad i kvalitet alltså.
EDIT: Men du har förmodligen inte komponent på boxen, så det är som Jontis säger, ballare box
Senast redigerad av David Lundin den 13 augusti 2008, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
ne de finns bara scart, de va därför ja undra...som jontis säger så e de väl de bästa!
nu behöver man dock sällan fullt ljud när man kollar tv men ändå, har man system så vill man ju nyttja de fullt ut!
de löser sig
nu behöver man dock sällan fullt ljud när man kollar tv men ändå, har man system så vill man ju nyttja de fullt ut!
de löser sig
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
- Steffo

Jag har en HD-digitalbox. Kostade 500 extra (jämfört med 0:-) när jag tecknade abbonemanget (Comhem) och då har jag HDMI ut från boxen för bildens skull samt optisk audioutgång för ljudets skull.
Sjukt bra bild på HD-sändningarna är det också, men jag har iofs bara SVT HD än så länge.
Sjukt bra bild på HD-sändningarna är det också, men jag har iofs bara SVT HD än så länge.
Stockholm
- David Lundin
Ljudet borde du iofs kunna ta från boxen via RCA-kablar till din reciever. Jag tänkte mest på bildkvalitet ovan...
Öh va?David Lundin skrev:Mja, det där är en sanning med modifikation... har man en lite större modern TV eller projektor kan det vara som att gå till HD om man t ex kör med komponent(de tre RCA kontakterna, röd, grön, blå typ) istället för scart eller komposit (den ensamma gula rca kontakten).
Du kan väl inte mena att du upplever HD med komponent-kablar med vanlig SD-sändning (576i) ?
Om du kör en DVD med progressivt scan kan jag tänka mig komponent ger bättre bild, dock får du inget ljud utan kräver 5 kablar.
Om du inte vill köra progressiv signal (Y.Pb.Pr) från DVD så är rgb-Scart (Peritel) bättre än komponent (Y.Cb.Cr) - Scart funkar med tidsstyrd inspelning med (AV-link). Komponent är gammalt amerikanskt format som kräver massa sladdar att koppla rätt. Scart är bättre - det är bara att USA styr DVD-standarden. På samma sätt med NTSC som kom först och som har mindre flimmer - men sämre upplösning än PAL. Det finns en mindre fördel med USA-format med stor nackdel.
RGB är däremot alltid interlaced (flätad) men har bra bandbredd vilket ger fin skärpa och bra färgåtergivning.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
- David Lundin
Om du läser ordentligt så skrev jag att det var "som att gå till HD" i jämförelse... alltså skillnaden mellan komponent (och progessive scan) och komposit var så stor så det nästan kändes som att gå till HD i jämförelse, men allt var alltså med SD komponenter (PS2 och gammal projektor).
Självklart blir det inte riktig HD, och nej, man skall inte försöka köra HD med något annat än HDMI, DisplayPort eller kanske DVI.
Men skillnaden är enorm och att nöja sig med scart eller komposit bara för att man inte har riktigt HD är onödigt, det är stor skillnad med komponent.
Självklart blir det inte riktig HD, och nej, man skall inte försöka köra HD med något annat än HDMI, DisplayPort eller kanske DVI.
Men skillnaden är enorm och att nöja sig med scart eller komposit bara för att man inte har riktigt HD är onödigt, det är stor skillnad med komponent.
Jag måste säga att om fallet var att han kunde köra komponent med sin digital box mot RGB-Scart är ingen enorm skillnad. Har både själv en stor och bra plasma med HD-box, Vanlig digtal box, Xbox och DVD. Kör han DVD kan jag köpa det - men via digitalboxen så är RGB-Scart lika bra som komponent.
Skulle nog testa byta Scartkabeln mot en nyare annars lr något kolla inställningarna på TVs-ingång.
Men det är min åsikt bara=)
Skulle nog testa byta Scartkabeln mot en nyare annars lr något kolla inställningarna på TVs-ingång.
Men det är min åsikt bara=)
Bara att uppgradera scarten till en vettigare än den man får med boxen gör vanligtvis en stor skillnad.
Jag är SÅÅÅ nöjd med HD-boxen från Comhem. Så j-vla bra bild så det är stört...
Vissa SD program är så bra att bilden blir bättre än ett dåligt HD program.
Kan oxå tipsa om söndagmornar på VOOM har sett flera bra konserter där...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
antar att du inte använder hdmi växling med den boxen va? :annoyed:Jontis skrev:Bara att uppgradera scarten till en vettigare än den man får med boxen gör vanligtvis en stor skillnad.
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Discovery HD är typ de enda jag kollar på nu 
Älskar HD boxen, men är lagom less på ComHem just nu....
Älskar HD boxen, men är lagom less på ComHem just nu....
Antonio Pozzi
- Steffo

Vilka HD-kanaler har du Jontis och vad kostar det extra ungefär?Jontis skrev:Bara att uppgradera scarten till en vettigare än den man får med boxen gör vanligtvis en stor skillnad.
Stockholm
HD-paketet kostar 99:- i månaden.Steffo skrev:Vilka HD-kanaler har du Jontis och vad kostar det extra ungefär?
<a href="http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_hdtv" target="_blank">http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_hdtv</a>
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
?Jontis skrev:<!--quoteo(post=498904:date=13 Aug 2008, 20:57:44:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 13 Aug 2008, 20:57:44) <a href="index.php?act=findpost&pid=498904"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->antar att du inte använder hdmi växling med den boxen va? :annoyed:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du skrev att du var supernöjd med boxen, i och med att den efter senaste uppdateringen inte klarar att skicka hdmi signalen till tex en förstärkare som den
ska, utan att man får räkna med bluescreen på tv'n 9 gånger av 10 innan man får bild...så antar jag att du inte kör med en hdmi växlare
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Helt rätt, det gör jag inte.ei9440 skrev:Du skrev att du var supernöjd med boxen, i och med att den efter senaste uppdateringen inte klarar att skicka hdmi signalen till tex en förstärkare som den
ska, utan att man får räkna med bluescreen på tv'n 9 gånger av 10 innan man får bild...så antar jag att du inte kör med en hdmi växlare
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Nu blir de ju lite OT i tråden men, lurar på att hänga på comhems erbjudande om 8 favoriter HD.
Då får man köpa HD-boxen för 1 spänn, nån Humax CXHD-1000C, va ju dock ingen HDD i den...
Jaja, tål att tänkas på
Då får man köpa HD-boxen för 1 spänn, nån Humax CXHD-1000C, va ju dock ingen HDD i den...
Jaja, tål att tänkas på
Honda Civic Type R -15