Lågkonjunkturen är här.
Scotte: Det går ju inte att säga att vinsten man gör på försäljningen tas ut av samma ökning på nya objektet... beror ju helt på objekten. I vårt fall gjorde vi en vinst på 800.000:- på en etta centralt inne i stockholm city, finns inte en chans att radhuset i Sollentuna som vi köpte har gått upp lika mycket på tre år (så länge som vi hade lägenheten).
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Självklart är det så om man flyttar från centrum till förort. Jag pratar om samma prisläge på två bostäder. Då brukar detta slå jämt ut, procentuellt. Sollentuna är ju en bra bit utanför där ni bodde innan och således bör den inte betinga samma kvm-pris.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Vadå dåliga tider??M Scotte skrev:Hur känner ni av att dåliga tider är för dörren?
Förköpte ni er på något eller satsar ni nu?
Bokade Thailand-resa i helgen, 2veckor till Koh Samui.
2 vuxna + 2 barn för 51.000:- tyckte jag var billigt.
Funderar på att byta bil också, familjen behöver en större kombi, frugan är trött på Civicen.
Det måste bli en ny bil, frugan vill inte köra beggad.
Sen i vinter blir det lite mer trim till Svarta Faran, inför nästa säsong.
Mvh Benci_Hovanyi
-
M Scotte
- Kontakt:
Oavsett om man vill eller inte så är ekonomin på nedgång i Sverige Benci, sedan att vi personligen inte känner av det är något helt annat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
2 saker funderade jag över , är det inte snarare så att lägenheterna rasar bra mycket fortare än husen i sthlm nu?
+ Scotte, det finns en grupp som tjänat som fan på den här karusellen också förutom bankerna.. och det är mäklarj*vlarna.
Vi köpte vårt för strax över 2 men renoverade för 150 och fick omvärderat till 2.5 så vi har trollat bort allt vad topplån heter iaf.
Dessutom så låste vi alla räntor då den bundna räntan låg på 5 så vi "sparar" ca 2500 i månaden på att vi inte löd allas råd om att låta räntan flyta.
I övrigt så är jag pappaledig så jag känner väl inte av vibbarna på jobbet direkt, jag är dock inte direkt orolig då jag får känslan av att vårt företag har en bra spridning på kunder över flera branscher, jag jobbar på Acando.
+ Scotte, det finns en grupp som tjänat som fan på den här karusellen också förutom bankerna.. och det är mäklarj*vlarna.
Vi köpte vårt för strax över 2 men renoverade för 150 och fick omvärderat till 2.5 så vi har trollat bort allt vad topplån heter iaf.
Dessutom så låste vi alla räntor då den bundna räntan låg på 5 så vi "sparar" ca 2500 i månaden på att vi inte löd allas råd om att låta räntan flyta.
I övrigt så är jag pappaledig så jag känner väl inte av vibbarna på jobbet direkt, jag är dock inte direkt orolig då jag får känslan av att vårt företag har en bra spridning på kunder över flera branscher, jag jobbar på Acando.
Medlem 427
-
M Scotte
- Kontakt:
Mäklare?? Du menar nasare, krämare, ockrare? Dem får inte en krona av mig, varken vid försäljning eller köp. Tyvärr verkar bankerna och nasarna ingått en kartell, då banken inte lånar ut viss summa om inte objektet går genom aukt mäklare. Det svider men då blir det hemverkets tjänst a´5k, och inte 40 000kr som andra krämare verkar ta.
På tal om det, hur kan mäklare anses "finare" än bilförsäljare eller annan säljare? Dem är de största bovarna enligt mig på att trissa upp priser på objekt.
På tal om det, hur kan mäklare anses "finare" än bilförsäljare eller annan säljare? Dem är de största bovarna enligt mig på att trissa upp priser på objekt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Det är ingen tillfällighet att banker allt som oftast också har mäklartjänst. Som tur är har någon kommit på att bryta detta genom hemverket, privatmäklarna etc.
Min favoritsida för tillfället är http://www.boligan.se
Min favoritsida för tillfället är http://www.boligan.se
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Märker av det riktigt hårt på mitt jobb! Jobbar på Volvo Powertrain i skövde, på gjuteriet. Det har kickats över 1000 pers bara i Sverige på volvo och blir ännu mer nu vid årsskitet.
