Vad studerar ni? Vad ska ni studera? Vad har ni studerat?

För Topics som ej är motorrelaterade
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Hej!

Tänkte kolla lite vad folk studerar till och vart eller vad ni ska studera till? Det borde ju vara många som sökt någon utbildning i höst med tanke på tiderna..

Själv ska jag börja på Maskinteknik på Chalmers i Göteborg, någon mer som pluggar/ska börja där härifrån?
Senast redigerad av 4Honda den 8 augusti 2009, 23:18, redigerad totalt 1 gånger.
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Har pluggat kanske ska vara med också?

5,5år Lärare Samhällskunskap/historia Malmö Högskola Lunds universitet.

Klar: 2005
Jobbade som lärare 2,5 år, bytte inriktning 2007 till Honda.

Kan helt klart rekommendera denna utbildning till den som är intresserad av att plugga, men inte annars. Mycket salstentor och arbetet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Intressant! Har Honda en egen utbildning? Vad får man lära sig där?

Ska ändra till har pluggat!
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Blev nog syftningsfel, menade att jag jobbade i 2.5 år, testa något nytt och började på Honda.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Okej, men hur kunde du börja jobba på Honda efter en lärarutbildning i Samhäll och Historia?!
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Starta en omröstning där frågan är :jobbar du med det du är utbildad till? så kommer du nog få övervägande nej som svar...

Eget intresse kombinerat med mognad är ofta bättre än studier i många lägen...
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

ungefär som Lidl tänker..

Har du klarat av en högskoleexamen har du visat att du klarar av att plugga mot ett mål, vilket räcker i deras ögon för att platsa i deras ledningsgrupp typ...

Själv:
Klar den 30 maj i år..
Maskinteknik med inriktning på konstruktion och produktionsprocess
3 år med högskole och kandidatexamen.
Högskolan i Halmstad.

En hel del pluggande vilket jag tyckte om, och fixade allt på första försöken :)

jobbar nu som konstruktör av kabletrummor och lyftok på Svensson Engineering. http://www.svenssongroup.se
Kabeltrummor i stål för olika bruk.. Bla offshore vilket är roligt (trummor med kabel på mellan 40 och 600 ton)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

4Honda skrev:Okej, men hur kunde du börja jobba på Honda efter en lärarutbildning i Samhäll och Historia?!
Pedagogiken i kombination med ett tio år långt intresse och erfarenhet av Honda och allt som rör Honda, från historia till dagens bilar.

Hade ingen erfarenhet på papper av bilindustrin eller likn, så jag fick göra två långa intervjuer och ett 150 frågor långt teknikertest som rörde allt från allmänna teknikkunskaper inom bil till specifika Hondarelaterade frågor.

Började på Honda Sverige sept 2007 som bland annat teknisk support till återförsäljare, och sedan mars 2009 sitter jag på Honda Nordic som Teknisk utbildare för nordens Honda återförsäljare.

Hade aldrig fått något av jobben utan min utbildningsbakgrund.
Utbildning är ingen garanti för arbete som många tror, det finns massvis med människor som har mer erfarenhet än en själv, därför gäller det att kombinera din utbildning med en specialitet för att göra dig mer attraktiv.

Man får lättare mer kvalificerade arbeten med utbildning, behöver inte ens vara inom det område som du är utbildad inom, men det visar på någon form av vilja att ta till sig saker och kämpa för ett mål.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Fixxe:

Intressant, var det en högskoleingenjörsutbildning? Hur fick du jobbet i dessa kristider?

Scotte:

Väl valda ord!
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
FonziE
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 juni 2005, 16:08
Ort: Malmö

VT 2009 Makroekonomi Kristianstad högskola
VT 2009 Handelsrätt Lunds Universitet
HT 2009 Ekonom programmet Revisor/controller Kristianstad högskola
Aleksandar Petrovic
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Tog examen från Maskinteknikprogrammet vid LTH förra vintern.

Pluggade med inriktning mot kraftverksteknik och turbomaskiner (ång och gasturbiner).
Har varit på praktik på Alstom i Schweiz sen oktober förra året och jobbat med prestandautvärdering av kraftverk.
Klart kul jobb och kul att prova bo lite utomlands!

