Höj studiebidraget...

För Topics som ej är motorrelaterade
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

<!--QuoteBegin-Krister+6 Apr 2006, 09:11:10--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 6 Apr 2006, 09:11:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Alltså det jag menar är att man kan inte titta till vad man kan få idag... utan även imorgon.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266469"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
kan dra paraleller med en god vän som studerade till vetenskapsjournalist och jobbar nu som programerare på ett större svenskt företag .han tjänar efter 10 års studier knappt märkbart mer än mig som ej har någon större studiebakrund.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Jo, men det är inte alla företag som har det så pass bra.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

tror det är väldigt viktigt att ha föräldrar som ställer upp och hjälper sina barn .
kommer själv försöka få mina ungar att försöka studera så länge dom bara orkar.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
Auner
Inlägg: 241
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Som civilinjengör har man väl ingångslön på 25 000 cirkus, beroende på vilken utbildning man har tagit och vilket jobb man få. 35 - 40 000 är nog inte så svårt att komma upp till inom fem eller lite fler år, av vad jag hört från utexade.
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Precis, speciellt nu när det börjar röra sig på marknaden också.

Sen skall man nog inte vara helt emot att flytta på sig dels inom sverige men också ut i världen. Dels är det bra erfarenhet men sen söks det desto mer utanför lilla sverige.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Cerran
Inlägg: 0
Blev medlem: 20 december 2005, 17:54
Ort: Norrland
Kontakt:

<!--QuoteBegin-maniac+6 Apr 2006, 09:07:31--><div class='quotetop'>QUOTE(maniac 4 6 Apr 2006, 09:07:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->det jag menade var om dom kollat löneskillnaden mellan ett jobb dom kan få nu och ett eventuellt framtida jobb.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266467"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Problemet för mig var ju att det knappt finns något jobb för mig med endast gymnasieutbildning. Det kan ju vara annorlunda i södern men jag vill utbilda mig och hitta ett jobb som jag kommer kunna jobba med resten av livet och trivas med. Skulle inte palla o spring vikariera på förskolor hela livet =/
Maria Wikman Marklund
henke
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:31
Ort: Skövde
Kontakt:

Här är mina 2 cent [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Har haft fast jobb sedan 2000. Började sedan studera i höstas, heltidsstudier, dvs åtminstånde 8 timmar om dagen. De som säger: "Meh du får la förfan skaffa ett jobb på kvällarna/helgerna då". Visst, och hur ska jag orka/klara med studierna då? Då finns det ju ingen mening med att plugga.

Studiestödet ligger på samma belopp nu som det gjorde 1992.

Jag har studiebidrag, samt fullt lån = 6900:-/mån, förutom maj, juni, juli.
Med hyra samt lite andra räkningar försvinner runt 6000:-. Okej, 900:- att leva på resten av månaden.

Jag jobbar så mkt extra jag kan och orkar. Man får ju heller inte tjäna för mycket extra, då får man ju inget bidrag osv.osv. Det är jävligt löjligt.

Men, jag klagar inte, men jag anser ändå att studiestödet bör vara högre.
Samt KURSLITTERATUREN BILLIGARE!!!!!

En sak är att bo hemma och plugga, då man ofta kan leva rätt billigt. Men har man eventuellt kids och andra grejjer man skaffar sig när man blir lite äldre så blir det svårt.

Det är ju inte så att det bara är de som precis slutat gymnasiet och fortfarande bort hemma ska ha råd att studera.

Har tyckt som många andra förut att det är ett jävla daltande med studenter hit och dit. Men när man nu sitter i samma sits, så märker jag att det fan inte är så kul att leva på hälften av den summan som man hade när man jobbade.

Det är dock jävligt kul att plugga, nåt som jag aldrig trodde jag skulle säga [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

<!--QuoteBegin-henke+6 Apr 2006, 18:17:39--><div class='quotetop'>QUOTE(henke 4 6 Apr 2006, 18:17:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Här är mina 2 cent  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Har haft fast jobb sedan 2000. Började sedan studera i höstas, heltidsstudier, dvs åtminstånde 8 timmar om dagen. De som säger: "Meh du får la förfan skaffa ett jobb på kvällarna/helgerna då". Visst, och hur ska jag orka/klara med studierna då? Då finns det ju ingen mening med att plugga.

Studiestödet ligger på samma belopp nu som det gjorde 1992.

Jag har studiebidrag, samt fullt lån = 6900:-/mån, förutom maj, juni, juli.
Med hyra samt lite andra räkningar försvinner runt 6000:-. Okej, 900:- att leva på resten av månaden.

Jag jobbar så mkt extra jag kan och orkar. Man får ju heller inte tjäna för mycket extra, då får man ju inget bidrag osv.osv. Det är jävligt löjligt.

Men, jag klagar inte, men jag anser ändå att studiestödet bör vara högre.
Samt KURSLITTERATUREN BILLIGARE!!!!!