Sen jag började där har alltid våra takter gått uppåt hela tiden, nästan aldrig varit någon svacka. Men nu rasar våran produktion med nästan 30%.
Så om detta forsätter så lär man ju bli arbetslös. Annars märker jag inte av det på något sätt!
Sen jag började där har alltid våra takter gått uppåt hela tiden, nästan aldrig varit någon svacka. Men nu rasar våran produktion med nästan 30%.
Så om detta forsätter så lär man ju bli arbetslös. Annars märker jag inte av det på något sätt!
Falköping
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->Accord Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->S<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->-07<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]aem sri[/i] | [i]greddy evo 2[/i] | [i]tinted windows[/i] | [i] more to come... [/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->xlnc. goes pure<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTEC<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]<a href="http://www.garaget.org/xlnc" target="_blank">garaget.org</a>[/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->Accord Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->S<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->-07<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]aem sri[/i] | [i]greddy evo 2[/i] | [i]tinted windows[/i] | [i] more to come... [/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->xlnc. goes pure<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTEC<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[ [i]<a href="http://www.garaget.org/xlnc" target="_blank">garaget.org</a>[/i] ]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Charly: Nja, beror helt på storlek och läge... men man kan säga generellt att mindre lägenheter sjunker klart mindre om ens något medans större lägenheter ligger ute på marknaden längre tid och förmodligen har droppat lite.
Vår lilla etta var på 28kvm och köptes för 34.000:-/kvm och såldes tre år senare för 62,500:-/kvm... radhuset köptes för 26.000:-/kvm.
Scotte: Bra bit är att ta i lite... 1,5mil utanför city... dock har jag nu 2km till jobbet (nya jobbet då alltså, 4km till gamla jobbet).
Vår lilla etta var på 28kvm och köptes för 34.000:-/kvm och såldes tre år senare för 62,500:-/kvm... radhuset köptes för 26.000:-/kvm.
Scotte: Bra bit är att ta i lite... 1,5mil utanför city... dock har jag nu 2km till jobbet (nya jobbet då alltså, 4km till gamla jobbet).
Kör:
Kör:
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Procentuellt så kanske en lägenhet sjunker mer än en villa, men min lya är ganska billig (ca 1 000 000) och sjunker den 20% så är det bara ca 200 000. En villa som kostar 3 000 000 och sjunker 15% blir ju 450 000 billigare 
Så resonerade jag. Allt handlar ju om att jag vill låna så lite som möjligt till mitt nästa bostadsköp och om min högst oproffisionella kalkyl håller så blir ju mitt lån 250 000 kronor mindre trots en nedgång på min egen lya som är större i procent.
Dock så tror jag faktiskt att just billigare lägenheter kommer att sjunka mindre i pris eftersom folk som tvingas sälja pga för höga lån ändå måste bo någonstans och då vill ha en billigare bostad att fly till. Dvs alla som säljer pga hög belåning måste få tag i billigare alternativ. En 2:a på 60 kvadrat kanske inte lockar en familj ur en villa, men kanske ett par som köpt en dyr 4:a tex, och familjen i villan kanske kan bo i en 4.a. You get the point...
Så resonerade jag. Allt handlar ju om att jag vill låna så lite som möjligt till mitt nästa bostadsköp och om min högst oproffisionella kalkyl håller så blir ju mitt lån 250 000 kronor mindre trots en nedgång på min egen lya som är större i procent.
Dock så tror jag faktiskt att just billigare lägenheter kommer att sjunka mindre i pris eftersom folk som tvingas sälja pga för höga lån ändå måste bo någonstans och då vill ha en billigare bostad att fly till. Dvs alla som säljer pga hög belåning måste få tag i billigare alternativ. En 2:a på 60 kvadrat kanske inte lockar en familj ur en villa, men kanske ett par som köpt en dyr 4:a tex, och familjen i villan kanske kan bo i en 4.a. You get the point...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Chrille79
- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 20 times
Precis oxå köpt hus. Så man är ju lite nervös med räntorna, bankerna osv. Men va fan livet går ju vidare. Visst jag spenderar inte lika mycket nu. Kan ju iof bero på att jag köpt hus.
På jobb märke vi att det rätt mycket. vi har inte haft så här dåligt med bilar på länge. Folk drar sig för att köpa. Alla bilhandlare gråter och med dom vi rekondare.