Letar jobb för fullt nu för att få stanna när mitt kontrakt går ut i oktober för det finns inte många liknande jobb i Sverige att söka.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

4Honda skrev:Fixxe:

Intressant, var det en högskoleingenjörsutbildning? Hur fick du jobbet i dessa kristider?
jag fick 2 jobb..
Är man rätt person med ett gediget intresse för teknik/konstruktion och har en god praktiska bakgrund (som jag råkar ha :) ) va det inga problem.
Är man dessutom framåt, och positivt inställd så tror jag inte det är så svårt att få jobb.
Det andra jobbet jag fick va ute på platsbanken, jag sökte för skojjs skull, stod så klart "5 års konstruktörserfarenhet krävs" men jag skickade in cv o brev ändå.. Fick det jobbet oxå framför 3 andra som kom på intervju som jag vet var erfarna de oxå.

Detta jobb som jag tog va på mitt exjobbsföretag, de valde mig framför 5 andra som fick komma på intervju (alla de va oxå erfarna konstruktörer)


Ja utbildnignen är en högskoleingenjörsutbildning, som om man byter ett par kurser så får man även kandidatexamen, allt enligt de nya poängen, så internationellt är jag Bachelor of mecanical engineering, till skillnad från en civilare som nog får kalla sig Master of...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

David:

Det lät som ett mycket intressant jobb! Men finns inte Alstrom i Sverige också? Bombardier har väl nått liknande väl?

Fixxe:

Där ser man, trodde inte praktiskt kunnande var så högt prioriterat bland arbetsgivarna! Kan ju vara bra att veta!
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

4Honda skrev:David:

Det lät som ett mycket intressant jobb! Men finns inte Alstrom i Sverige också? Bombardier har väl nått liknande väl?
Alstom finns i Norrköping i Sverige men dem har ingen forskning och utvecklingsavdelning och dem jobbar mest med service och underhåll och de ingenjörsmässiga beräkningarna som behövs för att driva den verksamheten. Finns ett fåtal roliga jobb där men där verkar inte vara så mycket ledigt nu för tillfället.

Sen finns även Siemens i Finnspång om man vill hålla på mer med gasturbiner... men lite samma läge där när det gäller att hitta jobb.

Bombardier vet jag tyvärr inget om.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Fast Bombarier är väl mera inriktat på fordonsindustrin. Finns iaf i Västerås om jag inte miss minner mig helt...
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Har studerat Samhäll på gymnasiet och sedan en sväng som nätverkstekniker fast den högskoleutbildningen var inget vidare. Det slutade med att jag har jobbat på diverse industrier som CNC-Operatör och nu är jag anställd på Siemens i Finspång.
Senast redigerad av Blitzwing den 9 augusti 2009, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Persson |
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Ofasen, vad sysslar du med hos Siemens då?
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Bagarn
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:41
Ort: London, UK

- Kandidatexamen i Systemvetenskap från Lunds Universitet.

- Timanställd i ett halvår hos en IT-konsultfirma i Malmö, frustrerande omöjligt att få fast anställning någonstans
- Flyttade till London, var arbetslös i 2 veckor.
- Fick jobb som junior developer på en mjukvarufirma som arbetar inom finansindustrin, har jobbat mig upp till Team leader på 3 år.

Som tidigare sagts, en högskole/universitetsutbildning garanterar inte jobb, man måste ha ett genuint privat intresse. Det är i princip det enda sättet man verkligen kan visa att man kommer att utvecklas. Många tror att man ska vara fullärd når man ska på intervju, tror mer på den ödmjuka approachen där intervjuaren övertygas om att du är en god långsiktig investering.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Jiimmiie
Inlägg: 167
Blev medlem: 28 december 2008, 13:07
Bil: Civic EK4 '00
Namn: Jimmie Lindby
Ort: Karlskrona

haha, antar att gymnasie inte räknas (?) jag skall iaf börja Nordisk lackeringsutbildning om typ 1 vecka :rolleyes:
Honda Civic ED6 '89 US
OijOij Family Member
FonziE
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 juni 2005, 16:08
Ort: Malmö

