Lågkonjunkturen är här.

För Topics som ej är motorrelaterade
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 6 times
Kontakt:

7 oktober 2008, 10:29

Hur känner ni av att dåliga tider är för dörren?

Förköpte ni er på något eller satsar ni nu?

Tips, kommentarer etc diskuteras.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 10:32

Vi passar på och börjar leta hus för att förhoppningsvis komma över ett inom ett år eller så. Väntar in den riktigt djupa svackan innan vi slår till.
Sålt vår ena lägenhet för att hålla kontantinsatsen redo när rätt hus dyker upp för snabb affär.

Hur agerar ni?
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

7 oktober 2008, 10:35

Jag fortsätter min konsumtion som vanligt så länge jag har inkomst, får jag kicken klarar jag min ekonomi på akassa.

Om alla stoppar sin konsumtion så kommer ju krisen bara fördjupas. Det är ju en självuppfyllande profetia. Någon ropar kris o alla drar åt svångremmen => och krisen kommer snabbare och hårdare.

Jag o frugan letar tillomed hus vi också. Som det är nu slipper man ju budgivningar, husen går för utgångspris eller strax under.
Själv vill jag gärna tro att hela finanskrisen är lite mer upphaussad än vad den egentligen behöver vara.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Dennies
Användare
Användare
Namn: Dennis Gullberg

7 oktober 2008, 10:36

Vi köpte hus precis innan svackan för en shysst peng och har nu renoverat upp det till den standarden vi vill ha.
Tror inte vi kommer uppleva lågkonjunkturen någon speciellt nu i början i alla fall, det ska vara ifall räntorna börja falla.
och isåfall kommer det bara bli en positiv upplevelse.

Vi får hoppas det "bara" blir en ny 90' tals kris och inte en 30' tals kris.
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 10:36

Konsumtionen är samma som innan då vi inte är drabbade av skenande kostnader pga räntan.
Man ser en tydlig trend att dyra lägenheter eller hus över 3 miljoner har helt stagnerat och tappar i värde. Eller rättare sagt de kommer ned till det pris som de egentligen är värda.

Förstår att bankerna är skärrade, det är dem osm är de stora bovarna i detta drama, de enda som tjänar på höga bopriser är bankerna.
Senast redigerad av 1 M Scotte, redigerad totalt 7 gånger.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 1 time

7 oktober 2008, 10:37

Sålde ju lägenheten i rätt tillfälle (fick bra betalt). Men å andra sidan så köpte vi huset då priserna var som högst.
Men det kanske var bättre att placera pengarna i ett hus än på börsen :)
Känns kanske lite fel att plöjja in massa pengar i ett garagebygge nu, men det får gå. Kanske får avvakta lite med att inreda det.

I övrigt så tycker jag inte vi agerar nåt annorlunda.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
sir_Daniel
Användare
Användare
Bil: civic eg esi
Namn: Daniel Landström
Kontakt:

7 oktober 2008, 10:42

ingen skillnad för mig för tillfället, hyr ett hus och lägger pengar på hög för att köpa nästa år (när jag slutar veckopendla)
Daniel Landström
KudoZ PerformanZe http://WWW.KUDOZ.se
M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 10:43

Märker ni någon skillnad på era arbeten?
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Dennies
Användare
Användare

7 oktober 2008, 10:44

Precis som Asse så sålde vi också vår lägenhet precis i rätt tid och fick sedan köpt ett hus för en bra peng så hur illa krisen blir finns där gott om marginaler.

Förstår fortfarande inte varför folk har köpt villor för fantasisummor och inte nog med det sedan har dem max lånat villorna också.
Kan förstår dem som sålt något annat och sen köpte lite dyrare, men inte alla dem som köpt för hutlösa pengar.

Ta en bekant till mig som har fasta kostnader på över 14000 på bara boendet, hur roligt är det ifall den ena blir av med jobbet. Men tycker man
bara om att bo och inte göra annat kan det kanske fungera.
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Dennies
Användare
Användare

7 oktober 2008, 10:45

den mest markanta skillnaden är väll att man inte tillsätter dem tjänsterna som finns lediga, utan täcker upp tiderna med dem som redan
arbetar som extra arbetare eller låter passet "stå tomt" (arbetar som säljare på ett större varuhus)
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Been thanked: 1 time

7 oktober 2008, 10:54

Lever som vanligt, märks lite på jobbet att försäljningen gått ner. (vitvaror) Men det kommer in kunder ändå ibland och gör storköp...
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

7 oktober 2008, 11:05

INgen skillnad för mig. Jag går lite och funderar på att köpa ett hus tillsammans med tjejen. Jag ser det som ett bra tillfälle att kunna köpa för rimligare pengar även om min lägenhet går ner i pris också. Min lya kommer inte att rasa lika mycket som ett hus och därmed är det en bra affär att sälja lyan och köpa kåk. Så resonerar jag.
Jag är inte ett dugg rädd för att bli av med jobbet eftersom jag jobbat längst som projektledare på mitt företag och just vår svenska avdelning går väldigt bra än så länge.

