Använda datorn som tv-mottagare

För Topics som ej är motorrelaterade
Bagarn
Wannabe
Wannabe

1 juli 2007, 11:58

Jag har just nu 1st sopig (men billig) digital tv-mottagare samt en gammal laptop kopplade till min projektor, vilket i och för sig funkar utmärkt förutom faktumet att båda maskinerna är lite undermåliga.

TV mottagaren kan ha 70-80% mottagning och ändå så hackar bilden, dippar ner till 0% lite slumpmässigt och sen upp till 80% igen.
Laptopen har lite problem att köra DVD skivor utan att hacka, den är inget prestandamonster direkt.

Jag hade tänkt lösa detta med att införskaffa en så kallad multimedia dator (jag vet, alla datorer är multimedia nuförtiden, men det är vad de kallar dem).

Skaffar jag en ny dator som multimedia-station bör jag kunna ha den som TV-mottagare med inspelning, DVD-spelare, samt DIVX-spelare som jag har förstått det.

Jag har tittat på Dell Dimension C510 och modifierat paketet med TV-kort, Vista premium osv.

Det finns dock några grejer jag har absolut ingen koll på.

Hur är själva TV-mottagninen? kör man i helskärm så det blir som en vanlig TV?
Hur är Vista att köra som mediastation?
Gör det mycket skillnad om jag använder datorn för detta att köra en Sempron-processor eller en Athlon X2?
Behöver jag ett ordentligt grafikkort eller gör det ingen skillnad med ett integrerat?

Om någon har koll/erfarenheter av detta är jag djupt tacksam för svar.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
gnagis
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic FN2
Namn: Daniel Svensson
Kontakt:

1 juli 2007, 19:54

har hyfsad koll på det då jag haft det så i 3år nu,
själv använder jag en vanlig Intel P4 på 2.4ghz klockad till 2.8ghz och 1gig i ram med XP. jag kan se på tv och spela in tv samtidigt som jag gör annat på datorn (så länge inte det är för tunga grejer jag gör)

om du därimot är ute efter kvalite med mera så skulle jag helt klart tipsa om en "welton way" en poolare har en sådan och dom är underbara! lär bli en sådan för mig senare.

själva bilden är beroende på vilket kort du sätter i.

adda mig på MSN om du vill ha lite mera ingående snack om det ;)

vista har XPs mediacenter inbyggt så det kvittar (just nu) om du har xp eller vista.. dock kräver ju vista mera i övrigt så jag skulle köra på XP ;)

<a href="http://www.welltonway.com/swedish/demo.shtml" target="_blank">http://www.welltonway.com/swedish/demo.shtml</a> liten demo om wellton way

själv kör jag med "PowerCinema" från cyberlink.
äger en Abit Digidice deluxe dator och har ingen duk eller så till projectorn men är nöjd ändå bilden är ju ändå 640x480 på tv sändningen ;)

Fördelar: man kan pausa live tv och spola tillbaka och sen framåt igen osv.
man kan spela in tv program både genom timer eller direct det man tittar på.
enklare än många tor det är.

Nackdelar: du behöver ganska mycket kraft om du ska kunna njuta av det fullt ut vilket blir dyrt ;)
går datorn sönder går tvn sönder ;)
du måste köpa en dator som är "snygg" ;)

min dator: Bild

min msn: admin@karlstabo.se
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Bagarn
Wannabe
Wannabe

2 juli 2007, 16:00

Tackar for tipsen!

Tyvarr ar en Wellton Way inte aktuellt for mig eftersom jag bor i London. Far kora ett bygge istallet om det inte blir en Dell. Tyvarr ligger den ju inte pa 50top i estetisk utstralning, men ar man snal sa ar man... :whistling:

Fjarren du har, ingick den i paketet med TV-kortet eller var det nagot du var tvungen att kopa separat?

