Förbannad!!! måste bara GAHH!

För Topics som ej är motorrelaterade
Malakai
Wannabe
Wannabe

29 december 2006, 18:16

Ja får väl börja med att säga att jag var på allmänt dåligt humör och hade jävligt kortstubin och detta fick de fan att börja koka inom mej!!! (är annars jävligt lugn av mej) <!--emo&:ranting:-->Bild<!--endemo--> Skulle hämta ut ett paket idag ..
När man handlar med kort på mindre ställen , typ kiosker så säger ofta fånet bakom disken:
3kr avgift blir de oxå!! Vafan har dom inte råd att ha kortautomat så ska dom väl inte ha dom???
okej 3kr är ju skit och igenting men ja stör mej bara på själva grejen!! dom slipper ha kontanter i kassan vilket minskar rånrisken osv.. så ska dom ha 3kr för de!! Påpekar man att dom inte få ta ut avgiften svarar dom med: Gå och ta ut kontanter då. Samma sak på pizzerian, SKA MAN INTE KUNNA KÖPA MAT LÄNGRE ÄNS!!

"nu säger väl nån, ha kontanter då. Men ofta man går runt med typ 1000kr i fickan nör man ska hämta ut ett postpaket typ."

hur ligger de till? kan man skicka konsumentverket på dom? har dom rätt till dom extra kronorna?

aja nu e ja inte sur längre för nu har ja fått avreagera mej lite.. till nästa gång ja ska hämta ut ett paket! HAHA
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Topplocket
Wannabe
Wannabe

29 december 2006, 18:37

Är det inte så att företagen (pizzeriorna, kisosken etc) måste betala för varje kortköp kunder gör? typ 3 kr till banken? Men hörde oxå något om att detta förbjöds och att det inte skulle kosta att handla på kort för konsumenten?
Henrik Andersson

www.truckmechanic.zoomin.se
stumpen
Användare
Användare
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman

29 december 2006, 19:04

har också för mig att de vart förbjudet o ta ut avgift för man handlar me kort!

håller med till fullo blir så förbannad på dom som tar avgift för kort köp, det e många pizzor o dyligt som blivit kvar lämnade av mig.

ren princip sak.
Freed
Användare
Användare

29 december 2006, 19:08

Vad jag hört/läst så har VISA skrivet i sina kontrakt att ingen avgift får tas ut. När det gäller MasterCard så beror det på vilken bank som butiken är kopplad till.

Lättast är att ta reda på vilken bank de använder och kontakta dem ang avgiften.

Det är grymt störande att man måste betala extra när man använder kort.

EDIT: <a href='http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=253392' target='_blank'>http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=253392</a>
Senast redigerad av 1 Freed, redigerad totalt 29 gånger.
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Honda CRX '89 [i]<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Snart färdig!<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45549" target="_blank">Min projekttråd</a><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Tack Till
<a href="http://dicksbilomotor.com/" target="_blank">Dicks Bil & Motor</a> ::: <a href="http://www.abrmotorsport.se" target="_blank">ÅBR Motorsport</a> ...<!--colorc--></span><!--/colorc-->
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

29 december 2006, 19:10

Pizzeriorna kan man man ju förstå. Cash rakt i näven är enklare att att gömma i bokföringen antar jag? <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Topplocket
Wannabe
Wannabe

29 december 2006, 19:15

Fler kortköp dessto bättre för säkerheten! Ju mindre kontanter en butik har dessto mindre rån risk!
Henrik Andersson

www.truckmechanic.zoomin.se
Malakai
Wannabe
Wannabe

29 december 2006, 19:18

<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Säkert har du sett en handskriven lapp i kvartersbutiken, tobaksaffären eller lunchrestaurangen. Där brukar det stå att du måste betala några kronor extra om du handlar med kort för under en hundralapp.
Men det måste du inte alls - om du har
Visakort. Sedan sommaren 2004 står det nämligen uttryckligen i Visas regelverk att inga extra avgifter får tas ut i samband med kortköp.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

<span style='font-size:21pt;line-height:100%'>Nästa gång gör alla såhär!!!</span>
Så, vad gör man om man nu utsätts för dessa förhatliga kortavgifter?

1. Till att börja med, se till att du använder ditt VISA-kort.
Jag bytte nyligen ut mitt AmEx-kort mot mitt VISA vid den aktuella transaktionen.

