Fråga om mediacenter.

För Topics som ej är motorrelaterade
Fredrick
Wannabe
Wannabe

20 oktober 2008, 22:02

Vilka mediacenter kan ni rekomendera och vilka kör ni med?

Skall man satsa på en med eller utan hårddisk?
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

20 oktober 2008, 22:36

Inte mitt expertområde då jag använder datorn till allt, men arbetskamraten som läst på har kommit fram till att Twix är vad som gäller. De fixar Full-HD utan att hosta (1080p) även när det blir svårt för allt utom hyffsat kraftiga datorer eller bra spelare (testa Planet Earth, första skivan, fågelscen) och stöder MKV och allt annat man kan tänka sig, nätverk för streaming från dator, USB etc. Snygga menyer i HD också :)

Den har DVB mottagare som tillbehör men det är främst ett mediacenter och ingen TV-box, ingen CA-modul finns att köpa.

Här finns de t ex: <a href="http://www.inwarehouse.se/k/search.aspx?q=tvix" target="_blank">http://www.inwarehouse.se/k/search.aspx?q=tvix</a>

Nya features och sånt dyker upp med jämna mellanrum via fria uppdateringar också har jag för mig han nämnt.
Fredrick
Wannabe
Wannabe

20 oktober 2008, 22:55

tackar.

någon som har något mer matnyttigt att berätta/förklara?

jag kan nämligen ingenting om dessa saker.

vad är en CA modul förresten?
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

20 oktober 2008, 23:00

Kortläsare, så du kan kolla på annat än gratis-TV...
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

20 oktober 2008, 23:44

ja kör me <a href="http://www.dvbviewer.com/en" target="_blank">http://www.dvbviewer.com/en</a> ...
iof bara till TVkanalerna, men den stöder bilder, musik, filer å hela kalaset...
å om ja inte har helt fel så e de en av de få som mountar ISO å IMGfiler direkt i programmet...
SMacke #364
Bagarn
Wannabe
Wannabe

21 oktober 2008, 01:21

Kör med Vista Mediacenter i min, men det är mest för det kom med Dell-burken. Använder datorn endast till TV och film-tittande.

Är nöjd med grejerna, men antar att det finns bättre där ute, så jag är också öppen för tips.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

21 oktober 2008, 01:48

jag testade min xbox, o det rekommenderar jag INTE då den inte spelar xvidfilmer.

Men ska köpa ett mediacenter snart jag med och prisvärt och bra verkar vara Popcorn Hour 110-A som jag tänker köpa. Innehåller bittorent klient, kör Full HD, optisk ut, plats för hårddisk o hela köret för 2300 eller nåt i de trakterna. Natuligtvis är den gjord för att streama över nätverket, men vill ändå ha hårddisk.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

21 oktober 2008, 08:29

Det var den andra som arbetskamraten kollade på, Popcorn Hour, minns tyvärr inte varför valet föll TWiX...

Den fixar förstås också ISO och allt det där, vill minnas att den efter någon uppdatering också stöder Torrents men det känns som uTorrent på datorn sköter det jobbet bättre, många (åtminstone privata) siter är rätt kinkiga med vilken torrentklient man använder...
Krister
Användare
Användare

21 oktober 2008, 09:07

Den som vunnit de flesta testerna är ju Popcorn Hour... vore intressant att se varför din jobbarkompis valde bort den.

Hade inte Apple TV varit så jävla begränsad från Apple själva så hade den varit ett alternativ men inte med deras begränsningar.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Fredrick
Wannabe
Wannabe

21 oktober 2008, 09:24

tack.
har själv hört bra om både popcorn och tvix.

men är oxå väldigt intresserad om själva funktionen och så.

så berätta gärna allt ni kan och vet. :)

skall driva antingen en Infocus x10 eller nya Sony VPL-HW10 med mediaenheten
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

21 oktober 2008, 09:25

Då han ändå sitter bredvid mig nu så frågade jag...

Det var den gamla modellen av Popcorn Hour, A-100 som sållades bort då den saknade div. funktioner och features. Den saknade bl a USB-slave funktion och HDMI 1.3, hade bara stöd för IDE-hårddisk m.m. TWiXen har även display som Popcorn Hour saknar samt att TWiXen helt enkelt ser bättre ut och har snyggare menyer...

I dagsläget är det inte så mycket som skiljer verkar det som alltså då A-110 har det mesta som saknades på den gamla. För 5-600kr mer för TWiX får du en snyggare enhet med display.

