Titta där nere, sådär visar de i bilderna men det står ingen text.
Hursomhelst så finns det två platser under L och två under N för kablar. Från taket kommer tre kablar.
En blå, en brun och en grön/gul.
Blå = Plus
Brun = Plus
Grön/Gul = Jord
Eller? Det var 9 år sen elläran :blink2:
Hursomhelst, menar de att jorden ska gå till L eftersom den kabeln är svart i beskrivningen?
Eller menar de att vit är jord och att den ska gå till N? Jag fattar inte heller varför de visar två kablar i beskrivningen när det är tre ner från taket.
Dani, du vet den där lådan med massa porslinskoppar eller plast vipp brytare. Man brukar stänga av den där texten stämmer pra på den plats man jobbar på. Då slipper man stötar, bara ett litet tipps. :prop:
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Vet du hur mörkt det var? Jag hade ingen ficklampa och var tvungen att ha någon lampa tänd så strömmen fick va på så att den andra lampan i taket kunde lysa upp mitt mörker Och förresten så har jag elsäkringar
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538 *Speedy Gonzales On The Run* Honda Civic Type-R GT FK2 2015 Honda CRV 2.2D 2014
Ja jag är seriös, stötar har jag fått många ggr i skolan och t.o.m när man mekat bilar så det e OK.
Inte så att jag medvetet vill ha det haha, du hajar
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538 *Speedy Gonzales On The Run* Honda Civic Type-R GT FK2 2015 Honda CRV 2.2D 2014
Hehe ja du har väl rätt men just då ville jag VERKLIGEN ha upp lampan och ficklampan var hemma i nuvarande lägenheten.
Jag lovar att ta med den imorgon
ja nej, självklart inget fel med att ha det:P men ofta sätter man en brytare med två knappar, en till varje armatur:) och hade dani det hade han ju kunnat släcka den ena och ha den andra tänd.. men antagligen var så inte fallet, inte ens dani är så korkad att han skulle se förbi det;)
Nej alltså jag har köpt lägenheten från en Norsk pensionär som gjort många spännande lösningar i lägenheten. Bl.a så har han två taklampor som lyser väldigt svagt så de två ihop lyser väl...svagt...kan man säga. Min tanke var att koppla in en lite starkare och ta bort den andra för den sitter ändå inte i centrum utan nästan i ett hörn där han hade en hörnsoffa innan. Det kräver ju dock att jag ska fatta Ikeas jävla manual först, vi får se om jag klarar mig undan stötar ikväll
IKEA skickar med en manual för deras lampa, den stämmer helt med deras koppling med fas och nolla... att du sen tror att du har två fas och en jord är en annan femma.
Som någon skrev, din lampa är inte jordad så skippa den kabeln från taket så är du hemma sen.
Dani skrev:Ja jag är seriös, stötar har jag fått många ggr i skolan och t.o.m när man mekat bilar så det e OK.
Inte så att jag medvetet vill ha det haha, du hajar
Det där förklarar såååååå mycket!
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Dani skrev:Vet du hur mörkt det var? Jag hade ingen ficklampa och var tvungen att ha någon lampa tänd så strömmen fick va på så att den andra lampan i taket kunde lysa upp mitt mörker Och förresten så har jag elsäkringar
Enda problemet är väl att säkringarna är på 10 ampere och då är det lååååångt försent
Jordfelsbrytare är ofta på typ 30mA dvs runt 1/30 del av styrkan. Den är ju till för människor och då klarar man sig oskadd för det mesta.
Problemet är om du fastnar och får en ordentlig smäll, då kan det vara kört.
Men det där löser du, lycka till
btw så har jag för lite tålamod för o pilla med el, de e typ apenkelt, men jag vill inte, så låt hellre någon annan pilla , precis som att låt någon annan pilla på digsjälv, sluta självälskandet
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Helvete vad kinkiga ni är då, jordfelsbrytare finns med så det är ju hur lugnt som helst
På mitt förra jobb hade vi en fet gammal gubbe som vi "använde" för att ta i tändkablar mm när vi skulle felsöka elfel...bra skit!
Jo Andreas, låt Dani göra detta nu. Att sätta in en ny taklampa ska man allt klara av utan dödsfall
Men jag rekommenderar starkt att du bryter strömmen i uttaget du håller på med sen är det bara att köra på. Flera som svarat på hur det ska vara så det är lugnt.
Dani skrev:Helvete vad kinkiga ni är då, jordfelsbrytare finns med så det är ju hur lugnt som helst
På mitt förra jobb hade vi en fet gammal gubbe som vi "använde" för att ta i tändkablar mm när vi skulle felsöka elfel...bra skit!
Jordfelsbrytaren hjälper inte ett skit om du får en stöt mellan fas och nolla, bara så du vet
Råkar du ta en i vardera hand och fastna så ska du ha en jävla tur om du inte stryker med.
Jag åker nu till lägenheten för ett nytt försökl, om jag inte skriver här innan 23.00 ikväll så har jag antagligen lagt mig och sovit och orkar inte med er nötter
Det gick iaf åt helvete idag med, jag och svågern felsökte lite och efter att ha testat den nya Ikea lampan i sovrummet där det fortfarande funkar så kom vi iaf fram till att Ikealampan funkar. Jag koppla in lampan från sovrummet (eftersom den funkar) i vardagsrummet men den funka inte...alltså är det nåt strul där. Jag plockade till slut loss dimmern i v-rum och sovrum och då märkte jag att dimmern i sovrummet brummade när man vred på den, vilket den i v-rummet inte gjorde så jag drar slutsatsen att dimmern i v-rummet pajat när jag kopplat in jord eller nåt annat fel på Ikealampan.
Vad tror ni? Korrekt slutsats?
En till fråga, i sovrummet använder man bara två kablar till dimmern. I vardagsrummet är jord och den blåa kabeln dragna till samma anslutning och den vita till en egen. Eftersom Ikealampan bara använder två sladdar, kan jag då ta väck jorden i dimmern oxå eller ska jag låta den va och bara göra så att jag kopplar fas och nolla på lampan och låter jorden hänga åt sidan där?