På jobb märke vi att det rätt mycket. vi har inte haft så här dåligt med bilar på länge. Folk drar sig för att köpa. Alla bilhandlare gråter och med dom vi rekondare.
Gammal räv...
-
M Scotte
- Kontakt:
Är nog referensen som skiljer, 1.5mil från Centrum här är långt, vi letar inom 4-5km från centrum.Krister skrev:Charly: Nja, beror helt på storlek och läge... men man kan säga generellt att mindre lägenheter sjunker klart mindre om ens något medans större lägenheter ligger ute på marknaden längre tid och förmodligen har droppat lite.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- .:Gurra:.
- Bil: Vti HB -92
- Namn: Gustav Karlsson
Jobbar som snicakre i Göteborg och där har det börjat att kännas av lite nu, inte just på min arbetsplats men det var tydligen 100 snickare som blivigt uppsagda här i veckan ifrån 2 andra stora företag. Så får väl se vart det bär av för mig men just nu ser det rätt ljust ut med jobba för oss iaf.
Köpte mig en lägenhet för någora veckor sen efter att ha letat i ett halvår och tror jag gjorde en rätt bra affär men det lär väl snart märkas. Skönt att inte behöva ta något lån för den inte direkt samma priser som i storstäderna här.
Väldigt intressant tråd för övrigt!
Köpte mig en lägenhet för någora veckor sen efter att ha letat i ett halvår och tror jag gjorde en rätt bra affär men det lär väl snart märkas. Skönt att inte behöva ta något lån för den inte direkt samma priser som i storstäderna här.
Väldigt intressant tråd för övrigt!
japp, jag menar nu när marknaden totalstannar... jag har fått uppfattningen om att lägenheter går upp mer än hus när det går upp, men samma sak gäller åt andra hållet också dvs de rasar mer procentuellt.Krister skrev:Charly: Nja, beror helt på storlek och läge... men man kan säga generellt att mindre lägenheter sjunker klart mindre om ens något medans större lägenheter ligger ute på marknaden längre tid och förmodligen har droppat lite.
Vi får se vad som sker de närmsta månaderna.
Medlem 427
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Det är klart att det finns undantag, men generellt tycker jag att det verkar som: sälj dyrt köp dyrt, sälj billigt köp billigt...man lever ju i samma verklighet både köpare och säljare..., jag har också gjort hyffsade vinster sen 97, men har ändå mera lån nu än då 
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
benci: billigt? skiter du pengar lr? haha
nä jag märker då ingen skillnad över huvudtaget. har just flyttat till en större hyresrätt men pga skatteskillnaderna i områdena, att elen ingår i nya lägenheten, att resvägen till jobbet blir kortare o.s.v. så får jag tillomed lite lägre månadskostnad. o vad gäller jobb så märks det väl inte på samma sätt i bevakningsbranchen, folk har inte slutat vara rädda om sin egendom för att det sägs bli lågkonjunktur. så kort sagt så märker jag ingen skillnad what so ever och tänker fortsätta konsumera på samma sätt som jag gjort.
nä jag märker då ingen skillnad över huvudtaget. har just flyttat till en större hyresrätt men pga skatteskillnaderna i områdena, att elen ingår i nya lägenheten, att resvägen till jobbet blir kortare o.s.v. så får jag tillomed lite lägre månadskostnad. o vad gäller jobb så märks det väl inte på samma sätt i bevakningsbranchen, folk har inte slutat vara rädda om sin egendom för att det sägs bli lågkonjunktur. så kort sagt så märker jag ingen skillnad what so ever och tänker fortsätta konsumera på samma sätt som jag gjort.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Referensen... sure.M Scotte skrev:Är nog referensen som skiljer, 1.5mil från Centrum här är långt, vi letar inom 4-5km från centrum.
Här uppe har vi tunnelbana i 3 mils radie av city... pendeltåget går upp till Märsta/Kungsängen och ned till Södertälje/Nynäshamn och de tågen går varje halvtimme när de går som mest sällan, under dagtid så går de varje kvart.
Det jag försöker säga är att här uppe är 1,5 mil fortfarande närförort... här startar villorna på 3 miljoner och då är det totalt renoveringsbehov.
