köpa dator

För Topics som ej är motorrelaterade
bakos
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

Dags att köpa dator nu men jag kan inte bestämma mig om jag ska ha Stationär eller Bärbar, budgeten ligger runt 10 000 +- någon tusing.
jag spelar inte direkt några tunga spel, lite Lfs och Nfs då och då. Blir en hel del film och musik plus lite filmredigering.

med en stationär så kännns det som att man får "mer dator" för pengarna, men en bärbar är smidigare om man ska koppla till tv eller slösurfa i soffan.

vad hade ni valt?
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
CyProx
Inlägg: 138
Blev medlem: 6 november 2004, 16:46

skulle valt en bärbar då du inte verkar spela så mycket, vet dock inte vad lfs och nfs kräver riktigt för grafikkort...
David Persson
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

bärbar mac. lätt. finns ingen orsak till att skaffa stationär (eller pc) om man inte spelar. o macarna äger i ju filmredigering o musik. men de är dyra.. dells bärbäara brukar vara prisvärda.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Skulle inte påstå att Mac är dyra om man ser till vad man får...
Sen ryktas det också om att det i början av oktober (nästa vecka) skall presenteras en ny macbook... men som sagt, det är bara rykten.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Funderade länge på vad jag skulle köpa (har kvar min stationära dator) eftersom vi är två i hemmet
behöll jag den.. men det är så otroligt smidigt med den nya bärbara HP-datorn jag köpte nyligen,
kanon o kunna ha den var som helst o surfa i lägenheten, använder den även till Photoshop,
filmredigering m.m m.m... själv gillar jag bara PC. Älskar Windows Vista man fick till dessutom,
fungerar klockrent på min bärbara. HP's bärbara är väldigt prisvärda och man får mycket för pengarna.

Sen känner jag att jag fått bra prestanda och vad datorn har för funktioner o.s.v för pengarna.

Tror säkerligen att mac-försäljningen ökat också på sista tiden det är mycket möjligt, verkar dock
som en del köper mac bara för designen.. vilket jag tycker är fel.. allt beror vad man skall ha en dator
till.. men personligen har jag provat mac många gånger förut men inget jag fastnar för.

Nu handlar inte tråden om pc vs mac.. Nu handlade tråden bara om just stationär eller bärbar, så det blev
kanske lite offtopic med, men jag skulle valt en bärbar dator om jag vore dig iallafall. Vad jag tror och vad jag
hört från många butiker innan jag köpte min bärbara dator, så har försäljningen verkligen ökat enormt vad gäller bärbara pc.

Bärbara är så smidiga, tar liten plats o bra om man vill ha med den överallt, vilket inte är alls lika smidigt om man skall
ha med sig en stationär precis...
Senast redigerad av Andreas79 den 1 oktober 2007, 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Jimmy
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Bygg eller köp en färdig HTPC, det blir mitt nästa mission iaf
Senast redigerad av Jimmy den 1 oktober 2007, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Krister skrev:Skulle inte påstå att Mac är dyra om man ser till vad man får...
Sen ryktas det också om att det i början av oktober (nästa vecka) skall presenteras en ny macbook... men som sagt, det är bara rykten.
Jag personligen tycker inte att mac är så prisvärda, när jag köpte min xps m1710 så fanns det ingen bärbar mac som änns kom i närheten av den, och dom va lika dyra.

Ända som talar för mac i mina ögon är andrahandsvärdet, det brukar hålla sig bra på mac´s.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
bakos
Inlägg: 71
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos
Ort: Ljungby

lutar mest åt en bärbar nu men vad ska man välja där då?

en HDX9070 hade vart nått, 20,1" skärm fullsize tangentbord mm. :P men 25k är lite i överkant ;)
<a href="http://netonet.se/item.asp?iid=98066&si ... nRow3Right" target="_blank">http://netonet.se/item.asp?iid=98066&s. ... w3Right</a>
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
tantgron
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 maj 2005, 14:55
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Ort: Mariehamn/Åland
Kontakt:

Jag beställde idag en Asus G1S. 15" skärm , Core 2 Duo 7500 (2,2 Ghz) och nVidias senaste mobila grafikkrets.