För övrigt så lägger jag så lite pengar som möjligt på att spendera och så mycket som möjligt på att ammortera. Men det har jag gjort ända sedan jag tog lägenhet och billån, så det är ingen skillnad. Jag tänkte passa på att beta av så mycket som bara går av mina lån innan man ska köpa dyrt hus och skaffa barn etc. Då kanske man får gå ner på minimum-ammortering för att få det att gå runt.
Senast redigerad av 1 Steffo, redigerad totalt 7 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

7 oktober 2008, 11:07

Jag jobbar ju inom flyget och där har vi märkt en minskning i resenärer hos en av våra operatörer, SAS. Detta är ju inte pga konjunkturen utan pga att SAS redan var och är i en fantastisk kris. nästan i stil med FORD. Sas har dragit ned på antalet flygningar pga att de inte har tillräckligt med flygplan i rätt storleksklass, ni kanske minns DASH 800-planen dör landningsstället vek sig vid landning? ja just det.. Passagerarna vill ju inte flyga med dem och sas har inte råd att köpa andra nya flygplan så de flyger med MD-80 och 737 (141-181platser) där de egentligen bara har beläggning för 70 pasagerare... det säger sig själv att de skär ned antalet turer istället för att flyga med halvtomma flygplan och gå med brakförlst varje tur. Deras konkurrenter gnuggar ju händerna dock... SVerigeflyg har ju bara 50pers-maskiner och de har ju nu köpt in 72pers kärror för att kunna norpa alla missnöjda sasresenärer.

OM inte lufthansa går in o köper sas så kommer de med all sannolikhet att gå under. För jag tror inte att de nordiska staterna har finanser att gå in o rädda sas när vi är mitt i en "kris" själva.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Lars P
Lärd
Lärd
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Kontakt:

7 oktober 2008, 11:11

Jag som pluggar och bor hemma märker inget änsålänge iaf.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 11:16

Jag tycker man ser mönstret tydligt på forumet. Inte många som köper grymt potenta bilar fastän priserna är låga.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

7 oktober 2008, 11:20

samma som för Asse å Dennies här.. sålde lägenheten me duktig vinst å köpte hus till ett bra pris....
Dock e tanten mammaledig 1 år å har sedan 1½ år kvar i skolan så vi försöker hålla lite i pengarna men så va de redan innan..
dock är ja lite fundersam på hur lättsåld NSXen kommer vara till våren... i värsta fall får ja la behålla den till nästa högkonjunktur.. :D
SMacke #364
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

7 oktober 2008, 11:29

Jag jobbar som bilförsäljare, kan säga att ja dricker mera kaffe nu för tiden :)

Det är verkligen riktigt dött stundtals, men ibland så blixtrar det till. Franför allt är det små bilar som säljer.

Räntor och skit har gått i taket, och det är många som tar lån på sina bilar. Mycket mer än jag kunnat tro.

Köpte ju min M3a för några månader sen, har inga lån å grejer på den så det e skönt.

Men visst känns det i plånboken att det är låg konjunktur, tar med mig mat till jobbet varje dag nu istället för att äta ute t ex. Gör mer roliga grejer hemma istället för att bränna det på stan och festande typ.

Men vafan, vi sitter alla i samma båt. Bara att härda ut! Men ja tycker synd om mina SEB aktier haha... fiii fan.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Krister
Användare
Användare

7 oktober 2008, 11:31

Själva sålde vi lägenheten för ett år sedan och köpte radhus... fick en sjysst vinst på lägenheten och renoverar för fullt där hemma. Just det, köpte ju Accorden för ett halvår sedan och måste säga att vi märker inte av några sämre tider trots att folket ropar varg utanför dörren.
Plöjer ner satan med pengar på ett MC kort och sitter och funderar på vilken hoj som skall köpas till våren.

Ja just det, dåligt med jobb... tror inte det, sa själv upp mig igår då jag skrivit på ett nytt jobb med hyffsad löneökning. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Junior
Användare
Användare

7 oktober 2008, 11:34

Jag har inte märkt av detta än iaf. De snackas och mycket på tv/tidningar, bemaningen bolagen tar första smällen.

