köksplanering

För Topics som ej är motorrelaterade
JF.

Här är en lösning på mitt kök som jag antagligen kommer använda mig av. Är det någon som har några åsikter på vad som är bra och mindre bra? Något man kan förändra till det bättre kanske?
Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

ja hade nog kört me hela överskåp.. så höga du kan få plats med...
blir nog både billigare å snyggare... å mer praktiskt..... dock får du sidohänga dom istället för topphäng..

annars ser de bra ut.. :)
SMacke #364
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Det ser lite trångt ut med den biten som sticker ut från spisdelen (barstolshörnan). Jag tycker ofta det ser grymt ut sen märker man att det är för trångt. Det beror givetvis på antalet kockar i köket ;)

Sen som Smacke, hela skåp.

EDIT: Var ska diskmaskinen vara? Underskatta inte idén att ha en diskmaskin i bänkhöjd med skåpfront så den inte syns. Man använder ju diskmaskinen oftare än ugnen så om jag vore du skulle jag flytta ner ugnen till golvnivå och ha dold diskmaskin uppe vid bänknivå. Oerhört praktiskt och som sagt, man använder ugnen 1/10 del så många gg som diskmaskinen.
Senast redigerad av Yobaman den 16 februari 2009, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
JF.

Tack för feedbacken! Ja funderar på om jag ska ha enkel rad med överskåp istället, blir luftigare med horisontella skåp än men traditionella överskåp. Eftersom köket redan är så litet tycker jag att de verkar smart. Funderar på att placera ett högskåp med utdragsfunktion brevid skåpet med ugn och micro, kan man använda det som skafferi kanske.
Ja de blir lite tajt vid bardelen men hur ska man lösa det annars? Kul att ha någonstans att sitta iaf :) Sen är det bara en som lagar mat i köket för det mesta så de borde funka tycker jag, men vem vet :)
Diskmaskinen är till vänster om diskbänkskåpet.
Användarvisningsbild
Yobaman

Ja men jag menar att det är bättre att ha diskmaskinen i höjd med diskbänken istället för nere vid golvet eftersom man använder den så mkt. Då menar jag att du kan ju flytta ugnen istället och ha en dold diskmaskin där den sitter nu.
Jag skulle iallafall satsa på att ha diskmaskinen högre upp, det kommer man inte ångra.
Krister

Just med tanke på att köket är så litet så vill du inte dra ned på antalet skåp... du kommer behöva allt skåputrymme du kan få.

Att bara ha en rad med skåp skulle jag inte ens överväga... speciellt inte om du hade tänkte och ha de i huvudhöjd och sen tomt ovanför, du vinner ingen "luftighetskänsla" på det och du får bara mer att torka från fett och damm. Se hellre till att få lite mer höjd mellan diskbänken och skåpen, det om något ger luftig känsla.

Det med diskmaskinen i brösthöjd är en god tanke men skall man inte bo där tills man är pensionär så är det inget jag skulle ödsla energi på. Sen att få den i samma höjd som diskbänken (är det nederkant som är tänkt då eller?) är alldeles för högt i vilket fall... Nedre backen i maskinen skall vara i knähöjd, inte högre för då blir det ansträngande för axlarna att ta i och ur den översta backen.
Varför jag säger att jag inte skulle ödsla energi på att få maskinen i brösthöjd är för att det ger ett modernare intryck med ugnen i brösthöjd istället för diskmaskinen , så skall man inte bo där jättelänge så blir det bättre när man säljer... plus att man måste få så mycket bänkutrymme man kan i ett litet kök för den blir ändå för liten.

Tycker planen ser bra ut, men minska inte antalet skåp... de horisontella skåpen är snyggt och modernt jämfört med de traditionella men tänk på att de inte rymmer lika mycket... speciellt inte på höjden typ vinkaraffer, vaser och dylikt... samt att de översta skåpen kommer kännas obekväma att använda.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Dennies
Namn: Dennis Gullberg

Tycker det ser välplanerat ut, kanske lite tråkig placering av hällen då man kommer stänka ner kylen/frysen när man steker, men kan vara så att du inte kan placera fläkten någon annanstans.