Båda är säkert bra val. Men observera att det är Popcorn Hour A-110 du skall köpa isåfall, INTE A-100.
boltis
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

21 oktober 2008, 09:34

Inga som helst problem med Popcorn Hour A-100. Har haft min ett bra tag nu och kan inte vara mer nöjd! Kör utan hårddisk, streamar via nätverket. För att få torrentklienten är det väl egentligen ingen uppdatering i sig, utan det är bara till att sätta i en hårddisk så installeras den programvaran som krävs. Skall det fungera alldeles utmärkt men då jag inte gjort det själv så ska jag inte säga allt för mycket.
Den stora kritikerstormen har väl annars varit att PH blir väldigt varm när man kör med hårddisk då fläkt saknas.

Jag använder min PH så gott som dagligen, och undrar hur jag klarat mig ;) Helt outstanding när jag kollar på .avi filer osv.

Tidigare hade dom frysningar vi uppspelning av iso och image filer, men efter senaste uppdateringen fungerar det riktigt bra. Den pallar med mkv filer utan problem.

Edit: Min setup igen: <a href="http://www.minhembio.com/boltis" target="_blank">http://www.minhembio.com/boltis</a>
Senast redigerad av 1 boltis, redigerad totalt 21 gånger.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

21 oktober 2008, 11:03

sen dom porta xbmc så finns det ingen anledning till att köra något annat än appletv... äntligen kan man byta ut sin gamla xbox
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

21 oktober 2008, 11:14

Jag tolkar det som man kan hacka sin AppleTV och installera XBox Media center?

Knappast något jag skulle rekommendera till någon som känner sig nollad på ämnet...
G4il1
Wannabe
Wannabe
Namn: Nicklas Lövebrant

21 oktober 2008, 12:00

Själv kör jag mediaportal från <a href="http://www.team-mediaportal.com/" target="_blank">http://www.team-mediaportal.com/</a> på en TV dator med två pluginer som gör att tvserier och Filmer automatiskt letas upp och får ner info om dem från imdb mfl sighter när jag läggar in dem i definerade bibliotek på min server.

Löjligt smidigt och bra. Men vist man behöver en PC.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

21 oktober 2008, 14:09

Kör Popcorn Hour. Fungerar kanon att streama film med! (För musik är den dock inte helt 100 i användarvänlighet, men det fungerar)
Klarar nu även att streama FLAC för de som är intresserade av det.

Twix motsvarighet är dyrare än popcorn hour, men fungerar också bra.

En fördel med Popcorn hour, som jag ser det, jämfört med HTPC är att den är tyst!
Dock väsnas den förstås mer om man monterar i en hårddisk, men vem behöver det när man har allt på datorn? :)
Senast redigerad av 1 Joakim Olsson, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

21 oktober 2008, 14:23

Frågan är lite vad du skall ha den till... Vi använder våran till hälften som PC (surfa, torrent m.m) och halva tiden till TV å film...
skall du bara kolla film å inget annat så är ex: popcorn betydligt billigare å smidigare.. :)

<a href="http://www.dvbviewer.com/en" target="_blank">http://www.dvbviewer.com/en</a> kräver ju en "riktig" HTPC men fördelen är att man kan ha den till å surfa, tanka torrent, visa foton m.m...
Sedan finns de övriga sakerna som folk beskrivit ovan inspelning, spel, väderinfo å flera olika sätt att kolla programtablåer...

Menyn
Bild

Vanlig lista programlista
Bild

Timeline
Bild

Det finns även windows vanliga fönstervariant där man oxså kan markera vilka program man vill skall spelas in m.m
Bild
SMacke #364
Fredrick
Wannabe
Wannabe

21 oktober 2008, 20:09

vad betyder htpc? mkv?
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Charly
Användare
Användare

21 oktober 2008, 20:16

Hade jag inte min PS3 räckt för mig så hade kanske jag byggt en htpc med <a href="http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures" target="_blank">http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures</a>
Eftersom jag inte har lust att sponsra microsoft med några pengar...

Det enda jag saknar i PS3:an idag är MKV och det är inte omöjligt att det kommer då divx-koncortiumet håller på och lägger in den containern
i divx-certifieringen.
PS3 har ett cert idag och om den ska behålla det så måste de lägga till containern, en smal sak då den i princip stöder alla intressanta strömmar under.
Medlem 427
Charly
Användare
Användare

21 oktober 2008, 20:20

Medlem 427
Angelicus
Wannabe
Wannabe

21 oktober 2008, 22:51

Finns det någon av dessa (Twix/Popcorn) som har stöd för Trådlöst? Har min fiberuttag i hallen och har ingen lust att dra en kabel in i vardagsrummet och upp i TV-hyllan.

Då min router är redan bra placerad och klarar av att sända rätt höga hastigheter så funderar jag på ladda ner direkt till burken alternativt datorn och sen sända över till burken via FTP.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

22 oktober 2008, 02:55

hittar inte filmen som nån postade för länge sen, nån linux MCE, jävligt snitsigt. annars verkar det där Linux Elisa jävligt grymt (kanske är samma) sugen på att skaffa det faktiskt o köra med wiimote, perfa om man har massvis med musik eller så.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

22 oktober 2008, 08:05

Angelicus skrev:Finns det någon av dessa (Twix/Popcorn) som har stöd för Trådlöst? Har min fiberuttag i hallen och har ingen lust att dra en kabel in i vardagsrummet och upp i TV-hyllan.