2. Meddela kortmottagaren (butiksrepresentanten eller vad det nu är) att det är ett avtalsbrott att debitera dig en kortavgift för att du använder kortet. Upplys men var inte elak. Tänk på att personalen kanske inte har något att säga till om utan bara följer chefens order. (man måste inte förklara detta för dem, men det är ju halva nöjet... <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> )

3. Om de fortfarande vill debitera en kortavgift, låt dem göra det men se till att det kommer med på kvittot. Är det inte med på kvittot är det en svart inkomst...

4. Kontakta din bank och gör en anmälan. Du kommer att bli ombedd att faxa in en kopia på slip och kvitto (om det inte är kombinerat - slip/kvitto)

5. Din bank kommer att återföra kortavgiften till ditt konto och kräva dito från kortmottagarens bank.

6. Kortmottagarens bank kommer att kontakta kortmottagaren och meddela att de bryter mot avtalet utöver att de tvingas lämna tillbaka den förhatliga kortavgiften.

*edit* Gäller alltså visakort *edit*
Senast redigerad av 1 Malakai, redigerad totalt 29 gånger.
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
stumpen
Användare
Användare
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman

29 december 2006, 19:23

kan du hoppa upp o sätt a dig på att jag kommer iallafall att göra.
Malakai
Wannabe
Wannabe

29 december 2006, 19:30

haha vilket glädjerus ja känner i hela kroppen. Funderar på att gå dit och köpa en klubba på kortet imorn <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> Muhahaha <- "elakt skratt"
bakos
Användare
Användare
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos

29 december 2006, 19:30

jag tror jag häldre sväljer stoltheten och betalar de 3kr för att betala med kort. tycker proceduren för att få tillbaka de kronorna är mer ansträngande än att dra till en automat och ta ut kontanter.
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Mattias
Användare
Användare
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Kontakt:

29 december 2006, 19:38

OOOOOOH!
Äntligen, åså har man ju Visa kopplat till lönekontot dessutom <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

29 december 2006, 20:17

Jag har full förståelse för småföretag som gör så när det handlar om mindre inköp. Tänk dig själv att du knallar in i en kiosk och köper en kexchoklad för en tia. Vinsten för företagaren är kanske 3-4 kronor efter att momsen dragits. Ska han då betala in 3 kronor till banken så kan han ju lika gärna låta bli att sälja sin kexchoklad och bespara sig mödan att köpa in en ny!

Boven i dramat är ju bankerna som tar ut vansinnigt höra avgifter för korttransaktionerna. Hur fan kan det kosta 3 spänn att göra en automatisk överföring som sker helt utan mänskligt arbete!?
3 öre känns mer rimligt med tanke på att de måste investera i ett system samt underhålla detta.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
insigma
Påläst
Påläst
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

29 december 2006, 20:21

Det kostar väll inte längre 3kronor för företagen att dra. ska väll röra sig om max 1 kr om jag förstått det rätt.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

29 december 2006, 20:21

jo, skall man gnälla på någon så e de bankerna som e de stora bovarna i dramat....
SMacke #364
Malakai
Wannabe
Wannabe

29 december 2006, 20:28

men som ja fattat de är de inga avgifter på just VISA?? Länken där uppe står de ju att de ok att ta ut avgift från mastercard och beroende vilken bank man har. Men VISA ska ju av avgiftsfritt?
mre
Wannabe
Wannabe

29 december 2006, 22:03

grejen e ju att man måste ha kort betalning annars förlorar man kunder.. sammtidigt som kunderna inte vill betala extra avgift för att dom betalar med kort.. sammtidigt som företaget inte vill betala banken för att kunden betalar med kort . hehe så va gör man .. man skänker en krona för besväret haah
Eminovic Idriz (Ido)
ludeR 92(H23A2)
M Säverot
Användare
Användare

29 december 2006, 22:26

en annan riktigt irriterande grej är att swedbank tar 10kr i avgift om man tar ut i vissa automater som inte är deras, detta är galet, finns ingen annan bank som gör så här
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
CRXStoffe
Wannabe
Wannabe

30 december 2006, 01:20

Nere på macken här i byn har de två kortautomater. En för belopp under 50kr och en för över....Detta för att på den ena automaten betalar de en fast summa i månaden ca 10000:- o på den andra en procentsumma.

