sälja bil till norge?

För Topics som ej är motorrelaterade
Malakai
Wannabe
Wannabe

10 september 2008, 22:04

De är en norrman som vill köpa min bil men varken han eller jag vet riktigt hur man går till väga. så ja fårgar här :prop:

Chris sålde väl till norge? Vad ska man tänka på osv.. Tips? Dyrt vet ja att de blir men de finns tydligen sätt att komma undan lite billigare.?

/mvh Niclas
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
raseri
Moderator Gold
Moderator Gold
Bil: Integra Type R / S2000
Namn: Fredrik Hellström
Been thanked: 4 times

10 september 2008, 23:27

Har för mig att jag har läst i england att man specar upp alla "extra" delar och sådant när man tar in den i norge, och beroendes på vad som står där så taxeras bilen annorlunda... ? ska se om jag kan hitta tråden.. :D
- Regionsombud Väst -
Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda Integra Type R K24 '99
Honda S2000 AP1 '00
Malakai
Wannabe
Wannabe

11 september 2008, 05:03

hitta detta:

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Sälja bilen sin till en norrmann för export är inte farligt.

Man fyller INTE i något ÄGARSKIFTE i papperen, då norska personnummer inte är lika dom svenska.

Ska man exportera bilen vill Vägverket också ha någon form for dokument på att bilen verkligen är exporterad.

Et importdokument från norska tullen är det dom vill ha.

Så här går det till när jag hämtar bil i sverige.

- Säljaren beholder skyltarna och alla papper på bilen, som säkerhet.

- Vi skriver TVÅ kontrakt, och i kontraktet står det at bilen ska exporteras till norge.

Kontrakt 1 är originalkontraktet, med säljars och köpars namn och address. För säkerhetsskuld skriver man in också personnummer i kontraktet, båda norskt och svenskt. Få evt köpare att legitimera sig med körkort el dyl. Och bilens regnr, chassisnr och köpssumma får man också skriva i kontraktet. Ska bilen ej registreras i norge, skriver jag at bilen säljes som delar ej som helbil. Säljare och köpare skriver på ett ex var.

Kontrakt nr 2 är identisk, men med en lägre köpssumma. Detta pga bilen MÅSTE MOMSAS in till norge vid tullstationen på riksgränsen. Annars har man inte bilen lagligt i norge. Och säljaren vill ju ha sitt dokument ifrån norska tullen också. Men man vill ju inte betala FÖR mycket till staten.

- När köparen passerar riksgränsen momsas bilen, pappers skrivs och bilen är laglig att ta in vidare i norge. Det ska betalas 25% moms av köpsumman och frakt. Tullarn kollar också upp med svenska polisen om bilen inte är stulen, och om chassisnr stämmer. Dom frågar också efter regskyltar och papper på bilen. Man säger bara ägaren har dom. Annars får man bara lämna in dom til tullen. Köparn skickar tullpapperet till säljaren, som bifogar detta till regpapperet som skickas in til Vägverket.

- Säljaren skickar nu in regpappern ifylld med köparns namn och märkt för export. Bifogar kopia av köpskontraktet och tullpapperet säljaren nu har fått i brevlådan. Skyltarna kan man också skicka in om man vill.

Bilen blir nu avregistrerad.

Kan något gå fel då?

* Köparen kan "glömma" skicka iväg tullpappern till säljaren. Då får man ju inte något att skicka in till Vägverket. Detta löser man att man ringer norska tullen, anger chassisnr och köpars namn, address och norska personnummer. Så skickar tullen en kopia till dig.

* Men vad om köparen inte momsar bilen, men smuglar den in? Jo, om man inte har gjord et avtal på det, så får man anmäla bilen stulen. Då fixar det sig ju.

(Om man inte vill momsa, så måste man göra et avtal med säljaren då. Man får lämna tilbaka plockat chassis till säljaren för skrotning då senare i sverige. Dock finns det några norska bilskrotningar vid riksgränsen som kan avregistrera svenska bilar också, men man måste då ha ägaren med, som ju är säljaren. Som norrmann är det olagligt att ha et bilchassis som inte är registrerad införd. Det är olagligt at ha på ens egen ägendom, köra, bogsera eller ha på kärra en bil som inte är norskreggad, i norge, om man inte har ägaren med. En norrmann kan dock ha en bostadsaddress i sverige och svenskt personnummer, och norsk address och personnummer samtidigt. Då får han köra sin svenskreggade bil i norge. Men om man inte kan dokumentera att man verkligen bor i sverige under en viss tid om året, så får man inte köra sin svenska bil på norska vägar.)

Norska staten är krångliga. Så om köparen är norsk, och är dum nog till at inte göra det korrekt, så är det enkelt för säljaren att fixa till det.

Jag hämtar alltid bil på kärra. Om något händer på vägen, är bilen försäkrad på dragbilens försäkring.

Säljaren har säkerheten i att beholda skyltarna. Då säljaren står som ägare på bilen tills den är avregistrerad. Om säljaren vill, kan köparen köra bilen till riksgränsen. Det blir som att låna bort bilen. Köparen får dock inte köra vidare in i norge ifrån tullen. Då tullen tar skyltarna.

Hoppas jag inte skrev så mycket at det hörs krångligt ut. Det är inte det.

Då norska köparen INTE har något svenskt personnummer at fylla i ägarpapperna.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

så med andra ord kan man skriva ner värdet för han ska få in bilen billigare??
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Nett@n
Användare
Användare

12 september 2008, 13:45

När man säljer bil till ett land utanför EU så ska man avregistrera bilen. Trafikregistret 0771-14 15 16 har mer info.

Sedan ska du också lämna en exportdeklaration till tullen. Blanketten hittar du på http://www.tullverket.se och den heter ED eller enhetsdokument. Det finns också en handledning där hur man fyller i den. ED-handledningen. Som privatperson kan man få lite hjälp att fylla i den.
Jeanette Wallberg Sundgren
Skriv svar