Då min router är redan bra placerad och klarar av att sända rätt höga hastigheter så funderar jag på ladda ner direkt till burken alternativt datorn och sen sända över till burken via FTP.
Ingen av dem har det inbyggt, vet att du i TWiXen kan sätta i ett vanligt USB-nätverkskort med trådlöst (arbetskamraten kör D-Link t ex) så är det bara att köra.
Mibbe
Påläst
Påläst
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh

22 oktober 2008, 08:18

Charly skrev:Hade jag inte min PS3 räckt för mig så hade kanske jag byggt en htpc med <a href="http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures" target="_blank">http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures</a>
Eftersom jag inte har lust att sponsra microsoft med några pengar...

Det enda jag saknar i PS3:an idag är MKV och det är inte omöjligt att det kommer då divx-koncortiumet håller på och lägger in den containern
i divx-certifieringen.
PS3 har ett cert idag och om den ska behålla det så måste de lägga till containern, en smal sak då den i princip stöder alla intressanta strömmar under.

Kör du allt trådlöst till din PS3a?
Fan jag skulle behöva hjälp av någon att komma igång så att jag kan utnyttja en PS3a till fullo.
Än så länge har jag bara lyckats köra avi trådlöst med bra resultat men man vill ju köra filmer med lite högre upplösning så att man utnyttjar TVn kapacitet.

Patrik du har inte vägarna förbi Kviberg i bland? :whistling:
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*

Tack till

SCRAM
Charly
Användare
Användare

22 oktober 2008, 08:48

jag kör det mesta trådlöst, men jag kan ärligt säga att 1080P med 640Kbps ljud och säg att filmen är >8Gig är no no för trådlöst.
Dock så vet jag inte om det är routern som är flaskhalsen då det kan fungera perfa genom en hel film och nästa gång så hackar det i samma film.

Vad är det som strular för dig mibbe?
Medlem 427
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

22 oktober 2008, 09:51

Tänk på att på ett WLAN delar du bandbredden... på en N router sitter det dock 3 transcieverchip (ett per antenn) så där kan man i teoretiskt koppla upp sig 3st utan att störa varandra. Problemet är att det inte går att styra vad jag vet, så du hamnar på den antenn som är närmast per automatik.

D-Link DIR-855 har 6(!) chips, och sänder även på 5Ghz bandet, med den kan du dedikera ett band till ditt mediacenter...

Att göra HD material över en router med G-standarden (två antenner, ibland bara en synlig) kan man nog glömma, åtminstone pålitligt.
jmoller
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

22 oktober 2008, 10:43

Lite utanför övriga diskussioner men Topic var ju som sagt Mediacenter...

Jag kör en Apple Mini som mediacenter hemma, utan Apple TV...
Datorn används till musik, torrents, film och surf. Funkar ypperligt!
Liten smidig och tyst, en extern WD MyBook bredvid för all film och musik!
Klarar 1080p utan problem och det finns ju självklart digital ut för alla diverse ljudformat :wohow:

Det jag saknar är väl isåfall TV-tunern samt någon form av display för styrning av musik så jag slipper ha igång TV:n...
Mibbe
Påläst
Påläst

22 oktober 2008, 11:22

Patrik: Nä det är väl mest bara att jag inte lärt mig hur man gör får att få det funka smidigt. Annars så har det väl hackat en hel del när man försökt köra filmer som är större än en vanlig avi (ca700meg). Detta har det även gjort om jag först har tankat över filen till PS3an.(vilket tog en jävla tid)
Musik har jag inte fattat hur man kan spela mer än en låt åt gången.

Jag har visserligen inte lagt någon större tid på att försöka lära mig dessa grejer men man hade ju hoppats på att det skulle vara lite enklare men det är kanske bara jag som blivit gammal och gaggig. :blush:
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic EK4 -00 *såld*

Tack till

SCRAM
Charly
Användare
Användare

22 oktober 2008, 11:38

Det ska inte hacka med åtminstone 720P, och absolut inte med en sketen 700Megs divx... har du senaste firmware mibbe? (2.5)
Det låter nästan som du har 11Mbps-hastighet i ditt trådlösa istället för 54Mbps som PS3:an klarar.
Medlem 427
Mibbe
Påläst
Påläst

22 oktober 2008, 12:39

Jag är inte säker men jag tror jag har 54Mbps. Jag använder Tversity för att överföringen.
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic EK4 -00 *såld*

Tack till

SCRAM
Skriv svar