Barnvagn

För Topics som ej är motorrelaterade
Krister
Användare
Användare

12 mars 2008, 22:58

Jag vet, den har ingen motor... men den har fyra (i vissa fall tre) hjul och någon som styr... så jag tyckte den passade in i Ordet Fritt och inte i Off Topic. :)

Så vad är det som gäller... finns någon galen tråd på nåt familjeforum om någon som blir galen om folk som talar illa om Buggaboo (ingen aning om stavning) och andra förespråkar Urban Jungle (Scotte) medans andra föredrar fyrhjulingar.

Så vad är det som gäller?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister
Användare
Användare

12 mars 2008, 23:01

Vi själva skall precis till att börja kolla lite och är inne på en fyrhjuling då vi behöver stabiliteten eftersom den kommer vara ute i skärgården, ute i skogen och än värre... hälsa på hos Fredde199!!! :D

Så vi kollar väl på de traditionella märkena men tar jättegärna emot tips och ideér på vad, vart och hur man skall titta på vagn.
Framförallt (eftersom jag är en faktanörd) så vill jag höra varför man skall titta på vissa saker och varför man skall undvika andra.

För vår del skall den gå in i en Accord Tourer 07:a (som de flesta här förmodligen vet) så storleken är inte jättebetydande men helst vill vi få in en hundbur bredvid så den får gärna vara mindre bred.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

12 mars 2008, 23:44

"ENBART för motorrelaterade topics"

Tyvärr...it has to go!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Användare
Användare

12 mars 2008, 23:56

hehehe, yea yea. What evva... :D

Kör:
krister"albin"
Användare
Användare
Bil: civic vt -91
Namn: krister johannesson

13 mars 2008, 06:26

kolla in frugans affär vet jag :whistling: .
ligger i göteborg men hon skickar land och rike runt.

<a href="http://www.mammapappabarn.nu/" target="_blank">http://www.mammapappabarn.nu/</a>
krister johannesson

civic vt -91 renovering på g
Toyota Prius -09

i don`t believe in heaven,and i don´t believe in hell
as a place with flames were people are having eternal pain.
i believe in a place i call "beyond"
Charly
Användare
Användare

13 mars 2008, 08:28

Vi agerade mycket på vikt när vi köpte vår barnvagn, teutonia spirit S3, förvisso en 3-hjuling men den vägde flera kilo mindre än konkurrenterna samt har en förhållandevis låg tyngdbas vilket gör den stabil.
Det efter att ha snackat med en som säljer barnvagnar som sa att alla familjer köper ungefär 3 barnvagnar under ett barns uppväxt, och den första nästan alltid är för stor och tung, man drar den lite fram och tillbaka i affären och tror att "den här blir jättebra!" för att sedan inte orka.
Snart är det dock dags för vår "3-e" vagn som komplement... en sulky.
Medlem 427
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem

13 mars 2008, 08:55

Jag resonerade så här när vi köpte barnvagn, skit i vad som är mode då mkt är skit.
Vagnen ska vara lätt så tjejen klarar av att bära den om man ska upp för rulltrappa lr så, den ska va skitlätt att vika ihop då den åker in och ut ur bilen 300miljoner gånger och gärna att den krymper i ihopvikt läge. Vissa vagnar händer det ju inte mkt med :blink:
Förvarings möjligheter ska det oxå finnas så man slipper se ut som man ska ut å hajka varje gång man ska ut med ungen.

Sen kan jag säga som så att även då vagnen hittades så användes den mkt sparsamt, då vi har bil och använder den ofta så blev det istället att man bar knodden i baby skyddet. Vagn nummer två däremot användes MKT mer och det var sittvagnen....
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Krister
Användare
Användare

13 mars 2008, 09:04

Ingen som har kommentarer kring fördelen trehjuling vs fyrhjuling?

Kör:
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 1 time

13 mars 2008, 09:10

Fyrhjuling alla gånger....

Stabil, robust och funkar i den mesta terräng...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Krister
Användare
Användare

13 mars 2008, 09:16

Det är vad jag också har fått för mig... men har ingen direkt erfarenhet eller feedback på det.

