Läs å sprid

För Topics som ej är motorrelaterade
mattemaz
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 augusti 2004, 00:54
Ort: Alingsås

Hej

här har ni nått att sprida

<a href="http://www.bensinskatteuppror.se/" target="_blank">http://www.bensinskatteuppror.se/</a>

skriva gärna under [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Civic Sedan VTI -92 till salu..
Mattias Olofsson
Alingsås
<a href="http://www.garaget.org/?car=3994" target="_blank">Garaget</a>
pena
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 juli 2004, 22:12
Bil: Honda Delsol
Namn: Pentti Lauronen
Ort: Katrineholm/Nyköping

Björkvik, Katrineholm
Kör: Honda Ridgeline -06
Glider i: Honda Delsol Vti -92
Projekt: 3st Gen1 Civic 1200 -76,-78,79
Övningskör: Honda z50 -76
F.d: Civic 1200 -78, Civic Ek3 -98, Civic Mb6 -98, Accord Aerodeck -97, Civic Aerodeck -98
mattemaz
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 augusti 2004, 00:54
Ort: Alingsås

Civic Sedan VTI -92 till salu..
Mattias Olofsson
Alingsås
<a href="http://www.garaget.org/?car=3994" target="_blank">Garaget</a>
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

har skrivit på..
skickat till alla man vet o känner till !

hade skrivaren funkat skulle jag skrivit ut och hängt upp på jobbet
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

skrivit under å mailat Per Nöten.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
SMacke #364
bakos
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

påskrivet o mäjlat
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Jimmy
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Been thanked: 1 time
Kontakt:

som det spelar nån roll

hej vi är massa folk som vill att ni sänker priserna på bensinen har ni lust å göra det är ni shysst, SPANKS

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
friksson
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:03
Ort: kalmar
Kontakt:

påskrivet och vidarebefodrat till ca: 230 pers! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
-
john eriksson

<a href='http://www.friksson.com' target='_blank'>friksson</a>
friksson
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:03
Ort: kalmar
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Jimmy+17 May 2005, 21:29:43--><div class='quotetop'>QUOTE(Jimmy @ 17 May 2005, 21:29:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->som det spelar nån roll

hej vi är massa folk som vill att ni sänker priserna på bensinen har ni lust å göra det är ni shysst, SPANKS

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141563"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


det spelar ju mer roll än inget? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
-
john eriksson

<a href='http://www.friksson.com' target='_blank'>friksson</a>
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Har också skrivit på.

Men vad hände med namnlistan som cikulerade för någon månad sen? Blev det något av den?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
CTROliver
Inlägg: 0
Blev medlem: 9 augusti 2004, 14:32

<!--QuoteBegin-dave84+17 May 2005, 22:43:48--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 @ 17 May 2005, 22:43:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har också skrivit på.

Men vad hände med namnlistan som cikulerade för någon månad sen? Blev det något av den?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141584"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Självfallet, du har väl hört hur de annonserar ut att bensinskatten är sänkt?.......

Protest listor lär ALDRIG löna sig.. då Sosse nissarna Vet att de är Smartare och inte behöver lyssna på folket i sverige.....

dvs ni kan skriva på 1000 listor, men det gör Ingen skillnad
James Oliver Könsberg - Malmö
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

<!--QuoteBegin-CTROliver+18 May 2005, 11:07:04--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver @ 18 May 2005, 11:07:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-dave84+17 May 2005, 22:43:48--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 @ 17 May 2005, 22:43:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har också skrivit på.

Men vad hände med namnlistan som cikulerade för någon månad sen? Blev det något av den?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141584"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Självfallet, du har väl hört hur de annonserar ut att bensinskatten är sänkt?.......

