Min tur att torska kortet?

För Topics som ej är motorrelaterade
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] Blev stoppad i lördags av MC polis ,efter att som HAN sa ha kört 107 km/h i söderledstunneln (är 70 där),,han tog mitt körkort direkt, fast jag inte erkände att jag kört så fort som han påstod (han hänvisa till nån jävla "triptrac -genomsnittshastighetsmätning"),,,tydligen så klickade han på sin triptrac en gång ,,körde typ 500 meter och klickade igen...det tog då 18 sek= 107km/h...men det är ju fan HAN som kört i 107 km/h i snitt och inte jag eller??..han hade ju ingen radar eller nått på film som styrker hans påstående..
Nån som hört talas om "triptrac" metoden??
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
andno

Den mäter väl en sträcka och tid, precis som traffipax gjorde på sin tid.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
ei9440

Absolut, men VAD mäter han? det finns knappast några mätpunkter i den mörka tunneln som man kan använda sig av när man kör i 30m/s eller? kan ju aldrig bli exakt...
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

bakos
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos

låter lurigt
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Snatto

Det där låter skumt... kräv tillbaka dit körkort om de inte kan förklara hur de mätt din hastighet!

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<span style='color:blue'>[b]Santeri[/b] Korhonen</span>
[b]BMW is the shit...[/b]
andno

Utan att veta exakt hur det går till så kan jag tänka mig detta. De markerar när du är jämte position X och sedan när de själv är vid X. Sedan när du är vid Y och när de själv är vid Y. De får ut tiden det tog för dig att köra X ---> Y samt sträckan där emellan. Tiden är från ditt fordon och sträckan från sitt eget. Då spelar det ingen roll om de kör fortare eller saktare än du utan snitthastigheten är från ditt fordon! Egentligen på samma sätt som radar eller laser mäter men de är mobila i detta fall och för att få bort mätfel så mäter de över en längre sträcka.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

2008 wrx sti
ei9440

<!--QuoteBegin-andno+28 Sep 2005, 18:27:00--><div class='quotetop'>QUOTE(andno @ 28 Sep 2005, 18:27:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Utan att veta exakt hur det går till så kan jag tänka mig detta. De markerar när du är jämte position X och sedan när de själv är vid X. Sedan när du är vid Y och när de själv är vid Y. De får ut tiden det tog för dig att köra X ---> Y samt sträckan där emellan. Tiden är från ditt fordon och sträckan från sitt eget. Då spelar det ingen roll om de kör fortare eller saktare än du utan snitthastigheten är från ditt fordon! Egentligen på samma sätt som radar eller laser mäter men de är mobila i detta fall och för att få bort mätfel så mäter de över en längre sträcka.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194299"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kan kanske vara på det sättet..mmm [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

Hur registreras bilen som man gör mätningen på?
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
exaro

har varit med på de här. funkar såhär i princip.
du är på väg nord medan polisen är på väg i sydgåande riktning. när ni passerar varandra så tryker han på en knapp. sen vänder han o kör ikapp dig 10km längre up på vägen. när han hinner fram till dig trycker han på knappen igen. en dator räknar ut resten. hur fort du åkte mellan sträcka X o Y.

samma sak om ni kör åt samma riktning. 2 tryck på en knapp o datorn räknar ut resten. saken är den att de blir mer nogrant upmätt om man mäter under en längre sträcka. man kan bli mätt såhär i flera kilometer.

darför brukar ja om ja kör om en polis i motsatt riktning på motorvägen sänka min fart till 80km/h för att sabba min medel fart. till lugna 110 ;-)
-=o=-
Antonio Barisic - Göteborg
kör: ""Honda Prelude 2.2vti - 1997""
körde:
Peugeot Mi16 - Integra type R - S40 T4 - Astra GSI - civic hb esi - s40 t5 Sport edition
-=o=-
Tobbera

Bra tips!
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-exaro+29 Sep 2005, 12:23:07--><div class='quotetop'>QUOTE(exaro @ 29 Sep 2005, 12:23:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har varit med på de här. funkar såhär i princip.
du är på väg nord medan polisen är på väg i sydgåande riktning. när ni passerar varandra så tryker han på en knapp. sen vänder han o kör ikapp dig 10km längre up på vägen. när han hinner fram till dig trycker han på knappen igen. en dator räknar ut resten. hur fort du åkte mellan sträcka X o Y.

