Skjut mig snälla

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer

11 december 2008, 18:57

Blir galen. Man sitter och glor i timmar och blir lika klok på skiten.

Alla erbjuder olika saker(hemma bio, inspelningsbar digitalbox, kaffekokare osv) och sen blir man ju helt galen på alla hyror, kort avgifter osv som tillkommer.

Vad ska man ha ? Jag är ute efter så låg månadskostnad som möjligt. Gör inget om typ engångsavgiften är lite dyrare. Är intresserad av standard kanalerna. TV3, kanal 5 osv. sen Telia har ju allt i ett tv/bredband och telefoni. svårt svårt.

<a href="http://www.telia.se/privat/produkter_tj ... tre_yta1_2" target="_blank">http://www.telia.se/privat/produkter_tj ... _yta1_2</a>

<a href="http://www.canaldigital.se/Utbud/Parabol/" target="_blank">http://www.canaldigital.se/Utbud/Parabol/</a>

<a href="http://www.boxer.se/?page=391" target="_blank">http://www.boxer.se/?page=391</a>

<a href="http://www.viasat.se/Vart-Utbud/Vara-kanaler.html" target="_blank">http://www.viasat.se/Vart-Utbud/Vara-kanaler.html</a>

/Frustrerad :wallbash:
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Krister
Användare
Användare

11 december 2008, 19:29

Om du skulle välja telia så är väl det via ADSL? Om så är fallet hade jag själv valt något annat...

Av de du listat annars så är väl då Canal Digital och Viasat via Satellit, klart bra och bra mycket kanaler men det blir väl dyrare i längden än boxer om du bara är intresserad av standardkanalerna.
Däremot har du MotoGP och F1 på Viasat Motor och då blir det viasat...

Hade jag varit du så hade jag nog slagit till på Boxer.

Om du inte har möjlighet till kabeltv och comhem... oslagbart utbud. (tyvärr är deras kundservice rätt efter)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

11 december 2008, 20:37

jo comhem e prisvärt om d går?!
inte bäst men klart prisvärt...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

11 december 2008, 20:59

PatrikGBG skrev:jo comhem e prisvärt om d går?!
inte bäst men klart prisvärt...

Inge kabel tyvärr.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
Kristian
Master
Master

11 december 2008, 22:54

Jag har tidigare haft Boxer, utbudet va väll ok men dom tar ju 20spänn nånnting i fakturerings avgift plus typ 250-300 spänn 2ggr per år i kort hyra. Nu har jag Telia kanalpaket stor, jag slipper allt vad antennproblem heter och dom tar ingen faktureringsavgift eller kortavgift. Det ska tydligen ta lite bandbredd från bredbandet men jag har inte märkt någon skillnad. Så jag kan rekomendera Telia eftersom det är fler kanaler till ett bättre pris än Boxer, jag har även bredband och telefon från telia så det ska tydligen bli någon krona billigare eller nått sånnt...
Kristian, Hondalös.
Charly
Användare
Användare

11 december 2008, 23:26

boxer är no no, kommer ta bra lång tid innan de kan gå över till hdtv, kanske inte din prio Christian men ändå.
Jag kör canaldigital + gratisutbudet via vanlig antenn då boxen man får klarar både satellit & markbundet.
Fördelen förr med boxer var att de var de enda som hade tv3 & kanal5 samtidigt men nu har viasat & canaldigital bägge kanalerna.
Medlem 427
Krister
Användare
Användare

12 december 2008, 08:26

Charly: Att säga no no till Boxer pga HDTV till någon som bara är ute efter det billigaste är väl lite av en felprioritering???

TV via ADSL från Telia skulle jag kunna tänka mig att rekommendera om du först får en 3månaders period där du får testa för att se om det fungerar ok. Det värsta som finns är frysningar i tv-bilden.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 1 time

12 december 2008, 08:29

Vi är nöjda med vårat Boxer. Men det är störande när dom tar ut "dolda" avgifter såsom kortavgift, fakturaavgiften slipper man om man betalar kvartalsvis.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

12 december 2008, 17:57

När det står tex 169kr mån så tar man ju för givet att det är de det kostar. Men som sagt kortavgifter och en massa tillkommer alltid.