Protest listor lär ALDRIG löna sig.. då Sosse nissarna Vet att de är Smartare och inte behöver lyssna på folket i sverige.....

dvs ni kan skriva på 1000 listor, men det gör Ingen skillnad
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141699"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
tror heller inte pelle persson sitter och kliar sig i huvudet och går ut med pressmeddelande om att hela den svenska regimen ska ändra på sig nu när han fått ett brev med en massa namn, det jag menar är att listan bara dog ut i tystnad... kom den ens iväg till den som listan var riktad till och har den uppmärksammats någonstans förutom på internet? (utav någon medie eller liknande)
Skriver dock på för att det finns inte direkt några alternativ, då får man dra igång någon stor demonstration och parkera tusentals bilar utanför riksdagen i stockholm men jag har ingen aning om hur man drar igång något sånt.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Wikmaldo
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 augusti 2004, 19:02
Namn: Jimmy

Signerat och mailat... varför ska man inte göra det?! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... nnoyed.gif[/img]
Skeeter
Inlägg: 141
Blev medlem: 22 maj 2004, 18:55
Namn: Anders Nilsson
Ort: Linköping
Kontakt:

Detta med skatter är ett nollsummespel.. sänker man på ett ställe så måste man ta ut det någon annanstans annars blir det röda siffror.


Frågan skall inte vara: Vill du att Persson skall sänka bensinskatterna utan, vilka skatter är du beredd att betala mer av för att få ett lägre bensinpris.

Alternativt: Är du beredd att acceptera att skola och sjukvård får mindre pengar för att finansiera ett lägre bensinpris... lägre pension kanske, någon?
Senast redigerad av Skeeter den 18 maj 2005, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

<!--QuoteBegin-CTROliver+18 May 2005, 11:07:04--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver @ 18 May 2005, 11:07:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-dave84+17 May 2005, 22:43:48--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 @ 17 May 2005, 22:43:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har också skrivit på.

Men vad hände med namnlistan som cikulerade för någon månad sen? Blev det något av den?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141584"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Självfallet, du har väl hört hur de annonserar ut att bensinskatten är sänkt?.......

Protest listor lär ALDRIG löna sig.. då Sosse nissarna Vet att de är Smartare och inte behöver lyssna på folket i sverige.....

dvs ni kan skriva på 1000 listor, men det gör Ingen skillnad
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141699"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

ni två röstar inte häller va ??

har ni läst historik om "revulitioner"...
pokona som sitter i regeringen är valda av OSS
och ända anledningen til att dom sitter där är för att
VI finns... samma sak som i villken "klubb" som hällst...

så ni menar att om de kommer fram en stor
kille o börjar slå på er så är de inte lönt o slå tillbaka
för han är ju änndå större ???

herregud.. sämre motorik får man leta efter....
Senast redigerad av LinusE den 18 maj 2005, 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
vtec-matte
Inlägg: 216
Blev medlem: 1 augusti 2004, 13:42
Ort: Stockholm

Klart man skriver på sånt där [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
//Mattias Emilsson, Sthlm (<span style='color:red'>Honda crx </span>[b]<span style='color:blue'>vtec</span>[/b] <span style='color:red'>91</span>)

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>- vtec owns u -</span></span>
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

<!--QuoteBegin-SnowGuy+18 May 2005, 16:59:13--><div class='quotetop'>QUOTE(SnowGuy @ 18 May 2005, 16:59:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-CTROliver+18 May 2005, 11:07:04--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver @ 18 May 2005, 11:07:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-dave84+17 May 2005, 22:43:48--><div class='quotetop'>QUOTE(dave84 @ 17 May 2005, 22:43:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har också skrivit på.

Men vad hände med namnlistan som cikulerade för någon månad sen? Blev det något av den?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141584"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Självfallet, du har väl hört hur de annonserar ut att bensinskatten är sänkt?.......

Protest listor lär ALDRIG löna sig.. då Sosse nissarna Vet att de är Smartare och inte behöver lyssna på folket i sverige.....

dvs ni kan skriva på 1000 listor, men det gör Ingen skillnad
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141699"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

ni två röstar inte häller va ??

har ni läst historik om "revulitioner"...
pokona som sitter i regeringen är valda av OSS
och ända anledningen til att dom sitter där är för att
VI finns... samma sak som i villken "klubb" som hällst...

så ni menar att om de kommer fram en stor
kille o börjar slå på er så är de inte lönt o slå tillbaka
för han är ju änndå större ???