Ca 300m från vårt radhus finns det en tomt till salu, den är på 800kvm, den går lös på 2,6miljoner... sen tillkommer hus på det.
Kör:
Kör:
Jag bor i vad som räknas som ytterförort och då har jag runt 3,5 mil till stan (inte in till city utan till söder som ligger närmst) som referens kan man ta min sambo som jobbar i kungens kurva, även det en söder förort, och dit har vi 3.5mil... vi kan altså åka 3-4 mil och ändå vara i förort på samma sidan av stan.
åker man 3,5mil i skåne så har man ju åkt igenom 3-4 städer
känns åtminstonde så när man åker i malmö regionen...
åker man 3,5mil i skåne så har man ju åkt igenom 3-4 städer
Kristian, Hondalös.
För de som är intresserade så meddelade Ri(s)ksbanken nyligen att de sänker räntan med 0,5% omedelbart.
Detta är tydligen något man gör över stora delar av europa.
Kör:
Kör:
Jag har suttit och läst alla inlägg nu om bostadspriser och räntor mm men jag tycker ni glömmer en av de viktigaste sakerna i era uträkningar. Amorteringen.
Hur många av er amorterar något?
Läste en jämföresle mellan hus och lägenhet högre upp och med de kostnaderna som pressenterades där så finns det ingen möjlighet att de amorteras något.
Har du ett lån på 1,8 och amorterar bara 6-700:-/mån då händer det aldrig något på lånet. Ni kommer att sitta med samma konstader efter 10år.
Lånet ska ju betalas och det går inte att fölita sig på att man ska gå med vinst vid försäljning.
Hur många av er amorterar något?
Läste en jämföresle mellan hus och lägenhet högre upp och med de kostnaderna som pressenterades där så finns det ingen möjlighet att de amorteras något.
Har du ett lån på 1,8 och amorterar bara 6-700:-/mån då händer det aldrig något på lånet. Ni kommer att sitta med samma konstader efter 10år.
Lånet ska ju betalas och det går inte att fölita sig på att man ska gå med vinst vid försäljning.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
jodå visst märks de, jag jobbar på ett företag som säljer trådlösa bostadslarm med abbonemang o de har sålts dåligt de sissta månaderna o vi har fått plocka ner en del larm
samt att ingen köper min vt elelr v låda oförskämt billigt
samt att ingen köper min vt elelr v låda oförskämt billigt
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Fick höra detta också, vilket glädje oss på företaget.Krister skrev:För de som är intresserade så meddelade Ri(s)ksbanken nyligen att de sänker räntan med 0,5% omedelbart.
Så det går ju lite åt rätt håll, fan man sitter ju helt fastspänd vid nyheterna nu. Har man aldrig gjort innan.
Hoppas det väcker liv i folk igen, men stackars aktier... hu hu hu
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
man brukar säga att första tecknet på lågkonjuktur syns på taxi!
delvis sant, men jag kör ju mitt race fram te v 44 o ja har bara ökat omsättning hela året.
kan vara slump, taxi gbg har ej noterat lägre siffror, men de kan ju bara vara just taxi gbg.
de andra kanske märker de mkt värre.
för att svara på den andra frågan, vi har gjort en riktigt fin deal på vårt hus så ja ligger o betalar ränta, då lånet är hälften av värdet.
jobbar 25% samt fru 50%, det funkar, de e riktigt tight nu, men de e ingen match ändå
delvis sant, men jag kör ju mitt race fram te v 44 o ja har bara ökat omsättning hela året.
kan vara slump, taxi gbg har ej noterat lägre siffror, men de kan ju bara vara just taxi gbg.
de andra kanske märker de mkt värre.
för att svara på den andra frågan, vi har gjort en riktigt fin deal på vårt hus så ja ligger o betalar ränta, då lånet är hälften av värdet.
jobbar 25% samt fru 50%, det funkar, de e riktigt tight nu, men de e ingen match ändå
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Ja, usch för rejäla (hus/lägenhets-)lån!
Jag skulle verkligen inte önska att man satt med 1,5 miljon (eller tre om man är två då) i skulder... som någon sade att man kanske överlever räntan... men kan inte vara kul att se att lånesumman knappt rör sig neråt...
Själv har man ett litet lån men har ändå sett hur pass mkt räntehöjningarna gör bara på detta lilla lån.