HD tv bryr jag mig inte om.

Nån som har koll vad erat eget ligger på totalt i mån om man slår ut det? Med alla avgifter. Eller vafan, säg nu vad jag ska ha ?

Sugen på Telia då får man allt i ett och behöver inte fundera så mycket på bredband, telefoni osv.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

12 december 2008, 18:05

kör boxer och är skit nöjd..

enkelt, bra servis om man ringer, utbudet är jag nöjd med. täker upp mina behov.

/Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
TiN2K-D
Wannabe
Wannabe
Namn: Martin
Kontakt:

12 december 2008, 18:09

Är ju inte bara boxer som har extra avgifter.

Viasat har 299:- i kortavgift varje halvår samt 695:- i uppläggningsavgif.
Canaldigital har 338:- i kortavgift varje halvår samt 695:- i uppläggningsavgift.
Telia har 249:- i kortavgift varje halvår samt 495:- i uppläggningsavgift.
Detta att jämnföra med boxer som har 595:- i uppläggning och 299:- i kortavgift per halvåret.

Mitt tips är att först bestämma hur många TV apparater du behöver betalkanaler till. Endast vardagsrum? Eller sovrum/kök/osv?
Sen sätter du dig ner och knåpar ihop ett enkelt (excel) dokument med samtliga priser (månadskostnad,kortavgift,faktura osv) för TV 1, 2, 3 osv på varje operatör och jämnför.
När jag jobbade med detta hade jag gjort ett sånt, och det var riktigt enkelt att se svart på vitt vad den exakt månadsavgiften blir med alla extra kortavgifter osv.
Sen spelar andra faktorer in, är det bra mottagning med antenn där du bor? I närheten av där jobbade fanns ett område med näst intill total skugga - mao var parabol att föredra. Kan ju va tvärtom, bor du så du kan ha parabol? Fri sikt?

Mvh
Little Elk
Användare
Användare
Namn: Fredrik Edin

12 december 2008, 19:32

Nu har jag itne koll på matematiken och nuffrorna så bra längre men jag kollade på detta för ett tag sedan och då kom jag ram till att boxer va melodin för oss (att fortsätta på).

Anledningen till detta var att alla hade snarlika kostnader och då hade dom på parabolsidan inte blivit helt klara med att båda leverantörerna visade tv3 och kanal5. Sedan kan jag tillägga att Boxer inte är allt för långt ifrån att börja sända i HD (dock ej full men det gör ju ingen) kvalié.

En annan fördel som jag tycker väger VÄLDIGT tungt är faktiskt faktorn att om du har en platt TV med platts för CA modul blir allt vad heter extra fjärkontroller för att styra parabolen eller liknande överflödigt och det väger i min perfektionistiska och kabelhatande värld väldigt TUNGT! Vad jag vet kan bara boxer och Comhem leverera detta (och comhem gick ej i ditt fall då du saknade kabel).

Vad gäller Telia så har min mormor och morfar det och det är inte någon höjdare... Svappar du för snabbt hänger sig skiten och det tar kraft från bredbandet så det märkt (dom ha 100/10)...

Jag glömde att säga att med boxer slipper man dra om alla kablar (eller byta antennen mot en parabol) när man ska sätta upp parabolen och sånt är alltid bekvämt. Allt funkar på en gång. :)
Senast redigerad av 1 Little Elk, redigerad totalt 12 gånger.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

12 december 2008, 19:46

Saken är den oxå att jag inte äns har en antenn :)

Så där tillkommer ju lite kostnad att köpa en sån och dra upp skiten. Men visst det är de lilla i det hela.

Vet att boxer är väldigt beroende på var man bor iaf. Flera polare som det knappt går att titta på tv hos.