Fixxe skrev:Ja utbildnignen är en högskoleingenjörsutbildning, som om man byter ett par kurser så får man även kandidatexamen, allt enligt de nya poängen, så internationellt är jag Bachelor of mecanical engineering, till skillnad från en civilare som nog får kalla sig Master of...
En civilare kallar sig inte master. Civil-x Finns bara i sverige så vitt jag vet.
Aleksandar Petrovic
Little Elk
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

Visst finns det numera Master i en del olika former. Annars har dom feting lurat mig i skolan iaf. :prop:

Själv har jag pluggat två år på en linje som heter Nordisk detaljhandels linjen (före detta Nordisk detaljhandels högskolan som då drevs med hjälp och stöd av Stockholms universitet samt ICA och diverse andra detalj handels företag) som nu drivs av Stockholms Uni själva.

Har gått si så där då jag vägrat att ta del av den hjälp man är berättigad till som dyslektiker (vilket jag är och rätt rejält med) men till våren ska jag börja plugga igen och då blir det med all hjälp man kan få samt att verkligen fokusera och planera sin tid bättre än förra gången. :)

Målet är att plugga så länga som jag behöver för att kunna söka till Civilekonom förbundet för att sedan kunna kalla mig civil ekonom. Sen är jag nöjd och glad.
Senast redigerad av Little Elk den 10 augusti 2009, 00:42, redigerad totalt 1 gånger.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
sqd
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 april 2007, 19:06

Grafisk design & kommunikation på högskolan i Bollnäs, tog examen 2007. Och ja, jag jobbar med det jag utbildade mig till :P som administratör och designansvarig för en större svensk site :)
Senast redigerad av sqd den 10 augusti 2009, 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Integra Type R - K20A2
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

FonziE skrev:<!--quoteo(post=559702:date=9 Aug 2009, 12:59:38:name=Fixxe)--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe 4 9 Aug 2009, 12:59:38) <a href="index.php?act=findpost&pid=559702"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ja utbildnignen är en högskoleingenjörsutbildning, som om man byter ett par kurser så får man även kandidatexamen, allt enligt de nya poängen, så internationellt är jag Bachelor of mecanical engineering, till skillnad från en civilare som nog får kalla sig Master of...
En civilare kallar sig inte master. Civil-x Finns bara i sverige så vitt jag vet.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo det gör vi... speciellt internationellt. Det står även Master of Science blablabla på examensbeviset.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

4Honda skrev:Ofasen, vad sysslar du med hos Siemens då?
Jag står och svarvar i en karusellsvarv.
Robin Persson |
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

har pluggat till:
Merkonom
Maskinställare i plastindustri
Spelvärd
Massageterapeut
Väktare

Inte så långa utbildningar och så, men har man ingen aning om vad man ska göra så har man inte. Nu börjar jag plugga i höst till Osteopat som är en 4årig utbildning som går under university of wales, en bachelors mao.
Konstaterat efter att ha velat hit eller dit att det är manuell medicin som är min grej.
tycker man ska prova på en massa innan man bestämmer sig, för som nån snubbe nångång sade "man vet inte vart man ska om man inte vet var man har varit"
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Har ingen officiell utbildning själv (bortsett från gymnasial då). Började jobba med mitt (dåvarande) största intresse måndagen efter jag tog studenten och har fortsatt med det.

Tycker fortfarande datorer är kul och jag spelar fortfarande en del datorspel, men i ärlighetens namn hade jag nog hellre jobbat som bilmekaniker än som nätverkstekniker/"it-konsult" i dagsläget. Eller något annat inom bilindustrin för den delen, men lite mer hands-on arbete hade nog varit skönt i några år...