Sen kommer man till det roliga med alla hjulen... skall det vara större med gummidäck eller mindre typ "sulkyhjul"?

Mycket frågor men tänkte vi kan ta den här tråden som en slags rådgivande tråd till alla blivande föräldrar och inte bara mina önskemål.

Kör:
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem

13 mars 2008, 09:48

Större gummi när det är snömodd, men bra vagnar finns det ju som tillbehör, dvs "vinterhjul" & "sommarhjul"
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Legend 3.5 -97
Charly
Användare
Användare

13 mars 2008, 09:58

{BÅGEN} skrev:Fyrhjuling alla gånger....

Stabil, robust och funkar i den mesta terräng...
förutom när du ska vända på den inne i en butik.... då är 3-hjulingar totalt överlägsna.

(detta gäller inte fyrhjulingar med vändbara framhjul dock)
Medlem 427
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

13 mars 2008, 10:13

Jag förespråkar trehjuling alla gånger på året då vi bor i stan, men även befinner oss ute i skogen helgtid. Vår urban jungle har luftfyllda hjul som är stora för vagntypen. Denna vagn går att köra i allt från snö till lös sand och tipprisken är i princip obefintlig. Vad vi jagade när vi köpte vagn var låg vikt, tre hjul och stabil. Även att vagnen inte ska behöva något komplement efter hand som vi byter till sittvagn. Denna vagn tror jag vi klarar oss hela lillemans vagntid. Jag rekommenderar Urban Jungle till alla våra vänner som bor i stan och ska köpa vagn, visst kostar den kanske mer än andra när man plockat ihop allt som behövs, men smidigheten är oslagbar enligt mig.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem

13 mars 2008, 10:14

Charly skrev:(detta gäller inte fyrhjulingar med vändbara framhjul dock)
Och hur rolig är det att köra dom när det är snö ute
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Legend 3.5 -97
Charly
Användare
Användare

13 mars 2008, 10:24

snö?

vad är det? :D

Nej men allvarligt, vi hade snö 2-3 dygn i år och det var väl knappt en decimeter, det gick utmärkt... jag tror snarare det har med storleken på hjulen som avgör mer än antalet.
Senast redigerad av 1 Charly, redigerad totalt 13 gånger.
Medlem 427
Krister
Användare
Användare

13 mars 2008, 10:28

Vafan Scotte, här kommer du och förstör... ;)
Grejen är att frugan och jag gillar att promenera i skogen med doggen, sen på sommaren så blir det lite skärgården och mosters landställe i uppsala... så vagnen bör/måste klara stigar och dylikt utan större bekymmer.
Sen precis som dig Scotte så är jag lite bekymrad över vikten också... blir ju trots allt så att frugan kommer behöva lyfta in den i bilen också...

Kör:
M Scotte
Kontakt:

13 mars 2008, 10:29

vi har hund, befinner oss mycket i skogen med vagnen och den är suverän i alla typ av terräng.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Krister
Användare
Användare

13 mars 2008, 10:34

Hmm, ok. Då kan vi skippa det som argument till fyrhjuling med andra ord.
Skall ta och visa tråden för frugan... hon är helt inställd på fyrhjuling men själv är jag öppen för andra ideér.

på lördag skall vi förmodligen till någon Baby Land eller vad de heter och checka läget.

Kör:
boltis
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

13 mars 2008, 12:49

Mitt bästa tips låter kanske lite "snålt" i vissa öron här inne. Men vi gick och köpte oss en begagnad Emmaljunga Duo combi med hårdlift och sittdel för ca 1600 kr i kalasskick. Har för mig att dom köpte den i slutet av 2005. Använd till ett barn i ca 4.5 månad, sedan blev det riktig sittvagn för deras del.

Det är det rådet vi har fått av släkt, vänner och bekanta.