Jag handlar precis som vanligt. Hus är man sugen på, men jag ska nog vänta ytterligare... tror att man kan få rikigt bra klipp om 6 mån 1 år.

Angående hottade bilar så verkar ingen vara sugen fråga mig inte varför, men jag tror att man hellre köper nått mer säkert kort. Man vill inte belåna till nåt som är redan trimmat och inte värderas högts hos f-bolgaen. Alla får inte lika lätt lån heller som förr.

Mycket svammel ifrån min sida hehe
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 11:39

Även om ni gjorde stora vinster på era lägenheter så var nog priset på nya bostaden i förhållande till dåvarande prisläge, dvs dyrare än det ni sålde. Dem enda som tjänar på en prisstegring är bankerna som kan låna ut mer pengar, för människor finns det inget självändamål att få massvis med stålar för en sak för att i nästa ögonblick betala ännu mer för nästa.
För vår del vill vi gärna att allt kollapsar och husen går för låga summpr samtidigt som vi får betydligt mindre för lägenheten vi nu bor i, då vi köpte den i ombildningen från hyresrätt till bostadsrätt, så mindre än vi köpte den för får vi ändå inte. Mest intressanta för vår del är så låg lånesumma som möjligt, inte maximal vinst för vår lägenhet.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Kristian
Master
Master

7 oktober 2008, 11:44

Vi märker inget speciellt, band alla lån när vi köpte huset i juni förra året (vår längst bundna ränta är över 1% billigare än rörlig i dag, tji fick du banktanten som sa att det minsann alltid är förmånligt att ha en del rörlig).

Konsumtionen går ju till mat och barnklädes kontot så där är det ingen större skillnad, vi måste ju äta och ungarna envisas med att växa ur sina kläder.

Jag jobbar inom bygg branchen (värme/kyla och ventilation) och man hör ju att det ska ha svängt men vi märker ingenting, jag tror framförallt att det är pga ett bra rykte, vettig kundkrets (bostadsrättsföreningar och större fastighetsbolag) och att energi priserna går upp vilket gör det lönsamt att energioptimera sina anläggningar.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

7 oktober 2008, 11:52

Här har vi inte märkt någonting direkt. Jobbar på en mindre datorfirma (9 pers) som pysslar med lite av varje. Vi har några utvecklare och några "IT-konsulter" och nån servicetekniker + ett par som mest är i butik. Pysslar med allt från service av datorer åt privatpersoner via web och serverhosting till "större" server och nätverkslösningar för mestadels små och medelstora företag.

Tycker inte det märkts av så mycket varken på konsultsidan eller i butiken faktiskt...

Men det är tråkiga tider, lågkonjunktur blir alltid någon slags självuppfyllande profetia, men tillsammans med bolånekrisen i USA och alla banker som råkar illa ut så accelereras nog problemet har jag en känsla av.

Själv fortsätter jag som innan... eller ja, jag försöker faktiskt få ordning på min ekonomi, inte för att jag har ont om pengar men jag har varit dålig på att hålla i dem och nu har jag en bil som behöver saker :)
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

7 oktober 2008, 12:19

scotte: mnjaa.. inte i vårat fall.. vi köpte lägenheten för 1.5 å sålde för 2... lite renoveringar, men en ren "vinst" på ca: 420k..
sedan kontaktade jag tanten som vi köpte huset av direkt å fick det till det budet ja la...
Hon visste att hon kunde få mer, men dels känner vi grannarna som är en av mina bästa polare å dom har hjälpt henne massor under åren å dels tyckte hon att de va roligt att vi verkligen ville ha huset.. <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--> ( vi kontaktade henne första ggn för3-4 år sedan å visade vårat intresse... )<!--sizec--></span><!--/sizec-->
så huset är värderat<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--> (eller var iaf)<!--sizec--></span><!--/sizec--> till 3 mille <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->(och det innan ja började renovera)<!--sizec--></span><!--/sizec--> å vi köpte de för 2.6.... :thumbup:
dvs ca: 400 vinst på lägenheten å 400 under marknadsvärdet på huset.. :sun:
men vi har haft ofantlig tur ( och lite skicklighet ) så i vårat fall så har vi klarat oss bra....

vi har köpt vårat drömhus å jag kommer inte flytta förens de e dags för en bungalow i Thailand... :D
Det som känns viktigast för oss är att vi har råd att bo kvar.. vilket vi kommer göra i 30-40 år om inte banken "tvingar" oss dvs.. men så djup kris hoppas ja att de inte blir...
Kontentan är att om 30 år skiter ja nog i om vi gav 2.6 eller 4.6.... bara ja har trivts här.. :)
Å har man <a href="http://www.trampebil.se/hus/bilder/blan ... imma_2.jpg" target="_blank">sådanhär</a> utsikt från frukostbordet resten av livet så kommer jag vara nöjd.. :D
SMacke #364
Dennies
Användare
Användare