Kor heller ingen duk till projektorn. Har en tom, vit vagg som duger finfint.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Hamlet
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: B18 CRX
Namn: Daniel Lundberg

2 juli 2007, 17:36

Har kört XP med media center sedan det kom för 4 år sen eller nått sånt.

Hårdvaran är en P4 på 2.4ghz med 512mb minne o en vanlig disk. Duger utmärkt till två tuners med analoga utsändningar (sitter i ett gammalt kabel-tv nät), den blir inte sönderstressad av att tex. se på ett program och spela in ett annat. Men det märks att man börjar närma sig gränsen för vad hårdvaran mäktar med då den blir betydligt segare i responsen med två strömmar.

Digitaltv använder lite mer bandbredd så det borde teoretiskt kräva mer dator, men å andra sidan sitter det bra MPEG2-decoders på de flesta lite bättre TV kort nu för tiden så frågan är om det är så stor skillnad ändå.

DVD osv. är absolut inga problem och kvalitén är helt klart godkänd. Inte lika bra som en bra stand-alone spelare men du har mycket fler parametrar som kan påverka det ena eller andra när en dator gör jobbet, som tex. codecs mm.

Ett par rekommendationener om du endast skall ha datorn till media med XP/MCE:
* Köp inte heffa-dator som kräver en massa kylning. PC-surr i tv-soffan är jobbigt. Tänk på att PSU's ofta låter mer än CPU fläkten.
* Köp ett MCE-certifierat tv-kort, så är det i alla fall någon koll bakom. Hauppauge's dyrare varianter har alltid funkat fint för mig.
* Köp ett fläktlöst nvidia grafikkort som har fullt pure-video stöd (dvd decoder som använder nvidias hårdvara - funkar mkt bra för mig).
* När du har en installation som fungerar bra stäng av windows update och allt sånt och ta en ghost på installationen. MCE fuckar upp sig själv efter nått år även om man inte gör ett skvatt med den (iallafall mina).

Jag kör ett silverstone ATX chassie utan fläktar, alla lufthål tejpade och en så stor CPU-fläkt som fick plats. PSU'n är faktiskt en äldre variant med en mindre 80mm fläkt på baksidan då jag fick skumma luftströmskollisioner med 120mm agg som har en stor fläkt på insidan. Luft som slåss låter det med. Resultatet är en knäpptyst dator som inte har några som helst värmebekymmer mycket beroende på att den inte är kraftigare än den behöver vara.

Mvh.
Daniel
Daniel Lundberg, medlem 1617, Älvängen
Användarvisningsbild
gnagis
Kunnig
Kunnig
Kontakt:

2 juli 2007, 18:15

den fjärren följde med deluxe edition på abiten... men med dom allra flesta kort som är nått att ha följer där med en fjärrkontroll själv har jag 3st och alla funkar lika bra :D haha ;)

men som han säger satsa på ett som är MCE verified för det funkar till microsoft och dom flesta 3e part brukar sträva att stödja just dom korten först med.
Bagarn
Wannabe
Wannabe

3 juli 2007, 14:44

Tack for tipsen!

Jag har varit inne och kollat av Dell och kommit fram till foljande spec:

Dell Dimansion C510
Components
AMD® Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 3600+
Genuine Windows Vista™ Home Premium - English
Collect & Return, 1 Year Service only
No Monitor
1024MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x512]
160GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache
256MB ATI® Radeon® X1300 Pro PCI Express graphics card
48x CDRW/DVD Combo Drive
Dell™ Entry Quietkey USB Keyboard - UK/Irish (QWERTY)
Mouse Included in Wireless Keyboard and Mouse option
Accessories
Integrated 7.1 Channel High Definition Audio
No Speakers
No Floppy Drive
No Modem
Integrated Hybrid (Analogue/Digital) TV tuner PCIe x1 card and Dell™ remote control

Totalpris med frakt: £395.85

Ar detta tillrackligt? Datorn ar ju aningens ful men tv-kortet ar ett externt USB-kort, vilket gor att jag borde kunna gomma undan datorn lite och bara ha TV-kortet med IRn framme. :hmm:

Nu till en annan jobbig fraga: Hogtalare.