Första vagnen används ibland inte mer än 4 månader, och att lägga 9200kr (vilket den briovagnen med tillbehör slutade på som vi tittade på) för något man använder så kort tid gör jag bara inte(liggdelen då). Då är det bättre att köpa en billigare förstavagn och sedan köpa en bättre och smidigare sittvagn.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
Krister
Användare
Användare

13 mars 2008, 13:04

Vi har inge prestigeproblem så beggat är något vi tittar på också... men nytt är även det av intresse, det handlar helt enkelt om att hitta den vagn vi vill/skall ha och sen se vad priset blir.

Kör:
M Scotte
Kontakt:

13 mars 2008, 13:05

Klart man kan köpa beggad vagn, men jag personligen(då jag var den enda med intresse i vår familj för vagnens märke, utseende etc) kände att enda beggade vagn jag skulle kunna tänka mig att köpa var om någon inom släkten hade avsikt att sälja en Urban Jungle, vilket ingen hade, därför blev det en ny. Visst kostar mycket, men oavsett hur vettig man är innan man skaffar barn och tänker att beggat är perfekt, ändrades min åsikt totalt när jag greppade att jag skulle bli pappa till en martinjunior. Klart lillkillen skulle ha det ballaste som fanns att uppbringa enligt mig!
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 1 time

13 mars 2008, 13:14

Skall man ha en hyffsat billig och komplett vagn som är säker och stabil då tycker jag att man skall köra med BRIO HAPPY...

Skit bra vagnar...

Finns lättvikts hjul som följer med och då blir den lättare..

Finns även ett chassi som man viker in hjulen på så att den blir mycket kompakt när den är ner fäld.

Mjuk lift skall man ha tycker jag för de e smidigast..
Man kan ta ur den och låta lillen sova i den...

En väldigt bra all around vagn tycker jag för en human peng..

Jag hade gjärna haft en urban vagn för det är den bästa 3 hjuliga vagnen tycker jag men den är för dyr...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Charly
Användare
Användare

13 mars 2008, 13:31

M Scotte skrev:Klart man kan köpa beggad vagn, men jag personligen(då jag var den enda med intresse i vår familj för vagnens märke, utseende etc) kände att enda beggade vagn jag skulle kunna tänka mig att köpa var om någon inom släkten hade avsikt att sälja en Urban Jungle, vilket ingen hade, därför blev det en ny. Visst kostar mycket, men oavsett hur vettig man är innan man skaffar barn och tänker att beggat är perfekt, ändrades min åsikt totalt när jag greppade att jag skulle bli pappa till en martinjunior. Klart lillkillen skulle ha det ballaste som fanns att uppbringa enligt mig!
haha, du låter som de där mammorna som köper märkeskläder & leksaker till sina barn som helt ovetandes har kläder för mer pengar på sig en dag än andra har för i hela klädskåpet. :D

Fast jag ska erkänna att jag köpte en recaro-bilstol till lillkillen :D
Medlem 427
boltis
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

13 mars 2008, 13:34

För att återkomma lite till det här med beggad vagn, så är det ju en sån hysteri att man bara MÅSTE ha en ny vagn. Ivarjefall om man skall se till hur det fungerat i min bekantskapskrets.

Vi är ganska många som skall ha/har fått barn av dom vi umgås med. De allra flesta har köpt nytt och det har ju krupit fram hos de flesta att det kanske inte var det bästa dom gjort. Visst, jag hade självklart gärna köpt en sprillans ny vagn, men tror nog jag hade ångrat mig. Framförallt när man ser vilket skick den vagnen är i som vi köpte. Inte ett märke på hela vagnen, samtidigt som vi fick hur mycket extra prylar som helst. Oanvänd bärsele från babybjörn, lakan och örngott både till vagnen och säng, oanvänt!, oanvänd åkbräda till ett ev. syskon osv. Fick väl grejor för över en tusenlapp som dom bara ville bli av med. Så jag känner att vi gjorde en bra affär =)

Och självklart ska Johan Jr. ha det ballaste och bästa som finns, men nu kan han/hon istället få nåt ANNAT mycket roligare! ;)
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

13 mars 2008, 19:00

jag kan säga så här!

Det BÄSTA du kan köpa är inte den lättaste,inte den stabilaste,inte den minsta, utan den som har bäst möjligheter till allt av allt!
jag blev galen, letade vagn i över 6 månader, testade nog utan o överdriva allt på marknaden...fastnade för den jag minst gillade i början,den frugan såklart ville köpa från första början:) .