7 oktober 2008, 12:28

smacke jag måste hålla med om utsikten, synd att den enda gången man får något sådan i skåne är ifall man orka ta 360 dagar av blåst och hälften av dem med regn vid kusten =)
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

7 oktober 2008, 12:33

Jag märker inte heller av så mkt om jag ska vara ärlig, mer än att större bilar är svårsålda, det gäller både sportigare och anmält större bilar, medans små bilar som aygo och så verkar gå inom 24timmar. Verkar som folk vill sälja sina stora bilar för att köpa mindre mer ekonomiska..

Sen den andra saken jag märker av det på, det är räntorna, är ju skyhöga tycker jag, när jag tog billån först för ca 4 år sedan, så låg räntan på 6,xx% idag är den uppe på 9,2%, har iofs kunnat förhandla ner den lite, men inte så mkt.
Boräntan också, när vi tog den så låg den på 4,xx-5%, idag ligger den fanimej på över 7%.

Inte för att man märker av det så mkt, men det är ändå några 100 extra per månad som springer iväg tyvärr..

MVH
István
Senast redigerad av 1 Istvan, redigerad totalt 7 gånger.
http://www.fotoi.se
M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 12:48

I ditt fall Smacke så vet jag hur affären gick till, så bortse från mitt inlägg. Vi försöker hitta samma affär, då vi har 700 000 i ren vinst på våra två lägenheter om jag räknar på minimum vinst på nuvarande, hade varit fint med ett hus för 2 till 2,5 och kunna stoppa in 500 rent och använda 200 till ändringar/renovering, och ändå ha en dräglig boendekostnad. Ännu hellre ännu lägre inköpssumma för huset så att boendekostnaden blir minimal, är allergisk mot höga fasta utgifter.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 12:51

Får man fråga vad ni har för boendekostnad för huset Smacke? Räknat på 2,2 mille och en fiktiv driftskostnad på säg 2500kr i månaden? Har ni gjort eller ska göra förbättringar ur driftskostnadsperspektiv? Direktverkande el eller alternativ uppvärmning?

Eller ni andra för den delen, vad är den faktiska konstnaden för ert hus? Inte bankernas glädjekalkyler med jämkning och orealistiskt låga driftskostnader. Dvs realla kostnaden i verkliga livet för er villa med X kr i inköp. Lista gärna hur ni bundet/delat upp räntan, kommunalskatt och uppvärmningsform som extra input i kalkylen.
Senast redigerad av 1 M Scotte, redigerad totalt 7 gånger.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem

7 oktober 2008, 13:07

köpte mitt hus förra gången det var kris på fastighetsmarknaden ,räntan låg då på 13-14% ..... så
går räntan upp dit igen så blir det många hus billiga igen.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Dennies
Användare
Användare

7 oktober 2008, 13:20

Vår kostnad i dagsläget ligger på ca 6500-7500 i ränta med amorteringar driftkostnaden har inte varit så farlig för sommarmånaderna då vi inte haft kök, uppvärmning och andra saker igång (pga renovering). Men driften ligger i snitt på 2500 per månad med el,vatten, bredband och sophantering.

Då har vi 148m² boyta 720 tomt och garage på 50m², och detta jämfört med lägenheten vi hade innan på 65m²+förråd och garage med 4500:-/månad i hyra + en räntekostnad på 1800-2000 per månad.

Så Hus vs lägenhet, 9500-10500 vs 6300-6500, vilket är väl värt det ifall man räkna till yta, bostadskvalitet och så får man se det att allt man gör på ett hus gör man /investerar man i sig själv.

Vi har ett lån på villan på 1,5' med 5,75% ränta, investerade ca 350 000 på en renovering av huset (allt utom badrummet, dvs väggar, golv, kök med vitvaror, golvvärme osv) + att vi reparerat garagetaket med nya plåtar och nya brädor +papp, samt betalade pantbrev och lagfart.

Uppvärmning i dagsläget är en elpanna, vilket inte är det billigaste men vi hade tänkt att komplettera denna med en ved-kamin. För att sedan
kanske installera luft/vatten som verkar vara den vettigaste investering för oss.
Kommunalskatten ligger på ca (på en hundralapp)
19,73 kr i kommunalskatt eller 19,73%
10,39 kr i landstingskatt eller 10,39%
dvs: 30,12%
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

M Scotte
Kontakt:

7 oktober 2008, 13:30

Skitbra Dennies!
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Skriv svar