herregud.. sämre motorik får man leta efter....
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141911"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag röstar och har konverterat hela min familj till att rösta som jag (röstade på moderaterna för att jag anser att det är det enda partiet som är stort nog att knäcka sossarna och jag stödjer deras politik när det gäller att få hit företag till sverige) och jag har skapat en del vilda diskussioner med folket i släkten för att få dem att rösta som jag så jag tycker ändå jag försöker göra så gott jag kan.
Hade jag bara kunnat hade jag startat ett eget parti också som för en gångs skull lyssnade på vad folket i sverige ville och som hade tagit itu med var fan alla skattepengar hamnar för jag är trött på sossarnas jävla bidragsfjäsk och skattefifflande.
Däremot är min motorik ganska dålig.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

<!--QuoteBegin-SnowGuy+18 May 2005, 15:59:13--><div class='quotetop'>QUOTE(SnowGuy @ 18 May 2005, 15:59:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->så ni menar att om de kommer fram en stor kille o börjar slå på er så är de inte lönt o slå tillbaka
för han är ju änndå större ???

herregud.. sämre motorik får man leta efter....<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du menar antagligen "retorik".
"Motoriken" står den stora killen för, rent av grovmotorik! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]


<!--QuoteBegin-Saxat från Susning.nu+--><div class='quotetop'>QUOTE(Saxat från Susning.nu)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Retorik är läran om talekonsten, en vetenskap med rötter i antiken.

Retorik är konsten att övertyga?; att tala med förnuft och känsla.
Observera att retorik inte handlar om att övertala?.

Ordet har ibland, stundom med rätta, en negativ värdeladdning;
"Det är bara retorik", det är bara tomma ord.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Edit: Sorry Linus, kunde inte låta bli....
Senast redigerad av benci den 18 maj 2005, 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
CTROliver
Inlägg: 0
Blev medlem: 9 augusti 2004, 14:32

<!--QuoteBegin-SnowGuy+18 May 2005, 16:59:13--><div class='quotetop'>QUOTE(SnowGuy @ 18 May 2005, 16:59:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ni två röstar inte häller va ??

har ni läst historik om "revulitioner"...
pokona som sitter i regeringen är valda av OSS
och ända anledningen til att dom sitter där är för att
VI finns... samma sak som i villken "klubb" som hällst...

så ni menar att om de kommer fram en stor
kille o börjar slå på er så är de inte lönt o slå tillbaka
för han är ju änndå större ???

herregud.. sämre motorik får man leta efter....
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141911"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ehm.... Jag röstar, och nej de som sitter i regeringen är INTE valda av mig iallaf. De är valda av en massa köttnackar som tycker att vänsterblocket a.k.a wannabe-commie regeringen för en bra politik.

att jämföra politik med fysiskt våld.... bara det visar väl lite vem som egentligen är fel ute i just den här diskussionen.

De som styr just nu är så jävla pantade att de seriöst överväger att förbjuda nya moderna SUV inne i Sthlm medans man kan köra runt med en gammal sunken 240 och spy ut avgaser... logik? nej.

Så försök inte ens börja prata om att jag inte skulle vara insatt i politik och ge blanka fan i att rösta.

och ja, om herr Anabola kommer och slår på mig så slår jag inte tillbaka, jag försöker fly. Vilket är det samma som jag kommer göra en vacker dag om inte det här landet tar sig i kragen och slutar vara Europas största bonn-håla [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
James Oliver Könsberg - Malmö
Olof
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2004, 16:41
Ort: Märsta, Stockholms Län, Sverige
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Skeeter+18 May 2005, 15:14:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Skeeter @ 18 May 2005, 15:14:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Detta med skatter är ett nollsummespel.. sänker man på ett ställe så måste man ta ut det någon annanstans annars blir det röda siffror.


Frågan skall inte vara: Vill du att Persson skall sänka bensinskatterna utan, vilka skatter är du beredd att betala mer av för att få ett lägre bensinpris.

Alternativt: Är du beredd att acceptera att skola och sjukvård får mindre pengar för att finansiera ett lägre bensinpris... lägre pension kanske, någon?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141871"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inte helt sant, och inte så enkelt. Skattesänkningar kan stimulera konjunkturen/konsumptionen och minska bidragsberoendet på lite längre sikt. Det finns otaliga exempel på när både skattebetalare och kommun/stat tjänat på skattesänkningar, men därigenom inte sagt att så är fallet med bensinskatten.