Jag ville ha en så liten laptop som möjligt eftersom jag vill ha datorn mobil, och om jag behöver en större skärm så hara jag en 20,1"are att koppla till. Grafiken kommer att räcka till de flesta av dagen spel, och grafikkretsen är även klockbar om man behöver mera kräm i framtiden.

Om du spelar så kommer du även att göra det i framtiden, så se till att handla en burk med hyfsat bra fart i grafiken, i de flesta laptopar är det omöjligt att uppgradera grafiken. G1S kostar ca 1400 € i Finland, vilket borde vara ca 12500 kr. Nära din budget, och med tanke på att Du får Vista U med och 2 Gb ram så är det en prisvärd dator enligt mig.

Ska berätta mera när jag får den, tyvärr så släpps den först den 9:de i Finland så jag får vänta lite... :(
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

En bärbar dator som har större skärm en typ 17 wide är inte en bärbar dator, det är en stationär dator utan sladdar ;)

Jag har lite problem med att spela med min xps tyvärr, min native upplösning är 1920x1200, mao så är det i den upplösningen jag vill spela :P tyvärr så tar inte min bärbara dator dom upplösningarna i spel så jävla bra, fast å andra sidan så finns det vad jag vet ingen bärbar som gör det =) alienware(som dell äger vad jag vet) har iof bla en "bärbar" med sli osv.

Jag hadde nog sagt att du bör hålla dig ifrån vista helt med en bärbar =)

för 10k så kan du tyvärr inte få en bärbar som går att spela på, men du kan få en hyffsad stationär utan skärm för det, som tar spel bra.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

Köp två burkar, en billig stationär, går att få ganska privärda, runt 5-6k.
Sträck ut plånboken, och köp en lite mindre bärbar för 7k, strunta i allt som heter prestand, bärbart är och förblir långsammare än stationära burkar.
Skärm o tangetbord verkar redan finnas så där har du den biten till din stationära.

Skulle tro att du landar på ca 12-13k för båda världarna ihop.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Vista på min bärbara har iallafall funkat hur bra som helst, skulle aldrig vilja köra något annat på min bärbara! Sjukt nöjd med Vista till den!
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Om det är film och bildredigering som du håller på med så är det stationärt som gäller. behövs ju en del hårddiskutrymme samt att det är skönt med en stor skärm 19" minimum.
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Inte för att vara sån men man måste inte ha en stationär dator för att redigera film.

Köpte ett pc express-videoredigeringskort/firewire till den bärbara (istället för de gamla pcmcia-korten)
fungerar klockrent :thumbup: inga som helst problem att redigera filmer på den... kör med 2 gb minne till datorn,
o lagom storlek på hårddisken... sen har jag bara en 12" skärm, vilket räcker bra (ska de vara bärbart så ska de :) )

Man behöver inte tvunget ha en stor skärm till en bärbar dator... då anser jag inte den är bärbar.

Sen går det ju ändå att koppla till en annan skärm om man så önskar ändå.
Senast redigerad av Andreas79 den 5 oktober 2007, 09:18, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Andreas79 skrev:Inte för att vara sån men man måste inte ha en stationär dator för att redigera film.

Köpte ett pc express-videoredigeringskort/firewire till den bärbara (istället för de gamla pcmcia-korten)
fungerar klockrent :thumbup: inga som helst problem att redigera filmer på den... kör med 2 gb minne till datorn,
o lagom storlek på hårddisken... sen har jag bara en 12" skärm, vilket räcker bra (ska de vara bärbart så ska de :) )

Man behöver inte tvunget ha en stor skärm till en bärbar dator... då anser jag inte den är bärbar.

Sen går det ju ändå att koppla till en annan skärm om man så önskar ändå.
Beror väl lite på vad man har för budget oxå. Det kan bli väldigt dyrt om man ska först köpa en bärbar med kapacitet att redigera bilder å film och sen köpa till en större skärm.
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Man behöver ingen större kraft för att redigera bilder och filmer, så länge laptopen har dedikerat grafikkort och lagom med minne. Sen att köpa till extern skärm kostar ju runt 1500kr för en helt okej.