Äter ni ofta i köket? för i annat fall hade man kunnat placera kyl/frysen på den sidan där bordet är idag. Sen är det aldrig fel med en hel kyl och en hel frys. Men det är beroende på hur mycket mat man lagar och hur ofta man använder sitt kök
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
JF.

Tack för förslagen grabbar! Kul att ni gilla idén :)
Kan ju sätta 70 överskåp så långt upp de går istället så blir det lite luftigare. Vi äter inte speciellt ofta i köket, men schysst att ha en sitt plats, särskillt när man får gäster.
Hel kyl/frys hade varit trevligt men de tar för mkt yta i de redan lilla köket. Fläkten kan man flytta, kommer troligtvis bygga om venten. Är de några mer förslag är de bara att ösa på :)
Jimmy
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

HAHa fan sitter du fortfarande med det här, har du snacka med nån inredare än?
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Jag hade flyttat diskhon längre mot fönstret så man har en ren avlastnings yta bakom sig när man använder spisen. Sen har det varit så de som planerar kök har haft som regel att diskhon ska ligga så nära fönster som möjligt för att man ska stå i naturligt ljus. Nu vet jag inte hur de gör men det har varit så.
Ser också på ritningen att du har satt lådor under diskhon och där skulle jag ha satt skåp för den översta lådan blir oanvändbar med tanke på att ho´n går ner i lådan och sen kan det vara bra utrymme för sopor.

På ritningen är det olika höjd på skåpen också, försök att undvika det så mycket som möjligt och ha dem i samma höjd. Det är estetiskt snyggare.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
fredde199
Namn: Fredrik Gustafsson
Been thanked: 2 times

adio skrev:Jag hade flyttat diskhon längre mot fönstret så man har en ren avlastnings yta bakom sig när man använder spisen. Sen har det varit så de som planerar kök har haft som regel att diskhon ska ligga så nära fönster som möjligt för att man ska stå i naturligt ljus. Nu vet jag inte hur de gör men det har varit så.
Ser också på ritningen att du har satt lådor under diskhon och där skulle jag ha satt skåp för den översta lådan blir oanvändbar med tanke på att ho´n går ner i lådan och sen kan det vara bra utrymme för sopor.
Visst är det trevligt att ha diskhon vid fönstret men det beror på vad det finns för möjligheter att flytta avlopp och vatten. Blir rätt mycket jobb om golvet ska bilas upp. Angående diskhon är jag rätt säker på att det är ett bänkskåp för diskhov JF tänkt använda (typ denna <a href="http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49846012" target="_blank">http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49846012</a> ), rätta mig om jag har fel.
Du har inte funderat att göra ett U kök?? eller är de 2 "hålen" dörrar eller öppningar?
Hpc 166
Sthlm divisionen
JF.

fredde199: du har rätt de är ett special diskbänksskåp, ser ut som 3 lådor men är endast en stor man kan ha avfallshink etc i, rätt skön att slippa böja sig in i ett skåp för att kasta avfallet. Sen går det inte att göra ett u-format kök då fönstret sitter så pass lågt och de öppnas innåt, annars hade de varit givet.

Adio:Blir svårt att ändra placeringen av diskhon då ja inte är så pigg på att bila upp golvet bara för det.

Jimmy: klart ja håller på fortfarande ;) Måste ju vara planerat in i minsta detalj hehe. Snackat med en arkitekt och hon gav mig detta förslaget.
Användarvisningsbild
Yobaman

Nej jag menade att maskinen skulle vara högre upp bara men inte att nedersta backen ska slå i naveln när man drar ut den utan att den inte ska vara i golvnivå. Men som du säger, det ser modernare ut med ugnen högre och ska man inte bli pensionär i boet så kan man skita i att ha disken högt. Dock är det praktiskt även om inte jag har problem med höjden än, är ju rätt ung ändå.
Skriv svar