Just nu sitter jag pa ett par JBL Creature 2 (vita). Snygga, men lite daligt med surround i ett 2.1 system.

Eftersom det inte ar jag som ar man i huset har min flickvan satt kravet att om vi skaffar nya hogtalare sa maste de vara snygga ocksa. Snygga for henne ar inte de klassiska svarta ladorna, hon ar en skarp Apple-groupie, sa allt vitt ar kung.

Nagra heta tips?

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
TiN2K-D
Wannabe
Wannabe
Namn: Martin
Kontakt:

5 juli 2007, 23:48

Ingen aning vad du har för krav på högtalare, men samsung har ett vitt antigen 2.1 eller 5.1 system som låter helt okej för en "svensson".

Bild

Mvh
Bagarn
Wannabe
Wannabe

6 juli 2007, 15:41

Ser ju hur bra ut som helst!

Vad ar det for modellnummer pa dem?

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
RCAnka
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

9 juli 2007, 08:46

vem behöver en snygg dator när man kan gömma skiten ändå?
hauppage är tveklöst bästa märket när det handlar om tv-kort i mediacenter.

mina 5 cents. :)
Honda FN2 CW -10
Honda FK2 -07 -INBYTT-
Honda EG6 -92 -SÅLD-
Honda EE8 -91 -STULEN-
Daniel Hölbling, Bålsta
Användarvisningsbild
gnagis
Kunnig
Kunnig
Kontakt:

9 juli 2007, 13:06

men det är la snyggare att visa den... precis som med stereon och dvdn och allt det du har hemma så vill du väll inte gömma det ;)
RCAnka
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

9 juli 2007, 18:59

jo, men orka betala så mycket extra för att visa upp något som bara är marginellt snyggare än en knäckebrödsförpackning hur mycket man än försöker :)
vad man än gör så är det fortfarande en dator och en dator blir aldrig snygg :(

bättre jobba lite extra för att skiten inte ska synas alls, typ bygga in i en hylla eller liknande.
Honda FN2 CW -10
Honda FK2 -07 -INBYTT-
Honda EG6 -92 -SÅLD-
Honda EE8 -91 -STULEN-
Daniel Hölbling, Bålsta
Bagarn
Wannabe
Wannabe

9 juli 2007, 20:11

Hade jag haft tid, lust och pengar hade jag gärna bggt en snyggare låda. Som det ser ut nu blir det ett paket från Dell så jag slipper jobbet med det. Tyvärr blir det då också en snorful låda, men det kan jag ta. Det blir i alla fall inget monster-torn utan en desktop-modell.

Vågar man ta alla komponenterna och hiva i en annan snyggare låda?

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

10 juli 2007, 12:13

Hmm.. jag har oxså börjat luska lite i dehära å funderar lite på denna lådan..

<a href="http://www.nmediapc.com/htpc100.htm" target="_blank">NMediaPC HTPC 100</a>
Någon som vet något mer om den ??

<a href="http://www.tomshardware.com/2005/06/14/ ... age16.html" target="_blank">http://www.tomshardware.com/2005/06/14/ ... 16.html</a>
SMacke #364
Bagarn
Wannabe
Wannabe

18 juli 2007, 09:22

Fick hem ett paket fran Dell igar!

Far saga att jag ar riktigt nojd. Ladan ser inte like ful ut som jag trodde, men fortfarande ingen skonhet direkt.
Detta gor inget, for IR-sensorn till fjarrkontrollen har en 2.5 m lang USB kabel, dator sitter och myser i ett dolt horn.

Installationen/setupen gick ocksa helt utan problem, Vista/mediacenter skotte allt utan trubbel.

Har inte testat timelapse och allt sant an, det kommer nog snart.

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Skriv svar