Jag kommer aldrig gå tillbaks till stationär PC, om det ska bli stationär så blir det en MAC som har allt i skärmen. Är så trött på allt ljud, klumpighet av stationär med kablage å allt det där.
Stefan Karlsson
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Jag håller lite med dig stiivn, jag kommer aldrig mer att bygga en prestanda stationär, orka ligga på topp, å andra sidan så stör inte kablar osv mig, dom är ju bakom skrivbordet och man flyttar ju inte datorn, passiv kyld pc rockar ^^
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
andno
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

Lyfter en gammal tråd lite istället för att starta en ny.

Funderar på att köpa en bärbar och det blir ju inte så mycket svårare när man kan få en "gratis".
Jo jag vet att det är en avbetalning men ändå.

Vilka märke är bra och vilka ska man akta sig för?

Max 15,4" men satsar nog på 12-14" då den ska vara just mobil och lätt att ha med på tåg, buss och såklart i mc'n!

Har tittat lite på några som telia säljer och då funderar jag på den mittre 12,1".
<a href="https://www.tewss.telia.se/privat/produ ... aradatorer" target="_blank">https://www.tewss.telia.se/privat/produ ... datorer</a>
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

det där blir inte alls speciellt billigt. du betalar fortfarande på den om ett år och då är den gammal. skulle INTE köpa de där. nonono
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Jag skulle personligen aldrig köpa dator från Telia, de har valt dessa datorer med omsorg... och då inte din omsorg utan sin egen kassa. Precis som Ecci säger så är den gammal snabbare än du betalat av skiten.

Alltid bättre och billigare att casha direkt. Skall du ha en bärbar att ta med dig överallt så kan jag inte låta bli att rekommendera Apple... deras senaste Macbook Air är toksnygg och riktigt portabel (världens i dagsläget tunnaste bärbara).
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Bagarn
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:41
Ort: London, UK

Ar inte kompis med de svarta tangenterna pa Macbook Air, tycker det passar mycket battre med vita.

Vill du ha en liten, billig och talig dator? Kop en Asus Eee :D
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Tror nog att man vänjer sig vid de svarta snabbt.

Kan säga att jag helt slutat rekommendera PC till folk, vill de spela får de söka råd nån annanstans... Mac är så jäkla nice och problemfritt så för mig blir det inget annat.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Bagarn
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:41
Ort: London, UK

Jojo, problemfritt...

Som nar man skickar ut en uppdatering till sina maskiner, tvingar folk att installera den, sedan inte later maskinen starta upp?

Min fru har en MacBook som hon ar jattenojd med (den ar ju sa vit och gullig), dock har den genererat mer problem under 8 manader an vad min Vaio har under snart 3 ar.

Mac ar fina datorer, men jag haller mig till pc an sa lange.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

bagarn: Mig veterligen finns inga uppdateringar du MÅSTE installera. Sen har jag, min fru, min mor o styvfar, andra mackompisar väldigt sällan några problem. Där jag däremot får hjälpa svärmor och svärfar med deras respektive datorer näst intill dagligen med just strul som är windowsrelaterat.

Men som med allt annat så finns det alltid de som upplever saker som struligt medans andra inte.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Men herrejösses vad dåligt vista kan vara då?

Vi är ca 15 utvecklare här på firman och ett 5-6tal har (tyvärr) vistaburkar

Det man kan konstatera är att på deras maskiner, som är nyare och mer krut i än våra så går samtliga applikationer segare och minnet tar slut oftare. (Vi talar förvisso om utvecklingsmiljöer som kan käka runt 700Meg i minne lätt)
Men i förra veckan så fick dessutom en av våra bättre utvecklare en "uppdatering" till sin vistaburk som renderade den totalt värdelös, ett par timmar gick åt att backupa och nu har han blåst ut skiten och slängt in ubuntu, så gott som samtliga funktioner går bättre dessutom så används färre resurser och energiförbrukningen har gått ner.
Det trots att han kör med compiz som är likställt med aero.

Vad ska man säga, jag trodde faktiskt vista skulle vara bättre, men jag säger som de flesta företag, det finns ju inga anledningar att byta till vista, inga alls.
Däremot går jag mer och mer mot ubuntu som har lyckats samla alla viktiga funktioner till ett gratis operativssystem.

Man kan köpa en dator med en core2duo på 2.4ghz med ubuntu för ca 12K här i göteborg, det är rätt hyffsat :)
Medlem 427
Skriv svar