Hoppas folk tjänar bra och får behålla sina jobb...
Sedan: kan inte påstå att jag är speciellt röd rent politiskt men nog måste det ordnas lite spelregler kring finanserna...
Fastighetsmäklarna kan man inte påstå sliter ihjäl sig för sina inkomster... känns som att de tar väldigt mkt pengar för väldigt litet tillbaka till köpare och säljare... bra med konkurrens från nätet!
MEN det värsta måste vara dessa mäklare av aktier och annat... gör ingen alls nytta i samhället... Förrut var detta en möjlighet för företag att kunna få fram pengar så att dessa kunde satsa på att utveckla sitt företag, idag så är det mest en massa spekulationer... Man köper och säljer samma aktier inom kanske några minuter... och om styrelseordföranden råkar fisa så sjunker aktien 10%... Allt verkar bygga på snabba pengar nu!
Sedan lever man rövare med andras pengar ett tag och delar ut till dem inom samma brancher och sedan när sanningen hinner ikapp dem så skall de ha pengar från staten för att kunna börjar om!
Är så otroligt less på dessa "tiggarbrev" från olika banker och förvaltningar om mina pensionspengar... de kan kasta pil på en tavla och välja hur de skall placera dessa men kräver samtidigt höga avgifter för att förvalta dem... finns kända ekonomer som säger att det är omöjligt att veta vilka aktier och brancher som skall gå upp eller ned (var även om detta på typ uppdrag granskning för nåt halvår sedan). Låter kanske en aaaaning negativ.... MEN jag vet att vi har duktiga och skapande människor här i landet som skulle behöva få chans att testa sina uppfinningar och idéer...
Märkligt ibland även hur olika internetsajter värderas... facebook och annat (var väl några svenskar som fick hm... enormt mkt pengar för någon internetsida för nåt tag sedan)... jag förstår att det är intressant att annonsera på ett ställe med många användare... men ändå en smula löjligt att något som knappt är något är värt såååå mkt
Jag skulle verkligen inte önska att man satt med 1,5 miljon (eller tre om man är två då) i skulder... som någon sade att man kanske överlever räntan... men kan inte vara kul att se att lånesumman knappt rör sig neråt...
Själv har man ett litet lån men har ändå sett hur pass mkt räntehöjningarna gör bara på detta lilla lån.
Hoppas folk tjänar bra och får behålla sina jobb...
Sedan: kan inte påstå att jag är speciellt röd rent politiskt men nog måste det ordnas lite spelregler kring finanserna...
Fastighetsmäklarna kan man inte påstå sliter ihjäl sig för sina inkomster... känns som att de tar väldigt mkt pengar för väldigt litet tillbaka till köpare och säljare... bra med konkurrens från nätet!
MEN det värsta måste vara dessa mäklare av aktier och annat... gör ingen alls nytta i samhället... Förrut var detta en möjlighet för företag att kunna få fram pengar så att dessa kunde satsa på att utveckla sitt företag, idag så är det mest en massa spekulationer... Man köper och säljer samma aktier inom kanske några minuter... och om styrelseordföranden råkar fisa så sjunker aktien 10%... Allt verkar bygga på snabba pengar nu!
Sedan lever man rövare med andras pengar ett tag och delar ut till dem inom samma brancher och sedan när sanningen hinner ikapp dem så skall de ha pengar från staten för att kunna börjar om!
Är så otroligt less på dessa "tiggarbrev" från olika banker och förvaltningar om mina pensionspengar... de kan kasta pil på en tavla och välja hur de skall placera dessa men kräver samtidigt höga avgifter för att förvalta dem... finns kända ekonomer som säger att det är omöjligt att veta vilka aktier och brancher som skall gå upp eller ned (var även om detta på typ uppdrag granskning för nåt halvår sedan). Låter kanske en aaaaning negativ.... MEN jag vet att vi har duktiga och skapande människor här i landet som skulle behöva få chans att testa sina uppfinningar och idéer...
Märkligt ibland även hur olika internetsajter värderas... facebook och annat (var väl några svenskar som fick hm... enormt mkt pengar för någon internetsida för nåt tag sedan)... jag förstår att det är intressant att annonsera på ett ställe med många användare... men ändå en smula löjligt att något som knappt är något är värt såååå mkt
Sture Teglund