Finns det inga jobb hos Honda för en intelligent, snygg och modest autodidakt som jag tro? :prop:
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

david%o skrev:<!--quoteo(post=559758:date=9 Aug 2009, 22:49:27:name=FonziE)--><div class='quotetop'>QUOTE(FonziE 4 9 Aug 2009, 22:49:27) <a href="index.php?act=findpost&pid=559758"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=559702:date=9 Aug 2009, 12:59:38:name=Fixxe)--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe 4 9 Aug 2009, 12:59:38) <a href="index.php?act=findpost&pid=559702"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ja utbildnignen är en högskoleingenjörsutbildning, som om man byter ett par kurser så får man även kandidatexamen, allt enligt de nya poängen, så internationellt är jag Bachelor of mecanical engineering, till skillnad från en civilare som nog får kalla sig Master of...
En civilare kallar sig inte master. Civil-x Finns bara i sverige så vitt jag vet.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo det gör vi... speciellt internationellt. Det står även Master of Science blablabla på examensbeviset.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Därför jag skrev att "civilare nog"
Men det finns master..
Halmstad, skövde och örebro startar nu till hösten sin Master i Maskinteknik med inriktning på produktion..
60 förstahandssökande va där...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Själv ska man gå KYsy. En grundutbildning till kriminalvårdare som började i våras men håller på hela hösten också... Därefter tillkommer det en högskoledel med bla kriminologi mm så nångång nästa vår kan jag titulera mig som kriminalvårdare, efter då över två år i verket. :)

Jäkligt skönt med en betald utbildning må jag säga...
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Fixxe skrev:<!--quoteo(post=559889:date=10 Aug 2009, 19:53:43:name=david%o)--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 10 Aug 2009, 19:53:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=559889"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=559758:date=9 Aug 2009, 22:49:27:name=FonziE)--><div class='quotetop'>QUOTE(FonziE 4 9 Aug 2009, 22:49:27) <a href="index.php?act=findpost&pid=559758"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=559702:date=9 Aug 2009, 12:59:38:name=Fixxe)--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe 4 9 Aug 2009, 12:59:38) <a href="index.php?act=findpost&pid=559702"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ja utbildnignen är en högskoleingenjörsutbildning, som om man byter ett par kurser så får man även kandidatexamen, allt enligt de nya poängen, så internationellt är jag Bachelor of mecanical engineering, till skillnad från en civilare som nog får kalla sig Master of...
En civilare kallar sig inte master. Civil-x Finns bara i sverige så vitt jag vet.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo det gör vi... speciellt internationellt. Det står även Master of Science blablabla på examensbeviset.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Därför jag skrev att "civilare nog"
Men det finns master..
Halmstad, skövde och örebro startar nu till hösten sin Master i Maskinteknik med inriktning på produktion..
60 förstahandssökande va där...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag reagerade bara på Fonzies inlägg där han skrev att civilare inte kallar sig för masters
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Lynxen
Inlägg: 226
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:02
Ort: Göteborg

Börjar 3:e året Maskinteknik på Chalmers, så du är varmt välkommen se till att vara med mycket på nollningen och ha skoj! Kommer säkert att stöta på mig då jag sitter i styrelsen för M-sektionen och är med lite överallt de första veckorna och resten av året.

Angående Bachelor/Master Civ.ing etc så finns det mycket att reda ut här ser jag. En Civilingenjörs examen idag på chalmers innebär att man efter 3år får en Bachelor of Science (Kandidat) och att man därefter väljer ett Masterprogram på två år för att läsa till Master of Science. För att man ska få ut en Civ.ing examen måste man läsa en master som är knuten till det programmet alternativt ackrediterad inom ett närliggande område. Ta till exempel Maskinteknik, vi har 8 st olika mastrar inom programmet att välja på och 8 ytterligare som är ackrediterade. Tex Automotive Engineering, Sustainable Energy Systems, Management and Business of Innovation, Mechatronics etc.

Så ta mig till exempel om jag väljer Mechatronics som Master till nästa år då får jag den här raddan examen: Bachelor of Science in Mech. Engineering, Master of Science in Mechatronics och en Civilingenjörsexamen i Maskinteknik. Rätt snårigt mao.


Sen kan man söka Mastrarna som tillhörs civilingenjörsprogrammen om man har en Högskoleingenjörs examen med förutsättningen att man kompletterar upp c:a ett halvår innan.

Hoppas att det gav lite ljus på frågan och inte bara förvirrade mer
Per Björe-Dahl, Göteborg


"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Skriv svar