samma sak om ni kör åt samma riktning. 2 tryck på en knapp o datorn räknar ut resten. saken är den att de blir mer nogrant upmätt om man mäter under en längre sträcka. man kan bli mätt såhär i flera kilometer.

darför brukar ja om ja kör om en polis i motsatt riktning på motorvägen sänka min fart till 80km/h för att sabba min medel fart. till lugna 110 ;-)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194555"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det där är inte fysiskt möjligt att räkna ut av en maskin. För att räkna ut en hastighet behöver man föremålets sträcka + tid, inte något annats sträcka eller tid.

Exempel: Om du MÖTER en polisbil som trycker igång maskinen precis när han möter dig, ska först stanna, sen vända, och köra ikapp dig. Maskinen kommer registrera en LÄNGRE sträcka än vad ditt fordon har kört (han måste ju bromsa ner, stanna, och vända, det blir bromssträcka * 2 + vändsträcka, en sträcka du inte åkt). Sen tar alltså maskinen tid hur lång tid POLISBILEN tar sig från att man tryckt på knappen tills den har åkt ikapp ditt fordon. Det kan ta allt från 1 sekund till 8 år beroende på hur snabb polisbilen är, och ger således vilken medelhastighet som helst (eller mer exakt polisbilens medelhastighet).

Så här borde den funka: Polisen trycker på en knappt vid den markering din bil är. Sen trycker han på ytterligare en knapp när han själv är vid den markeringen, för att starta mätsträckan. När han kommit ikapp dig, trycker han på en knapp igen vid din bils nya markering, för att klocka den tid det tog för dig att ta dig dit. En sista knapptryckning sker när han själv är vid den markeringen, för att avsluta mätningen av sträckan. Nu har han den sträcka du åkte (från knapptryckning två, då mätning av sträckan startades, till knapptryckning 4 då mätsträckan avslutas), och han vet hur lång tid det tog för din bil att färdas denna sträcka från knapptryckning 1 då polisen mötte dig vid första markeringen. Han vet hur lång tid det tog eftersom han knäppte vid knapptryckning 3, vid den andra markeringen.

Tiden är helt din, han vet exakt hur lång tid det tog för dig att ta dig en viss sträcka. Det blir din medelhastighet, som självklart minskas om du sänker hastigheten efter att polisen börjat mätningen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Lynxen

Fresa nu strular du väll till det lite?
Borde funkar så här:
Polisen möter fortköraren, trycker på en knapp som markerar koordinaten för den punkten.
Polisen vänder och kör ifatt. Trycker på en knapp igen, markerar en ny koordinat och räknar ut medelhastigheten mellan koordinaten baserat på tiden mellan tryckningarna.

EDIT: Naturligtvis så måste datorn mäta den faktiska vägen mellan koordinaterna också, det är ju sällan vägen är helt rak.
Senast redigerad av Lynxen den 29 september 2005, 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Fresa
Kontakt:

Nej, det kan inte gå till så. Det är enkel matematik, en vanlig linjär formel v = s / t. Tillhör s och t något annat fordon får man fel hastighet v.

Se min snygga illustration:
Bild

Se klick 2 och klick 4, där har man fått den sträcka fordonet har åkt, dvs mellan Mark 1 och Mark 2 (polisbilen mäter själv sträckan). Om du tittar på klick 1 och 3 så har du den tid det tar för fordonet att ta sig mellan sträckan Mark 1 och Mark 2. Polisbilen har kontakt med fordonet vid dessa tidspunkter.

Mäter man enbart klick 1 och klick 3 har man inte en aning om hur långt fordonet har åkt, och man kan inte använda den sträcka polisbilen har åkt vid tidpunkterna 1 och 3, den är inte samma som fordonet har åkt.
Senast redigerad av Fresa den 29 september 2005, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.