För min del skiter jag i vilken läsare jag drar kortet i sålänge jag slipper betala för det. Jag har ju aldrig några pengar på mig, mer än kanske 100:-
------------------------
Christopher Nilsson
Seeage
Wannabe
Wannabe

30 december 2006, 02:33

För att en butik ska kunna ta emot kort så behöver man en central och flertalet abonemang (Amex,Visa,mastercard). Då detta är en tjänst som butiken skaffat för att kunna ta emot den STORA kundkrets som idag använder kort så betalar butiken ett par kronor per transaktion till kort tillverkarna EJ banken, detta gäller för alla kort.
Det är ju nämligen så tillverkarna tjänar sina pengar, eventuell årsavgift tar banken i egen ficka. Amex är lite annorlunda eftersom det ej är något bankkort.

Tillverkarna har lite olika sätt att ta betalt av butikerna, VISA och Mastercard tar 3% men cappar på 30kr, medans Amex tar 4% och cappar på 20kr
Därför kan man ibland se "Handlar du under 70 kr så tillkommer en avgift på 5kr" och ibland t o m "Alla kortköp debiteras 5 kr extra".
Detta är som någon sa olagligt, vill ni jävlas med butiken så genomför köpet och ta sen kvittot och sätt igång:)

Det största problemet vi har på amex när vi ska sluta nya kunder är att många känner till att vi är dyrare för butiker än VISA och Mastercard. Det stämmer att vi inte har samma täckning som t.ex VISA med sina 100%, vi har bara 96%. Det är för att dom sista 4% inte riktigt läst igenom avtalen med en miniräknare bredvid och insett att i vissa fall beroende på vad dom säljer så är vi t o m billigare än visa kortet.
För att komma tillbaka till 96%, det är en jäävligt bra siffra... för 3 år sedan var det bara 73% och det hänger fortfarande kvar hos många.
Så boys and girls, Skaffa ett amex nu <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

EDIT___ För övrigt så stämmer inte infon i länken riktigt. Det är möjligt att VISA har det skrivet i sina avtal osvosv. MEN att ta extra betalt för en vara kan hamna under en mängd andra lagar än en korttillverkares egna regelverk. T.ex stöld,ekobrott,falskmarknadsföring. Tror dock att skatteverket är mer intresserad än polisen i dessa ärenden.
Senast redigerad av 1 Seeage, redigerad totalt 30 gånger.
andno
Lärd
Lärd

30 december 2006, 02:53

Jag förstår handlarna fullkomligt! Det är helt meningslöst att sälja något om man inte kan tjäna på affären. Ni gnäller över att betala några kronor för ett småköp men säger inget till banken som håvar in enorma summor på att först ta betalt för kortet av er, sen får ni ingen ränta eller i vart fall nästan inget för att banken får låna era pengar och sen ska handlaren även betala till banken en massa för en rad olika tjänster. Bankerna är vår tids procentare!

Man kan se det så här från handlarens sida: Antingen så får de betala som använder en tjänst eller så får alla dela på kostnaden, vilket ger högre priser för alla. Vilket tycker ni är mest rättvist? Jag har själv varit näringsidkare i 12 år så jag vet exakt vad det handlar om. En mindre företagare har ingen glädje av korten men däremot en större kan tycka att det är bra.

Det är väldigt sällan som jag går ut med mindre än en 300-400 kr i plånboken och tycker att det är närmast pinsamt att betala belopp på under en hundralapp med kort! Dessutom är det inte bara % som ska betalas till banken utan även hyra/köp av en betalterminal, underhåll, administration, servicematerial osv. Bankerna äger gemensamt hela kedjan. Ställ er frågan, vill ni jobba gratis?
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Seeage
Wannabe
Wannabe

30 december 2006, 03:29

Kontant hantering kostar också pengar och innebär en rånrisk.
Självklart är det surt för handlarna men dom kan också välja att inte ta emot kort men då har dom ju problemet att dom tappar en kundkrets.

Sen är det som sagt inte banken som tar några procent utan Korttillverkaren.
Mattias
Användare
Användare
Kontakt:

30 december 2006, 04:17

Kan säga att de få ställen som inte tar kort rakt av.. dem har helt enkelt ingen kortläsare, dem ger jag fingret.
Jag handlar för mina pengar någon annanstans istället, har jkligt sällan mkt kontanter på mig.

Där jag bor finns allting i flertal så det är inget svårt att gå någon annanstans om handlaren inte vill ha mina pengar.

Det där med att Swedbank skulle ta ut en avgift vid automatuttag lät väldigt intressant, finns det någon sanning i det så verkar det vara dags att byta bank helt enkelt.