Sen en annan sak. Vilka av dom rapporterar till radiotjänst ?
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

12 december 2008, 20:51

Hahaha, radiotjänst lär komma om du beställer något uttav dom! :D
Stefan Karlsson
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

12 december 2008, 20:57

stiivN skrev:Hahaha, radiotjänst lär komma om du beställer något uttav dom! :D
Nope. Vet iaf att canal digital inte rapporterar.

edit: Nu när jag tänker efter så är jag inte 100 på det :) Men nästan. Polare som ringt ditt och frågat som flera som har det och inge radiotjänst har ringt iaf
Senast redigerad av 1 Chrille79, redigerad totalt 12 gånger.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
Charly
Användare
Användare

12 december 2008, 21:25

Little Elk skrev:Nu har jag itne koll på matematiken och nuffrorna så bra längre men jag kollade på detta för ett tag sedan och då kom jag ram till att boxer va melodin för oss (att fortsätta på).

Anledningen till detta var att alla hade snarlika kostnader och då hade dom på parabolsidan inte blivit helt klara med att båda leverantörerna visade tv3 och kanal5. Sedan kan jag tillägga att Boxer inte är allt för långt ifrån att börja sända i HD (dock ej full men det gör ju ingen) kvalié.

En annan fördel som jag tycker väger VÄLDIGT tungt är faktiskt faktorn att om du har en platt TV med platts för CA modul blir allt vad heter extra fjärkontroller för att styra parabolen eller liknande överflödigt och det väger i min perfektionistiska och kabelhatande värld väldigt TUNGT! Vad jag vet kan bara boxer och Comhem leverera detta (och comhem gick ej i ditt fall då du saknade kabel).

Vad gäller Telia så har min mormor och morfar det och det är inte någon höjdare... Svappar du för snabbt hänger sig skiten och det tar kraft från bredbandet så det märkt (dom ha 100/10)...

Jag glömde att säga att med boxer slipper man dra om alla kablar (eller byta antennen mot en parabol) när man ska sätta upp parabolen och sånt är alltid bekvämt. Allt funkar på en gång. :)
Både canaldigital samt viasat har tv3&kanal5

TV med inbyggd CA ska man undvika som pesten likt tv med inbyggd dvd och kombospelare som har dvd+vhs.

Varför? Jo dessa brukar vara i sämre kvalité än riktiga CA-moduler, samt att de flesta tv-apparater som har ca idag i butik kör på mpeg2.
Om ett par år kommer inga sändningar alls gå i mpeg2.. ja kanske boxer då för de är hjälplöst efter.
Medlem 427
Little Elk
Användare
Användare

13 december 2008, 01:30

Visst kan/är det så att en TV med CA modul är sämre. MEN det stora lyftet i det hela är just smidigheten och det är något som jag värderar högt. Nu har ju heller inte boxer fått upp någon superbra bild men givetvis så skulle man ju gå över till en separat HD box om dom nu kommer med det inom en snar framtid (om man nu vill ha det då). Sen så laddar jag personligen ner det mesta jag "verkligen" vill kolla på och då får man ju genast (om man nu väljer en källa med bra kvalité) bättre kvalité. Dock får vi väll se hur det blir efter 1 januari...

Sorry för off topic men det kanske kan hjälpa något extra på traven. :) Min vote är iaf det där du slipper en extra fjärr. :prop:
Ordförande

Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

13 december 2008, 01:59

Telias digital-tv drog bandbredd som attan i början, men efter lite intrimning av systemet var det knappt mätbart på ADSL 24/1. Nu har jag 100/10 via fiber och då spelar det verkligen ingen roll. Har inte TPtestat avstängt och påslaget för att se skillnaden, men så länge jag kan få ner en film på minuten så får man vara nöjd :)
Har visserligen inte långt till telestationen från mig så det kanske spelar roll? Har haft det i över ett år och aldrig fått någon frysning utav bilden eller störningar. Väldigt nöjd kan man säga :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Blomberg_Prelude
Wannabe
Wannabe

13 december 2008, 11:05

Kristian skrev:Jag har tidigare haft Boxer, utbudet va väll ok men dom tar ju 20spänn nånnting i fakturerings avgift plus typ 250-300 spänn 2ggr per år i kort hyra. Nu har jag Telia kanalpaket stor, jag slipper allt vad antennproblem heter och dom tar ingen faktureringsavgift eller kortavgift. Det ska tydligen ta lite bandbredd från bredbandet men jag har inte märkt någon skillnad. Så jag kan rekomendera Telia eftersom det är fler kanaler till ett bättre pris än Boxer, jag har även bredband och telefon från telia så det ska tydligen bli någon krona billigare eller nått sånnt...
Håller med till fullo.. Och sen att jag fick kanalpaket stor på köpet när ja tog canalplus va ju ingen nackdel..
Har inte haft ett problem me frysningar eller dylikt.. O har heller inte märkt av att bredbandet går slöare... Så ja e jätte nöjd me telia iaf =)
Jonas Blomberg

