Bli Hondaförsäljare?

För Topics som ej är motorrelaterade
Mirrage

Sitter som Keyaccount hos en skärmdistributör idag. Egentiligen ett ritkigt bra jobb om bolaget hade mått ekonomiskt bra.

Nu gör det inte det och jag vantrivs oändligt - så det har blivit dags att byta jobb.

Efter att jag började åka Honda och framförallt skruva på bilarna så har jag blivit mer och mer sugen på Hondor. Är flygtekniker i grund men jag stortrivs som säljare.

Är det någon av er som har en inblick i en bilförsäljares vardag? vet hur lönesättningen brukar se ut osv. Är nämligen riktigt sugen på att sadla om.

Skall träffa RA motor i Uppsala i slutet av Aug. för att diskutera det men hoppas på att någon här på HPC skulle kunna ge mig en liten inblick.

Thanx!
[u][b]<span style='color:red'>Mirrage</span>[/b][/u]
Michael Gumowski / Stockholm

Civic Si -90
Nissan 200sx -92/89
Triumph Spitfire 1500 -78

<span style='color:red'>Civic 1,5 -89 säljes</span>
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Lönesättningen är VÄLDIGT individuellt satt mellan de olika bil ÅF...
Vanligtvis sä är det en fast månadslön med provisionstillägg beroende på hur många bilar du lyckas sälja..
Nu vet jag inte hur det ser ut hos RA men de flesta ÅF när det gäller Honda är familjeföretag..
I Sthlm har vi bl.a LDS-bilar i Vällingby med Micke och gänget..
Vi har även Rosenholtz där hela släkten är inblandade i företaget.
Och är det ett familjeföretag kan det nog vara lite halvsvårt att klämma sig in om man inte pillar på chefens dotter dvs..

Kan inte komma på att någon medlem här jobbar som bilförsäljare på en större ÅF, utan mer att några är mer eller mindre egna...
Fråga Trixie! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]

Enklaste är nog om du ringer runt och frågar eller besöker dem och frågar..
Åk till LDS och fråga efter Micke, hälsa från mig...
Благодаря мутра!
andno

Varför inte höra med Honda Sverige direkt! Det finns säkert utbildning centralt och annat som krävs.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Särås
Kontakt:

Jobbar som egen företagare men med en normal anstälds lön på ett bilföretag som omsäter ca 2000-2500 bilar varje år...

Äger 35% av företaget...

Hur som helst så kan vi säga så här, det är ingen dröm att börja i bilbranchen som alla/många tror...

Man kan räkna på att man får runt 13-16 tusen minus skatt och sedan nån form av provision 500:- per bil är ganska normalt alternativt 1000:-...

Om du startar en egen firma (enskild firma) och fakturerar dinna tjänster till RA eller den å-f du vill jobba åt så hamnar man i en annan situation...
Då brukar man räkna på att man får 15-20% av vinsten på bilarna man levererar efter på kost och alla omkostnader på affären, det vill säga att levererar du en Saab 9-5 (beg) och det blir 15000:- kost så RA förlorar 3000:- så får du ingenting!

Det är en chansning men som i längden kan ge dig en mycket bra provision men sedan ska du få ut pengarna från din enskilda firma oxå...

Det sätet är iaf det vi bilföretag uppskatar mäst då vi slipper ha uppsägnings tid och andra moral grejer...

Kan säga att du bör samtidigt veta att om vi tittar på RA så är det ett företag som är stora på begagnade bilar visst säjer dom 100-150 Honda (gissar på att dom ligger där i krokarna) men det delat på alla dom säljare som ska jobba där är inte så man kan överleva i all evighet som säljare utan din största vinst lär bli i beg bilarna...

Vet inte vad du vill veta men det där är grunderna...
Om du vill tjäna mycket pengar bör du bli försäljnings chef på större bilfirmor typ som Motorcentrum i Uppsala eller Upplans Motor men då ansvarar du oxå om det inte säljs nånting och du får mycket mer pappers arbete osv...
Samt att man får jobba mycket mycket mer än en normal säljare...
Sedan så ska du veta att bilhandlare blir behandlade som just bilhandlare många gånger på gott och ont... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]

Men börja inte jobba på en bilfirma bara för att du gillar märket dom representerar typ Honda, det finns flera anledningar men det kan vi ta om du är fundersam över just detta...

