Lågkonjunkturen är här.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Har aldrig haft så bra som nu, är min åsikt. Allt som man kan dra nytta av om man har arbete i en lågkonjunktur har inträffat. Rot, låg ränta, lågt elpris, soppa etc. Problemet är väl snarare att folk med arbete kommer få det sämre vid nästa högkonjunktur än dem har det nu.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Mattias Svensson
- Bil: Civic VEI
- Namn: Mattias Svensson
- Been thanked: 1 time
Gått hemma i 10månader snart 11månader.
-
M Scotte
- Kontakt:
Tufft läge antar jag. Att vara arbetslös idagsläget är inget man önskar sina vänner.
Mattias: Vart jobbade du innan?
Andras åsikter, har ni blivit av med jobbet, varslade etc?
Mattias: Vart jobbade du innan?
Andras åsikter, har ni blivit av med jobbet, varslade etc?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Jag fick veta i fredags att jag blivit uppsagd :ranting: (tillsammans med 38 andra)
Jobbar inom industrin och installerar industrirobotar etc...uppsagd efter 13 år , suck..
Jobbar inom industrin och installerar industrirobotar etc...uppsagd efter 13 år , suck..
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
-
Mattias Svensson
- Bil: Civic VEI
- Namn: Mattias Svensson
- Been thanked: 1 time
jag var truckförare på scania i Oskarshamn, via lernia
Och vad kan man då? El, styr installataion? elbehörighet?ei9440 skrev:Jag fick veta i fredags att jag blivit uppsagd :ranting: (tillsammans med 38 andra)
Bra folk är alltid intressanta
Kristian, Hondalös.
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Jobbar på ett konsultbolag med ca70 anställda, varav 10 personer blev varslade i våras.
Fyra av dessa blev uppsagda i början på sommaren.
Nu ser det ut att börja vända lite. Får hoppas det annars finns det nog risk för fler varsel.
Fyra av dessa blev uppsagda i början på sommaren.
Nu ser det ut att börja vända lite. Får hoppas det annars finns det nog risk för fler varsel.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Jobbar också på en konsultfirma. Jag har klarat mig igenom 3 varsel nu. Tror det är ca 700-800pers som fått gå hitills. Blir det fler varsel nu så börjar det bli rejält svettigt. 
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
blev klar maskiningenjör i våras.. jippie tänkte hela klassen och ingen sökte några jobb..
jag sökte ett, låg ute på platsbanken, stod 5 års erfarenhet, men de sket jag i..
Visst fick jag det, och fick även erbjudande från företaget där jag gjorde mitt examensarbete, så helt plötsligt stog jag med 2 jobb..
tog det där jag gjorde mitt exjobb av flera anledningar, tjänsteförmåner och lön..
jobbar som konstruktör, beräkningsingenjör och affärsutvecklare på kabeltrummor för offshore (9-12 meter i diameter) och även lite för landtrummor (enklare och mindre trummor 1-4meter)
vi har även viss handteringsutrustning för dessa trummor, som kan bära laster upp till 600 ton..
jag sökte ett, låg ute på platsbanken, stod 5 års erfarenhet, men de sket jag i..
Visst fick jag det, och fick även erbjudande från företaget där jag gjorde mitt examensarbete, så helt plötsligt stog jag med 2 jobb..
tog det där jag gjorde mitt exjobb av flera anledningar, tjänsteförmåner och lön..
jobbar som konstruktör, beräkningsingenjör och affärsutvecklare på kabeltrummor för offshore (9-12 meter i diameter) och även lite för landtrummor (enklare och mindre trummor 1-4meter)
vi har även viss handteringsutrustning för dessa trummor, som kan bära laster upp till 600 ton..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
M Scotte
- Kontakt:
Skillnaden är att du har fått ett arbete med specialkunskap, som du erhållit från skolan. Mängdarbete utan specielkompentens är dem som kommer ryka först, så är det tyvärr. Finns det ett arbete där någon utan erfarenhet kan göra det man gör själv på mindre än någon månad, är man en utsatt grupp helt klart. Speciellt inom industrin som det ser ut.
Det viktigaste är nog att nischa sig, och bli riktigt kanonduktig på sitt område, gärna ett område som är lite diffust för andra eller svårbegripligt.
Man ska gärna backa upp detta med en bra utbildning som vilar till grund för sitt arbete, då kan man kanske vara ett steg närmare en lite säkrare anställning. Och har man denna kunskap finns det alltid andra som kan tänka sig att anställa en.
Men vem kan vara säker på sin anställning idag?
Det viktigaste är nog att nischa sig, och bli riktigt kanonduktig på sitt område, gärna ett område som är lite diffust för andra eller svårbegripligt.