...väldigt fascinerande och svårförutsägbart system.
<span style='color:#555555'>[b]Olof Åsberg[/b]
Honda Jazz -05

HPC Member #776
Södermalm, Stockholm, Sverige</span>

------------------
Honda Civic Type-R -03
Honda Civic Coupé -95
Honda Legend -89
Honda Civic 1.6i 3D -89
chedst
Inlägg: 94
Blev medlem: 30 juli 2004, 09:24
Ort: Solna / Stockholm

Påskrivet!
Blir förbannad över bensinskatterna! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
<span style='font-family:arial'><span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Mvh
Christian Hedström</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>CTR-04, DC-Sport 4-2-1 exhaust manifold, 5zigen Pro Racer A-spec, AEM V2, K-Pro[/b]</span></span></span>
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

ja de e några som skrivit på nu... men de verkar inte hjälpa vidare mycket.. :(
SMacke #364
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Som vanligt i Sverige...

Folk blir förbannade...
Vad gör ni?
Skriver på listor...

Jisses..
Благодаря мутра!
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Varför ska man skriva på? Tänker ni inte längre än vad näsan räcker?

Varför tror ni att politikerna vill ha så högt bensinpris att vi knappt har råd att tanka? För att de tycker det är roligt kanske eller för att de ska tjäna mera pengar?!

Ni är ju tragiska om ni inte ser till helheten..

Politer ser lite längre (eller iallafall försöker att se lite längre),de gör just nu så mycke de kan för att vi ska åka mera miljövänligt, och varför gör dem det tror ni? Jo för att människorna, djuren och resten av världen inte mår bra och det blir bara sämre och sämre. -Hur vill du att dina barnbarn ska leva? Med en syrgastub på ryggen kanske?


Och kom inte med något vanligt skitsnack om att -"så fort alla kör tex Etanolbilar eller hybridbilar så kommer de lägga en massa skatt på det oxå" för NEJ det kommer inte att ske, staten har ALDRIG tagit ut skatt på miljövänliga energikällor och har inskrivet att de inte ska göra det heller.

Så tanka dyrt och gnäll, eller så gnäller ni inte, eller så kör ni mera miljövänligt.
Heist
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 oktober 2004, 22:02
Ort: åkersberga

hålle rmed dig Clabbe.

en jäkla massa missnöjd men så lite man gör. lika bra att ge upp!
eller istället för såna listor, borde utmana mera folk att rösta blankt! slippa regering, det är ju det folket vill, med tanke på deras klagande på (vilken som helst) regering (beroende på årgång osv.)
Danel Kirch (Åkersberga)
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Medlem #1805<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.flashguru.se" target="_blank">Flashguru</a>



Honda Civic Coupè -95 SÅLD

Alla vill ha en Honda men inte alla som kan hantera en
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

om politikerna hade punktmärkt skattepengarna till miljöåtgärder så hade jag inte tyckt att de spelade någon roll...

men som de e nu så går de pengarna till allt från föreningen för bevarande av näverlurar till politikernas representationsmiddagar å då tänker ja ta mig f*n gnälla....

sedan så är det inte samma skatt på alla utsläpp vilket de borde vara om man nu verkligen vill värna om miljön...
i dagsläget betalar en bilist mer i "straffskatt" då han skitar ner miljön än vad industrin, flyget m.m som oxså skitar ner gör...

skall man betala straffskatt för nersmutsning så skall väll alla betala lika mycket ??
SMacke #364
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Smacke: det finns något som kallas samhällsvinst, dvs vissa saker anser man är mera värde eller hur man nu ska förklara det. Jag ska försöka dra ett exempel:

Vi ska frakta grejer från punkt A till punkt B, och för att ta något bra så kan vi tex ta apelsiner, eller Aidsmedicin eller dylikt, om man fraktar med flyg kanske det går åt 100ggr mer soppa än med båt och om man fraktar med lastbil kanske det går åt 25ggr mera soppa än med båt. Så även att fartyg köper soppan jättebilligt och struntar helt i att rengöra avgaserna så bildrar den till mycket mindre utsläpp per apelsin än vad flygplan eller lastbilar gör. Men vi kan inte helt förbjuda flygplan i den värld vi lever i för det är jätte bra att ha när vi behöver snabba transporter.