En sak är att bo hemma och plugga, då man ofta kan leva rätt billigt. Men har man eventuellt kids och andra grejjer man skaffar sig när man blir lite äldre så blir det svårt.

Det är ju inte så att det bara är de som precis slutat gymnasiet och fortfarande bort hemma ska ha råd att studera.

Har tyckt som många andra förut att det är ett jävla daltande med studenter hit och dit. Men när man nu sitter i samma sits, så märker jag att det fan inte är så kul att leva på hälften av den summan som man hade när man jobbade.

Det är dock jävligt kul att plugga, nåt som jag aldrig trodde jag skulle säga  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266684"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

och ändå har du råd att ha "massa" bilar,
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Lynxen
Inlägg: 226
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:02
Ort: Göteborg

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->och ändå har du råd att ha "massa" bilar,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266725"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


För att han jobbat i 5år?

Sen vad har du att göra med hans ekonomi igentligen?

EDIT: Vad är det du är ute efter igentligen? Att det ska bli så dyrt att plugga att ingen gör det? Att man som student precis med nöd och näppe ska klara att köpa en säck med ris för att överleva månaden? På pengen idag kan man klara att leva ett okej liv(I en storstad knappt det med de hyror som råder), men du ska absolut inte tro att studenter lever i lyx.
Senast redigerad av Lynxen den 6 april 2006, 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg


"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

<!--QuoteBegin-Lynxen+6 Apr 2006, 19:56:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen 4 6 Apr 2006, 19:56:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
och ändå har du råd att ha "massa" bilar,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266725"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


För att han jobbat i 5år?

Sen vad har du att göra med hans ekonomi igentligen?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266742"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


nä men det känns lite halvt som halvt dumt att säga att man inte har några pengar osv och att bidraget bör höjas om man sen har en bil som är värd 30k eller värsta tv'n osv.. då kan man ju sälga bilen/tvn och ha lite mer pengar till mat och sånt.. fattar inte varför man gnäller när man redan är så lyckligt lottad då man har skolan betald.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Cerran
Inlägg: 0
Blev medlem: 20 december 2005, 17:54
Ort: Norrland
Kontakt:

<!--QuoteBegin-xzbatt+6 Apr 2006, 19:01:50--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 6 Apr 2006, 19:01:50)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Lynxen+6 Apr 2006, 19:56:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen 4 6 Apr 2006, 19:56:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
och ändå har du råd att ha "massa" bilar,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266725"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


För att han jobbat i 5år?

Sen vad har du att göra med hans ekonomi igentligen?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266742"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


nä men det känns lite halvt som halvt dumt att säga att man inte har några pengar osv och att bidraget bör höjas om man sen har en bil som är värd 30k eller värsta tv'n osv.. då kan man ju sälga bilen/tvn och ha lite mer pengar till mat och sånt.. fattar inte varför man gnäller när man redan är så lyckligt lottad då man har skolan betald.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266744"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Men nu är det ju så att alla har inte en bil för 30´osv. Men även om man har det så är det inte fel o säga att inkomsten man har knappt är någon. Tänk på dem som inte har några sparpengar sedan tidigare eller några investeringar som man kan sälja för att finansiera sitt leverne. Det är jätte bra att skolan är gratis men något måste man ju leva på. Tycker det är lite fel att man ska MÅSTA ta lån för o klara sig.

Pluggar ju till socionom och om man kikar på socialtjänstens norm för skälig levnadsnivå så ligger den MYCKET högre än den inkomsten jag har i månaden.

Då kan man ju tänka så här att när jag är färdig utbildad så kommer jag mest troligt få ett arbete. Kommer att betala skatt för att fler ska utbilda sig och det är ju bättre än att man inte ska klara sitt leverne och gå på socialbidrag eftersom att man inte får nå jobb. ( [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img] Vet inte om ni hängde med nu men..)
Maria Wikman Marklund
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Den här tråden är fylld med konstiga inlägg. Kanske hade den varit något mer nyanserad om fler hade studerat vidare.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

I vilket fall som helst kan vi vara överens om dessa fakta:

Sverige har ett av världens högsta skattetryck.

Den "svenska modellen" bygger på att vi hjälper varandra solidariskt.

Vårs skatter skall finansiera skola, vård, omsorg m.m. och alla ska på lika villkor ta del av det utbudet.



Ovanstående leder då till följande logiska slutsats för en högutbildad människa:

Den högre lönen jag får leder till att en högre skatt tas ut, vilken används till att finansiera Sveriges välfärd, i vilken utbildning ingår. Detta leder till att yngre människor har möjlighet till högre utbildning så att dom i sin tur kan fortsätta finansiera landets välfärd. Osv osv..


För att det ska vara lika för alla, rik som fattig, så finansieras vår utbildning genom att skatterna helt betalar skolan. För att klara uppehälle under studietiden finns bidrag som är skattefinasierade och en betydligt större lånedel som man betalar tillbaks själv efter studierna.

En person med högre utbildning bidrar i snitt med mer pengar till allas välfärd och därför är det inte konstigt att alla är med och betalar en liten peng till bidragsdelen. Även om man själv inte vill studera vidare så är man med och betalar.