Integra Type-R
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

13 december 2008, 11:23

Chrille79 skrev:<!--quoteo(post=519347:date=12 Dec 2008, 20:51:27:name=stiivN)--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 12 Dec 2008, 20:51:27) <a href="index.php?act=findpost&pid=519347"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hahaha, radiotjänst lär komma om du beställer något uttav dom! :D
Nope. Vet iaf att canal digital inte rapporterar.

edit: Nu när jag tänker efter så är jag inte 100 på det :) Men nästan. Polare som ringt ditt och frågat som flera som har det och inge radiotjänst har ringt iaf
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tror nog att dom knackar på om du har en parabol på hustaket, det är ju inte direkt osynligt ;)
Men borde man inte kunna snacka bort en parabol, då man kan säga att man sitter med HDMI kabel, å parabol? Så tar man ut en gammal mottagare ifrån en videospelare å ger dom den i handen?
Stefan Karlsson
Jay-c
Användare
Användare
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

13 december 2008, 12:48

jag kör com hem, funkar jättebra, har inte hdtv men det är bara för att jag inte ville betala extra för en hd box.. betalar 120:- månan me medium 8favoriter, vill man ha viasat å så är det ju bara att välja till det med, tycker dom har ett bra system, lite trist är att dom tar ut en fakturaavgift på typ 30: månaden om man inte kör e-faktura
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

13 december 2008, 20:22

Ja Telia kan man ju lägga ner för där kan man bara ha det till en tv :crash: . väldigt korkat.

Edit: jaha viasat går oxå bort för dom har inte Discovery.
Senast redigerad av 1 Chrille79, redigerad totalt 13 gånger.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
Little Elk
Användare
Användare

14 december 2008, 20:06

Jag har för mig att det finns en sorts "piratkort" som inte är som gamla pirat kort till boxer om man har flera TV-apparater. Stod om det i M3 för över ett år sedan och det var någon typ av radiosändare som man satte i orginalkortet i och sedan hade man ett radiomottagar kort i TV-mottagaren.

Ska forska lite i detta sedan återkommer jag...
Ordförande

TiN2K-D
Wannabe
Wannabe
Namn: Martin
Kontakt:

14 december 2008, 22:09

Little_Elk: Finns flera olika, tex har teknikmagasinet en cardsplitter. Men den produkt som fungerar bäst enligt de tester samt forum jag läst på är <a href="http://www.smartwi.net/" target="_blank">http://www.smartwi.net/</a>

Mvh
Användarvisningsbild
Pollie
Användare
Användare
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Kontakt:

15 december 2008, 16:00

Skaffa Dreambox. Köper själva boxen programerad och klar för 1500:- (hade jag för mig) sedan kopplar du in den till internet. Du får sedan från Internet tillgång till dreambox hubben om man säger så som sedan ger dig, a alla bra kanaler, film kanaler osv (ca 80st). Kostar 200:- månaden hade jag för mig. Fungerar gör bra :thumbup:
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master

20 december 2008, 16:01

Ja får väl säga att det löst sig nu, nå vad blev det då ? :)

Kabel haha. Visade sig att resten av kvarteret hade kabel. Så på Tisdag blir det inkopplat. Tur man har flyt med nåt.

Kostand 3900:- i inkopplingsavgift. Dragning av kabel osv. Sen 149kr mån för dom vanliga kanalerna till alla tv apparater i huset. Skönt att slippa kort avgifter å skit.
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
Little Elk
Användare
Användare

20 december 2008, 17:27

Grattis!

Kabel är, i mina ögon, den smidigaste lösningen. Man sliper extra boxar hit och dit och dom har även s åman kan få HD box om man vill det. :)
Ordförande

Skriv svar