Angelicus

Enklaste är väl åka bakom och försöka hålla samma hastighet som bilen framför har? Så ser man ju vad bilen har för hastighet? =)

För om man ser en polisbil vända efter har mött en, så är du ju bara bromsa ner och då ändras får man ju en lägre hastighet vad man hade när polisen såg än köra.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
Lynxen

Nä du har fortfarande fel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Vid Klick1/Mark1 startar datorn en klocka och markerar en koordinat, vänder.
När Polisen passerar Mark1 igen registerar datorn det och startar en tripmätare (Förutsätter att systemet är GPS baserat). Vid Klick2/mark2 Så räknar datorn ut hastigheten genom att Dela sträckan mellan mark1 och mark2 genom tiden från klick1
Senast redigerad av Lynxen den 29 september 2005, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Polisen har alltid rätt (i stort sett)
En polisbil påstod sig ha kört en bit bakom mig i 170km/h och att avståndet då ökade.
Detta verkade konstigt eftersom jag visste att jag inte varit över ca 150.
Jag nekade och det gick till tingsrätten. Polisen var "snälla" och drog av 20km/h så jag blev fälld för 150km/h.
Ingen radar, ingen laser, bara deras hastighetsmätare. "Det finns ingen anledning att tvivla på vad polisen säger" var motiveringen.
Lycka till! - du kan behöva det [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Lynxen+29 Sep 2005, 14:57:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen @ 29 Sep 2005, 14:57:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nä du har fortfarande fel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

När Polisen passerar Mark1 igen registerar datorn det och startar en tripmätare (Förutsätter att systemet är GPS baserat). Vid Klick2/mark2 Så räknar datorn ut hastigheten genom att Dela sträckan mellan mark1 och mark2 genom tiden från klick1
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det stämmer inte. När polisbilen är vid Mark 4 så är ju personbilen längre fram, dvs den har åkt längre än den uppmätta sträckan.

Och hur ska datorn kunna veta vart Mark1 är? Laser-pinpointar du en punkt vid klick1 då eller, som en satelit låser på, och som skickar en signal till datorn när polisbilen åker förbi den punkten? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+29 Sep 2005, 15:01:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 29 Sep 2005, 15:01:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Polisen har alltid rätt (i stort sett)
En polisbil påstod sig ha kört en bit bakom mig i 170km/h och att avståndet då ökade.
Jag nekade och det gick till tingsrätten. Polisen var "snälla" och drog av 20km/h så jag blev fälld för 150km/h.
Ingen radar, ingen laser, bara deras hastighetsmätare. "Det finns ingen anledning att tvivla på vad polisen säger" var motiveringen.
Lycka till! - du kan behöva det [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194612"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du menar att de inte hade NÅGRA bevis, och ändå blir du dömd? Det hade jag gått vidare med direkt, så lyder inte svensk lag...

Lynxen

<!--QuoteBegin-Fresa+29 Sep 2005, 15:03:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa @ 29 Sep 2005, 15:03:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Lynxen+29 Sep 2005, 14:57:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen @ 29 Sep 2005, 14:57:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nä du har fortfarande fel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det stämmer inte. När polisbilen är vid Mark 4 så är ju personbilen längre fram, dvs den har åkt längre än den uppmätta sträckan.

Och hur ska datorn kunna veta vart Mark1 är? Laser-pinpointar du en punkt vid klick1 då eller, som en satelit låser på, och som skickar en signal till datorn när polisbilen åker förbi den punkten? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194615"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ever heard of GPS?

Hela systemet är GPS baserat, dvs vid mark1 så sparar den en koordinat
Polisbilen åker och vänder. Och när GPS/Datorn registerar att polisbilen åker igenom eller nära koordinaten så startar den sträckmätningen.