Visa som kort rockar, mitt AmEx används endast vid extrema nödfall... dvs kredit och det har till dags datum ännu inte inträffat.
Jkligt najs att veta att man har det om utifall att osv, speciellt när man inte behöver betala för det <!--emo&:P-->Bild<!--endemo-->
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
andno
Lärd
Lärd

30 december 2006, 13:59

<!--QuoteBegin-Mattias+30 Dec 2006, 04:17:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Mattias 4 30 Dec 2006, 04:17:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kan säga att de få ställen som inte tar kort rakt av.. dem har helt enkelt ingen kortläsare, dem ger jag fingret.
Jag handlar för mina pengar någon annanstans istället, har jkligt sällan mkt kontanter på mig.

Där jag bor finns allting i flertal så det är inget svårt att gå någon annanstans om handlaren inte vill ha mina pengar.

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tror du ärligt talat att någon handlare låter dig handla med kort "gratis"?
Man kan vända på det också och ge kontantkunden X % i rabatt.

Hur mycket betalar du för en påse när du handlar mat mm? Kanske 2 kr ... Kostnad några öre?
Här pratar vi inte om att handlaren tar betalt för sin kostnad utan dessa tjänar de enormt mycket pengar på.
En ICA-handlare här i Lund berättade att hans vinst var runt 1/2 miljon kr årligen (för ca 10 år sedan), bara på påsarna.

Såld:
andno
Lärd
Lärd

30 december 2006, 14:10

<!--QuoteBegin-Seeage+30 Dec 2006, 03:29:00--><div class='quotetop'>QUOTE(Seeage @ 30 Dec 2006, 03:29:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
Sen är det som sagt inte banken som tar några procent utan Korttillverkaren.
[right][snapback]360823[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vem tror du äger de vanligaste korten och inlösenföretag då?

<a href='http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infO ... 48,00.html' target='_blank'>http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infO ... 00.html</a>

Såld:
kenny
Användare
Användare
Namn: Kenny

30 december 2006, 14:25

själv hör jag till den lilla skaran som fortfarande använder kontanter.

anledningen är enkel. jag anser att Visa/Mastercard osv ska betala mig för att få registrera mitt köpbeteende.
detsamma gäller ica-kort coop-kort osv.. ska jag använda deras kort så ska jag minst ha 5% på allt jag handlar.

varför skulle jag ge dem denna information gratis när dom kan sälja den, använda den i sin marknadsföring, öka sin försäljning med de..?
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Flygare
Användare
Användare
Kontakt:

30 december 2006, 14:27

De pengar som genereras för påsarna går ju oftast till välgörenhet. Iallafall där jag handlar (ica).
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Mattias
Användare
Användare
Kontakt:

30 december 2006, 14:51

Å vad fan har påsarna med kortavgift att göra?

Klart det är "gratis" att handla med kort på ICA, falukorven kostar exakt samma om jag betalar kontant elr med kort.

Den som blir blåst isf är väl han som alltid betalar kontant om man ska se det så att dem bakat in kortavgiften i priset.
ei9440
Användare
Användare
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

30 december 2006, 17:11

Amex är säkert ett bra kort (har det i jobbet, används dock inte), men privat är det ju sjukt dyrt att ha, typ 4-500/år i kort avgift...tacka vet jag Statoil mastercard, kostar 150:-/år och då får man tillbaka en viss del på allt man handlar, i mitt fall som reser mycket o pröjsar hotell o hyrbil etc, så brukar det innebära en hundring tillbaka varannan månad <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
dalibor
Wannabe
Wannabe
Bil: Del sol vti civic vti
Namn: Dalibor Brajkovic

30 december 2006, 21:27

jag tycker att har man inte råd att ha en kortmaskin så ska man inte ha de.......
det roliga är ju att dom är ju framtagna till butikerna för rånrisken
men det är väl så svart pengar tack
Kör
volvo s40 t5 -06
honda del sol vti -93

Gamla bilar
honda civic vti eg9 -92
volvo 850s -95 såld
seat ibiza cupra gti -98 såld
civic lsi -92 såld
civic esi -94 såld
bmw 325 e30 -89 såld
audi 80 1.8s -88 såld

Dalibor Brajkovic
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson

30 december 2006, 22:33

Ja hur ska vi användare av korten kunna få banken att sänka avgiften?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Skriv svar