Mobiltelefon vilken ska man ha?

För Topics som ej är motorrelaterade
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Har en samsung idag som jag är riktigt nöjd med, men ta inte mig som någon referens.
Bild
Mina krav är troligtvis långt lägre än någon annans. Bra batteritid, bra taltid och framförallt snygg och smidig har varit mina enda krav fram tills denna byts. Då tillkommer ett krav till. Att den ska vara kompatibel med http://www.racecrono.com.
Det blir någon av dessa lurar, skiter i vilken så länge den inte är stor som en N95 och väger ett ton.
Nokia E50, E51, E60, E61, E61i, E62, E63, E65, E66, E70, E71, E90, N71, N73, N75, N76, N77, N78, N79, N80, N81, N81-8GB, N82, N85, N91, N92, N93, N93i, N95, N95-8GB, N96, 3250, 5320 XpressMusic, 5500 Sport, 5700 XPressMusic, 6110 Navigator, 6120 Classic, 6121, 6124 Classic, 6210 Navigator, 6220 Classic, 6290, 6650, Samsung SGH-i400, SGH-i450, SGH-i520, SGH-i550, SGH-i560, SGH-G810, SGH-L870, INNOV8, I7110, LG KS10, KT610.
Om iphone hade haft möjlighet att köra racecrono hade jag nog funderat på den, men den har storleken mot sig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

5800 ska vara riktigt vass. Min kollega har drivit antennutvecklingen på den och den ska vara oerhört prisvärd och ha mycket sköna features. Tanken från början var att den skulle ta upp kampen med Iphone, men den är på tok för billig för att hamna i samma segment, men den ska visst vara minst lika bra.
Högupplöst pekskärm
Bra GPS
WLAN
Fin musik och videospelare
Välplacerade LEDar (jag blev tvingad att skriva detta av den mekanist som placerat dem ;))
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Elvis_EG2
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

stiivN skrev:Man kan ändra theme, man kan göra den lite mer personlig. Finns sjuk nice applikationer genom Cydia som folk har gjort, t ex MMS funktionen. Finns massor, tog mig 5min att jailbreaka, ångrar mig inte en sekund.
åå ja, jail break is the shit.. gör det kristian, du kommer itne ångra dig :)
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
snick
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 februari 2006, 20:54

Någon som pillat på Nokia 5800? Hur känns den att använda etc? Tycker den ser lite plastig och klumpig ut... Priset verkar hel rätt iaf!
Little Elk
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

Den är väldigt lätt. Känns lite små plastig men inte mer än en se w902 eller c902. Mer hann jag inte riktigt märka under min korta demo.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

5800 verkar vara riktigt het faktiskt, blev lite små sugen på en sån om ja ska va ärlig.

Men har även alltid varit väldigt sugen på en iPhone, ni som har de, är ni nöjda? Hur är batteritiden?
Om den är låst till Telia, är det lätt att låsa upp? (Jag har 3)

MVH
http://www.fotoi.se
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Visst går det att låsa upp den nu med Yell0wsnow.

Jag har en icke jailbreakad telefon, alltså precis som de kommer från Telia och jag har kvar Telia som operatör och är toknöjd med iPhone... så här ett halvår efter inköp så är jag fortfarande otroligt nöjd och använder den dagligen till mycket mer än bara telefon.

De saker jag stör mig grymt mycket på är dock att man inte kan vidarebefordra SMS och att man inte kan använda den som modem till datorn.
Det finns fler drawbacks men inget jag stör mig på. Det finns däremot några ovärderliga program som jag använder dagligen. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
FoXxIe
Inlägg: 576
Blev medlem: 17 januari 2008, 20:07
Namn: Daniel Lindblom

uppar denna lite, någon som testat nokia 5800? nått som är dåligt med den? är grymt sugen på en sån..
Daniel Lindblom
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Jag är helnöjd med min 5800! :thumbup: Har inte hittat några större brister än så länge.
Får väl ta och citera M3: "Den fetaste Iphonedödaren hittills. Ja, till och med bättre än LG:s Renoir trots att kameran halkar efter."
boltis
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2004, 22:59
Ort: Hjärnarp, Ängelholm
Kontakt:

Någon som vet lite inside information angående släppet av Nokia N97? Läste något igår om att dom som beställt på Nokias hemsida skulle få sina levererade "inom några veckor". Sen dröjer det väl några veckor innan de slöa på 3 tar in den i sitt sortiment...Dags att förlänga abonnemanget ju! =)

Edit: Angående 5800 så har min sambo en sådan och är riktigt nöjd. En riktigt bra telefon till ett ganska överkomligt pris! Hon var skeptisk till en början men hon ångrar inte att hon lät sig övertalas av mig...=)
Senast redigerad av boltis den 12 maj 2009, 06:38, redigerad totalt 1 gånger.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Kan bara hålla med om 5800, enn underbar telefon! Riktigt billig om man ser till vad man får för pengarna, bra GPS (garmin), MP3-spelare (bra ljud), hyfsad kamera, 3G, touch o.s.v.

Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är batteritiden. Kan iof bero på att man nyttjar alla dess funktioner flitigt. Podradio via wlan, pod-tv via wlan o.s.v...
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
FoXxIe
Inlägg: 576
Blev medlem: 17 januari 2008, 20:07
Namn: Daniel Lindblom

4Honda skrev:Kan bara hålla med om 5800, enn underbar telefon! Riktigt billig om man ser till vad man får för pengarna, bra GPS (garmin), MP3-spelare (bra ljud), hyfsad kamera, 3G, touch o.s.v.

Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är batteritiden. Kan iof bero på att man nyttjar alla dess funktioner flitigt. Podradio via wlan, pod-tv via wlan o.s.v...
okej, det låter nice! då får det nog helt enkelt bli en sån:)
Daniel Lindblom
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Det tycker jag verkligen, ska dessutom komma en nya firmware uppdatering snart som bl.a. gör kameran bättre..

Webb-tv är för övrigt väldigt smidigt! Ställer in den på att hämta nya avsitt automatiskt under natten med hjälp av wlanet hemma. Så ha rjag dem lagom till bussen till skolan!

Battertiden är väl egentligen den svagaste länken och möjligtvis att det kan bli lite jobbigt att skriva långa mail på den om man har stora fingrar. Hotmail synkar den faktiskt oerhört smidigt också!
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Öberg
Inlägg: 595
Blev medlem: 27 april 2004, 17:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

hoppas verkligen på att nya firmwaren gör den lite smidigare i meny byten och kamera hantering
annars är den riktigt bra batteritiden är acceptabel för vad man håller på och pysslar med den.
0709-138741
Medlem #368
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Någn som testat Racecrono i N 5800? Av högsta vikt om jag ska välja en sådan. Annars tips på telefoner som racecrono fungerar på och inte strular. Hur är batteritiden på 5800 vid telefonanvändning, dvs ringa, sms, men inget trams utöver det. Taltid, std-by tid?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Race Chrono skall funka på 5800, ny betaversion på G (eller ute nu) med fullt stöd för touchskärmen, mailade lite med Anti (utvecklaren) om detta innan Mantorp, men hann inte få tag på telefon i tid.
Öberg
Inlägg: 595
Blev medlem: 27 april 2004, 17:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

ringer du och smsar är batteritiden grym brukar gå tre fyra dagar innan jag behöver ladda då den är väldigt snabb dock mellan att ha fullt batteri och nästan dö kan gå på ett par timmar i mitt fall men en av de bästa standby/tal tider jag varit med om.
0709-138741
Medlem #368
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

de e en av akilleshälarna på nyare nokia... batterit är fullt enligt stapeln men tro fan att den dör under första samtal.
lika bra att alltid ladda så man vet att den håller ett samtal.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
boltis
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2004, 22:59
Ort: Hjärnarp, Ängelholm
Kontakt:

Då var det dags att byta telefon. Abonnemanget kan förlängas fr.o.m. idag. Har dock enorma problem med att välja lur. Jag går och väntar på releasen av Nokia´s N97, men den är ju inte direkt billig heller. Det är väl egentligen den jag vill ha, men är den värd priset?

Alternativen är SE X1 eller kanske t.o.m. Nokia 5800. 5800 går nästan bort med en gång, för tjejen har den och det är kanske inte så kul att ha precis likadana. Billig och bra, men, ja, den har jag dessutom pillat på en del så den är ju inte så spännande längre. =)

Har alltid varit negativ till SE X1 men efter att ha känt och klämt på den en timme idag så känns den faktiskt riktigt aktuell helt plötsligt. Har inte haft något annat än Nokia de senaste åren och är ju van vid det. Har idag N95:an som egentligen inte "behövs" byta ut. Är ju en riktigt potent telefon fortfarande.

Htc har väl ett par nya varianter på G oxå?? Nåååå, ge mig hjälp och råd, ni som kanske är lite mer insatta. Och jag kan väl tillägga att Iphone inte känns jätteaktuellt.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
Användarvisningsbild
luckan
Inlägg: 494
Blev medlem: 8 maj 2007, 18:56
Namn: Daniel Lukjanovic
Ort: Halmstad

X1 är vad jag förstått inget man bör satsa på. Antalet X1 som har skickats in för rep är enorma jämfört med andra lurar i samma segment.