/Jimmy Särås
mvh Jimmy Särås

<!--coloro:Orange--><span style="color:Orange"><!--/coloro-->[b]Chapter 1 in the bible of Racing.[/b]
Ayrton Senna da Silva was the new Jesus.
Pepole will talk forever about him and they will always remeber Him as the Mesias of Racing and Racing spirit.
Mayby in 1500 years it will be a own religion and bible about Racing and Ayrton Senna!
So why shuld i wait in 1500 yers to idolize and pray for him when i could start today?
I will always remember the sprit that Ayrton Senna show us all for Racing,
for what He have done for me and for the Racing in the world!
Thank you Ayrton Senna!
[b]He is my Jesus![/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Mirrage

Tackar Clabbe Andno och Jimmy.

Jag skall nog höra med Micke. Jimmy det var en riktigt fin inblick du gav mig. Med Honda skadar nog inte att höra vad de själva har att säga.

Själv har jag varit egenföretagare twice, ena kom aldrig riktigt till skott och jag har kvar resterna av verksamheten, biltillbehörsförsäljning aftermarket performence.

Andra växte riktigt mycket till 2 butiker, flertal anställda och riktigt stor webhandel "techshop", tyvärr föll vi som 62 andra bolag när Ericsson föll i fjol nov/dec.

Jag älskar verkligen att sälja, och skruvar och säljer mina egna bilar, delat med ett stort teknikintresse. Jag har mitt egna bolag kvar vilket kan vara en bra preliminär lösning.

Anledningen att jag vill ut ur IT-branchen är att det verkligen inte finns några marginaler kvar och väldigt få bolag som "mår" bra idag. Bland oss stora distributörer så håller nästan alla igen tyglarna och lönen har blivit usel, från att varit riktigt bra.

Det som besvärar mig är just att det är "familjeföretag", det brukar innebära att strukturen i bolaget inte alls är så bra som den borde vara.

Jimmy finns det någon möjlighet att träffa dig och diskutera genom olika ideér?
[u][b]<span style='color:red'>Mirrage</span>[/b][/u]
Michael Gumowski / Stockholm

Civic Si -90
Nissan 200sx -92/89
Triumph Spitfire 1500 -78

<span style='color:red'>Civic 1,5 -89 säljes</span>
Särås
Kontakt:

Mirrage: Att träffa vet jag inte om jag hinner men prata över telefon är inga problem, som du säger så är strukturen oftast dålig på familje företgaen men oftast är även vinst marginalen bätre än på större firmor där säljarna oftast bara tänker på sig själv, vilket ger fel priser på inbyttes bilen då säljaren bara vill ha så stor vinst som möjligt på bilen dom säljer (struntar helt i inbyttet)....

Men som sagt det finns både negativt och posetivt med familje företag, det kan jag lova...

Det negativa med att jobba med ett märke man briner för är att man får se alla fel osv, det gör att man själv kan tapa förtroendet för varan, och när det gäller bilar är det viktigt att man inte förstör sitt eget intresse bara för att man jobbar med det märket som hobbyn kretsar runt, nu är ju Honda ganska bra rakt överllag men som sagt det är aldrig kul att se låd ras på CTR osv när det är ens favorit bil till exempel...

Jag har representerat märken jag älskat och det har vart svårt man har tappat en stor del av hjärtat faktiskt på grund av det...

Hur som helst det är bara att slå mig en signal om du vill inga problem...

Marginalen på bilar är inte så där jätte stor så länge man inte tittar på transport bilar där det fort farande finns stora marginaler...

Där har ju tyvärr Honda inget i Sverige...

Men som sagt lönerna är inte på topp...

Däremot är det bra att du har nån form av bolag som bilhandlaren du vill jobba åt kan hyra in dig ifrån, det kan ju vara bra för båda parter, tänk på att du kanske inte kommer att trivas samt att det kanske inte kommer gå så bra då är det smidigt att kunna gå snabbt...

M.V.H Jimmy Särås
mvh Jimmy Särås

<!--coloro:Orange--><span style="color:Orange"><!--/coloro-->[b]Chapter 1 in the bible of Racing.[/b]
Ayrton Senna da Silva was the new Jesus.
Pepole will talk forever about him and they will always remeber Him as the Mesias of Racing and Racing spirit.
Mayby in 1500 years it will be a own religion and bible about Racing and Ayrton Senna!
So why shuld i wait in 1500 yers to idolize and pray for him when i could start today?
I will always remember the sprit that Ayrton Senna show us all for Racing,
for what He have done for me and for the Racing in the world!
Thank you Ayrton Senna!
[b]He is my Jesus![/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Skriv svar