Ska du köpa HDMI-kabel?

För Topics som ej är motorrelaterade
Charly

Jag tror helt och hållet på åsikten i texten nedanför, varför i h-e skulle monsterkablar föra över ettor och nollor i ett fräschare tillstånd? Antingen har du förlust eller så har du det inte.
Spara pengarna och köp glass istället.

Consumers need to get the concept of "monster cables" out of their minds since they DO NOT apply to the digital world. There is zero difference in quality between the cheapest 12 HDMI to DVI cable versus the 100 gold-plated "monster cable." Monster cables are a holdover from the analog era, where signal leakage results in a degraded image or sound. In the digital world, a data cable either works 100% or it doesn't work at all, and there is no degraded middle ground. Since nearly all digital cables work (return the rare ones that don't), there isn't a shred of difference between the cheap cable or the expensive monster cable. If you can't find an HDMI to DVI cable for less than 30 in a retail store, you can google "HDMI to DVI cable" and there will be plenty online vendors selling them for 12-16 plus shipping. Don't be shocked to find HDMI cables that cost 60 to 150 in a typical retail outlet; just don't fall for it. The only place monster cables have any use is for the transmission of analog signals, such as the connection between your amplifier and your speakers.

<a href="http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=458" target="_blank">http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=458</a>
Medlem 427
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

Håller med. Kör själv med en Belkin.
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Självklart är det ingen skillnad när det gäller digital överföring.
Som sagt, en etta är en etta och en nolla är en nolla (på / av). Ingen kabel i världen kan ändra på det :)
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

Vet inte alls hur protokollet fungerar för det man sänder över HDMI, men det borde väl finnas nån form av samma problematik som med vanliga nätverkskablar? Alltså är det extremt låg kvalitet på materialet, glapp, långa avstånd eller nästan kabelbrott kan man få paketförluster. Det lär ju inte se roligt ut.
2008 wrx sti
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Men varför låter mina högtalare bättre när jag byter COAX-kabeln mellan dvd och förstärkarn?

En kabel har alltid förluster i sig, nu är de mycket små vid digitala överföringar men det finns en grej till som spökar och det är störningar, det finns saker överallt som kan störa en kabel.

Varför kan man få skitkass bild med HDMI-kablar runt 10m eller längre? -Fundera lite på den frågan så kommer ni troligen att ändra era åsikter.

Den engelska texten är bluff.
Krister

Och även som många upptäckt med åren så blir en kopia av en ljud-cd inte lika bra ljud som orginalet... men det kanske är annat.

Malkolm: Så länge du håller dig inom specifikationen för standarden så skall det fungera bra. Det är när du sträcker på standarden så blir det mer beroende av bra kvalité.

Sen vad jag kommer ihåg från el-läran så finns det svaga och starka ettor.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Skeeter
Namn: Anders Nilsson
Kontakt:

Joakim Olsson skrev:Självklart är det ingen skillnad när det gäller digital överföring.
Som sagt, en etta är en etta och en nolla är en nolla (på / av). Ingen kabel i världen kan ändra på det :)
Sant men signalen kan bli mer eller mindre distinkt (dvs vågformen störas) om man kör med ej skärmat kablage eller har väldigt långa kabellängder så att det ettor ibland tolkas som nollor och tvärt om, vilket i sin tur kan påverka kvaliteten.

Till skillnad från datortrafik så finns ingen felkorrigering i protokollet som gör att felaktig data skickas om, utan felaktiga "bitar" skörs rakt ut i bild eller ljud och saknade bitar fylls i av apparatens avkodningskretsar efter bästa förmåga.

Även digital optisk signal påverkas på detta sättet och därför så måste t.ex signalerna i fiberoptiska nät tvättas i såkallade regenerator stationer med jämna mellanrum (förutom att de också måste förstärkas ibland i repeater stationer)

Är HDMI kabeln skärmad och längden inte allt för lång så funkar det oavsett prisklass, oskärmad kabel kan vara ett problem beroende på miljön där den används oavsett längd.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Det borde krävas ganska starka störningar/magnetfält för att "ingen ström/ingen signal" ska ändras till "ström/signal" i en helt digital kabel (på/av).
Om materialet/kabeln är så dålig att det uppstår glapp, eller om utsignalen är svag samtidigt som kabeln är lång, så är det klart att information kan gå förlorad, annars känns det extremt tveksamt.

En kopierad CD bör t.ex låta EXAKT som originalet, om inte materialet/bränningen är så dålig att CD-läsaren uppfattar 1:or som 0:or och vice versa.
Är väldigt tveksam till att det går att höra skillnad på original och kopierad digital information. Blindtest någon? ;)
Någon som vet om musik-CD använder sig av felkorrigering, i stil med data-CD?

En koaxial kabel skickar väl digital information omvandlat till ett analogt gränssnitt för överföring (t.ex som bredband genom telejacket, fast där har vi protokoll som fastställer att informationen är korrekt). Rätta mig gärna om jag har fel :) Jag antar att det finn en viss felmarginal här om det inte förekommer felkorrigering.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 3 april 2007, 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Charly

Jag kan berätta vad som sker om det är "dålig kvalitét" på en lång 10m kabel. Bilden blir inte "sämre" utan det blir bl.a fläckvis gröna fält som rusar runt över bilden eftersom de inte kom me ö.h. taget.
Det är rätt ovanligt, det som oftast sker är att du inte får någon bild alls.
Det har hänt min vän och han var tvungen att byta kabel p.g.a detta, det berodde även bl.a på att hans grafikkort hade svårt att hålla uppe en spänning stark nog för överföringen.

Jag kan göra en jämförelse, när man tittar på en mpeg film så kanske det flimmrar till grönt någonstans i bilden, det innebär att där har det gått fel i överföringen någon gång.
Däremot så skulle väl ingen tro att din mpeg-film har blivit lite suddigare för att du hade en halvkass tp-kabel när du laddade ner den från nätet?
Medlem 427
Skriv svar