Dom av Er som hänvisar till hur mycket skolorna kostar utomlands. Ni har HELT RÄTT. Men Ni som sen fortsätter och säger att vi därför ska vara glada att vårt skola är gratis har FEL FEL FEL..

Jämför först lönenivåer och skatter och kom sen tillbaks och fortsätt diskussionen.

I USA fungerar det så att om man har en pappa/mamma som tjänar bra så har man också möjlighet till bra studier på bra skolor för att sen få ett bra jobb. Det är lite mer sköt dig själv och skit i andra så länge Du har det bra som gäller där.

Det är inte så konstigt att skolan kostar pengar när man har dubbla lönen och halva skatten. Eller hur?

Efter allt jag nu skrivit i denna tråd borde alltså stå utom tvivel varför folk som studerar ska ha bidrag som dom klarar sig bra på.

Kom ihåg:

1. Utan folk med högre utbildning blir Sverige ett U-land på ca 15 år. (Ja det är så på riktigt..)

2. Sveriges höga skatter är bl.a till för att alla ska kunna få bra utbildning, inte bara rika människor alltså.

3. Om Du inte vill studera vidare borde Du vara glad att betala för någon som vill, eftersom det är på den personens axlar vår framtid vilar.
Senast redigerad av MagnusL den 6 april 2006, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
#892
2008 wrx sti
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

jäkligt bra skrivet magnus.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Kan tillägga att jag får stå för min utbildning själv, tur att jag får bidrag dock ifrån CSN [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Stefan Karlsson
henke
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:31
Ort: Skövde
Kontakt:

<!--QuoteBegin-xzbatt+6 Apr 2006, 19:01:50--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 6 Apr 2006, 19:01:50)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Lynxen+6 Apr 2006, 19:56:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen 4 6 Apr 2006, 19:56:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
och ändå har du råd att ha "massa" bilar,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266725"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


För att han jobbat i 5år?

Sen vad har du att göra med hans ekonomi igentligen?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266742"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


nä men det känns lite halvt som halvt dumt att säga att man inte har några pengar osv och att bidraget bör höjas om man sen har en bil som är värd 30k eller värsta tv'n osv.. då kan man ju sälga bilen/tvn och ha lite mer pengar till mat och sånt.. fattar inte varför man gnäller när man redan är så lyckligt lottad då man har skolan betald.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266744"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har som sagt jobbat och slitit för att kunna unna mig lite grejjer, jag ser mina bilar som en hobby.. och ärligt talat, en 200sx och en gammel jävla audi inbringar bara en spottstyver av vad 3års csn-lån innebär.

Jäkligt bra skrivet, MagnusL.

Dock så klandrar jag inte de vilka aldrig har ens tänkt tanken på att plugga vidare, jag såg också ner på dedär jävla nördarna när jag hade mitt 7-16jobb.

Hur som helst, till er som står på verkstadsgolvet och slavar: Tack för era skattepengar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

<!--QuoteBegin-henke+7 Apr 2006, 10:08:46--><div class='quotetop'>QUOTE(henke 4 7 Apr 2006, 10:08:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-xzbatt+6 Apr 2006, 19:01:50--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 6 Apr 2006, 19:01:50)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Lynxen+6 Apr 2006, 19:56:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen 4 6 Apr 2006, 19:56:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
och ändå har du råd att ha "massa" bilar,
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266725"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


För att han jobbat i 5år?

Sen vad har du att göra med hans ekonomi igentligen?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266742"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


nä men det känns lite halvt som halvt dumt att säga att man inte har några pengar osv och att bidraget bör höjas om man sen har en bil som är värd 30k eller värsta tv'n osv.. då kan man ju sälga bilen/tvn och ha lite mer pengar till mat och sånt.. fattar inte varför man gnäller när man redan är så lyckligt lottad då man har skolan betald.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266744"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har som sagt jobbat och slitit för att kunna unna mig lite grejjer, jag ser mina bilar som en hobby.. och ärligt talat, en 200sx och en gammel jävla audi inbringar bara en spottstyver av vad 3års csn-lån innebär.

Jäkligt bra skrivet, MagnusL.

Dock så klandrar jag inte de vilka aldrig har ens tänkt tanken på att plugga vidare, jag såg också ner på dedär jävla nördarna när jag hade mitt 7-16jobb.

Hur som helst, till er som står på verkstadsgolvet och slavar: Tack för era skattepengar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266952"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
menade inget illa eller så med det jag skrev och det var absolut inte bara till dej, det finns säkert många som har mkt dyrare bilar och pluggar som ändå klagar över pengar. och visst vill jag inte påstå att man inte ska vidare utbilda sej eller något sånt för det kan jag tänka mej att göra i framtiden också. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Kan en bil någonsin bli perfekt?
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Tråkiga är att 300krs höjningen är 100kr bidrag och 200kr lån [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Stefan Karlsson
Skriv svar