Man ska gärna backa upp detta med en bra utbildning som vilar till grund för sitt arbete, då kan man kanske vara ett steg närmare en lite säkrare anställning. Och har man denna kunskap finns det alltid andra som kan tänka sig att anställa en.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
anställda på inkassoföretag?M Scotte skrev:Skillnaden är att du har fått ett arbete med specialkunskap, som du erhållit från skolan. Mängdarbete utan specielkompentens är dem som kommer ryka först, så är det tyvärr. Finns det ett arbete där någon utan erfarenhet kan göra det man gör själv på mindre än någon månad, är man en utsatt grupp helt klart. Speciellt inom industrin som det ser ut.
... skämt åsido men visst stämmer det du säger, inom it-sektorn iaf i vg-region finns det faktiskt gott om jobb så jag rekommenderar folk helt enkelt att skola om sig, det är i princip aldrig försent.
Medlem 427
-
ei9440
Och vad kan man då? El, styr installataion? elbehörighet?Kristian skrev:<!--quoteo(post=566007:date=28 Sep 2009, 09:07:16:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 28 Sep 2009, 09:07:16) <a href="index.php?act=findpost&pid=566007"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag fick veta i fredags att jag blivit uppsagd :ranting: (tillsammans med 38 andra)
Bra folk är alltid intressanta
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo visst, har ju både mekanik, elektronik och datorkunskap, och framför allt erfarenhet, så visst borde jag kunna hitta nåt annat snart
Senast redigerad av ei9440 den 29 september 2009, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
- GroundX
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Jag vågar dock påstå att det inte är speciellt enkelt att komma ut i arbetslivet som nyutexaminerad idag. Blev klar med mina studier på högskola: IT-Tekniker/Nätverkstekniker för 3½ månad sen nu och har fortfarande inte fått åka på någon intervju. Fick reda på att det var 300 sökanden till en halvdan tjänst hos vägverket som jag sökte, chansen känns "sådär" stor att man kommer någon annan stans än till dokumentförstöraren.
Life is a bitch!
Life is a bitch!
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Själv kör man eget företag och då är de också väldigt lätt att styra vart man vill landa och hur resultatet ser ut.
Klart att man kanske inte är så säker med eget men det är man inte med många jobb idag så de ser jag inte som en nackdel på de sättet.
Å andra sidan som kommer de inte någon uppifrån som säger att de e dags att packa väskorna utan att man direkt kan påverka de.
Går jag om kull så har jag mig själv att skylla (delvis iafall)
Men jo de känns bra för min del, man får ju anpassa utbudet efter begäret som finns på marknaden.
Klart att man kanske inte är så säker med eget men det är man inte med många jobb idag så de ser jag inte som en nackdel på de sättet.
Å andra sidan som kommer de inte någon uppifrån som säger att de e dags att packa väskorna utan att man direkt kan påverka de.
Går jag om kull så har jag mig själv att skylla (delvis iafall)
Men jo de känns bra för min del, man får ju anpassa utbudet efter begäret som finns på marknaden.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Fick jobb precis i början på finanskrisen förra året som bilmek. Blev sen kundmottagare inom samma företag så att vi är två nu och då anställde vi en ersättare för mig plus att vi nyanställt ännu en bilmek så i vårat fall har vi att göra så vi klarar oss. Fick fast anställning och löneförhöjning oxå nyligen, verkstadsbranschen verkar bara gå uppåt nu då många kollegor har mkt att göra.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
M Scotte
- Kontakt:
OT: Fick du intervju efter personliga brevet du skickade?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
Scottte, jag håller inte riktigt med om att det är rätt taktik att nischa sig och bli skitbtra på något smalt och att man därigenom sitter säkrare. Man kanske sitter säkrare just idag, men risken är skitstor att företagsledningen inte fattar vilken tillgång man är och lägger tjänsten i Kina för att det är billiagre. Då sitter man med specialkunskap som man inte kan omsätta så lätt på arbetsmarknaden. Jag tycker att det är bättre att vara bred som fan och djävligt duktig på att vara bred. Dvs inte expert på något, men riktigt skaplig på det mesta. Då kan man alltid passa in någonstans och hitta nya branscher om den man jobbar i går åt pipsvängen.
Jag har gått och blivit förtroendevald in i styrelsen på vår lokala fackklubb och vi har förhandlat om uppsägningar och kickat över 20% av alla på Stockholmskontoret under sommaren. Jag vet att jag själv ligger pyrt till pga LAS om det blir en veva till, men då kan jag troligen ganska "enkelt" hitta nya jobb. Ett annat tips är att inte stanna för många år på samma arbetsplats. Man får ett roligare liv med lite omväxling. Man kan vara hungrigare och mer engagerad om man inte går och trampar i slentrian. Man får ett större kontaktnät som garanterat är skitbra att ha om/när man behöver hitta nya jobb etc.