Och när man börjar att tänka så här så börjar allt att bli mera och mera komplext så då är det ju jättesvårt för politeker att ta beslut om vilka saker som ska skattas mest på. Då tar vi ett annat exempel, en fjärrvärmeanläggning i någon stad, ta vilken stad som helst, varför ska de få billigare skater på bränsle, tex olja, kol och sånt? Jo men tex så går oftast rena oljepannor mycket mycket längre mellan revisoner och renoveringar och de strular nästan alldrig, och då de har ett helt annat samhällsansvar gentemot en vanlig villaägare då dem tex har som sitt ansvar att se till att det kommer värme och el till sjukhus, äldreboende och skolor osv.

Hände du med på mitt resonemang? Sånna här frågor har politiker att fundera på och ta beslut om.

Så visst ska vi alla dra vårt strå till stacken, men det är ju helt olika från fall till fall.


Sen vart skattepengarn ska läggas? Ja inte ska dem läggas på att tex subventionera vissa energislag eller dytlikt, alltså man kan hjälpa till med tex utveckling osv, men inte ska staten ge bort pengar till miljövänliga grejer, pengarna ska gå dit dem behövs.
fredde199
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 juli 2004, 10:42
Namn: Fredrik Gustafsson
Been thanked: 2 times

malkolm666 skrev:Och kom inte med något vanligt skitsnack om att -"så fort alla kör tex Etanolbilar eller hybridbilar så kommer de lägga en massa skatt på det oxå" för NEJ det kommer inte att ske, staten har ALDRIG tagit ut skatt på miljövänliga energikällor och har inskrivet att de inte ska göra det heller.

Så tanka dyrt och gnäll, eller så gnäller ni inte, eller så kör ni mera miljövänligt.
Så det är därför det är uppe på förslag att nyare miljöbilar inte kommer att bli avgiftsbefriade från vägtullar som nu är fallet i Stockholm?!?!? Och kom inte dragande med att det bara är en avgift för det är f*n en förtäckt skatt!!!

<a href="http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/f ... 127345.e24" target="_blank">http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/f ... 345.e24</a>

<a href="http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1587021" target="_blank">http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1587021</a>

Tyvärr blir det nog så att skulle alla gå över till miljöbilar så skulle regeringen hitta nya sätt att få in de pengar de förlorar på bensinskatter och momsen, då det är en rätt så ordentlig inkomstkälla till statskassan.
Hpc 166
Sthlm divisionen
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Jag tycker det är sexigt att betala skatt. :wallbash: :hypocrite: B) *NOT*
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

fredde199 skrev:Så det är därför det är uppe på förslag att nyare miljöbilar inte kommer att bli avgiftsbefriade från vägtullar som nu är fallet i Stockholm?!?!? Och kom inte dragande med att det bara är en avgift för det är f*n en förtäckt skatt!!!
...
Varför finns vägtullarna? Inte är det väl för att bil slukar bensin? För då hade väl staten satt upp vägtullar precis överallt.

Så varför ska man subventionera att man åker miljöbil? Bara för att man åker miljöbil så ska man inte få en massa saker serverade på silverfat, nej det räcker med att man som sagt är miljövän.
Det är oxå en sak med den svenska attityden, de räcker liksom inte att köra miljövänligt för samma pengar som icke miljövänligt, näe man ska ha en massa andra fördelar oxå annars kan det kvicka. -Men vad är det för sätt att se på saken?

Jag vill asolut inte att att de som kör miljöbilar ska ha det bättre än andra för då känner man ju sig straffad för att man inte kör miljöbil så ska det inte vara.
*Man ska inte känna sig straffad för att åka bensinbil förutom just vid kostnaden av bränslet.
*Man ska inte få några fler fördelar förutom miljömässiga sådana när man kör miljöbil.
Skriv svar