Bara för polisbilen att köra upp i röven på fortköraren för att få en så exakt sträcka som möjligt, skillnaden mot den bilens faktiska hastighet blir försumbar.
Per Björe-Dahl, Göteborg

Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

<!--QuoteBegin-Fresa+29 Sep 2005, 15:05:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa @ 29 Sep 2005, 15:05:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Joakim Olsson+29 Sep 2005, 15:01:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 29 Sep 2005, 15:01:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Polisen har alltid rätt (i stort sett)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194612"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du menar att de inte hade NÅGRA bevis, och ändå blir du dömd? Det hade jag gått vidare med direkt, så lyder inte svensk lag...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194616"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Mjo, men nu var det så att jag blev tagen i Stockholm och då blir man kallad till rättegång där (och jag bor i Skåne). Jag hade inte direkt råd att ta mig upp till Stockholm en massa gånger. Speciellt med tanke på att jag inte visste om det skulle hjälpa. Varför skulle de döma annorlunda nästa gång? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Lynxen+29 Sep 2005, 15:20:39--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen @ 29 Sep 2005, 15:20:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Fresa+29 Sep 2005, 15:03:47--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa @ 29 Sep 2005, 15:03:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Lynxen+29 Sep 2005, 14:57:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen @ 29 Sep 2005, 14:57:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nä du har fortfarande fel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194615"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Ever heard of GPS?

Hela systemet är GPS baserat, dvs vid mark1 så sparar den en koordinat
Polisbilen åker och vänder. Och när GPS/Datorn registerar att polisbilen åker igenom eller nära koordinaten så startar den sträckmätningen.

Bara för polisbilen att köra upp i röven på fortköraren för att få en så exakt sträcka som möjligt, skillnaden mot den bilens faktiska hastighet blir försumbar.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194619"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Iofs, om man markerar en punkt med just GPS precis när man åker förbi bilen så visst, då har du den punkten. Hur vet datorn att den inte ska börja räkna sträcka? Vid möte måste du ju vända bilen och nästa gång du åker i närheten av punkten (säg kanske en radie av 5 meter) så ska datorn triggas igång att börja mäta? Åker du efter bilen direkt så ska den ju börja mäta direkt? Omöjligt för en dator att veta om man inte kan markera en punkt o starta mätningen senare, samt kunna markera en punkt och börja mäta samtidigt.

Jo visst, det sista kan jag väl köpa. Har man mätt under en längre sträcka, så är den lilla felmarginalen försumbar. Eller rättare sagt, medelhastigheten blir faktiskt LÄGRE om de mäter tiden hela vägen tills polisbilen når mark2 [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Förresten, hur registreras fordonet man mäter? Har systemet någon inbyggd kamera med som filmar hela tiden?
Senast redigerad av Fresa den 29 september 2005, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.

Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+29 Sep 2005, 15:25:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 29 Sep 2005, 15:25:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Fresa+29 Sep 2005, 15:05:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa @ 29 Sep 2005, 15:05:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Joakim Olsson+29 Sep 2005, 15:01:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 29 Sep 2005, 15:01:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Polisen har alltid rätt (i stort sett)

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194616"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Mjo, men nu var det så att jag blev tagen i Stockholm och då blir man kallad till rättegång där (och jag bor i Skåne). Jag hade inte direkt råd att ta mig upp till Stockholm en massa gånger. Speciellt med tanke på att jag inte visste om det skulle hjälpa. Varför skulle de döma annorlunda nästa gång? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194620"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Jo det är ju sant, tar man sig inte upp till rättegången så har man ju inte mkt att säga till om [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Jag vet inte riktigt om personen som "förlorar" en tvist måste betala alla omkostander för båda parter heller? Annars så är det ju förmodligen billigare att betala böterna än att åka upp och tvista om det. + att man bör involvera en advokat i ett sådant läge. Men utan bevis kan de aldrig döma mot dig i en rättegång.

ei9440

Hur det än går så har jag iallfall köpt månadskort nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

ziggy

Datorn mäter väl från koordinaten när han trycker på knappen. Sen mäter den avståndet från den punkten tills det att han hunnit ifatt.
Så först ökar avståndet under tiden polisen bromsar och vänder. sen minskar avståndet när polisen har vänt tills han har passerat punkten igen och sen mäts avståndet tills när han kommer ifatt bilen.

Då kanske tidtagningen börjar direkt och börjar om igen när polisen passerar "noll punkten" igen!?

Så på en väldigt kurvig väg borde inte detta system fungera i och med att väg som man färdats är längre än den som gps:en registrerar!?

