Fråga om mediacenter.

För Topics som ej är motorrelaterade
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

för en som inte vet ett skit om detta!
vad ska man med det till?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Charly

Patte, istället för att peta dvd-skivor i din spelare så är **** redan **** och du kan glo på senaste serierna och filmerna direkt utan att röra din spelare. Alla filmer & serier, musik + semesterbilder är redan där.
Dessutom så kan den spela in från tv och ofta har de time-shift (dvs du missar inget när du måste springa o klossa mitt i idol) så du kan "spola tillbaka" mitt i live-sändning.

Därtill mycket mer ibland, vet att myth-tv stöder så du kan lira gamla 8, 16bitarslir osv också.
Medlem 427
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

så det är som att streama från pcn?med bättre kvalle?
samt som o ha en digitalbox me stop o rewind funktion?
mer?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

patte: Tversity har jag förstått att sänker prestandan på nätverket, att streamningen blir större. jag kan ha fel, men det kan mycket väl vara så att TVersity är boven i dramat. jag låg på gränsen för HD med mitt 54 mbit trådlösa. men det berodde på att mitt nätverkskort var kaiko.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Charly

54 kan nog vara lite lågt med HD-film, men det är stoor skillnad på 720P med 2kanaler och 1080P med pcm-ljud också. (det senare går nog inte ens med 10Mbit tp-kabel)
Min 54Mbit snittar ca 1.8-2.4MB per sek så den klarar sig rätt bra.
Medlem 427
Dennies
Namn: Dennis Gullberg

Ps3:an funkar till det mesta, har dock dragit nya cat6 i hela huset så jag kan trycka in en nas server i källaren såfort vi får inte lite bättre bredband.
Tanken är att köra allt över den, samt köra lite CS med dreambox såfort jag orkat fixa alla sladdarna på vinden =)
Har dock inte provat tversity än men har kör med red kawa och allt har fungerat utmärkt. Sjukt bra media maskin och grymt bra b-r spelare.
Har börjar spela på konsollen också, köpte den endast för att ha en mediamaskin/b-r spelare.
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
stegen

Är också lite sugen på att skaffa en mediaspelare främst till gamla videofilmer och bilder. Hur säker är en sådan där flyttbar hårddisk? kan de haverera inom två år eller akn man betrakta de som säkra tills man kan köpa flera och så att säga sprida riskerna?
Någon sade till mej att man skulle vara duktig på datorer om man skulle fixa en popcorn och köpa en Twix om man inte var detta...
Hm... har en router och kommer upp i 45Mbit/sek när jag tar emot och 16 när ajg skickar. Har sett en del skillnader beroende på när jag testar, ibland endast 25 när jag tar emot (har bredbandsbolaget men det har förmodligen ingen betydelse).

Fundering: kan jag på något enkelt vis sända internet trådlöst till någon sådan där "mediaburk" (och kunna surfa på plasman i vardagsrummet) eller måste man ha en riktig dator till detta?
Mina krav är alltså något som jag kan förvara mina foton och videofilmer på samt även kunna surfa med. Har en bärbar som jag ibland kopplat in via HDMI och det blir förvånansvärt fin bild tycker jag på min gamla LG plasma HD-ready från typ 2005. Det besvärliga är att en lös sladd till denna dator var så väldigt dyr (originalkabeln är bökig att ta lös) och att batteriet inte räcker så värst länge... Hoppas någon kunnig ger tips på vad som vore det bästa utifrån mina krav... Twixen skulle passa perfekt till min förstärkare och DVD men den kanske inte är vad jag behöver?
Sture Teglund
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Du kan aldrig lita på en hårddisk. Har du data du inte vill bli av med MÅSTE du se till att den finns på två ställen, finns inget annat sätt att vara säker på.
Bagarn

Varför inte köra solid state? :P
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Det är jäkligt synd att <a href="http://prisjakt.nu/produkt.php?p=340440" target="_blank">Asus EEE Box</a> inte riktigt orkar med HD-material (klarar väl 720p men det är lite på gränsen) - annars hade den ju nästan vart optimal som mediecenter. Medföjer nåt fäste så man kan skruva fast den bakpå ens tv om man inte har den på väggen. Jag funderar nästan på att köpa en ändå.

(och att lita på hårddiskar leder bara till tragedi, det är inte frågan om de går sänder, bara när)
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Vill ha nåt i TV-möbeln som kan spela upp divx, xvid mm. Behöver ej klara HD.
Gärna med hårddisk och som jag kan streama till med trådlöst internet.
Helst under 2000:-
Vad ska jag köpa? :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
EcciBaka
Kontakt:

måste ju uppa denna tråd med det som jag pratade om innan. LinuxMCE, ska lätt köra på detta när jag har råd att börja bygga en vettig mediadator.
<a href="http://linuxmce.com/" target="_blank">http://linuxmce.com/</a>

en liten film med:
<a href="http://video.google.com/videoplay?docid ... 9829&hl=en" target="_blank">http://video.google.com/videoplay?docid ... 9&hl=en</a>
------------------------
------------------------
Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

Jag har en Tvix 6500.
Jag valde mellan den o popcorn, valde tillslut tvixen efter ha läst typ alla recentioner på nätet. Den är mer användarvänlig och mer buggfri än popcorn.
Den spelar ALLA format och 1080i p mm

Har en 500gb hdd inbyggd. Jag använder nätverksladd mellan den och datan för det går så mycket snabbare än trådlöst.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Ecci
Jag har lekt lite med linuxmce efter att ha sett på filmen som visar hur snyggt och lätt det är, det är inte helt sant. Som standalone mediapc finns det bättre alternativ. Det är först när du vill köra flera datorer som alla skall kunna vara mediapc:s som den börjar bli bra. Det är fortfarande en hel del meck dock.
MAO testa gärna men räkna inte med att det är så snyggt och lätt som filmen visar, det är det inte.
Senast redigerad av G4il1 den 17 december 2008, 10:36, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
EcciBaka
Kontakt:

G4il1: HAr suittit o läst instruktioner, forum o grejer om det och konstaterat precis det du säger; knepigt. Men jag pillar gärna lite om det betyder att jag får det som jag vill ha det. Det är just det där att jag kan köra allt från samma ställe till hela lägenheten som jag gillar. samt smart-home funktionerna jag är lite ute efter. och jag ÄLSKAR deras gränssnitt vad jag sett av det hittills. men tipsa mej gärna om andra mediacenterprogram för HTPC och smart home.
------------------------
------------------------
Skriv svar