Jag har gått och blivit förtroendevald in i styrelsen på vår lokala fackklubb och vi har förhandlat om uppsägningar och kickat över 20% av alla på Stockholmskontoret under sommaren. Jag vet att jag själv ligger pyrt till pga LAS om det blir en veva till, men då kan jag troligen ganska "enkelt" hitta nya jobb. Ett annat tips är att inte stanna för många år på samma arbetsplats. Man får ett roligare liv med lite omväxling. Man kan vara hungrigare och mer engagerad om man inte går och trampar i slentrian. Man får ett större kontaktnät som garanterat är skitbra att ha om/när man behöver hitta nya jobb etc.
Senast redigerad av Steffo den 14 oktober 2009, 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Var bor du?GroundX skrev:Jag vågar dock påstå att det inte är speciellt enkelt att komma ut i arbetslivet som nyutexaminerad idag. Blev klar med mina studier på högskola: IT-Tekniker/Nätverkstekniker för 3½ månad sen nu och har fortfarande inte fått åka på någon intervju. Fick reda på att det var 300 sökanden till en halvdan tjänst hos vägverket som jag sökte, chansen känns "sådär" stor att man kommer någon annan stans än till dokumentförstöraren.
Life is a bitch!
Ringer du företag själv och presenterar dig eller söker du de jobb som annonseras ut på arbetsförmedlingen mm?
Det är en stor andel jobb som aldrig kommer synas på förmedlingssidor inom it-sektorn.
Medlem 427
- Dani
- Kontakt:
Ja det kan man väl säga, inte enbart utefter det kanske men det gick till som så att jag skickade in ett CV med ett personligt brev. Efter det var jag på en första intervju där jag tydligen gjorde bra ifrån mig och veckan efter var jag på en andra intervju med platschefen där jag blev erbjuden jobbet. Så ja personliga brevet hjälpteM Scotte skrev:OT: Fick du intervju efter personliga brevet du skickade?
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
M Scotte
- Kontakt:
Det var du helt klart värd Dani!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Dani
- Kontakt:
Det går bra för oss
Vi har många Norska kunder då vi är närmaste verkstaden till Norska gränsen (Uddevalla jobbar jag i) samt att det har blivit större tryck på verkstäderna då folk hellre lagar bilarna i större utsträckning än att köpa en ny. Begagnade bilar säljer vi massvis av men även nybilsförsäljningen är bra igen efter den inledande "krisen". Sen så har BMW problem med bilarna, nya som gamla, precis som vilket annat märke som helst
Sen om det är mer eller mindre än detta eller det där märket ska jag låta vara osagt.
Scotte: Tusen tack, även för hjälpen med texten.
Scotte: Tusen tack, även för hjälpen med texten.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
En annan är undersköterska med inriktning på psykiatri och jobbar inom psyikatrin och där blir folk fortfarande sjuka vare sig det är låg eller hög konjuktur. har jobbat här i 5 år och det sparkas inte nått här, snarare anställer och öppnar mer! Med en utbildning med inriktning psykiatri så borde man kunna få jobb även i dom större städerna (sthlm,göteborg med mera)? eller är ja ute och cyklar?
Daniel Lindblom
-
ei9440
Är nog ganska tryggt inom vården, men det är även så att när många blir arbetslösa innebär det mindre skattepengar till kommun och landsting och i längden blir det ju så att även kommuner börjar sparka folk, för att de helt enkelt inte har råd med alla...FoXxIe skrev:En annan är undersköterska med inriktning på psykiatri och jobbar inom psyikatrin och där blir folk fortfarande sjuka vare sig det är låg eller hög konjuktur. har jobbat här i 5 år och det sparkas inte nått här, snarare anställer och öppnar mer! Med en utbildning med inriktning psykiatri så borde man kunna få jobb även i dom större städerna (sthlm,göteborg med mera)? eller är ja ute och cyklar?
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
Jag håller ju oxså till i vårdbranschen numera och även om det inte är så bra betalt så sitter man säkert..
Vad gäller lågkonjunkturen i övrigt så har sänkt ränta gjort att vi idag betalar ca: 4500 mindre än när räntan var på topp, och ca: 2500 mindre än innan krisen, så för våran del e det bara bra..
Vad gäller lågkonjunkturen i övrigt så har sänkt ränta gjort att vi idag betalar ca: 4500 mindre än när räntan var på topp, och ca: 2500 mindre än innan krisen, så för våran del e det bara bra..
SMacke #364
-
tobbe83
- Namn: Tobias Eriksson
- Has thanked: 6 times
Har min första arbetslösa dag imorgon vilket ju inte känns så kul men men får väl hoppas att man kan hitta något nytt snart..
Tobias Eriksson
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*