Mvh,
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

luckan: jag har en X1a som jag är toknöjd med, funkar helt efter förväntan, det man bör ha i åtanke om man köper en X1 är att det inte är en bra telefon om man vill att allt ska funka perfekt och vara fint redan från början, nej det är en telefon för den som orkar och vill sitta o pilla o ställa in skiten så att det blir som man vill ha det. Möjligheterna är väldigt stora på X1an men kräver en hel del pill. o tangentbordet är guld bara man stänger av att den föreslår ord, advanced config rekommenderas att installera.
vad geller rep vet jag inte, min funkar iaf utan problem, kör 7,2mbit mobilt bredband i den, surfar massor, kör google maps, mailar nästan uteslutande med telefonen numera, msnar, kört in garmin gps och lite annat godis. går att köra SPB mobile shell och HTC touch flo 3d allt paralellt tack vare panelfunktionen. e verkligen toknöjd, tar riktigt bra bilder också, det enda jag saknar är xenonblixt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Har efter mååånga år med Sony Ericssons PDA-telefoner (P800, P910 och P990 samt lite P1) och flera år innan dess med Sony Ericsson/Ericsson telefoner, nu skaffat en Nokia 5800 "XPressmusic" enbart för att köra Race Chrono (alltså, jag kommer använda den till annat, men bytte till Nokia för Race Chrono).

Måste säga att jag är imponerad av hur snabb och smidig den är, är ju helt nytt interface för mig men det tog inte lång tid att lära sig.

Batteriet tog slut på mindre än en halv dag, men det har nog mindre med telefonen att göra än att jag kört den på trådöst nätverk hela tiden, synkat hela min kalender, kontakter och några veckors mail samt laddat hem program och pillat på den konstant.

Får se hur den håller nu med mer normal användning idag...
Senast redigerad av David Lundin den 22 maj 2009, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jag är väldigt intresserad av batteritiden David, så rapportera in så fort du vet mer.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Fortfarande bara jag som har grymt bra batteri tid på min Xperia x1?

Sen har den ju aldrig buggat heller som vissa säger att den gör. :hypocrite:
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

HTC Touch Pro säger jag bara. Kanon lur, har allt + lite till. Jag har den igång 24/7, jobbar från 7-16 och radion är på konstant plus massa samtal och batteriet håller tills man går i säng. Men låt oss inse en sak. Det är mer än bara en telefon, det vore ett mirakel ifall den höll som gamla ericsson eller nokia (en vecka+)
Det som är sjysst är att den också har gyro (vattenpass liknande funktion) och gps och de har gjort ett program till den så du kan mäta 0-100km/h, gkrafter osv osv med den tack vare gyron och gpsen.
Utskjutbart t-bord osv osv den ser ut som en touch diamond (e exakt likadan) fast med tagentbord.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

martin p: nä min batteritid är helt jävla fenomenal! sitter ju på google maps väldigt mycket i jobbet och använder gpsen ofta när jag åker på larm har ännu inte hänt att mer än en plupp försvunnit under ett 12timmars arbetspass av frekvent användning. körde Garmin GPS när jag körde till åland en gång, hade mindre än halva laddningen kvar när jag åkte, 6½ timme senare blev den trött, då var det som sagt gps, satt o snackade i telefon säkert 1 timme också.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

jag är för lvrigt fruktansvärt missnöjd me batteriet i touch diamond.
min är dock inte pro, kanske skiljer?

annars e den sövverän
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

De e större batteri i touchpro.
Men om du är missnöjd kan du skaffa ett annat bakskal och byta batteri till ett större. Finns mycket sånt på ebay!
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Nu har jag kört den lite mer realistiskt (5800an). Tog den av laddning imorse vid ca 06.20, har pratat ca 30min, kört 2h med GPSen (varav 3mils konstant babblande då jag valt en annan destination än dit jag skulle), surfat och laddat hem podcasts (minst en timme) samt skrivit detta inlägg. Batteriet bör gå ner till hälften när som helst (inte än dock!)... Helt ok jobbat måste jag säga. :)
Senast redigerad av David Lundin den 22 maj 2009, 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Little Elk
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

Om man kan tänka sig en lur med Windows mobile i är x1 nog något som man kan tänka på. Personligen gillar jag ingen windows mobil. Dom är krångliga och sega tycker jag. Har dock inte testat nya HTC diamond 2 så det kan finnas nya bättre alternativ.
Att X1 har haft mycket problem är inget som jag har märkt något av. Jobbar som sagt på The Phonehouse och de vanligaste telefonerna vi får in för service för stunden är nog ända C905. Sen har vi de övriga Sony Ericsson lurarna. Dock beror det mycket på att Sony Ericsson säljer mest.

Personligen skulle jag följa min magkänsla. Känner du för N97 skule jag välja. Nokia kan inte släppa en lur som är skit i tider som dessa så N97 är nog riktigt vass!

Själv är jag som Kriter, en Iphone älskare, trots att jag inte har någon själv... Har för stunden en w715 och den funkar riktigt bra. Dock så är det skit att inte Racecrono funkar...
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Skriv svar