Bara mina funderingar...
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-ziggy+29 Sep 2005, 16:01:19--><div class='quotetop'>QUOTE(ziggy @ 29 Sep 2005, 16:01:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Datorn mäter väl från koordinaten när han trycker på knappen. Sen mäter den avståndet från den punkten tills det att han hunnit ifatt.
Så först ökar avståndet under tiden polisen bromsar och vänder. sen minskar avståndet när polisen har vänt tills han har passerat punkten igen och sen mäts avståndet tills när han kommer ifatt bilen.

Då kanske tidtagningen börjar direkt och börjar om igen när polisen passerar "noll punkten" igen!?

Så på en väldigt kurvig väg borde inte detta system fungera i och med att väg som man färdats är längre än den som gps:en registrerar!?

Bara mina funderingar...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194633"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du har en bra teori där! Kan mkt väl vara så att man börjar mäta sträckan vid första tryckningen. Om systemet närmar sig punkten igen som registrerades av GPSen så startar systemet om med att räkna sträckan, eftersom polisbilen då högst troligen har fått vända. Själva sträckan triangulerar den ju inte med GPS utan troligen med bilens färddator. På det sättet skulle det faktiskt mkt väl kunna funka! Om man dock skulle åka runt kvarteret och sen hamna på samma punkt igen som man startade på blir det dock lite lurigt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

ziggy

<!--QuoteBegin-Fresa+29 Sep 2005, 16:15:46--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa @ 29 Sep 2005, 16:15:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ziggy+29 Sep 2005, 16:01:19--><div class='quotetop'>QUOTE(ziggy @ 29 Sep 2005, 16:01:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Datorn mäter väl från koordinaten när han trycker på knappen. Sen mäter den avståndet från den punkten tills det att han hunnit ifatt.

Bara mina funderingar...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194633"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Själva sträckan triangulerar den ju inte med GPS utan troligen med bilens färddator. Om man dock skulle åka runt kvarteret och sen hamna på samma punkt igen som man startade på blir det dock lite lurigt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194640"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Tänkte på det med tripp mätaren men då måste ju polisen starta den på exakt den punkten han tryckte på knappen första gången när han har vänt.
Då blir det ju inga exakta bevis. Om inte gps:en och färddatorn är sammankopplade, vilket dom säkert är bara för att jäklas [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/mad.gif[/img]
Kan inte gps:en mäta ut sträckor? Tänkte bara på dom i bilar som har navigator och som säger "Sväng höger om 300m!"

Iallafall så borde polisen ha kommit fram till ett system som kan fungera som bevis. Om vi kan komma på hur så borde det redan existera hos polisen tycker man. Men som sagt: Bara mina funderingar...
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Branten
Bil: CTR EP3
Namn: Erik Brantås
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

har ni inte glömt att han måste trycka av maskinen nånstans oxå... det räcker ju inte med att han knäpper av den när han kommer ikapp.. då har han ju bara sin egen snitthastighet... o den lär vara högre än bilisten då han kört ikapp?
Medlem första gången 2001. Aldrig lyckats skaka av mig Hondaintresset.
Kör: EP3 K24 -05, Porsche Boxster S -05

Hondahistorik:
CRX -88
CRX -89
Civic EG6 -92
rallarn
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius

satan vad alla blir av med sina körkort nu då!

verkar vara sjuklig koll dom har börjat köra med i stockholm för att tjäna pengar...

själv ligger jag i tvist [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

dock kommer jag hunnit köra upp igen innan jag får beslut om att jag får tillbaka det (jävla prövotid)

ARG!

tycker snuten kan ägna sig åt viktigare saker som tex våldtäckter som man läser om varje dag!

mitt tipps är att tjafsa emot, är nästan alltid något som dem har gjort fel...
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Fresa
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Branten+29 Sep 2005, 21:34:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Branten @ 29 Sep 2005, 21:34:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har ni inte glömt att han måste trycka av maskinen nånstans oxå... det räcker ju inte med att han knäpper av den när han kommer ikapp.. då har han ju bara sin egen snitthastighet... o den lär vara högre än bilisten då han kört ikapp?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194808"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Läs vad vi har skrivit igen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Skriv svar