Vår vagn är bred, men inte för bred, den är mycket lätt och behändig, samt är oooootroligt smidig då den har snurrhjul fram som dessutom är låsbara för terräng samt snö (funkar ypperligt).

Det är helt meningslöst enligt mig att köpa ny vagn efter liggdel, när många mycket bra vagnar kan erbjuda ligg/sittdel till samma chassi.
Vår vagn håller från 0- ca 4 år!det är idealet...

Den är inte snyggast, men absolut snygg!många fina färger att välja på...

Vår vagn har dessutom flugit till många olika länder och varit med om sjuka taxiresor i egypteno fått plats i skuffen på en accent sedan...svårslaget att ens få plats samt hålla för den behandlingen...den är som ny ännu (dock vart inne för o tighta skruvar en gång vilket givetvis är gratis).

Jag är extremt nöjd, inte spec dyr,snygg,MYCKET lätt o bra o köra,samt ungen sitter/ligger som en gudinna...!
ALLT ingår (vilket de flesta tar (mycket) extra för!

sooo the winner in my family is...ps vi har den grön/grå den e SKITSNYGG irl
Emmaljunga City Jet. tror vi köpte den komplett för 6990:- om jag inte e allt för full
Senast redigerad av 1 PatrikGBG, redigerad totalt 13 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Little Elk
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

13 mars 2008, 19:08

Nu ska jag bara säga att allt om barnvagn och barn är jag helt novis på. Får knappt sitta barnvakt åt kusinens son men jag kan i alla fall, som utomstående, till allt detta vagnhysteri som man kan märka många blivande föräldrar så kan jag hålla med om att begagnat verkar riktigt vettigt! Sen det här med märkeskläder och att de ska ha det bästa är ju självklart men när de är små och när vi snackar kläder å sådant så spelar det vell ingen roll? Vänta tills de blir större å har lärt sig hur man gör för att få det senaste TV spelet å alt vad som kommer att vara inne då... ;)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
HansG
Användare
Användare

14 mars 2008, 09:48

Jag får väl kasta mej in i diskussionen då jag nu varit barnvagnsägare i 4 dagar! :prop:

Vi valde Teutonia Spirit S3 (bra val "Charly" eller hur? :wohow: ) pga mycket bra smidighet tack vare 3 hjul, stora hjul som går bra över ojämnheter, bra fjädring (även fjädring på framhjulet! ), skön tyngpunkt, lillen hamnar i bra höjd i både liggdelen o sittdelen (vi är ganska långa föräldrar), SITTDELEN ÄR VÄNDBAR vilket den ofta inte är på 3-hjulingar (det sägs vara en trygghet för den lille att sitta bakåtvänd mot sin förälder första tiden som sittpassagerare)

den får plats perfekt bredvid vår hundbur bak i Tourern, framhjhulet fälls in fint bakåt/under vagnen vid fällning.

sist men inte minst så betalade morfar hela kalaset :D

[attachment=30475:20080310191.jpg]
Senast redigerad av 1 HansG, redigerad totalt 14 gånger.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Krister
Användare
Användare

14 mars 2008, 09:54

Hans, hur bred är hundburen ni har?

Såg ut att vara en trevlig vagn btw.

Kör:
Charly
Användare
Användare

14 mars 2008, 10:49

ja, den är riktigt bra... och den är lätt. för det blir en del lyft.
Vi valde en svart faktiskt eftersom vi använt den över vintern så har det inte varit några problem med att den skulle bli "varm".
Medlem 427
HansG
Användare
Användare

14 mars 2008, 11:11

buren är 49 cm bred. det fina med den 3-hjuliga vagnen är att hjulhuset som tar lite plats i bagaget inte blir något problem eftersom vagnens chassi hamnar "över" hjulhuset när det vilar på sitt framhjul.

MED hundar
[attachment=30476:20070718..._001_med.jpg]

och utan :)
[attachment=30477:20080314204_utan.jpg]
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Skriv svar